K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Accept fra vores omgivelser

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Accept fra vores omgivelser Jeg vil gerne høre lidt om hvordan i andre oplever,at blive accepteret af jeres omgivelser, familie , venner og bekendte og evt kollegaer. Jeg spørger selvfølgelig fordi, jeg selv har oplevet at det er svært, at blive accepteret når man ikke virker 100 procent i erhvervslivet, på grund af sygdom. jeg håber vi kan få en god debat i gang om dette, jeg tror der er mange der tumler med det.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-04-2006, 09:54   #1
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Fleksjob og accept fra omgivelserne...

Jeg har endnu ikke prøvet at være i fleksjob, er først visiteret her fra 1. maj.
Men må sige, at jeg allerede nu har oplevet en masse fordomme og måske også lidt misundelse..? Jeg lider af en kroniske underlivslidelse der giver smerter og udtalt træthed, er opereret 4 gange for denne lidelse og har udsigt til flere operationer. Desværre kender de fleste ikke denne sygdom.
Noget af det jeg hører, også fra nær familie er: er felksjob ikke kun til gamle (jeg er 33)? Der er mange der snyder med fleksjob. Vi bliver da også trætte nogle gange. Osv. osv.

Jeg er meget frustreret over den manglende forståelse..
Hvordan tackler i andre sådanne problemer?
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2006, 15:18   #2
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Fleksjob og accept fra omgivelserne...

Jeg tror ikke at systemet rigtig vil forholde sig til at det er et dårligt liv for alle dem der er syge og er vippet over på fleksjob...nogle går rundt i mange år og kan ikke finde et fleksjob ...kommunen kan ikke finde job til alle dem der er permanent ledige og når man har været uden for i 3-4-5 år
og er over 5o år og store fysiske smerter i ryg og ben giver man op...
Man går og er bekymret og tænker på det dagen lang...at vi nu også bliver betragtet som snydere gør det endnu sværere at søge job eller bare fortælle nogen man er fleksjobber
Jeg må indrømme at jeg er så dødtræt af føle den store byrde det er at tigge om et fleksjob...jeg er et normalt tænkende menneske selvom jeg
har været så uheldig at have en krop der ikke fungerer godt nok til at arbejde 37 timer om ugen.

Du spørger hvordan tackler vi andre sådanne problemer ?

-ved at prøve at leve og være så optimistisk vi kan...forklarer folk om hvorfor der er fleksjob og modbeviser regeringens påstande om at de love de selv har skabt er mistænkelige...
Fleksjob er et led i førtidspensionsreformen for at spare på ydelsen...da ledighedsydelse er langt lavere end førtidsp...meningen var og er at man skal fokusere på det man kan og ikke det man ikke kan...hvis du kan arbejde lidt så skal du knagende mig arbejde selvom du så er træt dagen lang...og tit en byrde for de andre medarbejdere fordi de skal undvære en fuldt arbejdsdygtig da virksomhederne ofte bruger løntilskuds-arbejdere i stedet for en uden...
Ofte bliver de andre medarbejdere misundelige over at en fleksjobber får fuld løn for deltid... fordi de ikke ved og kan forstå grunden til det... derfor er det endnu mere ydmygende for en fleksjobber at være et sted...i det hele taget er der ikke den form for solidaritet mere hvor man ved og forstår de der er mindre heldigt stillet...man har givet op og jeg tror det er fordi alle er så trætte og stressede og arbejder så meget at de ville ønske de kunne få lidt mere tid til at leve livet...og de tror så at vi har det bedre end dem med vores fleksjob...

Jeg har hørt nogle sige at det er en drømmesituation at få et fleksjob fordi de fleste gerne ville arbejde mindre og få nok i løn alligevel...så vi må have været smarte siden vi har fået det igennem...tænk...

De glemmer at det kun er syge eller psykisk nedbrudte der overhovedet kan komme i fleksjob og ikke bare noget man får son karameller...i hvert fald ikke uden en lang process der varer 1 år mindst.

At blive visiteret til fleksjob er den samme lange proces som at søge førtidspension...intet mindre...hvis man er sygemeldt og arbejdsløs.

Moralen er meget lav for tiden og der er ikke så meget plads til de svækkede...

Der er som regel meget lidt forståelse for folk der ikke selv kan tjene til livet...men jeg vil sige at der er nogle arbejdsgivere der er OK men ikke så mange.

Du må regne med at ikke ret mange forstår dit problem og du vil ikke få så meget opmærksomhed som du plejede da du var " normal".

Men brug din tid på at følge med i hvad der sker på området og søg jobs og slap af...det er ikke din skyld at der ikke er nok fleksjob til alle.

Man kan godt blive isoleret som fleksjobber ...man kan også være så heldig at være i et rigtigt godt fleksjob som vi hører nogle har...så alt er sådan set muligt...

- det kopmmer an på om du har et netværk af folk der kan anbefale dig osv.

Jeg syntes ikke du skal gå i panik over at du nu er udenfor det normale arbejdsmarked, men tage det roligt og køligt og gøre det du nu kan for at få et fleksjob og ikke glemme at være glad over livet

Du er kun 33 år ...livet foran dig og du skal såmænd nok finde noget.

I hvilken branche kan du arbejde ?

Held og lykke med det hele...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2006, 15:40   #3
bantam
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-12 2005
Indlæg: 92
Styrke: 0
bantam er ny på vejen
RE: Fleksjob og accept fra omgivelserne...

hej moster12

Ja det er desværre sådan at der er megen uvidenhed og misundelse i samfundet ang. fleksjob.

Sjovt nok skrives der da en del om fleksjobordningen i medierne, så hvis folk fulgte lidt med, burde de fleste da vide lidt om ordningen

MEN så længe det ikke vedrører en selv, men naboen, ja så interesserer det åbenbart ikke folk nok til at sætte sig bare en smule ind i det før de lufter deres uvidenhed og misundelse.

I et andet indlæg:

http://www.k10.dk/forum/viewthread.php?forum_id=44&thread_id=281

berettes om et netværk i Gladsaxe, måske det spreder sig til andre kommuner.

med venlig hilsen

bantam
bantam er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2006, 21:33   #4
Borroe
Hvor skulle jeg ellers være
 
Borroes avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2006
Lokation: Slagelse
Alder: 42
Indlæg: 174
Styrke: 19
Borroe er ny på vejen
RE: Fleksjob og accept fra omgivelserne...

Hey

Ja... misundelse og manglende forståelse, skæve blikke og modgang, det er desvære hvad fleksere tit må se i øjnene ... for mange gang kan man ikke se på os der er noget galt og ja hvem ville ikke arbejde deltid og få en fuldtidsløn ??? tjahh hvis man var rask så ville man nok gerne men som flekser der er det antal timer man arbejder, hvad der svarer til fuldtid for os - det forstår alle bare ikke... der er jo også et liv efter arbejde man skal kunne passe og det var jo en af grundende til at fleksjob blev oprettet.... For at bibeholde os i midtercirkelen på arbejdsmarkedet!!
Mit råd til dig : LUK ørene i.... det er svært men tænk sådan her: De ved ikke bedre og de ved sikkert ikke hvad fleksjob egentlig er - stik igen og lav lidt sjovt ud af... lad dem ikke køre dig ned og vinde slaget !!
Brug denne side til at få afløb for fustrationer, glæde, tvivl osv... vi er mange der gerne vil "lytte"

Knus Borroe
Borroe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2006, 13:08   #5
Susanne
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2005
Indlæg: 200
Styrke: 19
Susanne er ny på vejen
RE: Manglende forståelse

Jeg kan kun tilslutte mig alle jer der oplever at alle andre er "misundelige" Men jeg kan helt tilslutte mig at vi flekserel "bare" skal lukke ørerne. Jeg gider sgu ikke forsvare at jeg har fået et fleksjob. Det er sørenjenseme ikke min skyld, så hvorfor er alle andre så misundelige? Det er simpelthen fordi de ikke forstår en hujende fis af det hele!
Jeg er faktisk nået dertil at jeg er dødtræt af at være så isoleret herhjemme i min dejlige bolig - men jobkonsulent har end ikke læst mine papirer og sendte mig til samtale om et fleksjob som ville føre direkte til yderligere forværring af min tilstand!
Jeg har i stedet gjort det at jeg har kontaktet min fagforening og fået dem med til et møde med jobkonsulenten i håb om at få hende til at indse mine skånebehov. Jeg ved faktisk ikke om sådanne skånebehov SKAL forhandles før et fleksjob, men for mig er det meget vigtigt at jeg får et job jeg kan magte og som ikke fører til yderligere tilbagegang for mig. Jeg er meget åben overfor alt, for min livsfilosofi og min sygdom har givet mig det positive syn at jeg ved ikke hvad jeg kan før jeg har prøvet det! Men denne positive ånd har givet bagslag og ført til mistænkeliggørelse.
Så nu har jeg skiftet taktik og forsøger at få peget på mine skånebehov FØR et job, så jeg ikke bliver sendt i helvede! Åbenhed for mig er vigtig, men mange er mistænkelige overfor min åbenhed og tror ikke at det passer hvad den nydelige dame nu fortæller!
Men jeg er faktisk rasende overfor mange fordomme i samfundet og jeg kæmper for min ret. Jeg har fået den før og vil opnå den igen. Jeg har jo "ikke andet at lave" og går "bare og lopper den af derhjemme" som en tidligere jobkonsulent har beskrevet! Grrrrrrrrrr Kæmp for jeres ret.
Susanne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2006, 23:03   #6
Borroe
Hvor skulle jeg ellers være
 
Borroes avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2006
Lokation: Slagelse
Alder: 42
Indlæg: 174
Styrke: 19
Borroe er ny på vejen
RE: Fleksjob og accept fra omgivelserne...

KÆMP FOR JERES RET .... Bedre kunne det ikke siges Susanne

Man skal være åben og positiv indtil en hvis grænse nås.... derefter er det frem med klørene Grrrrrrrr:@

Sjovt mange folk udtaler sig om fleksere og fleksjob men ikke mange aner hvad det i virkeligheden er - det ville svare til at jeg begyndte at irettesætte en overlæge med speciale i hjerteoperationer, i hvordan han skal arbejde og hvordan han skal gøre tingene osv.... hænger sgu da ikke helt sammen - folk skulle vide hvad vi går igennem hver eneste dag for at hænge sammen !!

En positiv ting for mit vedkommende vedr. fleks er at jeg intet tager for givet mere, værdsætter at jeg i det mindste KAN arbejde lidt - synes jo ikke det er fedt at være syg ville da hellere være "normal" men det er jeg nu en gang ikke og så må man jo vende situationen til ens egen fordel!!

Keep Smilling all

Borroe
Borroe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2008, 22:34   #7
heidig
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-04 2008
Lokation: lemvig
Indlæg: 1
Styrke: 0
heidig er ny på vejen
hejsa du ska se og få fat i den folder, der er for pårørende (du ka få den hos din læge), uddel dem til familie og venner ect.., gerne et fibromyalgi-blad lagt sammen med, bede dem om at læse det, hvis ikk for deres egen skyld, så for din...
det er simpel uvidenhed, der gør det... og lidt den med, at ham der har ondt i ryggen og går sygemeldt..."nå, men han kan godt ordne haven!".....
jeg krydser fingre for dig, og for dine omgivelser, at de får lidt medmenneskelighed (pyhh langt ord)
fra heidig
heidig er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2008, 09:29   #8
Den udstødte
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2008
Lokation: Vesthimmeland
Indlæg: 278
Styrke: 17
Den udstødte er ny på vejen
Hejsa alle i søde brugere!
.
Fordomme og misundelse har altid været en grim ting. Når jeg husker tilbage til dengang jeg var frisk og rask og tillidsrepræsentant........ så må jeg sige, at jeg måtte bruge meget tid på at forklare alle de raske (misundelige), at dem der var syge, jo ikke var det af egen fri vilje (det er der jo ingen der er). En kollega havde set en af de deltidssygemeldte på en danseresturant en weekend. Jeg bad kollegaen om, at have forståelse for, at den deltidssygemeldte også havde brug for nogle glæder i livet - og måske kunne hun finde en sød fyr, så hun kunne hygge sig med ham hjemme..... Der var flere deltidssyge på min arbejdsplads - desværre var der meget ringe forstålese for, at de var deltidssyge og fik fuld løn......... misundelse er en meget grim ting.

Sluttelig vil jeg lige sige, at jeg var ansat i en stor FAGFORENING......... De er sgu de aller værste, til at dømme sine syge kollegaer. UFF!

Mange hilsner, Den udstødte.
Den udstødte er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2008, 23:08   #9
helle4
Skal snart betale husleje på K10
 
helle4s avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-08 2006
Indlæg: 735
Styrke: 19
helle4 er ved at flytte ind på K10helle4 er ved at flytte ind på K10
Jeg kan også kun tilslutte mig Jeres kommentarer, hold hovedet højt

. Vi er jo " næsten" på pension, men Regeringen, vil jo spare, da

der findes masser af arbejde Derfor bliver Vi tilkendt fleksjob.

Jeg er for tiden, på kursus hos privat aktør: hold da kæft for en gang gejl, men det sociale er ok, vi griner og ( græder) over det hele, men forløbet er, indtil videre, Nada værd, sidder og kigger på diverse jobnet/ ijobnu, og jeg skal komme efter dig, på computeren, men det kan jeg jo gøre herhjemme.

Skal lige nu printe alt, hvad jeg måske kan tænke mig ud, og det jeg ikke kan klare, på jobbene, skal " vi tage bagefter"

Jeg skal se efter: OVER ALT i HELE LANDET, hahaha

Jeg kan kun grine, men som sagt, håber da det fører til noget, har jo kun været der den halve tid ( det vare 26 uger)

God vind til alle, og mange knus,
helle4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2008, 23:13   #10
Sanneh
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2008
Lokation: Næstved
Indlæg: 20
Styrke: 17
Sanneh er ny på vejen
Tror alle på flex har de samme erfaringer omkring fordomme og jalousi... Kan kun være enig i de ting der allerede er skrevet. Og ja, sjovt nok er der aldrig nogen der vil bytte når det først går op for dem hvad vi egentlig slås med hver dag. Hvor hårdt og opslidende det er, at arbejde bare et par timer om dagen. Gider ikke længere forsvare at jeg er flexjobber. Kan folk ikke tænke længere end deres eget navlepilleri er det sgu dem det er synd for og ikke oz. Kan fornemme min egen bitterhed og tog den desværre også med mig på arb. Tog mig selv i, at have fordomme mod raske. Tænk´te, at de sikkert også bare tænkte alle de tidligere nævnte ting omkring flex, så det kan altså også gælde den anden vej. Men hva`det er vel mennesekeligt at gå i forsvar ikk`. Det gør vi jo også i hele forløbet med kommunen... Så længe vi selv ved hvad vi står for ikk`...
Og husk... Lad aldrig nogen bilde dig ind, at du er mindre værd fordi du er syg. Hæng i og lad dig ikke gå på af uvidende folk! Og lad vær at lad dig styre af hvad andre tænker eller ikke tænker. Du kan ikke styre deres tanker alligevel, hvorfor så bruge energi på det...

Sanneh er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Accept fra sagsbehandler? LineCK Accept fra vores omgivelser 24 02-10-2013 07:01
Accept fra omgivelser nuller Accept fra vores omgivelser 5 27-02-2012 12:25
Vejen til accept af FP? empowerment Dit og Dat 9 17-08-2010 01:14
Accept fra andre Julcha Accept fra vores omgivelser 16 11-06-2009 17:07




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension