K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-10-2014, 20:26   #171
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.742
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Psykisk sygdom....medicinering af Rehabiliteringsteamet som forslag eller tvang?

Man/jeg går ud fra en en psykisk syg medborger har/er under professionel behandling af speciallæger/hospitaler, alt efter diagnosens art og sværhedsgrad.

Inden medborgeren i sin sociale sag, når til at få bevilget foretræde for Rehabiliteringsteamet, går jeg/formoder jeg, at patienten er ordineret medicinering, hvis den eller de behandlende speciallæger eller hospital har patienten i behandling.

Det er et faktum, at den nuværende beskæftigelsesminister har været tvunget til at vedtage en 2 års forsøgsperiode, hvor al tvang i behandlinger er forbudt, herunder medicinering af psykisk syge patienter, hvor Rehabiliteringsteamet`s "Kliniske Funktion`s" forslag heller ikke kan tvinges igennem, frem til 2016.

Rehabiliteringsteamets indstilling

Skema til indstilling til kommnen

http://www.star.dk/da/Indsatser-og-o...ringsteam.aspx

"Download skema til rehabiliteringsteamets indstilling (Word) (nyt vindue)"

I dette skema til indstillingen fra Rehabiliteringsteamet nævnes der 3 x:

"Angiv, hvilke helbredsindsatser der er behov for og sundhedskoordinatorens initiativer i den forbindelse (fx at antidepressiv behandling iværksættes via egen læge)."

Vil det sige, at den psykisk syge borger, nu bliver/kan foreslås medicinering, af professionelle i Rehabiliteringsteamet (Sundhedskoordinatoren) som led i indstillingen til kommunen, om fleksjob, førtidspension eller ressourceforløb, af professionelle, som ikke hverken kender borgeren eller hvilke medicinske forløb denne har gennemgået?

Hvis den psykisk borger, foran Rehabiliteringsteamt`s medlemmer giver udtryk for at yderligere medicinering ikke ønskes, hvad er så konsekvensen for borgeren?

Hvad er formålet, at Rehabiliteringsteamet har denne mulighed, at indstille via praktiserende læge, at ordinerer psykofarmica?

Har Rehabiliteringsteamet den fulde viden om, hvad der i forvejen er ordineret af psykofarmica?

Klinisk Funktion må eller kan ikke ordinere eller udskrive medicin, men det skal gå igennem den praktiserende læge. Men hvis den praktiserende læge er ny for patienten, udskriver den praktiserende læge så bare medicin ud på opfordring af Klinisk Funktion eller Sundhedskoordinatoren?

Jeg er mener, at det kan misbruges og alle røde advarselslamper lyser, ved denne ejendommelige mulighed for ordinering af medicin, på dette sene tidspunkt af en social sag, der drejer sig om, hvad borgeren skal bevilges.

Hvad skal vi så bruge speciallægerne (psykiaterne) til i den forløbne behandling, når Rehabiliteringsteamet i afslutningen af sagen, kan ordinerer medicin til patienten?

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 04-10-2014 kl. 00:10.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 04-10-2014, 08:48   #172
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
"Angiv, hvilke helbredsindsatser der er behov for og sundhedskoordinatorens initiativer i den forbindelse (fx at antidepressiv behandling iværksættes via egen læge)."

Dette SKAL, efter Ankestyrelsens opfattelse, være bevilliget INDEN mødet!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2014, 09:35   #173
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Det er lidt i samme boldgade, men lidt ved siden af.

Popiae skriver
"Dette SKAL, efter Ankestyrelsens opfattelse, være bevilliget INDEN mødet!"

Mener du så, at det skal fremgå af Indstillingen, hvad indholdet skal være i eks. ressourceforløbet?

Eller mener du medicin?

Jeg har nemlig kendskab til en borger, hvis indhold i ressourceforløb og indstillingen ikke afspejler virkeligheden pga en forbandet lægekonsulent.


Som Peter er inde på, mangler der helt konkrete retningslinjer for hvad en borger kan og må. Bliver personen henvist til SME, så er der vidst to afdelinger. Forskning og behandling.

Forskningsdelen er frivillig, det er behandlingsmuligheden ikke.

Men i og med, at lægekonsulenter bruges på et forkert grundlag lige nu, når en sag ska lfor Rehabiliteringsteamet, så er der i princippet tale om en ugyldig foranstaltning som er truffet på en forkert retsopfattelse.

Og det er problematisk, at borgere bondefanges på denne måde, for har de først været i kløerne på SME/Klinisk funktion, så er der ingen vej tilbage.

Hvis det var mig, så ville jeg ihvertfald kæmpe for at få slettet foranstaltningen i mine papirer, og gå hele vejen med det... jeg skal skisme ikke være forsøgskanin derude
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2014, 12:14   #174
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
"Dette SKAL, efter Ankestyrelsens opfattelse, være bevilliget INDEN mødet!"

Mener du så, at det skal fremgå af Indstillingen," citat

Det skriver Ankestyrelsen i besvarelse til en kommune!

Indholdet samsætter teamet, ud fra eksisterende muligheder. De må IKKE pege på muligheder der ikke er forhåndbevilliget feks be egen læge om at gøre dette efterfølgende.


"Jeg har nemlig kendskab til en borger, hvis indhold i ressourceforløb og indstillingen ikke afspejler virkeligheden pga en forbandet lægekonsulent." citat
Ved ikke hvad du mener men tjek Ankestyrelsen.

Ankestyrelsens juridiske hotline har modtaget følgende spørgsmål:

Er kommunerne forpligtet til at tilbyde indsatser der ikke er en regionsopgave(sygehus) - f.eks. psykologbehandlinger, stresscoach m.v., i kommunal regi?

Hvis ikke - er kommunen så forpligtet til at dække udgiften til indsatsen? Evt. efter hvilken bestemmelse?

Der er henvist til LAB § 68a - indsatserne, ressourceforløb

Beskæftigelsesindsatsloven

Juridisk hotline svarede:

Vi er ikke helt sikre på, at vi har forstået dit spørgsmål. Det fremgår af § 68 a, stk. 6, at ressourceforløbet kan bestå af tilbud efter kapitel 10-12, mentorstøtte efter kapitel 14 og en indsats efter anden lovgivning, herunder efter lov om social service og sundhedsloven. Ressourceforløbet kan tillige indeholde indsatser, der kan stabilisere og forbedre personens fysiske, psykiske og sociale tilstand, med henblik på at personen efterfølgende kan deltage i tilbud efter denne lov.

Følgende fremgår af lovforslaget om ressourceforløb:
"Borgerens praktiserende læge fungerer - som i dag - som indgangen til behandling i sundhedsvæsnet. Den praktiserende læge foreslås fremover inddraget, inden sagen forelægges for temaet. Der henvises til forslagets § 1, nr. 18, om rehabiliteringsplanen (§ 30 a). Herudover forudsættes den praktiserende læge også fremover løbende orienteret om sagens forløb. Den praktiserende læge skal således bl.a. orienteres, når den kliniske funktion efter afsluttet forløb afgiver sin rådgivning og vurdering til kommunen. Det forudsættes endvidere, at den kliniske funktion og den praktiserende læge efter behov kan være i dialog med henblik på at fremme, at personen kan fastholdes på arbejdsmarkedet." og:

"Fremover kan kommunerne søge lægefaglig rådgivning via borgerens praktiserende læge og via sundhedskoordinatoren i regionens kliniske funktion. Herved skabes på beskæftigelsesområdet en klar entydig indgang til det regionale sundhedsvæsen." og:

..." Andre eksempler på tilbud i et ressourceforløb kan være tilbud om brobygning til uddannelse med nødvendig støtte, misbrugsbehandling, rådgivning og støtte fra psykolog/terapeut/coach, motion, kurser i håndtering af stress/angst m.v., aktivitetstilbud på væresteder, støtte-kontaktperson, hjælp til boligproblemer, socialpædagogisk bistand, udredning m.m., så personens problemer løses eller personen hjælpes til at håndtere sine problemer med henblik på at kunne fungere på en arbejdsplads. Alle relevante indsatser kan indgå i et ressourceforløb, herunder også frivillige aktiviteter, aftaler om kontakt til egen læge e.l., fritidsaktiviteter osv., når blot de fremgår af rehabiliteringsplanen. Det kan f.eks. være relevant i starten af et ressourceforløb for en person, der har så komplekse problemer, at det er meget vanskeligt for personen, at deltage i andre tilbud. Ved at inddrage fritidsaktiviteter m.v. kan der i starten af forløbet stilles realistiske delmål, som personen har mulighed for at nå. Det kan således være en mulighed for at få personen i gang med forløbet, styrke personens motivation til at fortsætte forløbet, opdage og udvikle ressourcer og understøtte personens ejerskab til rehabiliteringsplanen." og:

"Indsats efter denne eller anden lovgivning skal være bevilget af ressortmyndigheden, inden den kan indgå i rehabiliteringsplanen. Det betyder f.eks., at tildeling af en støtte-kontaktperson efter serviceloven først kan indgå i rehabiliteringsplanen som en del af ressourceforløbet, når socialforvaltningen i kommunen har bevilget en sådan person, ligesom tilbud om plads på et virksomhedscenter skal bevilges af jobcenteret, inden det kan indgå i planen. Det er den gennemgående og koordinerende sagsbehandler, der er ansvarlig for opfølgningen på planen."

Ankestyrelsen har ikke behandlet problemstillingen i en principafgørelse og har derfor ikke offentliggjort praksis, der besvarer spørgsmålet.

Vi håber, at vores svar kan bidrage til forståelsen og anvendelsen af reglerne om ressourceforløb.

VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 04-10-2014 kl. 12:22.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2014, 22:06   #175
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.742
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Popiae, jeg er helt blank med hvad du mener.

Jeg gør opmærksom på at i skemaet, hvor rehabiliteringsteamet skal skrive sin indstilling begynder man at give eksempler på medicinordinering.

I felterne hvor der kan indstilles til 3 forskellige ting ressourceforløb etc.

De skriver i skemaet:

"Angiv, hvilke helbredsindsatser der er behov for og sundhedskoordinatorens initiativer i den forbindelse (fx at antidepressiv behandling iværksættes via egen læge)."

CHECK SELV HVAD DER STÅR I SKEMAET!

Dette kan være en IKKE-læge eller læge, som nu sidst i forløbet, har muligheden for at foreslå den praktiserende læge, at ordinerer psykofarmica.

CITAT "Det forudsættes, at sundhedskoordinator som langt overvejende hovedregel har en lægefaglig baggrund." CITAT slut

DET I SIG SELV FÅR MINE RØDE LAMPER TIL AT LYSE!!!!!!

Hvis man er psykisk syg, så har man nok været i hænderne på adskillige speciallæger langt tid, oftest mange år, før man havner ved rehabiliteringsteamet, som nu allersidst i fasen har mulighed for at foreslå ordinering med psykofarmica.

Hvis nu ens PRAKTISERENDElæge er nyuddannet og ikke kender patienten til bunds, vil denne læge så bare følge en Sundhedskoordinartors anbefalinger og udskrive psykofarmica?

Hvis patienten på mødet siger STOP, jeg skal sgu ikke have mere medicin og NÆGTER.

Hvad er KONSEKVENSEN af dette.?S.U.

Det er hvad tråden handler om. Det har intet med ANKESTYRELSEN at gøre.

Det har kun med hvad der anbefales, rådgives om i SKEMAET til INDSTILLINGEN: CITAT "fx at antidepressiv behandling iværksættes via egen læge" CITAT SLUT.

[B]Alle omkring syge mennesker vil have fat i dem, med alle deres forbandede forslag psykofarmica, TERM, Liasion osv osv osv fedmeoperationer, risikofyldte lumbale operationer som kun er stoppet i en forsøgsperiode[/B].

Min tillid kan efterhånden ligge på et meget lille sted uanset om det er læger, speciallæger kommunale embedsfolk. Hjælpe de stakkels mennesker ligger sgu ikke øverst på listen, men arbejde arbejde arbejde arbejde og æd lige lidt flere piller.

Er der nogen som opfatter mig som sur og vred, så har de ret. Forbandede system. ( ikke på dig Popiae )

Med mine 35 års erfaring kan jeg garanterer, at hvad der kommer på skrift fra kommuner og stat, er der ikke så meget som et komma, som der ikke er funderet dybt over. De ønsker noget med den tekst.

Men ingen, jeg gentager INGEN begynder at rådgive den psykisk syge om de reelle og farlige bivirkninger ved at indtage psykofarmica.
Jeg har Dystoni som kan være een af de farlige bivirkninger ved at indtage psykofarmica, så jeg ved hvad jeg taler om..

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 04-10-2014 kl. 22:32.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 04-10-2014, 22:40   #176
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg ved ikke hvad du mener?

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2014, 10:20   #177
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Tak for svar Pia.
Har videreformidlet din skrivelse.

Phhmw - popiae's svar var til mig

Beklager at det endte ud i OT..

tjek jeres emails begge to

Sidst redigeret af Bodrum; 05-10-2014 kl. 10:23.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-10-2014, 15:47   #178
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.742
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Popiae & Bodrum

Ja, det er hvad der sker, når man skriver sammen og mister ca 83 % af kommunikationen, hvor vi ikke kan eller høre kropssproget.

Sådan er det. Vi må op på hesten igen og videre i denne forunderlige sociale verden, som raske ikke kender endnu.

Bedste hilsner

Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 31-10-2014, 09:40   #179
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.742
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kommuner kan tvinge ældre til træning

http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article5274870.ece



Hjemmehjælp: Flere skal klare sig selv

Flertal i Folketinget stiller krav om, at ansøgere til hjemmehjælp skal gennemgå et træningsforløb.

- Torsdag førstebehandler Folketinget et lovforslag, der stiller krav om, at ansøgere til hjemmehjælp skal gennemgå et træningsforløb. Det skal afklare, om borgeren kan klare sig selv uden hjemmehjælp.

- Loven træder i kraft 1. januar 2015 og kommer dermed til at gælde for fremtidige ansøgere.

- Samtidig skal kommunerne inden 2017 vurdere, hvor mange af de 147.000 borgere, som allerede er visiteret til hjemmehjælp, der kan rehabiliteres.

- Bag loven står et flertal i Folketinget, som i sommer indgik en aftale om fremtidens hjemmehjælp.

- I udkastet til loven stod der, at kommunen ikke kan afvise at yde hjemmehjælp alene med henvisning til, at borgeren modsætter sig at deltage i rehabilitering. Det sætning er slettet i det fremsatte lovforslag.


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 03-11-2014, 09:53   #180
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.742
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Denne tråd supplere denne tråd med viden.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=2...t=skraldespand

Interessant med udtalelser fra politikerne på daværende tidspunkt samt det resultat, som vi kender i dag.

Vi ser hvad fremtiden bringer og holder skarp øje med, tiden op til forsøgsperioden 2014 -2016 med stop af tvang i behandlingen.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Socialkrise i Danmark Webmaster Politik og Samfund 2 15-01-2013 12:09
Og det var Danmark Hexi Politik og Samfund 9 13-11-2010 05:32
danmark superkok Politik og Samfund 5 25-04-2010 11:12
Syg i Danmark fuerzzz Alt det andet 5 09-06-2008 13:36




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension