K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-09-2007, 07:06   #1
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
Er det en om'er IGEN Odense???

http://www.socialrdg.dk/index.dsp?page=6182

Denne fra 2006 er - så vidt vides - endnu ikke besvaret/behandlet;

Åbent brev til Tilsynet om Odense Kommunes praksis i behandling af pensionsansøgninger
Der kan snart ikke tildeles flere pensioner i Odense Kommune. Budgettet med kvoter på et vist antal tildelinger af pension er snart opbrugt for 2006.

Det er den besked nogle socialrådgivere i Odense Kommune får fra ledelsen.

Først tænker man, at det kan da ikke passe. Socialrådgiverne må have misforstået noget midt i deres travlhed. Pensionslovgivningen gælder jo for alle hele året.

Så jeg spørger ind til det.

De forklarer, at når en borger henvender sig for at søge pension, så er socialrådgiverne instrueret i at de skal behandle ansøgningen på det foreliggende grundlag. Det betyder i praksis at de giver anslag på at tilkende pension. Dette sanktioners af en leder.

Herefter henvises borgeren til Odense Kommunes egen revalideringsinstitution, REVA – Aktiv, for nærmere afklaring, vel vidende at der er ca. 1 års ventetid på at starte. Fidusen for kommunen er så, at borgeren i mellemtiden kun får udbetalt kontanthjælp, hvilket økonomisk er meget billigere for kommunen.

Kommunen sparer mest hvis det er folk på kontanthjælp der søger. Hvis det er folk på sygedagpenge der søger, er der ikke det samme økonomiske incitament, og man tilstræber en hurtig sagsbehandling.

Hvis en borger henvender sig og siger, at de gerne vil have afklaret både deres arbejdsmæssige, helbredsmæssige og pensionsmæssige situation, er instruksen til socialrådgiverne at de ikke må give afslag på det foreliggende grundlag, men skal gå i gang med at indhente de nødvendige oplysninger til behandling af sagen.

Nu kender borgerne jo ikke dette kodeord a la: sesam, sesam luk dig op, for at få en hurtig og effektiv sagsbehandling af deres ansøgning.

Man kan jo ikke afvise, at det rent fagligt kan være nødvendigt med henvisning til REVA-Aktiv . Derfor vil det være godt, hvis Tilsynet vil gå ind og vurdere om der er fagligt belæg for at folk henvises, og om der er mange ankesager der ændrer kommunens beslutninger.

Mange borgere der søger pension, har ofte ikke kræfter til at gå i mod det offentlige systems afgørelser og anke et afslag.

En gammel hovedregel i det sociale arbejde siger, at man ikke kan sætte regler under skøn. Kommunerne, der selv træffer afgørelser om tilkendelse af pension, skal selvfølgelig overholde lovgivningen uanset hvordan deres eget budget ser ud.

Socialrådgiverne vil gerne sikre borgernes retsstilling, overholde lovgivninger og hjælpe folk med at anke en afgørelse. De bliver bare ret rystede over de politiske signaler om at budgetterne skal overholdes lægger sig som en dyne over fagligheden. Det må afklares om Odense Kommunes praksis er ulovlig.

Med venlig hilsen

Anne Jørgensen
regionsfomand
Dansk Socialrådgiverforening Region Syd
Olaf Ryesgade 7 K
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2007, 07:46   #2
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Ja, det er da skræmmende at tænke på, at chancen for at blive tilkendt pension, afhænger af kommunens økonomi og hvornår på året der søges, og IKKE borgerens helbredsmæssige situation..

Der ér noget helt galt i kommunerne!
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2008, 15:09   #3
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
Jeg er rystet!!!

Se;

http://www.socialrdg.dk/index.dsp?page=8162

klik på hent afgørelse!

"Statsforvaltningen har herved lagt vægt på, at Odense Kommune har erkendt, at der har været givet information til personalet på førtidspensionsområdet, som har medført misforståelser om, at forvaltningens administration og vurdering af den enkelte borgers førtidspensionssag ikke var i overensstemmelse med lovens regler, og at kommunen har taget initiativ til t korrigere disse misforståelser og fejlagtige opfattelser"

Hvad med de borgere som har fået afslag i den periode?????
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2008, 15:12   #4
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
FØJ ja hvad med dem...?
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2008, 17:56   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Tror sq at det generelt sker i mange kommuner , tænk på hvor mange vi så få deres pension igennem i december med udbetaling i januar og tilkendt i januar med udbetaling i februar ... en tilfældighed ??
  Besvar med citat
Gammel 17-01-2008, 18:49   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Lena... jeg har nu læst Tilsynsafgørelsen og kommunens svar.

Goddag mand, økseskaft.

Hvad med hovedformålet i lovgivningen? Det er der INGEN, der forholder sig til.

Nemlig at få afklaret forsørgelsesgrundlaget... og ISÆR at få folk IND på arbejdsmarkedet hurtigst muligt.

Men det er OGSÅ i MODSTRID med det, der står om sygedagpengeopfølgning.

Sygedagpengeopfølgningen strammes op, fordi samfundet har store udgifter til sygedagpenge, og der er mangel på arbejdskraft.

Men på Arbejdsmarkedsstyrelsens hjemmeside, henvendt til sagsbehandlere med sygedagpengeopfølgningssager, står noget HELT ANDET:

Læs her og lad mig vide, HVORDAN det skal fortolkes:

Citat:
Citat:
Overvej, hvordan lægekonsulenten kan inddrages mere aktivt i forhold til tilrettelæggelsen af opfølgningsindsatsen uden at træffe afgørelse i sagen.

http://sdpguide.ams.dk/Akt%C3%B8rer/...konsulent.aspx


MIN fortolkning er, at så længe der IKKE træffes nogen afgørelse, så kan borgeren heller ikke klage... og dermed kan sagen trækkes i langdrag.

Det er MULIGT, at jeg tolker det forkert, men andre kan jo også tolke det som mig.

Det er jo netop denne formulering, der betyder, at borgere risikerer at stå UDEN forsørgelse, fordi sygedagpengene udløber, men også at førtidspensionsansøgninger trækker i langdrag.

Spændt på at høre andres fortolkning.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2008, 20:02   #7
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
linket virker ikke



lena
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2008, 20:33   #8
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Øv, det forstår jeg ikke, men det er her på denne side:

http://sdpguide.ams.dk/

Klik på "Aktører".

Dernæst "Lægekonsulenter".

Så skulle ovennævnte citat stå der.

(Jeg har tjekket, at dette link virker.)

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2008, 21:58   #9
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
Og så er der lige sætningen til sidst

Det skal bemærkes, at guiden er vejledende.

Ergo heller ikke gældende lov
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2008, 22:05   #10
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
Er blevet ringet op!!!

Af Finn Bønnelykke fra Radio Fyn - han kontakter mig igen i morgen tidlig!

Er der nogen derude som har noget der skal frem omkring Odense Kommune, kunne det måske være nu der skulle ringes til ham. 63 15 77 66
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
har måtte aflyse igen igen (lidt klynk) ace dk Din historie 8 26-06-2010 21:53
Så er der igen nyt fra Odense Hejdien Det er da strengt ! 10 19-04-2010 16:28
Borgere med handikap snydt i årevis (København igen-igen) Morgause Politik og Samfund 1 07-09-2009 09:45
Odense igen.. gh72 Politik og Samfund 16 18-06-2008 10:47
Odense igen, igen... de kan ikke læse zuza Skal kommuner ikke overholde loven? 2 20-03-2008 18:29




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension