K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-09-2007, 18:59   #1
gittedl
Hjemmevant på K10
 
gittedls avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-05 2006
Lokation: Hedensted
Alder: 48
Indlæg: 234
Styrke: 18
gittedl er rigtig godt på vej
Fleksjob-aftaler ryger på gulvet

Fra Netmagasinet HK

Citat:
Fleksjob-aftaler ryger på gulvet
Arbejdsgivere vil ikke betale rigtig løn til fleksjobbere, og så bliver fleksjobbene ikke til noget.

Mange aftaler om fleksjob løber ud i sandet, fordi arbejdsgiverne ikke vil betale den overenskomstmæssige løn.

HKs juridiske afdeling får i øjeblikket rigtig mange opkald fra de lokale HK-afdelinger, der er frustrerede over at sidde ved forhandlingsbordet, når der skal laves aftaler for fleksjobs. Ofte kan de simpelthen ikke nå til enighed med arbejdsgiverne, og så bliver aftalen om fleksjobbet ikke til noget. Mange arbejdsgivere vil nemlig ikke betale den overenskomstmæssige rigtige løn til en ansat i fleksjob, selv om de er forpligtet af den sociale lovgivning til at gøre det.

Arbejdsgiverne argumenter med, at det ikke er rimeligt at betale den samme løn til en i fleksjob som til en på fuld tid, fordi arbejdskraften ikke er det samme værd.

- Jeg er meget uforstående over for dette her. Lovgivningen er netop skruet sammen, som den er, fordi man gerne vil bevare flere på arbejdsmarkedet og give dem mulighed for at bevare en ordentlig levestandard, selv om de ikke kan arbejde på fuld tid. Det giver mig en grim smag i munden, at man prøver at presse citronen i forhold til en gruppe, som er presset nok i forvejen, siger Mette Kindberg, næstformand i HK.

Arbejdsgiveren får refunderet to tredjedele af lønudgiften til en ansat i fleksjob af kommunen, så den reelle lønudgift til en ansat i fleksjob vil altid være meget mindre end til en fuldtidsansat. Men mange arbejdsgivere synes altså, det er principielt forkert at en ansat, der ikke er fuldt arbejdsdygtig får udbetalt fuld løn, og prøver derfor at få fleksjobbere til at acceptere en mindre løn.

- Der er jo stor mangel på arbejdskraft, så det er meget svært at forstå. Og det er utrolig dobbeltmoralsk. Hvis man ikke vil anerkende at, en i fleksjob skal have en ordentlig løn, sender man et signal om, at det er en form for andenrangsarbejdskraft, siger Mette Kindberg.

Af Kirsten Marie Juel Jensen
Er dette mon resultatet af, at det nu er lovpligtigt at fagforeningerne skal med når en fleksjob-aftale skal underskrives
__________________
Gitte

gittedl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2007, 19:08   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg ved ikke med jer andre, men tro mig det er en holdning jeg har mødt mange gange, senest på min sidste arbejdsplads hvor jeg skulle høre beklagelser over hvor svært det var for så lille et firma at skulle lønne tre flekser og så skulle have pengene refunderet af kommunen ...

det var lige så meget arbejdsgangen mellem kommune og virksomhed der blev brokket sig over...

Min arbejdsgiver syntes det ville være mere fair at hun skulle betale mig 6500 om måneden og så skulle jeg selv hente resten fra kommunen af ...


Og faktisk så er det Hk melder ud nu, det er det vi fleksjobber hele tiden har sagt , så gitte det kan sagtens være fordi vi nu skal have fagforeningen med, nu høre fagforeningerne jo det vi selv hele tiden har sagt ....

Desforuden så tror jeg at rigtig mange af de fleksjobber der er ledige nu er dem der ligger nederst i skalaen altså både har skånehensyn (mange massive ) og en meget lille arbejdsevne hvad ang time antal...

Jeg har fået at vide af arbejdsgiver at jeg skulle love at jeg kunne holde til min 20 timer og så skal det være 2/3 del refusion ...
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Studerende tabt på gulvet. TheKiwiGrape Politik og Samfund 18 08-06-2012 11:34
Bruger kommunerne forhandler til at få aftaler i hus? BSR Spørgsmål ang fleksjob 9 07-03-2012 21:20
Ulovlige aftaler om aktivering... buster Politik og Samfund 0 13-11-2011 16:30
Aftaler gælder KUN en Vej......................... andi1975 Alt det andet 1 29-08-2008 21:50
Jeg tabte kæben på gulvet! Rikke H Alt det andet 13 06-04-2008 14:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension