K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension fra før 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension fra før 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension fra før 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-06-2013, 12:54   #1
ebirch
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-06 2013
Indlæg: 3
Styrke: 0
ebirch er ny på vejen
Pensiontillæg udland.

Hej.

Jeg bor i EU og skal overveje omvalg fra gammel ordning til ny ordning af førtidpension.

Jeg har læst i pjecen som jeg fik tilsendt og på borger.dk om pensionstillægget.
Spørgsmålet er nu om jeg har misforstået teksten om pensionstillægget. Det virker som om at teksten i pjecen siger at du får tillægget og på borger.dk kan du ikke få tillægget.
Begge tekster har jeg sat på et screenshot.

https://www.dropbox.com/s/mr7qk2musy...forvirring.jpg
ebirch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2013, 13:19   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Når du bor i EU kan du få pensionstillægget.

Pensionstillægget i den nye pension efter 2003 er genopfundet her i 2013..

Indtil 2013 var pensionen ikke delt op i grund sats og tillæg, det var bare et samlet beløb.

Nu har man så valgt at opdele det, og vælge at pensionister der bor i bestemte lande ikke kan få den del med til udlandet.

Det betyder at når du bor i EU har du mulighed for at få den fulde pension på ca 17000,- brutto som enlig og ca 14.000 brutto hvis du er samlevende.

Tillægget for at få den fulde pension skal vist søges hvert år.


"8) Førtidspension efter § 16 udgør for enlige 208.176 kr. årligt, heraf udgør førtidspensionens pensionstillæg 57.000 kr. For gifte og samlevende udgør førtidspensionen 176.952 kr. årligt, heraf udgør førtidspensionens pensionstillæg 49.000 kr."

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=145406
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 22-06-2013 kl. 13:30.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2013, 14:09   #3
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du skulle gerne kunne få individuel rådgivning om, hvad der er bedst for dig. Fremgår forhåbentlig af brevet.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2013, 14:27   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeps du kan få dem til at lave en beregning ud fra dine nuværende forhold...

Så kontakt udbetaling Danmark og få dem til at lave en beregning...

Og ja...det er korrekt at du kan beholde eller få det tillæg som de har lavet til lejligheden for pensionister efter 2003...

Det er kun hvis man efter 2013 flytter uden for EU at man mister dette tillæg...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2013, 14:32   #5
ebirch
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-06 2013
Indlæg: 3
Styrke: 0
ebirch er ny på vejen
Tak for svar.

Burde beløbet som udgør pensionstillægget ikke stå i den beregning fra Udbetaling Danmark? Beløbet på 14.746 kr. er korrekt, men ud for pensionstillægget står der "0".

Det er rart at få detaljerne på plads da man ikke kan fortryde sit valg.
ebirch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2013, 15:53   #6
ebirch
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-06 2013
Indlæg: 3
Styrke: 0
ebirch er ny på vejen
Prøver lige stille det op sådan her:

Jeg har boet i Frankrig i over 2 år. og altså "bor fast i udlandet".
Teksten jeg har sat ind er det der er relevant for mig.


Fra Udbetaling Danmarks pjece.


"Bor du i udlandet?

Bor du i EU/EØS, Schweiz, USA, Indien eller Sydkorea, kan du f å udbetalt førtidspensionens pensionstillæg, hvis du vælger at skifte til de nye regler."

Teksten som jeg forstår den:

Jeg vælger at skifte til de nye regler og kan få pensionstillægget udbetalt fordi jeg bor i EU.



Fra borger.dk.

"Hvis du skifter til førtidspension efter de nye regler, kan du ikke få udbetalt førtidspensionens pensionstillæg, hvis du bor fast i udlandet.""

"Du har dog mulighed for at tage pensionstillægget med til EU/EØS-lande, Schweiz, USA, Indien og Sydkorea."

Teksten som jeg forstår den:

Jeg skifter til de nye regler og kan ikke få pensionstillægget udbetalt.

Altså kan man ifølge pjecen få pensionstillægget udbetalt i EU lande og ifølge borger.dk kan man ikke få pensionstillægget udbetalt, men har mulighed for at tage pensionstillægget med til EU lande. Det er her teksten er modstridende og forvirrende for mig.
ebirch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2013, 17:25   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Teksten er ikke modstridende.

Første : Bor du i Eu kan du få udbetalt førtidspensionstillæg..

Sidste : Du kan få pensionstillæg med til EU..

same-same..

Bare husk at de pensionstillæg man taler om i forbindelse med gammel pension ikke er det samme som det man taler om i ny pension.

Med ny pension er det for gifte og samlevende 176.952 kr. årligt brutto i førtidspension hvis man bor i EU og et par enkelte andre nævnte lande, og bor man udenfor dem, får man kun 127.952 brutto årligt.

Dvs henholdsvis 14.746,- brutto hvis man f.eks bor i Frankrig og 10.663,- brutto hvis man f.eks flytter til Kina.

Og der er ikke andre tillæg man kan søge.
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 22-06-2013 kl. 17:31.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hjælp til OP ind og udland. Camille Dit og Dat 11 04-04-2012 11:01
Flytte til udland - gæld til kommunen kat2 Alt det andet 3 10-04-2010 17:05
flytte til Udland som FP kat2 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 19-12-2009 17:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension