K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema Her kan man stille spørgsmål om rehabiliteringsteams og rehabiliteringsskemaer dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-09-2013, 15:41   #1
funklen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2013
Indlæg: 56
Styrke: 11
funklen er ny på vejen
Hva ydelse får man hvis man bliver tilkendt ressourceforløb?

Hej alle sammen.

Jeg står over for at skulle i rehabiliteringsteamet inden for nærmeste fremtid. Eftersom jeg ikk har været i ressourceforløb før, og er 29, så tror jeg de vil sætte mig i et ressourceforløb.
Jeg er lige overgået til kontanthjælp, så ville spørge om der er nogen der ved hvilken ydelse man kommer på, hvis man bliver tilkendt et ressourceforløb?
funklen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2013, 15:56   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Så fortsætter man på kontanthjælpssatsen, de kalder den bare noget andet.....

Men den er ikke afhængig af partnerforsørgelse eller formue.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2013, 16:42   #3
funklen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2013
Indlæg: 56
Styrke: 11
funklen er ny på vejen
Det lyder da positivt. Tak for svar...

Lige et spørgsmål mere, jeg står til at skal ha erhvervsevne erstatning udbetalt der skal fastsættes af ASK.
Hvis nu jeg skulle blive vurderet over 50 % erhvervsevnetab, så vil jeg jo kunne få både et engangsbeløb og en løbende ydelse. Kan de modregne min løbende ydelse i den ydelse jeg så får udbetalt??
funklen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2013, 16:59   #4
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af funklen Se meddelelser
Det lyder da positivt. Tak for svar...

Lige et spørgsmål mere, jeg står til at skal ha erhvervsevne erstatning udbetalt der skal fastsættes af ASK.
Hvis nu jeg skulle blive vurderet over 50 % erhvervsevnetab, så vil jeg jo kunne få både et engangsbeløb og en løbende ydelse. Kan de modregne min løbende ydelse i den ydelse jeg så får udbetalt??
Nej, du kan ikke kapitalisere det erhvervstab når du ikke er afsluttet på jobcenteret.

Altså enten fået førtidspension, er bevilliget og har fundet et fleksjob eller har et job på normale vilkår. Først der kan ask vurdere det reelle erhvervstab.

Hvis du kommer i ressourceforløb, vil ask tilkende dig en midtidig erstatning som bliver tildelt for 6 mdr ad gangen. Den kan ikke kapitalisere som et engangsbeløb men kun som en månedlig skattepligtig ydelse.
Tilgengæld sker der ikke træk i ressourceforløbsydelsen.

Den midligere erstatning kan løbe lige så længe det skal være, indtil du er ved vejs ende
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2013, 17:33   #5
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Husk at få din erstatning ind på en kredit-beskyttet konto
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2013, 18:21   #6
funklen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2013
Indlæg: 56
Styrke: 11
funklen er ny på vejen
Ejj det var jeg da utrolig ked af at høre... Sådan som jeg har læst mig til, kan ask blive nødt til at træfte en afgørelse på de oplysninger de har, da de ikk har hjemmel til at vente på kommunens afgørelse af ens afklaring af arbejdsevne. Der er flere eksempler inde på ASK.dk, hvor kommunen har sat en borger i et afklarings forløb på nogle år og der går ASK så ind og bedømmer ud fra om de oplysninger der er, derved kan man jo risikere at blive sat for lavt, men sker der så ændringer i ens sag, kan den blive taget op igen og man kan få reguleret op til de % man er landet på.. Er det slet ikk gældende.??

Min fagforening har sagt at en førtidspension ville være næste skridt, men har hørt at der er ingen overhovedet under 40 der får tilkendt en pension, de kommer til at gå på ressourceforløb indtil de fylder 40, altså medmindre de kan komme i flex eller andet? Passer det?
Jeg er 29, så det er jo mange år, at skulle køre ressourceforløb, hvis ikk jeg kan komme på flex eller andet..

Sidst redigeret af funklen; 08-09-2013 kl. 18:24.
funklen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2013, 18:40   #7
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Jeg er selv tilkendt fleks, men kan ikke varetage dette pga en foræring af min skade. Derfor har ask tilkendt mig midlertidig erstatning som jeg har modtaget siden 1/3 2012 og stadig modtager mens jeg modtager ledighedsydelse. Jeg har fået besked fra ask at det er midlertidig indtil jeg enten får førtidspension eller finder et fleksjob jeg kan varetage og hver 6 mdr. Forlænger de så den midlertidige erstatning yderligere 6 mdr. Bliver jeg sendt på ressourceforløb bliver det også med en midlertidig erstatning.
Jeg har erhvervstab over 50%

At du er 29 betyder ikke at du skal være i ressourceforløb indtil du bliver 40 år. Men at du skal igennem mindst et forløb. Hvis dette forløb viser at de ikke kan udvikle din erhvervsevne så kan de godt give dig førtidspension.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2013, 18:41   #8
funklen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2013
Indlæg: 56
Styrke: 11
funklen er ny på vejen
Jeg fandt dette inde på ASK.dk. Sådan som jeg læser det kan ens sag da godt blive afsluttet, selvom man f.eks er på kontanthjælp. Men ellers vil i så ikke forklare mig hvordan det skal forståes, hvis jeg har misforstået det fuldstændig

Er skadelidte i en situation, hvor han ikke er berettiget til sygedagpenge, men hvor han på grund af sygdom har begrænset erhvervsevne, så vil han kunne få kontanthjælp, selvom han ikke eller kun i begrænset omfang er arbejdssøgende, jævnfør lov om aktiv socialpolitik § 13, stk. 4, nr. 2. Fastsættelse af erhvervsevnetabet efter erstatningsansvarsloven vil i denne situationen kunne vurderes på samme måde, som hvor skadelidte modtager sygedagpenge eller er på dagpenge fra sin arbejdsløshedskasse, men kun står begrænset til rådighed, jævnfør afsnit 4.3 og 4.1
Som det fremgår, så er det ikke muligt at opstille generelle regler for vurderingen af erhvervsevnetabet, når skadelidte modtager kontanthjælp. Vi må i hvert enkelt tilfælde konkret forholde os til omstændighederne omkring kontanthjælpsårsagen og –forløbet. Erhvervsevnetabet må vurderes ud fra beskrivelsen af skadelidtes samlede erhvervsmæssige forhold.

Ret til sygedagpenge
I den situation, hvor skadelidte efter sin tilskadekomst er blevet sygemeldt, vil han i henhold til lov om dagpenge ved sygdom § 1, stk. 1 være berettiget til sygedagpenge, hvis han er uarbejdsdygtig.

Sygedagpenge gives som kompensation for bortfald af lønindtægt på grund af sygdom. Arbejdsgiveren vil normalt skulle betale sygedagpengene for de første 14 dage efter 1. hele fraværsdag. Herefter vil kommunen overtage udbetalingen af sygedagpengene.


Langvarig sygdom
Er sygemeldingen langvarig, vil socialforvaltningen i kommunen forsøge at afklare, i hvilket omfang og på hvilken måde skadelidte vil være i stand til at genindtræde på arbejdsmarkedet. Afklaringen vil oftest indeholde en eller flere af følgende muligheder:

Sygedagpenge vil som udgangspunkt kun kunne udbetales i 1 år. Hvis skadelidte på dette tidspunkt hverken er blevet raskmeldt, har påbegyndt revalidering eller er blevet førtidspensioneret, så vil han ofte have ret til kontanthjælp.

Udbetalingen af sygedagpenge kan rent undtagelsesvist forlænges ud over 1 år, jævnfør dagpengelovens § 22. Det kan for eksempel være tilfældet, hvis det må anses for overvejende sandsynligt, at revalidering vil blive iværksat, eller at der er påbegyndt sag om tilkendelse af førtidspension.


Uafklaret erhvervsfremtid
Når skadelidte fortsat modtager sygedagpenge på tidspunktet for vores udtalelse, vil hans erhvervsmæssige fremtid meget ofte være behæftet med en betydelig usikkerhed. Som det ses ovenfor, kan et sygedagpengeforløbs endelige afklaring betyde alt fra, at skadelidte bliver raskmeldt og genoptager arbejdet, til at han bliver førtidspensioneret.

Vi har i medfør af erstatningsansvarslovens principper ikke hjemmel til at afvente udfaldet af sygedagpengeforløbet, hvis skadelidtes helbredstilstand er blevet stationær, jævnfør EAL § 5 stk. 1. Vi har således ikke mulighed for at vente på, hvorledes kommunens forsøg på at genskabe skadelidtes erhvervsevne falder ud.

Vi må derfor i hvert enkelt tilfælde foretage en vurdering af, hvordan vi forventer, at skadelidtes erhvervsmæssige fremtid vil udvikle sig. Vurderingen af erhvervsevnetabet vil her være udtryk for et skøn over skadelidtes samlede situation og hans erhvervsmæssige muligheder.


Sygedagpengesag
Som baggrund for dette skøn vil vi indhente kommunens sagsakter over sygedagpengeforløbet, og vi vil herefter vurdere skadelidtes muligheder for i fremtiden at få lønindtægt.

Sidst redigeret af funklen; 08-09-2013 kl. 18:46.
funklen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2013, 22:01   #9
funklen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2013
Indlæg: 56
Styrke: 11
funklen er ny på vejen
Jeg fandt også denne skrivelse


E. Arbejdsskadeområdet


Reformen af førtidspension og fleksjob ændrer ikke på principperne for fastsættelse af erstatning for tab af erhvervsevne.

For personer, der kommer i ressourceforløb, betyder det, at Arbejdsskadestyrelsen vurderer tabet af erhvervsevne på baggrund af en konkret vurdering af nedsættelsen af funktionsevnen og økonomiske tab. Arten og størrelsen af den sociale ydelse, som tilskadekomne modtager i rehabiliteringsperioden er ikke afgørende for vurderingen.

For så vidt angår fleksjob, ændrer reformen heller ikke på principperne for vurderingen af tabet af erhvervsevne. Det betyder, at tabet af erhvervsevne fortsat udgør forskellen mellem den indtjening, som tilskadekomne kunne have haft, hvis skaden ikke var sket, og indtjeningen i fleksjobbet.

Reformens element om omlægning af tilskuddet har medført behov for en præcisering i loven, således at det fremgår, at indtjeningen i fleksjobbet udgør summen af lønnen fra arbejdsgiveren og det offentlige tilskud.

Indførelsen af midlertidige fleksjob betyder, at udgangspunktet for Arbejdsskadestyrelsens afgørelse fremover vil være en midlertidig afgørelse om tabet af erhvervsevne.

Der er dog indført en mulighed for at Arbejdsskadestyrelsen efter anmodning til tilskadekomne kan træffe en endelig afgørelse om tabet af erhvervsevne i de sager, hvor de erhvervsmæssige forhold er tilstrækkeligt afklarede.

Det har betydning for udbetalingen af erstatning, om der træffes en midlertidig eller endelig afgørelse om tab af erhvervsevne.

Yderligere information

Eventuelle henvendelser kan rettes til chefkonsulent Preben K. Hansen, Arbejdsskadestyrelsen, pkh(at)ask.dk
funklen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2013, 22:05   #10
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
"Der er dog indført en mulighed for at Arbejdsskadestyrelsen efter anmodning til tilskadekomne kan træffe en endelig afgørelse om tabet af erhvervsevne i de sager, hvor de erhvervsmæssige forhold er tilstrækkeligt afklarede."

Det er rigtigt, men det fremgik bare ikke af det du skrev, at du havde været i arbejdsprøvning, jeg troede kun du stod med lægens udtalelser, og det er ikke nok.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ydelse under ressourceforløb mbo Alt det andet 20 03-12-2013 19:47
Hvad sker hvis jeg siger nej tak til ressourceforløb? gisne Alt det andet 9 28-05-2013 11:22
hvis jeg nu bliver afvist til fleks... Sissepigen Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 16-10-2012 22:40
tilkendt flexjob, hvilken ydelse vil man få fishermanfo Spørgsmål ang fleksjob 11 09-02-2011 00:15




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:54.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension