K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-04-2013, 07:58   #1
EJvind
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-04 2013
Indlæg: 15
Styrke: 12
EJvind er ny på vejen
"Partshøring vedrørende påtænkt afgørelse om ophør af sygedagpengeudbetaling"

Hej allesammen

Jeg er ny i dette forum, og dette er mit første indlæg.

Jeg står til at miste mine SDP. Det vil sige at jeg har modtaget et brev fra Halsnæs kommune med ovenstående titel. Det hedder indledningsvis i brevet at:

"Det meddeles hermed, at jobcentrer har til hensigt at træffe afgørelse om ophør af sygedagpengeudbetalingen."

Herefter følger en lang række konklusioner foretaget på baggrund af en nyligt fremkommer speciallægeerklæring. Stort set sidder man speciallægens konklusion overhørig og laver sin egen konklusion ud fra, misfortolkninger, efterrationaliseringer og sågar direkte usandheder.

Jeg vil gerne høre jeres bemærkninger og gode råd om sagen, som jeg vil vende tilbage til med en mere udførlig beskrivelse på et senere tidspunkt, men lige nu går mit spørgsmål på, hvor lang frist man har krav på til at gøre indsigelse/klage over kommunens afgørelse.

Ved en granskning af siden her er jeg kommet frem til, at det er almindeligt, at man får 4 ugers indsigelsesfrist, jvf. et skriv fra ombudsmanden, samt at kommunen skal regne med at det tager 5 hverdage for et brev at nå frem.

I min sag forlanger kommunen at jeg svarer inden 1. maj. Brevet er dateret 19-04, og er poststemplet 22-04. Det var mig i hænde 23-04.

Kommunen har oven i købet den frækhed at anføre at:

"Udtalelsen vil indgå i den endelige afgørelse.
I det tilfælde udtalelsen modtages senere end den fastsatte frist, vil der blive truffet afgørelse på det foreliggende grundlag. Det samme gør sig gældende, hvis jobcentret ingen udtalelse modtager"

Det jeg vil gøre nu er at sende en skriftlig klage over svarfristen, da jeg jo reelt ikke har nogen mulighed for at søge bistand og rådgivning på så kort tid. Oven i købet bevirker min sygdom (PTSD -lignende tilstand) at jeg ikke fungerer særlig godt under pres. Måske man oven i købet bevidst benytter sig af dette.

Denne klage vil jeg vedlægge sidens udtalelse fra ombudsmanden, ligesom jeg vil benytte jeres udmærkede formular for aktindsigt. Jeg vil anmode om minimum 4 ugers svarfrist.

Kommentarer og gode råd er meget velkommen.

Mange hilsner
Ejvind
EJvind er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-04-2013, 09:27   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det lyder ok, men det er ikke sikkert at de vil bevillige længere frist, da det er en partshørring, og ikke en afgørelse endnu.

Du bør derfor sikre et hurtigt svar, samt henvise til at fristen først starter når du har modtaget alle de akter, der skal ligge til grund for afgørelsen, der skal træffes.

Har du fået lavet ressourceprofil eller lign.?

PS. Du kan vedlægge evt manglende dokumenter mv. i denne partshørring.

VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 24-04-2013 kl. 09:35.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-04-2013, 09:31   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til...

Kære Ejvind.

Bliv her på DIN tråd fremover.

Godt du kender datoerne på hvornår disser er dateret og modtaget, og du gemmer også konvolutterne med poststempel. Ombudsmandens råd.

Fra www.dukh.dk

Hvad er en rimelig svarfrist ved partshøring?

http://www.dukh.dk/hjelp-til-selvhje...ytnr252013.pdf

Dine egne forslag lyder fornuftigt, hvor du også nævner at breve til dig IKKE er postet samme dag som de er dateret, som Ombudsmanden også kræver.

Et juridsk krav da det kan have store konsekvenser i en given sag.

Lad os hører nærmere hvad der sker i sagen.

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-04-2013, 10:39   #4
EJvind
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-04 2013
Indlæg: 15
Styrke: 12
EJvind er ny på vejen
Tak for svar. Nej jeg har ikke fået lavet nogen ressourceprofil eller lignende, ud over at speciallægen som er psykiater og overlæge udtaler at jeg vil være i stand til at arbejde 2 til højst 3 timer om dagen under visse vilkår. Men dette vil jeg komme nærmere ind på senere.

Jeg har netop ringet til kommunen for om muligt at få forlænget fristen pr tlf og derved få lidt mere ro på. (Jeg ligger også i flytterod og skal flytte i weekenden) Det fik jeg det bestemt ikke bedre af.

Min sagsbehandler meddeler på sin svarer at hun har ferie til den 2. maj, og at man hvis det er vigtigt kan kontakte hendes kollega GA.

GA fastholdt fristen, hvorfor jeg gjorde opmærksom på, at det jvf. ombudsmanden er ulovligt at poststempel og brevet dato ikke er den samme. Det begyndte hun at anfægte hvorefter jeg svarede, at jeg gerne vedlægger ombudsmandens udtalelse.

Herefter svarede hun, at hun ville lægge et notat med min anmodning til min sagsbehandler, da hun GA ikke kunne bevilge udsættelse af svarfristen. Hun var meget arrogant, og hendes tone var ubehagelig og nedladende. Det tog mig nogen tid at overbevise hende om, at det ikke hjælper mig, at hun lægger en anmodning til min sagsbehandler, da hun først er tilbage den 2, og jeg har frist til den 1. Jeg anførte, at kommunen skal regne fristen fra brevet er mig i hænde, og at de skal regne med at det tager 5 dage. Hun påstod at svarfristen er 8 dage, og at det er fra den dato der står på brevet. Hun kunne ikke se det åbenlyst urimelige og ulogiske i det.

Først da jeg anførte at: Fra vejledningen til forvaltningsloven (pkt. 106): ”Hvis parten anmoder om at få fristen forlænget, bør en sådan anmodning
normalt imødekommes, medmindre det vil være væsentligt i strid med de hensyn, der lå til grund for fastsættelsen af fristen.”

Her meddeler hun mig så med iskold stemme, at jeg vil blive ringet op.
Jeg spurgte "hvornår? og hun svarede "i dag". Under hele samtalen havde hun en insisterende og sarkastisk og bedrevidende tone. Meget ubehagelig oplevelse. Min sygdom bevirker i øvrigt, at jeg bliver ret passiv når jeg presses på den måde og alene dette burde begrunde en udsættelse. Det tror jeg jeg vil anføre i klagen.

Hilsen Ejvind
EJvind er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-04-2013, 10:50   #5
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
En konstruktiv dialog er som regel fremadrettet. Brug endelig din energi på det, der er relevant lige præcis for dig og ikke på teoretiske ting.
Måske også din kommune har lukket 1. maj
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-04-2013, 13:17   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Min mening er at...

Kære Ejvind

... at enhver voksen voksen dialog ikke er mulig. Du gør den første fejl at tale med en SB fra kommunen, hvilket du ud af tusinder, har erfaret at det ikke nytter noget.

Man skriver sammen med kommunen.

Du har haft en ansat fra kommunen der ikke, jeg gentager, ikke har forstand på hvad vedkommende udtaler sig om. Vedkommende kender ikke de regler vedkommende er ansat til at forvalte.

Vedkommende er ansat til een eneste ting, at servicerer dig iht den lovgivning Folketinget har vedtaget.

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-04-2013, 14:08   #7
EJvind
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-04 2013
Indlæg: 15
Styrke: 12
EJvind er ny på vejen
Ja, jeg blev også hurtigt klogere. Fremover holder jeg mig til den skriftlige kommunikation. Så slipper man forhåbentlig også for den nedladende tone.

Godt råd Stampe. Det vil jeg ta' til mig
EJvind er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-04-2013, 16:28   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Læs samtlige link her:

Klagemuligheder
http://www.k10.dk/showthread.php?t=13712

Breve fra kommunen
http://www.k10.dk/showthread.php?t=12937

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-04-2013, 16:43   #9
EJvind
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-04 2013
Indlæg: 15
Styrke: 12
EJvind er ny på vejen
Tak for det phhmw
EJvind er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-04-2013, 17:24   #10
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Ejvind: Partshøring er ikke en afgørelse. Det er noget helt andet.... Og her gælder de 4 uger ikke. De 4 uger gælder ved f.eks. afslag... Partshøring er, hvor du kan kommentere til de akter, som de f.eks. har vedlagt. Der er ikke besluttet noget endnu. Beslutningen om, hvad afgørelsen skal være kommer først efter partshøringen. De overvejer blot, at det skal være afslag, kan man sige. Ved partshøring giver de som regel en rimelig frist, som bør være på f.eks. 10 hverdage eller sådan noget.

Man kan kun få forlænget sin partshøringsfrist, når man har noget, der hindrer én i at kan komme med sine kommentarer, f.eks. skal hente lægeoplysninger el. lignende.

Partshøring - lovgivning står i forvaltningsloven § 19.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
"At skrive en afgørelse" pjece fra Ankestyrelsen gunvor Et godt link! 1 30-03-2017 21:25
Kan man "frasige" sig den "økonomiske del" af en FP, for at få psykisk "ro på" ? EB3 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 01-09-2013 11:43
Flere pladser ledig for FP fra "hele" Århus på "Bydelsreporter" kursus. SidselK Nyttigt at vide for Førtidspensionister 4 31-08-2012 15:16
Opdateret udgave af "At skrive en afgørelse" Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 0 14-09-2011 11:10
Festival for "udstødte" -"halvstødte" - sagsbehandlere og andet "godtfolk" klarkurs Alt det andet 24 18-03-2010 22:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension