K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Den nyttige viden vi alle har

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Den nyttige viden vi alle har Her kan du sætte link tips og andet ind, som andre i din situation kan have nytte af at vide

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-10-2013, 10:32   #1
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Aktindsigt hos læger og sygehuse

Citat:
På offentlige sygehuse har patienter ret til aktindsigt i lægejournaler, der er oprettet efter 1. januar 1987. I øvrige journaler - for eksempel hos privatpraktiserende læger - har patienter ret til aktindsigt i journaler oprettet efter 1. januar 1994. Fra og med 1. januar 2010 har man såvel i forhold til sygehusjournalen som hos en privatpraktiserende læge fuld indsigt i, hvad der fra denne dato og fremadrettet er registreret i ens patientjournal, herunder hvad andre har oplyst til journalen. For oplysninger, der er journalført før den 1. januar 2010 kan retten til aktindsigt begrænses i det omfang patientens interesse i at blive gjort bekendt med oplysningerne findes at burde vige for afgørende hensyn til patienten selv eller til andre private interesser.

En patient har som udgangspunkt ret til at få en kopi af journalen, og en sundhedsperson skal, hvis patienten ønsker det, hjælpe med at forklare indholdet af journalen. Patienten kan også vælge at få aktindsigt ved en gennemgang af den originale journal.

Ønsker en patient at få aktindsigt, skal patienten anmode om det hos den relevante afdeling eller sundhedsperson. Der er ikke krav formkrav i forbindelse med anmodning om aktindsigt - anmodningen kan fremsættes mundtligt eller skriftligt. Patienten skal have svar på anmodning om aktindsigt snarest muligt og normalt inden for 10 dage efter anmodningen.
http://www.sum.dk/Sundhed/Patienters...ktindsigt.aspx

Ovenstående side har også relevant lovgrundlag for emnet.

Ang. betaling for aktindsigt:

Lægen kan kræve 10 kr. pr. edb-udskriftside, dog maksimalt 200 kr. (inkl. moms).

Hvis det er papirjournaler, kan lægen ikke kræve betaling ved en førstegangsanmodning. Ved følgende anmodninger kan der for papirjournaler opkræves 10 kr. for første side og 1 kr. for hver af de følgende sider. Dog kan lægen kræve betaling på 10 kr. pr. side, maksimalt 200 kr. også for papirjournaler, hvis lægen ikke har adgang til kopimaskine i klinikken.

KOPIEN
Der er for den sundhedsperson, som er ansvarlig for det materiale, som sendes ud til en borger i forbindelse med anmodning om aktindsigt, en pligt til at sikre sig, at materialet er anvendeligt og læseligt. Udlevering af kopier på disketter/cd-rom kan derfor ikke tillades medmindre dette aftales.

Kan læses af flg. bekendtgørelse:

https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=21077
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2013, 13:51   #2
Tolik
Slettet medlem
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2013
Indlæg: 136
Styrke: 0
Tolik er ny på vejen
Man kan jo logge ind på www.sundhed.dk

Der har man adgang til sin journal online.

Se følgende link:

https://www.sundhed.dk/borger/min-si...min-e-journal/
Tolik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2013, 08:41   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Der ligger ikke ret meget på sundhed.dk.. ja det kommer selvfølgeligt an på hvor langt man vil gå tilbage.

Jeg søgte på et tidspunkt aktindsigt på alle de sygehuse jeg nogensinde havde været på, og det blev til et digert værk der gik helt tilbage til 1978..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-10-2013, 09:38   #4
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Link til relevant lovgivning for Journalføring og opbevaring

Citat:
Af hensyn til patientsikkerheden er det nødvendigt, at der føres en patientjournal i forbindelse med sundhedspersoners faglige virksomhed.

Reglerne om autoriserede sundhedspersoners journalføringspligt findes i autorisationsloven kapitel 6, §§ 21 – 25. Bestemmelserne gælder generelt for læger, tandlæger, kiropraktorer, jordemødre, kliniske diætister, kliniske tandteknikere, tandplejere, optikere og kontaktlinseoptikere.

Sundhedsstyrelsen har for de grupper af sundhedspersoner, som er omfattet af journalføringspligten, fastsat regler, der nærmere beskriver kravene til journalføringspligtens indhold og omfang.

Sundhedsstyrelsen har for sygeplejersker, ergoterapeuter og fysioterapeuter udarbejdet vejledninger om disse sundhedspersoners journalføring.
http://www.sst.dk/Tilsyn%20og%20pati...alfoering.aspx

Nederst på side fremgår flere link til relevant lovgivning.

Pip, det fremgår af Sundhed.dk ganske rigtigt herfra flg.:

Citat:
I Min e-journal får du adgang til journaloplysninger fra offentlige sygehuse bl.a. behandlinger, diagnoser og notater indenfor de seneste 10 år.

I Min p-journal får du adgang til journaloplysninger fra egen læge og speciallæge bl.a. ydelser, diagnoser og prøvesvar fra 1. januar 2013 og frem.
Og Tolik, der fremgår også flg.:

Citat:
Bemærk:

•Du har adgang til et udsnit af dine journaloplysninger (ikke hele din journal)
•Informationer i Min e-journal vises først 14 dage efter, at de er registreret af sygehuset eller lægen.
Min fremhævninger.

https://www.sundhed.dk/service/hjael...min-e-journal/

Alene af ovennævnte grunde ville jeg stærkt anbefale, at man søger om fuld aktindsigt hos de respektive læger og sygehuse.

Jeg er personlig ikke tilhænger af e-journal, og da slet ikke efter de seneste udvidelser af myndighedspersoner, der nu skal har mulighed for at slå op i disse efter persondataloven personfølsomme oplysninger.

Dette kan virkelig skabe problemer for slet ikke at tale om som fremført under konflikten mel. alm.prak.læger og KL, at patient/læge fortroligheden ganske sikkert kan forsvinde pga. af politkernes vanvid hen mod registre over snart sagt alt og mulighederne for samkøring.

Dette kan også for patienter give ekstra "arbejde" alene i kraft af man ikke alene skal forholde sig til de "gamle" journalers korrekthed, men nu også til e-journalernes korrekthed.

Og det derpå flg. besvær med at få koorigeret de ukorrektheder, der findes.

Ligesom det kan åbne op for at JC bliver endnu mere kreative i deres udvælgelse af citater fra lægejournaler.

Et fremtidsperspektiv kunne måske være, at der helt droppes mulighed for fuld aktindsigt fra læger og sygehuse (det ville spare dem for besværet), således at borgere fremover kun har mulighed for aktindsigt via e- og p-journal.

Fagre nye verden, men for hvem, spørger jeg retorisk.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2016, 12:55   #5
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
opdatering af denne tråd 17.11.16

BEK nr 664 af 14/09/1998 vedr. gebyr for aktindsigt er stadig gældende, se flg. link:

https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=21077

Af Sundhedsloven LBK nr 1188 af 24/09/2016 også gældende kan man i kap. 8 læse om retten til journalindsigt, som er stadig er i overensstemmelse med mit første indlæg i tråden bortset fra den nu noget anderledes formulering "7 arbejdsdage", hvilket jo ikke strider imod 10 dage. Da det giver samme max. grænse.

https://www.retsinformation.dk/Forms...4-605fd33fb1db

Autorisationsloven har heller ikke ændret sig, hvis man vil læse, hvad der konkret står (som svarer til mit indlæg d. 22.1013) skal man scrole til kap. 6 på dette link:

https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=138178

Ang. "mit Sundhed.dk" er der ganske rigtigt sket væsentlige forbedringer er:

- at der normalt går 4 dage efter journalnotat el. laboratoriesvar kan ses. I modsætning til tidl. længere tidsinterval

- muligheden for livstestamente valg direkte på "mit sundhed.dk"

- udvidelse til også at kunne læse f.eks. fysioterapeut o. lign. behandlingsdatoer.

Linker til Sundhed.dks pjece:

https://www.sundhed.dk/content/cms/9...eb_dec2015.pdf

Personligt finder jeg stadig Min log mangelfuld. Og selv om der er kommet nogle indre justeringer i "medicinkortet" funktion, virker det stadig til at lægerne har vanskeligheder med at opdatere aktuelt medicin og Cave.

Men sikkerheden omkr. borgernes sygedata er desværre ikke blevet bedre siden 2013 trods man har arbejdet med med udseendet og tilgang på Sundhed.dk
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension