K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension fra før 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension fra før 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension fra før 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-11-2013, 14:35   #1
Alice
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-12 2005
Lokation: Ringsted
Alder: 75
Indlæg: 5
Blog Indlæg: 6
Styrke: 0
Alice er ny på vejen
Thumbs up Blev valgt ind i Regionsrådet

Jeg var så heldig at blive valgt ind i Region Sjælland. Og nu er det så jeg efter det er sivet ind, sidder her og tænker på. Hvad nu med min førtidspension. Jeg får i dag den højeste efter den gamle model, og jeg vil beholde den gamle model.

Jeg har skrevet til en der har været med før, om vi får noget får det. Det aner jeg faktisk ikke og det er ikke af den grund jeg stillede op. Han skrev omkring 100.000 kr. Og det er jo en formue, næsten en årsløn for mig.

Hvad vil det så betyde for mig. Udover førtidspensionen får jeg et bistandstillæg hvad med det.

Hvad gør jeg egentlig. Mange spørgsmål. Håber nogen kan give mig lidt svar.

Mange hilsner
Alice
Førtidspensionist og Regions politiker.
Alice er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 15:14   #2
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Ring til udbetaling Danmark, de kan lave beregninger, jeg har ikke indtryk at "udbetaling Danmark" prøver at fuppe nogen for at komme billigst igennem, det er udelukkende en administrativ enhed.

Da du er fra før 2003 kommer pensionen ikke i fare for at blive frakendt idet du ikke skal holde det op i forhold arbejdsevne, for at beholde pensionen.

Nu håber jeg du gør det godt for alle os der har brug for hjælp fra (regions) systemet
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 15:23   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg har desværre ikke tjek på reglerne omkring pension før 2003, men derfor kan jeg da godt ønske tillykke med posten

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 15:37   #4
Tolik
Slettet medlem
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2013
Indlæg: 136
Styrke: 0
Tolik er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Alice Se meddelelser
Jeg var så heldig at blive valgt ind i Region Sjælland. Og nu er det så jeg efter det er sivet ind, sidder her og tænker på. Hvad nu med min førtidspension. Jeg får i dag den højeste efter den gamle model, og jeg vil beholde den gamle model.

Jeg har skrevet til en der har været med før, om vi får noget får det. Det aner jeg faktisk ikke og det er ikke af den grund jeg stillede op. Han skrev omkring 100.000 kr. Og det er jo en formue, næsten en årsløn for mig.

Hvad vil det så betyde for mig. Udover førtidspensionen får jeg et bistandstillæg hvad med det.

Hvad gør jeg egentlig. Mange spørgsmål. Håber nogen kan give mig lidt svar.

Mange hilsner
Alice
Førtidspensionist og Regions politiker.
Din førtidspension består af et grundbeløb og et pensionstillæg, hvis du modtager førtidspension efter de gamle regler. Grundbeløbet er som udgangspunkt på 69.648 kr. / 70.896 kr. (2013/2014) før skat. Pensionstillægget er 72.336 kr. / 73.644 kr. (2013/2014), hvis du er enlig, og 34.968 kr. / 35.592 (2013/2014), hvis du er gift eller samlevende.

Dit grundbeløb kan blive sat ned, hvis du har indtægter ved siden af din pension, fx indtægter fra arbejde. Det samme kan dit pensionstillæg, hvis du eller din ægtefælle/samlever har indtægter ud over din pension.

Hvilke indtægter har betydning?

Dine indtægter ud over din førtidspension kan have betydning for, hvor meget du kan få i førtidspension. Det kan fx være:

indtægt ved personligt arbejde – løn, honorar mv.

udbetalinger fra arbejdsmarkedspensioner og individuelle pensioner, fx ratepension

underholdsbidrag og andre løbende ydelser, fx erstatninger

anden indkomst ud over førtidspensionen, du skal betale skat af

aktieindkomst

positiv kapitalindkomst.

Dit grundbeløb, hvis du har andre indtægter

Din førtidspensions grundbeløb er 69.648 kr. / 70.896 kr. om året (2013/2014). Grundbeløbet bliver sat ned, hvis du er gift og ud over pensionen har indtægter på mere end 200.800 kr. / 204.400 kr. om året (2013/2014). Er du ikke gift, men enlig eller samlevende, bliver grundbeløbet reguleret, hvis du har andre indtægter på mere end 295.900 kr. / 301.200 kr. om året (2013/2014).

Dit grundbeløb bliver sat 60 kr. ned, for hver 100 kr. dine andre indtægter overstiger 200.800 kr. /204.400 kr. årligt (2013/2014) for gifte og 295.900 kr. / 301.200 kr. årligt (2013/2014) for andre.

Din ægtefælles eller samlevers indtægter betyder ikke noget for din førtidspensions grundbeløb.

Dit pensionstillæg, hvis du har andre indtægter

Pensionstillægget bliver ligesom grundbeløbet sat ned, hvis du har indtægter over en vis størrelse ved siden af pensionen. Pensionstillæggets størrelse kan påvirkes af både din egen indtægt og din ægtefælles eller samlevers indtægt.

Hvis du er enlig: Du kan have andre indtægter på op til 65.300 kr. / 66.500 kr. om året (2013/2014), før det påvirker pensionstillægget. Pensionstillægget bliver sat 30,9 kr. ned, for hver 100 kr. din supplerende indtægt overstiger 65.300 kr. / 66.500 kr. om året (2013/2014).

Hvis din ægtefælle eller samlever er folke- eller førtidspensionist: I kan sammenlagt have supplerende indtægter op til 131.000 kr. / 133.400 kr. om året (2013/2014), før det påvirker dit pensionstillæg. Tillægget bliver sat 16 kr. ned, for hver 100 kr. jeres samlede supplerende indtægter overstiger 131.000 kr. / 133.400 kr. om året (2013/2014).

Hvis din partner ikke er pensionist: I kan se bort fra halvdelen af hans eller hendes indtægt, dog kan I højst se bort fra 102.150 kr. / 104.000 kr. årligt (2013/2014). Herefter kan jeres samlede indtægter ud over din pension udgøre op til 131.000 kr. / 133.400 kr. om året (2013/2014), uden at det påvirker dit pensionstillæg. Dit pensionstillæg bliver sat 32 kr. ned, for hver 100 kr. jeres samlede supplerende indtægter overstiger 131.000 kr. / 133.400 kr. (2013/2014).

Eksempel: Hvis din ægtefælle ikke er pensionist

Du er førtidspensionist efter de gamle regler og gift med en ikke-pensionist. Din ægtefælle tjener 200.000 om året.

Grundbeløbet: Du modtager det fulde grundbeløb på 69.648 kr. / 70.895 kr. årligt (2013/2014), fordi du ikke har indtægter ud over pensionen..

Pensionstillægget: Udbetaling Danmark ser bort fra halvdelen af din ægtefælles indtægt, så hans eller hendes indtægt bliver beregnet til at være 200.000 kr. minus 100.000 kr. lig med 100.000 kr. Du kan modtage hele pensionstillægget på 34.968 kr. / 35.592 kr. årligt (2013/2014), fordi jeres samlede indtægt ud over din førtidspension er under 131.000 kr. / 133.400 kr. årligt (2013/2014).

Taget fra: https://www.borger.dk/Sider/Saadan-b...le-regler.aspx
Tolik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 16:18   #5
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Tillykke Alice, med posten!

Jeg tror du skal koncentrere dig om at sandsynliggøre for dyneløfterne i Systemet, at det du laver i Regionen IKKE har noget gøre med et almindeligt job og mange arbejdstimer ud af huset hver uge.

Det er noget sværere at klandre folk for at være i stand til at ligge på sofaen/i sengen med computeren på maven og være med på f.eks Skypemøder eller have omfattende korrespondance med de andre valgte.

Af en eller anden grund er der meget System-obs på, om man er i stand til fysisk at flytte sig for meget rundt, tilsyneladende...også selvom man måske overvejende er tilkendt pension på baggrund af psykiske årsager, som kan hindre én i at varetage et normalt fultidsjob på en almindelig arbejdsplads, med de udfordringer der kan være (mange mennesker, lys, larm, uro osv.) og som mange psykisk pressede ikke kan leve op til.

Har du lyst til at fortælle lidt om, hvad du ønsker at arbejde specifikt på, i Region Sjælland - altså hvilke mærkesager du fik lyst til at stille op på?
__________________
"Hunden løber efter kæppen - løven går efter manden der svinger den."

Din kontakt med Det Offentlige: ALT hvad man ikke har PÅ SKRIFT eksisterer IKKE.
Få kvittering på alt afleveret, og acceptér ingen telefonsamtaler, eller møder uden bisidder/optagelse af samtale.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 17:19   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Heldigvis - kan man sige, at dyneløfteri er uden betydning for dem på pensionsreglerne før 2003, de må jo arbejde til de segner, uden angst for revurdering og løftede øjenbryn, da pensionen aldrig kan tages fra dem pga forbedret arbejdsevne......modsat os på de nye regler.

Dem på de gamle regler, skal sådan set kun holde øje med de økonomiske aspekter og være obs på loftet over indtjeningen, tillæg mm.

Ja, det kunne være interessant at høre lidt om eventuelle mærkesager....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 19:43   #7
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Heldigvis - kan man sige, at dyneløfteri er uden betydning for dem på pensionsreglerne før 2003, de må jo arbejde til de segner, uden angst for revurdering og løftede øjenbryn, da pensionen aldrig kan tages fra dem pga forbedret arbejdsevne......modsat os på de nye regler.
Det troede jeg også Helene - men hørte fra en ægte SB for mindre end én måned siden, om en Borger på 'gammel' FP (altså FØR 2003-revisionen), som just havde fået frataget sin FP grundet sideløbende indtægt på omkring 400.000 om året - SÅ mente kommunen at Borgeren kunne forsørge sig selv.

Og det på trods af, at vi her på k10 altid har opereret ud fra tesen om, at dem på 'gammel' pension ALDRIG kunne få den frataget, og gladeligt kunne arbejde ved siden af, indenfor de eksisterende rammer om årlige grænser og efterfølgende procentuelle modregning i pensionen.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 19:46   #8
Tolik
Slettet medlem
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2013
Indlæg: 136
Styrke: 0
Tolik er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af L.S. Se meddelelser
Det troede jeg også Helene - men hørte fra en ægte SB for mindre end én måned siden, om en Borger på 'gammel' FP (altså FØR 2003-revisionen), som just havde fået frataget sin FP grundet sideløbende indtægt på omkring 400.000 om året - SÅ mente kommunen at Borgeren kunne forsørge sig selv.

Og det på trods af, at vi her på k10 altid har opereret ud fra tesen om, at dem på 'gammel' pension ALDRIG kunne få den frataget, og gladeligt kunne arbejde ved siden af, indenfor de eksisterende rammer om årlige grænser og efterfølgende procentuelle modregning i pensionen.
Hvis personen ikke har bedt om at få sin FP gjort hvilende, kan det være et problem:

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...beskaeftigelse

§ 44. Pension tilkendt efter § 14, stk. 1-3, og invaliditetsydelse tilkendt efter § 21, stk. 1, kan ikke frakendes, og der kan ikke ske overflytning til en lavere pensionsform, jf. dog stk. 4 og 5.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal tilkende højere pension, hvis der er sket en væsentlig forringelse af erhvervsevnen, jf. § 15.
Stk. 3. Bistands- og plejetillæg tilkendt efter § 16 og invaliditetsydelse tilkendt efter § 21, stk. 2. , skal frakendes, hvis betingelserne for at modtage ydelserne ikke længere er opfyldt.
Stk. 4. Kommunalbestyrelsen kan frakende ydelser eller overflytte ydelsesmodtageren til en lavere pension, jf. stk. 1, efter anmodning fra modtageren, medmindre det vurderes at være til skade for pågældende.
Stk. 5. Personer, der har ret til førtidspension efter reglerne i denne lov, overgår efter anmodning herom til ret til førtidspension efter lov om social pension. Anmodning om overgang til førtidspension efter lov om social pension kan indgives til Udbetaling Danmark i perioden fra den 1. juni 2013 til den 31. december 2013. Anmodningen skal indgives skriftligt eller digitalt.
§ 44 a. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om, at retten til pension tilkendt efter § 14, stk. 1-3, gøres hvilende for pensionister under 60 år, hvis indtægten ved personligt arbejde forventes vedvarende at overstige det dobbelte af grundbeløbet, jf. dog § 15, stk. 3, og for pensionister, som anmoder herom.
Stk. 2. Afgørelser efter stk. 1 har virkning, indtil pensionsudbetalingen genoptages, jf. stk. 4, eller indtil personen når folkepensionsalderen.
Stk. 3. Pensionen udbetales indtil udgangen af den måned, hvori kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om at gøre retten til pensionen hvilende.
Stk. 4. Pensionsudbetalingen genoptages efter anmodning fra borgeren, jf. dog stk. 1, og tidligst med virkning fra den 1. i måneden efter anmodningen.
Tolik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 21:31   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, hvis førtidspensionisterne fra ordningen før 2003, blot følger gældende regler, så kan der ikke ske dem noget....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 22:58   #10
Mille2
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2013
Indlæg: 9
Styrke: 0
Mille2 er ny på vejen
Vil bare ønske tillykke, ved intet om regler, men godt gået Alice
Håber dit arbejde vil komme de svage til gode, god vind og pøj pøj fra
Mille2
Mille2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension