K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-12-2013, 23:46   #1
Far på deltid
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-12 2013
Indlæg: 4
Styrke: 0
Far på deltid er ny på vejen
Service og udgifter på invalidebil

Hey alle. Er ny her på K10, og har et kæmpe problem jeg ønsker at få lidt hjælp til. Jeg blev for knap 6 mdr. siden enlig, og i den forbindelse blev min økonomi ikke eksisterende. Dvs. jeg kan lige præcis afholde udgiften på det månedlige afdrag til bilen på 1.035,-
Jeg sidder nu tilbage med en regning på service der er relativ stor, en vægtafgift og en forsikring. Intet af dette har jeg en kina-mands chance for at betale. Jeg har forelagt situationen for min sagsbehandler, men har fået et blankt nej til hjælp. Jeg er førtidspensionist efter 2003.

Det er en trivselsbil, og har jeg ikke den så kan jeg ikke have mine børn hver anden weekend, da min store datter på 8 har asperger og ikke kan tage med bus og tog, og den lille på 3 er alt for lille :-) Der er ca. 100 km. mellem moren og mig.

Som jeg ser det har jeg ingen anden mulighed end at levere bilen tilbage til kommunen. Kan man det overhovedet? Hvad sker der med min egenbetaling af bilen som i sin tid var 143.750,-

Kan man "klage" over den afgørelse kommunen er kommet frem til? Tidligere da vi var to voksne i husstanden, betalte vi selv service, dæk osv., men det er bare ikke en mulighed nu, desværre..

Mvh. FPD
Far på deltid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2013, 23:59   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Tror at hvis du leverer bilen tilbage til kommunen, lader de den vurdere, og så trækker de det beløb fra evt restgæld.

Så har du selv lagt en masse penge i den vil de nok være væk..

Prøv at se på om du har andre udgifter der kan ændres, evt om det er en flytning der skal til.

Hvis mor har bil, kan hun evt hente og bringe børn, mod at du betaler km-penge.. hun skal i forvejen selv stå for den ene af turene.

Hvis du ikke kan finde pengene, så er alternativet måske at gå ud at købe en billig bil.

Jeg køber selv bil i 5000,- klassen.. der kan du sagtens finde en med halvandet år til syn, og så nøjes med den langt billigere ansvarsforsikring og skippe kasko.

Sørg for at tjekke dæk, så det er en du ikke skal ofre dæk på.
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 12-12-2013 kl. 00:01.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2013, 00:03   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til..

Kære Far på deltid.

Bliv her på din råd fremover.

Vi har en tråd med stor viden, men om netop dette problem nævnes kan jeg ikke huske. Du skal i første omgang ikke tage verbale svar fra en sagsbehandler for gode vare.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=4...ight=Stoktofte

Jeg forstår det er en trivselsbil i dit navn og den er betalt ud, uden skyld til kommunen.

Er der fælles forældremyndighed?

Tag, det roligt, andre skal nok komme til i morgen.

God nat for nu.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 12-12-2013, 00:14   #4
Far på deltid
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-12 2013
Indlæg: 4
Styrke: 0
Far på deltid er ny på vejen
Pip@
Er lige flyttet i mindre og billigere lejlighed. Har intet overflødigt, hverken tv-abb. eller lign. ALT er skåret ind til benet, og rådighedbeløbet er 1900,-
Mor kan ikke både bringe og hente igen pga. job. Ligeledes ville det ikke være en mulighed rent økonomisk, da km-penge ville være en ekstrem stor udgift. Derudover er der lige en bro i mellem også!
Jeg kan ikke finde en bil med automatgear, hvor jeg kan have min kørestol med for 5.000,- skulle jeg være så heldig at finde sådan én aner jeg ikke hvor jeg skal finde 5.000,- henne i mit budget...

phhmw@
Det er en trivselsbil i mit navn. Den er fra 12/2008, så den er færdigbetalt i 12/2014, så jeg skylder 12 x 1035,- i den. Vi har fælles forældre myndighed, og taler okay sammen.
Far på deltid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2013, 00:31   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
"Almindelig drift og vedligehold af bilen er borgerens eget ansvar, men reparation af den særlige indretning - for eksempel lift eller særlige styreanordninger er kommunens ansvar.
Hvis man har fået bevilget en kassevogn, har man ofte et højere brændstofforbrug og udgifter til reparationer. I de tilfælde skal man værte opmærksom på, om disse udgifter kan dækkes som merudgifter efter servicelovens § 100."

"Bevilling af bil er et rentefrit lån. I 2010 udgør dette lån 160.000 kr. Lånet løber i 6 år fra bevillingen. Kommunen nedskriver den ene halvdel af lånet, medens du nedskriver den anden halvdel i løbet af de 6 år. Efter 6 år kan man benytte salgsprovenuet til et indskud i den næste bil. Der ydes afgiftsfrihed på bilen. Der er mulighed for at få henstand med betaling under uddannelse og ved arbejdsløshed. Ved dødsfald forfalder restgælden til betaling. Ønsker man at købe en bil, som er dyrere ned den kommunen anbefaler, så er dette en mulighed, men man skal selv betale differencen imellem 'den billigst egnede bil' og den model man selv vælger. Ved salg af bilen, fordeles overskuddet efter en fordelingsnøgle, så borgeren får den ekstra procentdel man betalte ved købet af bilen."

Da du mangler at betale et år på den, vil der ved salg skyldes ikke bare de 12x1035,- men også 1/6 af det beløb kommunen har givet.. måske er det ialt ca 25.000
Når bilen sælges vil det der ligger over de 25.000 der betales ud til gælden, blive fordelt mellem kommune og dig i forhold til tilskud og det du har betalt.

Du kan gå på bilbasen og se hvad tilsvarende biler sælges til, eller gå til en forhandler og få den vurderet..

Hvis du ikke har råd til at beholde bilen eller råd til at købe en ny (læste om en der købte brugt handikapbil i tyskland og sagde at de var billige der), og hvis dine børn ikke kan klare offentlig transport, så er der vel efterhånden kun den mulighed at du flytter tættere på børnene..

Hvis din økonomi er dårlig kan du iøvrigt søge om hjælp til samværsrelaterede udgifter.. ved ikke om du vil kunne komme i betragtning på en førtidspension, men ved at man kan på en kontanthjælp..

http://www.mariagerfjord.dk/da-DK/Bo...aelde.aspx?p=1
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 12-12-2013 kl. 00:37.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2013, 03:32   #6
havheks
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2010
Indlæg: 206
Styrke: 14
havheks er ny på vejen
jeg har hørt om en der fik tilskud til benzin han sku køre fra Lolland til mols men § er jeg ik klar over
havheks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2013, 07:48   #7
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
er det moderen der er flyttet så langt væk, for så kan du søge statsamt om dækning af kørsel, efter de nye regler.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2013, 11:32   #8
Far på deltid
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-12 2013
Indlæg: 4
Styrke: 0
Far på deltid er ny på vejen
Pip@
Det er en VW Caravelle. Den er vurderet til ca. 175.000 uden afgift, og ca. 330.000 med afgift. Det er absolut ikke en mulighed for mig at flytte fra Sjælland til Fyn.
Derudover er der meget store udgifter ifm. en flytning. Og nej, der er ikke hjælp til dette, da jeg er flyttet fra privat udlejer til privat udlejer, da der ikke er nogle handicapvenlige boliger i min kommune. Derfor afdrager jeg indskuddet med 250,- pr. mdr. i de næste 72 mdr. Jeg har mit netværk på Sjælland, og det er det eneste jeg har tilbage. Naturligvis ud over samværet med mine unger hver anden weekend.
havheks & jjsonn@
Min økonomi er ikke dårlig nok til at kunne få hjælp til udgifter til samvær. Jeg har forsøgt at søge, men fået afslag. Det er moderen der er flyttet
Far på deltid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2013, 12:19   #9
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvis der er så meget friværdi i bilen, kan du måske ved et salg få råd til en ældre handikapbil...

Når det er mor der er flyttet langt væk, kan du søge i statsamtet om at hun pålægges at betale transporten begge veje.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2013, 10:10   #10
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Øv træls situation :-/

Jeg bider mærke i, at du skriver 'vægtafgift' - denne er man da normalt fritaget fra, når der er tale om invalidebil, så måske der er lidt besparelser at hente der?
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension