K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-10-2013, 13:22   #1
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Hvorfor helbredsmæssig køretest???

Har lige fået brev fra politiet om, at jeg skal op til en vejledende helbredsmæssig køretest, og undrer mig...

Jeg er bevilliget trivselsbil, slutseddel på bil er netop underskrevet, og for et par uger siden fik jeg brev fra politiet i forbindelse med kørekortskrav - dette er endnu ikke afgjort og da jeg kunne se, at testen fra Drivers test Station ikke var med i deres vurdering (kun lægepapirer), skrev jeg og spurgte om de skulle have den også. Det ville de gerne, og nu dette brev om, at jeg skal op til køretest.

Øv, øv, øv ville bare så gerne have undværet den del.
Forstår heller ikke deres beslutning, da de bevilligede hjælpemidler i bilen jo netop gør mig i stand til at køre.

Vil det mon nytte at anke?

Hvad går sådan en test ud på?

Der står i brevet, at jeg slev skal afholde evt. udgifter i den forbindelse - gisp mon det bliver dyrt?

Bør jeg have ergoterapeut og sagsbehandler ind over? Tænker de skal vel orienteres, men frygter at det betyder, at bilkøb sættes midlertidigt på pause til de har sikret sig, at jeg rent faktisk består.
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2013, 13:46   #2
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
En anke vil bestemt være et vink til politiet om at der kan vær en problem i forhold til at køre.

Hvis du vil beholde dit kørekort er det bare at klappe hælene sammen.

Men hvorfor skulle det være et problem at komme til køreprøve, hvis der ikke er noget i vejen... det forstår jeg ikke.

Som blød trafikant foretrækker jeg klart at man holdet øje med ti bilister for meget, end en for lidt.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2013, 14:03   #3
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
En anke vil bestemt være et vink til politiet om at der kan vær en problem i forhold til at køre.

Hvis du vil beholde dit kørekort er det bare at klappe hælene sammen.

Men hvorfor skulle det være et problem at komme til køreprøve, hvis der ikke er noget i vejen... det forstår jeg ikke.

Som blød trafikant foretrækker jeg klart at man holdet øje med ti bilister for meget, end en for lidt.
Øh... ???

Ikke helt sikker på, jeg forstår dit svar...

Hvorfor skulle der være fare for mit kørekort, hvis jeg anker en beslutning, jeg mener er forkert?

At det kan være et problem at gå til køreprøve er i min verden indlysende - jeg er syg, og nogle dage har jeg det mildest talt elendigt. Sådanne dage ville jeg normalt aldrig bevæge mig ud, fordi smerterne overskygger alt. Sådanne dage kan aldrig forudsiges og jeg risikerer jo derfor, at den dag, jeg skal aflægge køreprøve, er en sådan dag.

Jeg ville jo aldrig køre bil på sådan en dag, og en prøve ville derfor kunne være meget misvisende...

Derudover er der det psykiske aspekt - at det er stressende at skulle til prøve, og hvem vil ikke gerne undvære det?
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2013, 14:13   #4
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Først når man har et kørekort må man køre, når politiet forlanger ny køreprøve, ja så er det en forlængelse af at dit kørekort virker.... hvis man ikke vil deltage i det projekt kan jeg ikke se det anderledes end at der er udløb af det kørekort man har... men det bestemmer man jo selv.

De ved selvfølgelig godt at man har dårlige dage, men de er da også nødt til at være realistiske og bedømme om man kan køre de ander dage.

Problemet er jo at mange ikke er realistiske om hvorvidt de kan køre, ikke specifikt dig, og som sagt er jeg glad for at det bliver undersøgt om folk faktisk kan køre trods deres handicap.
Og betyder det så fornyet køreprøve så må de være noget der gælder for alle uanset om man bryder sig om det.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2013, 14:25   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.735
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
I al venskabelighed....

Kære Frup.

Øv dig lidt på at samle dine tanker og dine mange indlæg, om samme emne.

Tidligere har jeg oplyst dig om at alt information findes her:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=4...ight=Stoktofte

Vejledende køreprøve, enten ved politi eller privat aktør.

Her slapper du 100% af da det er en VEJLEDENDE køreprøve og ikke en køreprøve.

Her finder du ud af, i samarbejde med den kontrollerende, hvilke krav der eventuelt kunne kræves i dit kørekort.

Spejle.
Rat-knop
Høreapparat
Førerhund
Solbriller
... eller hvad der nu er fornuftigt. Stille og roligt.

Du nævner at der er bevilget invalidebil. Så slap af og nyd turen, du løber ikke ind i problemer, som du ikke kan klare.

Problemet opstår, at hvis du søger invalidebil og skal til Vejledende køreprøve inden bilen er bevilget, og der så bliver stillet krav om eksempelvis automatgear og du har en gammel bil med manuel gear, så må du efterfølgende kun køre bil med automatgear. Derved mister du din gamle bil.

Derfor glem alt om at anke, hvad du ikke har mulighed for, og nyd turen og samarbejd med den kontrollerende person.

Bliv IKKE nervøs for, at du skal have fornyet dit kørekort en gang om året. Alt efter hvilken medicin og mængde du indtager. Mange bliver forskrækket når de modtager de første breve fra politi, embedslægen og Sundhedsstyrelsen.

Her findes der også helt klare regler og retssikkerhed, som du kan finde i den tråd jeg har anvist.

Slap af og nyd turen. Det tager ca 600 meters kørsel og en samtale.

Bedste hilsner
Peter §4 patient med fornyelse af kørekort en gang om året i samarbejde med politi, embedslægen, praktiserende læge og Sundhedsstyrelsen.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 16-10-2013, 14:28   #6
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Det gælder netop ikke for alle...

Som jeg har forstået det, skal det vurderes fra sag til sag, om en helbredsmæssig køretest er nødvendig.

I mit tilfælde er det jo meget sent i forløbet, at dette besluttes.

Jeg HAR underskrevet slutseddel på ny bil.

Jeg er testet for hvilke ændringer, det skal være i bilen for at denne kan køre sikkert. Jeg ville kunne forstå køreprøven, hvis jeg ikke havde fået bil ændret - jo netop derfor jeg er bevilliget bil.

Jo heller ikke et spørgsmål om, at jeg ikke vil deltage i projektet, men undrer mig bare, og mener ikke det er nødvendigt. Jeg ville ALDRIG køre bil, hvis jeg ikke selv fandt det forsvarligt og mener absolut, jeg er i stand til selv at vurdere dette, da det jo udelukkende er fysiske begrænsninger, jeg har.
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2013, 14:44   #7
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Hvis du er i tvivl om hvorvidt du kan bestå fornyet køreprøve, så var det måske lidt forhastet at skrive under på en ny bil.

Et kørekort er ikke en menneskeret men et tilbud.
Derfor har politiet ret til at regulere hvem der kører.

Jeg kan slet ikke forstå at du ikke ser det den anden vej rundt.... siger politiet du kan køre, hvilket der ifølge dig selv ingen problemer i, ja så er det jo bare at køre der ud af.

Men som jeg tidligere skrev, bliver jer da mistænkelig over sådan en modstand... ikke mindst som blød trafikant.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2013, 15:26   #8
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Hvis du er i tvivl om hvorvidt du kan bestå fornyet køreprøve, så var det måske lidt forhastet at skrive under på en ny bil.

Et kørekort er ikke en menneskeret men et tilbud.
Derfor har politiet ret til at regulere hvem der kører.

Jeg kan slet ikke forstå at du ikke ser det den anden vej rundt.... siger politiet du kan køre, hvilket der ifølge dig selv ingen problemer i, ja så er det jo bare at køre der ud af.

Men som jeg tidligere skrev, bliver jer da mistænkelig over sådan en modstand... ikke mindst som blød trafikant.
Nå, men den mistanke må stå for egen regning...

Nogen andre, der har et bud?

Også gerne i forhold til de andre spørgsmål

Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Kære Frup.

Øv dig lidt på at samle dine tanker og dine mange indlæg, om samme emne.

Tidligere har jeg oplyst dig om at alt information findes her:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=4...ight=Stoktofte

Vejledende køreprøve, enten ved politi eller privat aktør.

Her slapper du 100% af da det er en VEJLEDENDE køreprøve og ikke en køreprøve.

Her finder du ud af, i samarbejde med den kontrollerende, hvilke krav der eventuelt kunne kræves i dit kørekort.

Spejle.
Rat-knop
Høreapparat
Førerhund
Solbriller
... eller hvad der nu er fornuftigt. Stille og roligt.

Du nævner at der er bevilget invalidebil. Så slap af og nyd turen, du løber ikke ind i problemer, som du ikke kan klare.

Problemet opstår, at hvis du søger invalidebil og skal til Vejledende køreprøve inden bilen er bevilget, og der så bliver stillet krav om eksempelvis automatgear og du har en gammel bil med manuel gear, så må du efterfølgende kun køre bil med automatgear. Derved mister du din gamle bil.

Derfor glem alt om at anke, hvad du ikke har mulighed for, og nyd turen og samarbejd med den kontrollerende person.

Bliv IKKE nervøs for, at du skal have fornyet dit kørekort en gang om året. Alt efter hvilken medicin og mængde du indtager. Mange bliver forskrækket når de modtager de første breve fra politi, embedslægen og Sundhedsstyrelsen.

Her findes der også helt klare regler og retssikkerhed, som du kan finde i den tråd jeg har anvist.

Slap af og nyd turen. Det tager ca 600 meters kørsel og en samtale.

Bedste hilsner
Peter §4 patient med fornyelse af kørekort en gang om året i samarbejde med politi, embedslægen, praktiserende læge og Sundhedsstyrelsen.
Tusinde tak Peter!

Godt at blive beroliget :-)

Dog er det jo indskrevet (og tildelt i nye bil) alt det, der skal være i bilen - bl.a. Automatgear, bremseforstærker, reduceret servo, stort sidespejl mm. Alt dette blev undersøgt at rehabiliteringscenter, men åbenbart kutyme, at politiet også skal vurdere det.

Igen tak, og ja, bør lære at samle alt i en tråd ;-)
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2013, 15:54   #9
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Jeg kan ikke lige se, hvad der er at anke? Hvad for et afslag er der tale om?
En køretest er blot som led i en bevilling af din trivselbil.
Forestil dig lige, at hvis du tilfældigvis er så i dårlig stand, at du faktisk ikke bør køre i trafikken, hvad er konsekvensen så både for dig og for de andre trafikanter? Så jeg synes personligt, det er kun en god ret fra politiet af, at de vil foretage en vejledende køretest.

Jeg har selv et eksempel som måske, du kan bruge... Da jeg f.eks. skulle tage køreprøve (til alm. personbil), skulle jeg igennem en test hos egen læge for at få mine øjne tjekket. Og så skulle jeg pga. mit ene blinde øje tage 1-2 køretimer ekstra som køretest i "kravlegården". Det var et krav fra kørelæreren, simpelthen for at være sikker på, at jeg kunne f.eks. bedømme afstanden med det ene øje, jeg kan se med. Jeg ville ikke have lært det på anden vis.... Det kunne være en lignende køretest i dit tilfælde med de nedsatte funktionsnedsættelser, som du har.

Jeg er næsten sikker på, at sagsbehandleren/ergoterapeuten godt ved, at der bliver foretaget en vejledende køretest. Hvis du ikke ønsker en køretest, tror jeg politiet vælger at give besked til sagsbehandleren/ergoterapeuten, at du ikke kan få lov at komme ud og køre endnu. Det må være politiet, der bestemmer, om du må eller ej.

Bare det at vi ser så mange ældre mennesker, der suser afsted på deres el-scooter, det synes jeg er eddermand farligt nogengange... De burde have en køretest, hvor de skal lære og køre pænt og roligt og ikke noget med 40 km i timen på en cykelsti eller på en vej.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2013, 16:06   #10
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Jeg kan ikke lige se, hvad der er at anke? Hvad for et afslag er der tale om?
En køretest er blot som led i en bevilling af din trivselbil.
Forestil dig lige, at hvis du tilfældigvis er så i dårlig stand, at du faktisk ikke bør køre i trafikken, hvad er konsekvensen så både for dig og for de andre trafikanter? Så jeg synes personligt, det er kun en god ret fra politiet af, at de vil foretage en vejledende køretest.

Jeg har selv et eksempel som måske, du kan bruge... Da jeg f.eks. skulle tage køreprøve (til alm. personbil), skulle jeg igennem en test hos egen læge for at få mine øjne tjekket. Og så skulle jeg pga. mit ene blinde øje tage 1-2 køretimer ekstra som køretest i "kravlegården". Det var et krav fra kørelæreren, simpelthen for at være sikker på, at jeg kunne f.eks. bedømme afstanden med det ene øje, jeg kan se med. Jeg ville ikke have lært det på anden vis.... Det kunne være en lignende køretest i dit tilfælde med de nedsatte funktionsnedsættelser, som du har.

Jeg er næsten sikker på, at sagsbehandleren/ergoterapeuten godt ved, at der bliver foretaget en vejledende køretest. Hvis du ikke ønsker en køretest, tror jeg politiet vælger at give besked til sagsbehandleren/ergoterapeuten, at du ikke kan få lov at komme ud og køre endnu. Det må være politiet, der bestemmer, om du må eller ej.

Bare det at vi ser så mange ældre mennesker, der suser afsted på deres el-scooter, det synes jeg er eddermand farligt nogengange... De burde have en køretest, hvor de skal lære og køre pænt og roligt og ikke noget med 40 km i timen på en cykelsti eller på en vej.
Tak Curls!

Ja, du har nok ret - jeg må bare komme i gang.

I brevet fra politiet, står der, at jeg kan anke deres afgørelse (som er at jeg skal til køretest) - derfor mit spørgsmål om evt. anke.

Også fordi jeg af sagsbehandler i sin tid fik at vide, at det kun er nogle gange, politiet vælger at folk skal have en helbredsmæssig køretest, og så havde jeg nok tænkt, at jeg ikke skulle nu hvor sagen er kommet så langt.

Omvendt er det da fuldstændig korrekt, at jeg IKKE skal køre, hvis dette ikke er forsvarligt.

Grunden til jeg er usikker påkom ergoterapeut og sagsbehandler ved, at jeg skal til køretest er, at jeg i sidste uge netop modtog brev om, hvilken bil jeg er bevilliget støtte til samt hvilken særindretning, der skal til. Dertil kom en vejledning i, hvordan jeg skulle forholde mig i forhold til forhandler - bl.a. at jeg selv skulle tage ud og aftale sidste på plads og få skrevet under på slutseddel.

Både sagsbehandler og ergoterapeut er klar over, at politiet lige nu har min sag i forhold til eventuelle kørekortskrav, og de havde netop forsøgt at speede sagen omkring bevillingen og anskaffelsen af bilen op, så jeg ikke skulle gå for lang tid uden bil efter nye kørekort med kørekortskrav var kommet. Tror derfor heller ikke de havde regnet med en køretest.

Nok bedst jeg kontakter dem i morgen...
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension