K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-01-2014, 22:58   #1
Ladager
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-01 2014
Indlæg: 4
Styrke: 0
Ladager er ny på vejen
Uden forståelse!

Jeg skriver til jeg fordi jeg føler mig hjælpeløs, da Glostrup Kommune holder min søster for nar, og de prøver bare at trække tiden ud.

I September 2011 er min søster involveret i et trafikuheld, min søster Ditte som på dette tidspunkt var 23 år ender i en kørestol og er i dag lam fra hoften og ned.(TH12)

Ditte har dagligt smerter i ryggen på grund af de har stabiliseret hendes ryg med et stativ der nu er blevet løst. Hun skal igennem en større operation i løbet af foråret, da stativet skal stabilisere yderligere.
Hun ønsker ikke tage for stærkt smertestillende medicin, da hun har fået konstateret, at hendes højre nyrer er begyndt at svigte og medicin kan påvirke det yderligere, da lægerne heller ikke er klar over hvad nyresvigtet kommer af, så det er lidt af en ond cirkel at bevæge sig i.

Nu sidder Ditte i den situation, at hun får kontant hjælp.
Ditte har fået en kæreste som er flyttet ind hos hende sidste år. Og fra den. 1/1 2014 er der gensidig forsøger pligt. Kommunen har skåret ned på mange af Dittes ydelser. Så nu er der ikke meget at leve for.
Jobcenteret mener at Ditte skal være selvforsørgende på længere sigt, og skal arbejde som et andet velfungerende menneske, uden handicap.
De siger på job centeret, at Ditte skal igennem et længer ressource forløb som kan tage alt fra et par mdr. og op til 5 år. Jobcenteret siger det nærmest er umuligt for Ditte at få førtidspension.

Det forstår jeg simpelthen ikke.

Ditte er i dag 25 år, men Ditte lever et liv som en på 70 år, som om livet for en 25 årig ung pige, der er havnet i kørestol ikke er svært nok for hende i forvejen, så forstår jeg simpelthen ikke, at kommunen og jobcenteret ikke ønsker at hjælpe Ditte lidt på vej, så hun kan få noget ro og overskud til at klare hendes hverdag.

Ditte fik en svær hjernerystelse under ulykken, som gør at Ditte kan have svært ved, at læse og koncentrere sig. Hvilket gør at en uddannelse nærmest er en umulighed.

Ditte har smerter hele tiden, nogle dage står Ditte kun ud af sengen for, at komme på toilettet. Ditte har ikke overskud til at tage sig af noget, og det er jeg bange for at kommunen og jobcentret har fundet ud af, så nu bliver hun bare smidt rundt i systemet.

Hvad kan vi gøre for at Ditte hurtigst muligt kan få førtidspension?

Hilsen Ditte og hendes bekymrede søster.
Ladager er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2014, 23:30   #2
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
For at få førtidspension skal alle behandlingsmuligheder være udtømte og tilstanden stationær.
Desuden skal det være bevist at der INGEN arbejdsevne er.

Når man er under 40 år kan man få tilbudt 3 ressourceforløb af op til 5 års varighed hver.

Din søsters forløb er meget kort, der er endnu ikke stabilitet i tilstanden, og alle behandlingsmuligheder er ikke udtømte når hun venter på operation.

Når ovenstående er på plads, kan der komme en arbejdsprøvning på tale, for at vurdere hendes arbejdsevne.

Der er aldrig en hurtig vej til pension...
fra jeg blev anerkendt i systemet med problemer i forhold til at varetage arbejde gik der 9 år til jeg fik pension.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2014, 23:31   #3
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ladager Se meddelelser
Jeg skriver til jeg fordi jeg føler mig hjælpeløs, da Glostrup Kommune holder min søster for nar, og de prøver bare at trække tiden ud.

I September 2011 er min søster involveret i et trafikuheld, min søster Ditte som på dette tidspunkt var 23 år ender i en kørestol og er i dag lam fra hoften og ned.(TH12)

Ditte har dagligt smerter i ryggen på grund af de har stabiliseret hendes ryg med et stativ der nu er blevet løst. Hun skal igennem en større operation i løbet af foråret, da stativet skal stabilisere yderligere.
Hun ønsker ikke tage for stærkt smertestillende medicin, da hun har fået konstateret, at hendes højre nyrer er begyndt at svigte og medicin kan påvirke det yderligere, da lægerne heller ikke er klar over hvad nyresvigtet kommer af, så det er lidt af en ond cirkel at bevæge sig i.

Nu sidder Ditte i den situation, at hun får kontant hjælp.
Ditte har fået en kæreste som er flyttet ind hos hende sidste år. Og fra den. 1/1 2014 er der gensidig forsøger pligt. Kommunen har skåret ned på mange af Dittes ydelser. Så nu er der ikke meget at leve for.
Jobcenteret mener at Ditte skal være selvforsørgende på længere sigt, og skal arbejde som et andet velfungerende menneske, uden handicap.
De siger på job centeret, at Ditte skal igennem et længer ressource forløb som kan tage alt fra et par mdr. og op til 5 år. Jobcenteret siger det nærmest er umuligt for Ditte at få førtidspension.

Det forstår jeg simpelthen ikke.

Ditte er i dag 25 år, men Ditte lever et liv som en på 70 år, som om livet for en 25 årig ung pige, der er havnet i kørestol ikke er svært nok for hende i forvejen, så forstår jeg simpelthen ikke, at kommunen og jobcenteret ikke ønsker at hjælpe Ditte lidt på vej, så hun kan få noget ro og overskud til at klare hendes hverdag.

Ditte fik en svær hjernerystelse under ulykken, som gør at Ditte kan have svært ved, at læse og koncentrere sig. Hvilket gør at en uddannelse nærmest er en umulighed.

Ditte har smerter hele tiden, nogle dage står Ditte kun ud af sengen for, at komme på toilettet. Ditte har ikke overskud til at tage sig af noget, og det er jeg bange for at kommunen og jobcentret har fundet ud af, så nu bliver hun bare smidt rundt i systemet.

Hvad kan vi gøre for at Ditte hurtigst muligt kan få førtidspension?

Hilsen Ditte og hendes bekymrede søster.
Hvilken frygtelig situation Ditte er havnet i.

Er Ditte i et afklaringsforløb igennem kommunen?

Er der en kendt modpart i ulykken og er ulykken anmeldt til diverse forsikringer?

Var Ditte i arbejde da ulykken skete? Hvis ja, har hun så en pensionsordning med tab af erhvervsevneforsikring?

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2014, 00:48   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hvad siger din søsters speciallæger om hendes fremtidsudsigter?

Bl.a. er det MEGET vigtigt om der er udviklingsmuligheder, og/eller om hendes tilstand er uden forbedringer.

Du er selv inde på, at hun formodentlig ikke kan tage uddannelse.

Et ressourceforløb SKAL kunne pege på udviklingsmuligheder!

Får hun Merudgifter(§100) dækket, + anden hjælp?

Og det vigtigste; Hvad vil Ditte gerne selv?

Prøv evt at få Dittes speciallæger med på banen ift afklaring af hendes fremtid!
(Spørg gerne igen, ved ydereligere).

Selvfølgelig kan hun få en førtidspension, hvis hun ingen restarbejdsevne har, varigt.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2014, 07:22   #5
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
men på recurse forløb er hun da ikke under gf eller tager jeg fejl
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2014, 09:14   #6
Tazoom
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2013
Indlæg: 285
Styrke: 11
Tazoom er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
men på recurse forløb er hun da ikke under gf eller tager jeg fejl
Nej nemlig, på ressourceforløb er man IKKE under gensidig forsørgerpligt. Hun vil modtage ressourceforløbsydelse på kontanthjælpsniveau.
Tazoom er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2014, 10:44   #7
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hjertelig velkommen..

Kære Ladager

Bliv her på din tråd fremover, så andre kan få overblik over alle væsentlige oplysninger i sagen.

Den bedste måde du kan hjælpe din søster på, er at kende lovgivningen og de rettigheder der findes.

Det tager lidt tid men ganske let når du først er begyndt at forstå de første begynderråd.

Læs vores begynderråd her:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Bemærk her, at hvad kommunen siger er ganske uvæsentlig.

Hvad kommunen og lægerne skriver er væsentligt.

Nu bliver det din opgave, trin for trin, at sætte dig ind i lovgivningen.

Nu har du K10 til de fleste spørgsmål, men din søsters situation kræver også professionel rådgivning.

I første omgang ville jeg kontakte PTU eller RYK, som pårørende:
PTU
http://www.ptu.dk/nytilskadekommen_ulykkesskade/

RYK
http://www.ryk.dk/node/215

Der dukker mange spørgsmål om i fremtiden:
Invalidebil.
Hjælpemidler.
Genoptræning og regler herom. Betaling af samme.
Forsikring.
Ansvarsfordeling.
Uddannelse, hvis muligt.
Bolig.
Erstatning.
Smertebehandling, medicin etc.

Har du overblik over det juridiske i forbindelse med ulykken?
Har din søster advokat på sagen.
Er skyldsspørgsmålet afklaret?
Kan ulykken komme ind under en arbejdsskade?

Hvis ikke der er advokat på sagen, hvem skal man så vælge?

K10 har en tråd med retspraksis og domme som stammer fra et advokatfirma som muligvis kunne hjælpe med spørgsmål i starten:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=26515

Tazoom svarer:

"Nej nemlig, på ressourceforløb er man IKKE under gensidig forsørgerpligt. Hun vil modtage ressourceforløbsydelse på kontanthjælpsniveau."

.... hvilket er det første der skal bekræftes.

http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraa...ceforloeb.aspx

Som du sikkert nu har fornemmet er det fuldstændigt umuligt for alle, herunder kommunens embedsfolk at udtale sig om fremtiden.

Derfor bliver al kommunikation fremover skriftlig mellem jer og kommunen.

Om få dage, uger har du som pårørende, overblik over de første rettigheder og så ser det ikke så forvirrende ud.

Hvorfor venter lægerne med den næste operation?

Hvilken behandling modtager din søster nu?

Hvis ingen behandling, hvorfor ikke? Lægernes råd?

Da din søster forlod hospitalet sidst, modtog I så en genoptræningplan i hånden, inden udskrivning?

GOP, Genoptræningsplan:
http://www.regioner.dk/sundhed/fonde...optr%C3%A6ning

Du som pårørende, skal være bevidst om at kommunen IKKE er interesseret i diagnoser, smerter, operationer eller dine bekymringer, men udelukkende Ditte`s arbejdsevne.

Hvilket jo bekræftes af dine oplysninger, som gør os gamle erfarne vrede:

"Jobcenteret mener at Ditte skal være selvforsørgende på længere sigt, og skal arbejde som et andet velfungerende menneske, uden handicap.
De siger på job centeret, at Ditte skal igennem et længer ressource forløb som kan tage alt fra et par mdr. og op til 5 år. Jobcenteret siger det nærmest er umuligt for Ditte at få førtidspension.
"

Disse særdeles ufattelige amatøragtige udtalelser, udtalt før en yderligere rygoperation, beviser at kommunens embedsfolk IKKE varetager Ditte`s interesser.

Derfor bliver det din opgave at hjælpe din søster med det juridiske, som er en kamp om Ditte`s fremtid, muligheder, evt pension, erstatning og muligheder for at modtage den bedste fremtidige behandling der findes.

Gen- og vedligeholdstræning:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=15813

Nævnt nu, da fremtidig optræning ikke nødvendigvis bliver vederlagsfri.
Ditte skal indstille sig på livslang vedligeholdstræning når lægerne er færdige med deres operations tilbud.

Nu stopper jeg i første omgang med at stille flere spørgsmål, trods jeg kunne stille de første 1000.

Ryghistorier, som du bør scanne igennem for at danne dig et billede af erfaringsgrundlaget.
http://www.k10.dk/showthread.php?t=21830

Bedste hilsner

Peter

Sidst redigeret af phhmw; 17-01-2014 kl. 11:03.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 17-01-2014, 13:19   #8
Ladager
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-01 2014
Indlæg: 4
Styrke: 0
Ladager er ny på vejen
Kære Alle

Tak for alle jeres svar.



Nøgne tær:
Ved godt Dittes forløb er ret kort, og der er endnu ikke stabilitet i tilstanden, og alle behandlingsmuligheder er ikke udtømte endnu når hun stadig venter på operation, men lægerne har sagt til Ditte at hende situation ikke vil forandrer sig selvom hun bliver opereret, det eneste det kan hjælpe hende med, er de smerter som stativet påfører hende. Men Ditte vil stadig være lam fra hoften og ned.



Dinosaur/Susanne:
Ja,Ditte er i gang med et afklaringsforløb og ressource forløb igennem kommunen? Der er kendt modpart skyldig i sagen, og den er afsluttet.
Ulykken en anmeldt til forsikringen, der køre stadig en sag omkring erstatning, og Dittes arbejdsevne. Ditte var ikke på arbejdsmarked da ulykke skete, men hun var i gang med en uddannelse på en handelsskole, hvilket hun har prøvet at genopstart 1 gange efter ulykken, men måtte stoppe da hun ikke kunne klare det.



Popiae:
Det er faktisk en speciallæger på Glostrup Hospitals rygafdeling (Der var kaldt på sagen fra arbejdsskadestyrelsen ang. méngrad, IGEN) der har anbefalet om, at søge førtidspension. Omkring ressource forløb vil Glostup job center have at der kommer en mentor ud til Ditte, to gange om ugen, da Ditte af og til har det så dårligt, at hun ikke kan komme ud af sengen. Udviklingsmuligheder, ja ved ikke rigtig hvor de vil hen med dette, og hvad skal det hjælpe at der skal en mentor op til Ditte, en til to gange om ugen.

Jeg syntes det er spild af kommunen, i stedet for de giver Ditte den førtidspension. Ditte får hjælp til mere udgifter, men må sige at der er skåret meget ind på alt.

Ditte vil gerne selv på førtidspension, så hun kan få ro til at komme ovenpå igen, i stedet for de jagter hende hele tiden. Der er læger inde over, men jobcenteret siger det ikke er lægerne der skal tage den endelige beslutning om Dittes arbejdsevne , i forhold til at komme ud på arbejdsmarked, Det er KUN jobcenteret der vurdere det.




Jjsonn:
Vi har lige haft møde med Glostrup kommune og jobcenteret, og de oplyser at der er gensidig forsørgerpligt, når Ditte bor sammen en kæreste.




Phhmw/Peter:
Ditte har været på PTU igennem 2 omgange, men måtte stoppe da hun ikke kunne træne grundet så mange smerter, på grund at det stativ, der ud over har Ditte også fået liggesår på foden, som gør hun ikke kan have sok/sko på når hun skal træne, og hun må ikke benytte sig af svømme hallen på grund af liggesåret.

Glostrup kommune har hjulpet Ditte med at få kørekort og bil. De har også hjulpet Ditte i en handicap venlig leglighed, med de hjælpemidler som hun har behov for, men legeligheden er jo blevet dyr at sidde i nu da mange af tilskuddene at skåret ned, da Dittes kæreste er flytte ind, og selvfølge skal han da også betale for at bo der men mener på ingen måde det er rimligt at det er ham der skal forsøger Ditte. Det er på ingen måde mulighed for at Ditte kan starte på uddannelse. Vi prøver på at holde et overblik over det juridiske omkring ulykken. Der er en advokat på sagen omkring ulykken, men ikke omkring førtidspensions sagen endnu. Må indrømme at vi overvejer virkelig at få en advokat på, men der er også noget økonomi omkring det.

Ditte venter kun på rigshospitalet de indkalder på operation.

Ditte modtager ingen former for behandling, og det gør hun ikke på grund af de smerter i ryggen og liggesår på foden, der dukker op nye steder når det ene er ved afslutning. Tror faktisk ikke at hun har tilknytning til PTU mere, da hun ikke kan deltage i meget der ude PTU.
Nej, Ditte fik ingen genoptræning plan med sig da hun forlod Rigshospitalet/Hornbæk, blot et telefon nummer til PTU, hvor hun skulle vente måneder på venteliste for at kunne komme i gang.

Jobcenteret mener at Ditte skal være selvforsørgende på længere sigt, og skal arbejde som et andet velfungerende menneske, uden handicap.
De siger på job centeret, at Ditte skal igennem et længer ressource forløb som kan tage alt fra et par mdr. og op til 5 år. Jobcenteret siger det nærmest er umuligt for Ditte at få førtidspension."


Vi er meget enige i at det er meget amatøragtigt af jobcenteret, men det var nu denne besked vi fik ved sidste møde. Ditte var rigtig ked af det under mødet, og måtte faktisk køre ud fra mødet fordi at kommunen og jobcenteret sad og oplyste hvor dyret det var for Ditte, at hendes kæreste var flyttet ind. Hvor Ditte siger "så er vi faktisk næsten nød til at flytte fra hinanden igen, for vi har ikke råd til at bor sammen, og min kæreste der allerede arbejder flere timer over alle ugens hverdage kan og skal ikke knokle sig selv ihjel på jobbet, fordi han har fundet sig en kæreste i kørestol. " Hvor damen/pigen fra jobcentret trak på skulderne og sagde ”Ja sådan må det jo være” Ingen empati siger jeg bare, ved godt der er regler som de skal følge.
Ladager er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2014, 13:45   #9
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
http://bm.dk/da/Tal%20og%20tendenser...ebsydelse.aspx

Hvis hun er tilkendt et ressourceforløb, er der ikke gensidig forsørgerpligt..

Det lyder til at hun ikke er i et ressourceforløb, men blot alm. udredning på kontanthjælp.

Så hvis de vil tilbyde et rigtigt ressourceforløb, er det bare med at slå til..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2014, 14:11   #10
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Når der kommer erstatning er det meget vigtigt at I opretter en kreditbeskyttet konto, som kun må benyttes til erstatningen. Skulle hun så på et tidspunkt /hvad jeg ikke håber) have brug for kontanthjælp kan kommunen ikke "røre" erstatningen.
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension