K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension fra før 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension fra før 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension fra før 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-01-2014, 13:37   #1
susa0708
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2014
Indlæg: 4
Styrke: 0
susa0708 er ny på vejen
Vil høre om pension

Hej ..ny her men vil gerne høre andres erfaringer. Diagnose 2 stk discusprolabs plus degenerationer i lænden efter en arbejdsskade i tidligere job.. Anmeldt men endnu ikke afgjort. Arbejder trods smerter deltid, da jeg er nød til at lave et eller andet. Er blevet begrænset meget i min bevægelighed og det mindste forkerte bevægelse hævner sig. Ved godt at det nok ikke er sundt eller klogt at forsøge at kæmpe sig igennem, men har ikke rigtigt noget valg lige nu. Havde en periode på sygepenge i mit nuværende job, da benene forsvandt helt under mig en morgen, og jeg var ude af stand til at gå uden gangstativ i nogle måneder, undersøgt og skader konstateret men ingen kunne rigtig hjælpe , så nu må jeg forsøge at klare den. Men den dag jeg pludselig ligger på gulvet igen (og ikke i tvivl om at det sker igen..hvad gør man så ?
og vil man med mine problemer kunne få pension ?
susa0708 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2014, 13:58   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
det kan ingen sige her på k10, men i og med du kan arbejde deltid
så skal du ikke regne med en pension efter de nye regler fra 1 januar 2013
der skal arbejdsevnen være nul og hvis du kan arbejde bare et par timer om ugen
kan fleksjob komme på tale.
men det er absolut heller ikke noget, man lige får.
du skal huske det ikke er hvad du fejler som giver en pension
udelukkende din arbejdsevne
men din tilstand skal være dømt uden behandlingsmuligheder og være varig
samt lægerne skal beskrive din tilstand, som at din funktionsevne er meget lav

du skal sikkert i gennem et ressourceforløb fra 1 til 5 år
selvom du er over 40 år
men det sker først når alle andre muligheder er udtømte
der i blandt fleksjob.

Sidst redigeret af MTVRV1; 08-01-2014 kl. 14:02.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2014, 14:02   #3
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
sikkert ikke, hvis du kan arbejde er du langt fra pension, hvis du bare kan arbejde 2 timer ugeligt, så hedder det fleks og hvis du kan arbejde ½ tid hedder det selv forsøgelse

dianosen betyder ikke noget det der betyder noget er hvor stor din arbejdes evne er og når du har en arbejdes evne er du meget lang fra pension.

for at få pension nu om dage skal du helst være halv død, måske kunne du som start få en §56 så det ikke koster din arbejdes giver noget, hvis/når du er syg.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2014, 16:21   #4
Star
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2013
Indlæg: 400
Blog Indlæg: 2
Styrke: 12
Star er ny på vejen
Hej MTVR1
Du skriver:


Du skal sikkert i gennem et ressourceforløb fra 1 til 5 år
selvom du er over 40 år
men det sker først når alle andre muligheder er udtømte
der i blandt flex job.
MIT SPØRGSMÅL ER SÅ :

Har måske tænkt mig at søge FP,vil det sige at jeg skal igennem sådan et forløb ? Hvis ikke SB. selv indstiller så vil jeg søge igennem en pagraf 17
Gælder det også der? Eller er det kun hvis SB. skal indstille til FP.at det er et must? Er over 40

Er bevilliget flex har en meget lille srbejdsevne, har ikke kunnet varetage noget job indtil nu?
Star er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2014, 17:07   #5
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
man skal i gennem et ressourceforløb, med mindre det er helt formålsløst
alså at ens arbejdsevne er 100 procent nul.
du får ikke pension, fordi du ikke kan finde et arbejde.
udelukkende hvis arbejdsevne/funktionsevne er så lav, at uanset hvilken jobfunktion
du måtte have. Ikke har nogen mulighed for at varetage et fleksjob

du kan godt søge, men uanset om du selv søger eller ej
vil du sikkert få afslag, hvis det ikke 100 procent dokumenteret at din arbejdsevne er nul
samt du ikke har været i et ressourceforløb.
du får først tildelt et ressourceforløb, når det er vurderet at fleksjob ikke er en mulighed
hvor bare et par timer i fleksjob er nok til, man ikke kan få en pension

men hvis der er sket yderligere lægefaglige ting, som gør du ikke kan varetage et fleksjob
skal du gøre opmærksom på det over for kommunen
alså at du kan dokumentere, at din arbejdsevne er langt dårligere end da du fik tilkendt fleksjob

Sidst redigeret af MTVRV1; 08-01-2014 kl. 17:12.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2014, 17:21   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.732
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til..

Kære Susa0708

Læs begynderråd
http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Du nævner at du har 2 diskusprolapser.

Er du opereret?

Er de bekræftet via en MR-scanning?

Hvilken behandling modtager du pt?

Fysioterapi, holdtræning, kommunalt eller individuel træning.

Hvem betaler?

Hvornår var du ude for den arbejdsskade?

Er din vægt normal, inden for BMI?

Hvis ikke du har, så søg aktindsigt ved alle, se begynderråd.

Ryghistorier til information.
http://www.k10.dk/showthread.php?t=21830

Arbejdsskade information
http://www.k10.dk/showthread.php?t=28956

Optræning.
http://www.k10.dk/showthread.php?t=15813

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 08-01-2014, 18:21   #7
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Som andre skriver er der ingen pension med mindre man har "0" i arbejdsevne, og nul er næsten lig med en "negativ" arbejdsevne !

Jeg kan fortælle at jeg har fået pension efter de nye regler, men selvom jobcenteret og alle andre instanser i kommunen støttede op om det, så gik den ikke lige igennem.

Først fik jeg afslag, til trods for at al dokumentation var der, men et kryds var sat forkert i rehabiliteringsplanens indledende del.

Alle lægepapirer, her iblandt:
2x status fra speciallæge
1x status fra egen læge
1x speceiallægeerklæring, støttet op af 3 tidligere
1x erklæring for deltagelse i forsøg,
(hvor jeg hver 3 måned blev hjernescannet, og gennemgik større psykologisk tests hver gang (omkring 6 timers test hver 3. måned) i de mellemliggende perioder var der daglig træning af hjernens funktioner)

Og til sidst...
1x LÆ265 fra egen læge.
...var på plads !

Og det ovenstående er udelukkende det lægelige der skulle til for at sagen skulle gå igennem.
Men den lægelige dokumentation er kun en brøkdel af det som kræves for at få pension.
Der ud over er der et hav at dokumenter der skal være på plads for at man kan være nogenlunde sikker på at en pensionsansøgning overhovedet bliver set på hos kommunen.

Det er ikke for at være ond, men kommunen vil med sikkerhed sige at kan du ikke stå på benene, jamen så må der et hjælpemiddel til !

Man vil sandsynligvis ikke kunne arbejdsprøves med et retvisende resultat, før alle hjælpemidler er sat i værk, så ens dagligdag og arbejdsevne kan komme mest optimalt til udtryk.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2014, 19:14   #8
Star
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2013
Indlæg: 400
Blog Indlæg: 2
Styrke: 12
Star er ny på vejen
Tak for svar

Jeg er dog lidt overrasket over dit svar
Jeg mener bestemt at have læst her på K10 at der er personer der har fået tilkendt FP. Selv om de stod til at kunne arbejde 2-4 timer om ugen og som er over 40 og hvor de ikke har skulle gå igennem et RESURCEFORLØB først???

Tager jeg fejl???
Star er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2014, 20:12   #9
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Star Se meddelelser
Tak for svar

Jeg er dog lidt overrasket over dit svar
Jeg mener bestemt at have læst her på K10 at der er personer der har fået tilkendt FP. Selv om de stod til at kunne arbejde 2-4 timer om ugen og som er over 40 og hvor de ikke har skulle gå igennem et RESURCEFORLØB først???

Tager jeg fejl???
Jeg ved ikke om det er mig du spørger ?

Min arbejdsevne er = 0
og jeg har ikke været i ressourceforløb, idet det var "åbenbart formålsløst"

Ressourceforløb var "åbenbart formålsløst" fordi der ikke var mere som nogen kunne finde på at holde mig hen med... ja, ja... de prøvede, men der var ikke realiteter i det de foreslog.
De forløb jeg selv havde gennemgået, bla. i diverse "videnskablige medicinske forsøg" slog mange længder det som selv den skarpeste ansatte i kommunen kunne have fundet på at sætte ind som ressourceforløb.

Til sidst kunne de simpelthen ikke finde på noget som helst... og så foreslog de...

...at jeg skulle gå ud og underholde min psykiater lidt mere,
(jeg havde i forvejen "fri" kontakt til min psykiater, ja om det så var flere gange om ugen jeg havde behov, fik jeg hjælp)

...at jeg fik noget mere hjemmehjælp,
(jeg får hjælp til støvsugning, pga. spondylolistese, hver 14. dag, jeg ved ikke om de så forestillede at der skulle sidde en hjemmehjælp hjemme hos mig og lave ingenting de andre dage vedkommende skulle komme ?)

...at jeg skulle have flere timer med en hjemmevejleder,
(hvilket heller ikke var et forslag der bundede i ralisme)

Det var forslag som ALLE var "varm luft", og havde et tydeligt præg af desperation fra kommunens side, i forhold til at "indrømme" at begrebet "åbenbart formålsløst" overhovedet kunne anvendes.

Men som sagt gik sagen igennem da jeg kom for et andet rehabiliteringsteam 30 dage senere.
Jeg havde bundet papirer sammen så jeg lige kunne smide diverse "vred" med markeringer af lovgivningen frem, hvis de atter ville opføre sig lige så "debilt" som på første møde.

Men så langt kom det ikke, for allerede efter 5 minutter stoppede de mig og sagde at jeg blev indstillet til pension, de kunne godt se det var "åbenbart formålsløst" at sende mig i noget som helst ressourceforløb, og iøvrigt syntes de jeg havde handlet meget ansvarligt ved selv hele tiden at være opsøgende i forhold til projekter og medicinske forsøg jeg kunne deltage... de kunne rent ud sagt se at jeg havde investeret meget i at komme mig, og at det desværre ikke var muligt at komme videre.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2014, 20:22   #10
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
som nøgne tæer skriver
så det er ganske få som vil kunne få FP uden Ressourceforløb
disse sager har heller ikke været nye sager, men har faktisk ligget til pension længe
også inden den nye reform
kun som der stå i loven, multihandicappet og folk med kort leve tid
de kan helst sikkert undgå et

er enig i den med "negativ" arbejdsevne
at man ikke kan eller meget dårligt kan klare sig selv i egen bolig
det tæller også i forhold til en pension


vi kan godt lyde lidt negative, men efter denne reform er det hvad man er oppe i mod
har selv 70 sider lægepapir og flere arbejdsprøvninger og det var under de gamle regler
det er ikke umuligt og få penison, men ens funktionsevne skal være meget lav

Ressourceforløb kom med den nye reform fra 1 januar 2013
før var der ikke noget som hed Ressourceforløb

Sidst redigeret af MTVRV1; 08-01-2014 kl. 20:31.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:29.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension