K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension fra før 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension fra før 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension fra før 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-03-2014, 21:16   #1
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Kommunes vejledningspligt

Jeg vil gerne vide mere om vejlednings pligt kommune har over borger.
Jeg var på sygedagpenge men fik pension efter mit eget ønske.
Jeg får meget mindre penge i pension end sygedagpenge.
Pension er økonomisk og øvrige vilkår mæssigt ugunst for mig.
Jeg har forsøgt at komme tilbage til dagpenge men fik afslag.
Nu har jeg klaget til kommune om de ikke har vejledt mig om pension kan være meget ugunst for mig.
Tror I jeg får medhold? Vil de gør noget for mig?
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2014, 21:59   #2
Fleks10
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2012
Indlæg: 216
Styrke: 12
Fleks10 er ny på vejen
Vurderingen af om man får tilkendt førtidspension beror alene på ens arbejdsevne.

Kommunen kigger ikke på, om det er mindre gunstigt økonomisk for den enkelte at få tilkendt en førtidspension.

Du ville jo heller ikke på sigt kunne fortsætte med at være på dagpenge, og har selv bedt om en førtidspension, hvilket kommunen har tiltrådt. Når du anmoder om en førtidspension, må du selv forinden forholde dig til, at dette kan betyde en nedgang, og kan således kontakte kommunen for at få oplysning om hvor meget du er berettiget til i førtidspension, i tilfælde af at du tilkendes denne.

Her tænker jeg i forhold til den "tråd" du tidligere har oprettet om brøkpension.
Fleks10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2014, 23:41   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvis du mener at du kan arbejde, kan du jo prøve at komme over i fleksjobordningen.

Du skal nok igennem en afprøvning der viser hvor mange timer du kan arbejde, samt at din erhvervsevne vedvarende er stor nok til at du kan varetage fleksjob.

Når du har søgt pension, må det jo være fordi du mente at din erhvervsevne var meget lille, og så kan du ikke samtidig mene at du kan komme tilbage til arbejde fuld tid, som jo er grundlaget for dagpenge/sygedagpenge.. det hænger slet ikke sammen.

Den ydelse man skal have, skal jo passe til ens erhvervsevne og har intet med ydelsens størrelse at gøre.. man kan ikke bare vælge den der giver mest.
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 08-03-2014 kl. 23:45.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2014, 01:14   #4
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Ifølge Retsikkerhedslov har kommune pligt til vejlede borger hvis afgørelse kan være ugunst for borger. Kommune erkender, at pension er økonomisk ugunst. Men ved ikke hvad de skal gøre når lovpligtig vejledning ikke er sket.
Grundet er at, jeg skriver her at høre andres mening eller råd hvis man har udsat for ligende
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2014, 01:16   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Abdul Se meddelelser
Jeg var på sygedagpenge men fik pension efter mit eget ønske.
Jeg får meget mindre penge i pension end sygedagpenge.
Selvom du ikke havde søgt om pension, så havde du ikke kunnet fortsætte på sygedagpenge.

Sygedagpenge kan man oftest kun få i 1 år.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2014, 01:23   #6
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Nej. Efter den nye regler, varihedsgrænse grænse er afskaffet.
Jeg prøver på at begrunde at pension økonomisk var ugunst og jeg ikke blevet advaret om det.
Ja, jeg skrev tråd for et uger før. Jeg har fået medhold i min anden klage. Nu venter jeg på den her
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2014, 04:17   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Lige for at alle er med så træder de nye regler om sygedagpenge først i kraft her den 1/7-20014...

Tror at det eneste du kan gøre er at klage over manglende vejledning...og det skal du gøre til borgmesteren og evt kommunalbestyrelsen...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2014, 09:29   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det er muligt at pension er til økonomisk ugunst.. men det er jo endnu mere til ugunst at tvinges til at arbejde hvis man ikke kan..

Så hvis du ikke kan arbejde, så er pension jo den eneste mulighed der er..

Selvom det er til økonomisk ugunst, er der jo ingen valgmuligheder.

Med hensyn til sygedagpenge, så er du faktisk bedre stillet med pension på sigt.

Den nye sygedagpengelov der rammer nu her, giver kun mulighed for sygedagpenge på dagpengeniveau i 5 mdr, hvorefter ydelsen falder til kontanthjælpsniveau.

Og du vil også kunne få suppleret din brøkpension op til kontanthjælpsniveau.

Hvis din sygedagpengeperiode alligevel var opbrugt inden 1/7 hvor den nye reform uden varighedsbegrænsning træder i kraft, ville du alligevel være røget ned på kontanthjælp.

Sygedagpenge er en midlertidig ydelse man kan få til man er rask, falder for varighedsbegrænsningen eller er afklaret til anden ydelse.

Men du må jo gerne arbejde ved siden af pensionen, og du kan få gjort pensionen hvilende, hvis du mener du kan klare dig på det ordinære arbejdsmarked.

Fleksordningen er også en mulighed.

Sygedagpenge er ikke en mulighed at vende tilbage til, nu du er afklaret, så det bedste du kan gøre hvis du vil over kontanthjælpsniveau, er at finde et arbejde nogle timer om ugen og så se hvordan det går.. tjener du for meget skal kommunen nok finde ud af at tilbyde dig fleks eller at gøre pensionen hvilende.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2014, 09:37   #9
Tazoom
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2013
Indlæg: 285
Styrke: 11
Tazoom er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Abdul Se meddelelser
Ifølge Retsikkerhedslov har kommune pligt til vejlede borger hvis afgørelse kan være ugunst for borger. Kommune erkender, at pension er økonomisk ugunst. Men ved ikke hvad de skal gøre når lovpligtig vejledning ikke er sket.
Grundet er at, jeg skriver her at høre andres mening eller råd hvis man har udsat for ligende
Men sygedagpenge er jo ingen varig ydelse. Det er kun indtil man er afklaret, hvis du ikke kan arbejde skal du have pension - færdig bum.

Sidst redigeret af Tazoom; 09-03-2014 kl. 13:23.
Tazoom er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2014, 13:12   #10
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Godt du har været berettiget til pension og fik det. Det er aldrig en guldgrube at være på offentlig forsørgelse. Man skal virkelig se på ens egne udgifter og prøve at få dem tilpasset. Det er jo ikke en fritvalgsordning at søge pension. Søger man og er berettiget til det, får man den forhåbentlig og grundydelsen er fuldt tilgængelig. Nogen har andre indtægter, der påvirker pensionen, hvorfor den endelige udregning er individuel. Den er kommunen ikke forpligtet til at udføre på eget initiativ.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension