K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-02-2014, 22:38   #1
Nucca
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2010
Lokation: Aalborg Kommune
Alder: 40
Indlæg: 182
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Nucca er ny på vejen
Hvem afholder udgifter?

Et stort diskussionsemne, som jeg er stødt på flere gange er:
Hvem afholder udgifter til f.eks. psykologbehandling eller træning, der er iværksat i forbindelse med et ressourceforløb?
Kan nogen evt. henvise til en paragraf, idet der er stor uenighed på området.
Nucca er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2014, 00:57   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Alle tiltag der skal ihverksættes ifm ressourceforløb, skal/bør betales af kommunen.

Jeg kan ikke forestille mig, at der bliver lavet plan/tiltag som borgeren skal betale for, om med hvad, iøvrigt?

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2014, 02:35   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Lov om aktiv beskæftigelsesindsats §12a

Stk. 6. Ressourceforløbet kan bestå af tilbud efter kapitel 9 b-12 og en indsats efter anden lovgivning, herunder efter lov om social service og sundhedsloven. Ressourceforløbet kan tillige indeholde indsatser, der kan stabilisere og forbedre personens fysiske, psykiske og sociale tilstand, med henblik på at personen efterfølgende kan deltage i tilbud efter denne lov.

http://www.socialjura.dk/content-sto...atslov/#c85343

Det er så godt som at sige, at det offentlige dermed skal afholde alle udgifter i følge lovgivningen.

Og det manglede da bare andet - kommunerne får tilbud fra psykologer, fysioterapier, træningscentre/smertecentre mm. Nogle kommuner har ligefrem hyret psykologer og mentorer, så de er allerede betalt.

I øvrigt er det jo de færreste der selv kan betale psykologer, fobiskoler, træningscentre mm ud af en ressourceforløbsydelse.

En individuel og helhedsorienteret indsats i et ressourceforløb skal hjælpe sårbare og udsatte personer videre i livet og ind på arbejdsmarkedet - ikke at bebyrde dem med egenbetalinger på psykologer osv, og køre dem økonomisk i skænk, og på den måde udvikle endnu flere barrierer der fjerner dem fra arbejdsmarked.

Og jeg har da heller ikke stødt på nogen, der selv har skulle betale for et eneste tiltag.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2014, 10:34   #4
Nucca
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2010
Lokation: Aalborg Kommune
Alder: 40
Indlæg: 182
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Nucca er ny på vejen
Tak for jeres svar.
Jeg har bare brug for noget håndfast, som min sagsbehandler ikke kan løbe fra. Det tog ham 3½ måned at undersøge sagen, og han har sagt til mig, at man helt klart selv skal betale.
Nucca er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2014, 10:45   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Det er et relevant spørgsmål..

Kære Nucca

.... men som jeg opfatter dine oplysninger, gør du den fejl at tale med din sagsbehandler/jobkonsulent.

Der finde mange forskellige situationer og forskellige lovgivninger omhandlende betaling af undersøgelse, optræning, behandling, vedligeholdstræning.

Hvis kommunen ønsker at igangsætte undersøgelse, behandling eller andet foregår det på SKRIFT. Med henvisning til lov§er og klagemuligheder etc.

Er det efter Serviceloven eller Sundhedsloven etc.

Er du handicappet?

Er du svært handicappet?

Er det efter hospitalsindlæggelse?

Er der læger indblandet i problemstillingen?

Sådan kunne man fortsætte med at stille spørgsmål, som sætter problemstillingen i perspektiv uden at kunne svare på hvad du spørger om.

Så alt tyder på at din SB ikke har den fornødne viden om, hvad denne præcis beskæftiger sig med. Men et er 100% sikkert. Man taler ikke om disse problemer men man skriver sammen.

Læs Helenekr`s indlæg påny og bed om skriftlige anmodninger, som kommunen ønsker at igangsætte.

Alt andet dur ikke.

Samfundet kræver at vi tager ansvar for eget liv og det fordre som minimum at embedsfolk overholder lovgivningen på alle områder.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 11-02-2014 kl. 10:59.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 11-02-2014, 12:07   #6
Nucca
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2010
Lokation: Aalborg Kommune
Alder: 40
Indlæg: 182
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Nucca er ny på vejen
Når der er i forhold til ressourceforløb, så foregår det jo noget anderledes - i det tilfælde er det jo sagsbehandler (eller teamet) der foreslår behandlinger ergo taler man med dem om det.
Nucca er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2014, 13:53   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nucca Se meddelelser
Når der er i forhold til ressourceforløb, så foregår det jo noget anderledes - i det tilfælde er det jo sagsbehandler (eller teamet) der foreslår behandlinger ergo taler man med dem om det.
Du skriver at din sagsbehandler har sagt, at man selv skal betale.
Det er dén dialog der er forkert - din sagsbehandler skal ikke SIGE noget som helst, men skal SKRIVE med henvisning til lovgivningen, at du selv skal betale!!
- du skal jo have mulighed for at klage over det, og den mulighed opstår først, når det du fx skal klage over, står sort på hvidt. Og gerne med en klagevejledning.

Foregår en sådan samtale med rehabiliteringsteamet, gælder samme retningslinjer, man beder om at få deres udtalelser på skift med henvisning til lovgivningen.

Alt for mange sagsbehandlere siger bare noget, enten fordi de ikke kender lovgivningen, eller fordi de selv synes det lyder godt. Og det kan man ikke bruge til noget, derfor få alt på skrift med henvisning til lovgivningen. Det er HELT UTROLIGT hvor stor en forskel der er på en sag der foregår på skift, og en sag hvor man bare mødes....ringer lidt frem og tilbage osv.

Sidstnævnte sidder ofte og er frustrerede over noget sagsbehandleren har sagt, bliver modløse, taber fokus og aner ikke hvordan de skal komme videre, fordi de fejlagtigt tror at det sagsbehandleren siger, er sandheden.
K10 er jo beviset på, at sagsbehandlere ret ofte bare slynge noget ud.

Du skal IKKE selv betale for noget som helst i forbindelse med et ressourceforløb, så længe det er kommunen der peger på et ressourceforløb, og så længe det er kommunen der peger på de behandlingsmæssige tiltag.

Det kan stille sig noget anderledes, HVIS MAN SELV peger på behandlingsmæssige tiltag, som hvis MAN SELV føler man vil i terapi, SELV mener man skal til psykolog, SELV vil på fobiskole, SELV vil have indhentet en speciallægeerklæring ect.
I det tilfælde betaler man SELV.

Tænk på et ramaskrig der ville lyde, hvis kommunen fjerner folks mulighed for førtidspension, sætter dem på et ressourceforløb i stedet, og bonner dem i sidste ende for forløbet, eller udstikker behandlingsmæssige muligheder, som de ved de aldrig ville kunne betale
Nok er Mette F virkelighedsfjern, men hun er ikke nødvendigvis SÅ dum. Det ville jo rydde forsider på alle landets organer!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2014, 14:53   #8
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Det kan jo også være misforståelser fra den enes eller andens side
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2014, 17:47   #9
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...ykoligisk-test

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 11-02-2014, 18:08   #10
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
En af mine veninder er i et ressourceforløb og betaler da selv for sine psykologtimer (dvs. ikke undersøgelser men blot samtale med psykolog - det er muligt hun får lidt tilskud efter henvisning fra egen læge, jeg ved det ikke, men hun betaler noget i hvert fald.).

Henvis gerne til nogen paragraffer vedr. betaling i forbindelse med ressourceforløb, som Nucca har skrevet helt fra starten af, hvis nogen af jer mener, at det forholder sig anderledes. Det er jo det Nucca efterspørger.

Hvis jobcentret mener, man skal betale sig, synes jeg i det mindste, at de kan vejlede en borger i at kan søge enkeltydelse (efter serviceloven), hvis man ikke selv kan betale. De skal faktisk samarbejde med de andre forvaltninger, når en borger skal i et ressourceforløb alligevel.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension