K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-09-2007, 11:59   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Thumbs down Pres citronen til den brister. Syge tvinges i arbejde.

Mennesker er ikke alle fit for fight Hr Vibjerg ( V ) du taler kun om penge og aldrig mennesker ??? hvor er det dog frygteligt at du presser folk ud på arbejdsmarkedet og ser og hører at de falder og knækker sammen...næ det gør ikke noget indtryk på dig Vibjerg...de skal bare ud og arbejde " i har jo fået en milliard mere" pres citronen endnu mere ...man kunne forledes til at tro det drejer sig om at få dem slået ihjel hurtigt...eller hvad er det det drejer sig om...for det er ikke arbejdsgiverne der skriger efter deres arbejdskraft...de er jo ikke arbejdsgivers drøm om den perfekte medarbejder...

Sig mig hr Viberg har du overhovedet nogen menneskelighed eller er du ikke et menneske ?

På alle avisers forside i dag 16 sep 07

Politiken

Lav arbejdsløshed koster dyrt i sygedagpenge

Mange af de mennesker, der er tilbage på kontanthjælp, er så krævende at få i arbejde, at de ofte ender med en sygemelding.


Fakta om sygedagpenge

* Ifølge Arbejderbevægelsens Erhvervsråds seneste opgørelse er flere end 92.000 danskere på sygedagpenge.
* Det er en vækst på flere end 13.000 personer eller 16,6 procent på et år.

Region Midtjylland har netop offentliggjort gode resultater med at tilbyde ledige samtaler.
* Lægerne på Center for Folkesundhed har gennem tre år fulgt sygemeldte, der i op til 10 uger blev tilbudt samtaler og undersøgelser.
* Mens kun 11 procent havde en form for tilknytning til arbejdsmarkedet før indsatsen, var 24 pct. tre år senere selvforsørgende, 28 pct. var i fleksjob, og 15 pct. på revalidering eller SU. Kun 27 pct. endte med førtidspension.


Kilde: ritzau

Det er både dyrt og besværligt for kommunerne at få de svageste ledige i arbejde.

Regeringens besked er klar:
Kommunerne skal gøre alt for at få kontanthjælpsmodtagere på arbejde.

Men mange af dem er så svage, at de hurtigt bliver syge i deres nye arbejde og derfor ryger på sygedagpenge.

Bliver hurtigt syge

»Vi er ude i de sidste procenter, der ikke har arbejde, og vi må erkende, at nogle af dem også har andre problemer end arbejdsløshed. De har ikke været på arbejdsmarkedet i mange år og bliver derfor ret hurtigt syge«, siger Tove Larsen (S), borgmester i Aabenraa og formand for socialudvalget i Kommunernes Landsforening.

Venstres arbejdsmarkedsordfører, Jens Vibjerg, erkender, at kommunerne står over for en svær opgave, men påpeger, at de har fået ekstra penge.

En milliardregning

Ifølge en nylig opgørelse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd kan kommunerne forvente en ekstra udgift på en milliard kroner i år, hvis stigningen i antallet af folk på sygedagpenge fortsætter som i årets første seks måneder.

Tove Larsen afviser dog, at det får kommunerne til at afholde sig fra at prøve at få de svageste ledige i job.


» Men beskæftigelsesministeren må acceptere, at det ikke er så nemt. Kommunerne oplever et pres fra regeringen, og man skoser os. Men det er altså ikke mennesker, man bare kan tage ud af en bunke og så give dem et arbejde. Det tager tid og koster penge«, siger Tove Larsen.

Opnår fantastiske resultater

Venstres arbejdsmarkedsordfører, Jens Vibjerg, erkender, at kommunerne står over for en svær opgave med den sidste gruppe af ledige.

» Derfor fik kommunerne også en halv milliard ekstra over to år til at yde en ekstra indsats for dem, der havde været på kontanthjælp i mere end et år. Når nogle kommuner føler sig pressede, så er der en god grund til det, for vi kan se, at de kommuner, der lægger sig i selen, opnår fantastiske resultater både til glæde for kontanthjælpsmodtagere og i sidste ende den kommunale økonomi«, siger Jens Vibjerg.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2008, 16:34   #2
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Question Flere syge end ledige i øjeblikket

Fakta om sygedagpenge

* Ifølge Arbejderbevægelsens Erhvervsråds seneste opgørelse er flere end 92.000 danskere på sygedagpenge.
* Det er en vækst på flere end 13.000 personer eller 16,6 procent på et år.

Region Midtjylland har netop offentliggjort gode resultater med at tilbyde ledige samtaler.
* Lægerne på Center for Folkesundhed har gennem tre år fulgt sygemeldte, der i op til 10 uger blev tilbudt samtaler og undersøgelser.
* Mens kun 11 procent havde en form for tilknytning til arbejdsmarkedet før indsatsen, var 24 pct. tre år senere selvforsørgende, 28 pct. var i fleksjob, og 15 pct. på revalidering eller SU. Kun 27 pct. endte med førtidspension.


og så læs her NYT fra I dag.

Nyborg 10.03.2008

Flere syge end ledige i øjeblikket

http://www.faa.dk/article/40376?rss

Af Susanne Krøyer

Jobcenter Nyborg får nu penge til at skabe et arbejdsfastholdelsesteam

NYBORG. Antallet af mennesker, der bliver syge på jobbet, er i voldsom stigning alle steder.

- Det er vel den største svøbe på arbejdsmarkedet i dag. Der er flere syge end ledige i øjeblikket.


Det siger formanden for Nyborgs Lokale Beskæftigelsesråd, Ib Kruse.

Rådet har derfor netop vedtaget et projekt, der efter Ib Kruses mening vil kunne stoppe for yderligere tilgang af personer, der melder sig syge og mister kontakten til arbejdsmarkedet.


Rådet har bevilliget 410.000 kr. til Jobcenter Nyborg. Hovedparten af pengene skal bruges til ansættelse af en ergoterapeut/fysioterapeut 30 timer om ugen.


Vedkommende skal indgå i et arbejdsfastholdelsesteam med med en sagsbehandler, jobkonsulent og med en handicapkonsulent på sidelinien.


- Vi ved jo alle, at der er utroligt mange syge, og Nyborg er storleverandør, men vi mener, at der mange gange ikke skal så meget til for at fastholde folk. Men det kræver jo, at Jobcentret hurtigt kommer ind i billedet. Faktisk før der bliver tale om en reel sygemelding, siger Ib Kruse.

Hurtig udrykning

Derfor går projektet blandt andet ud på at få et udvidet samarbejde med både læger og fagforeninger, hvor folk typisk kommer først, hvis der er problemer med jobbet.

Herfra kan man så kontakte arbejdsfastholdelsesteamet, som hurtigt vil kunne rykke ud.

- Et sådan team vil både være til gavn for borgere, som kan få hjælp til at blive i jobbet, men også for virksomhederne, som får hjælp til at undgå lange sygemeldinger på arbejdspladsen.


Teamet skal koncentrere sig om to målgrupper - personer, som er i job, men har svært ved at klare det på grund af helbredsproblemer og borgere, der sygemeldes, som har en arbejdsgiver.

Kan stoppe ond cirkel

- Vores folk skal ud på arbejdspladsen for at se, om der kan gøres noget. Man kan måske tilbyde hjælpemidler. Ofte skal der ikke så meget til for at lette arbejdet. Man kan også tilbyde medarbejderne en personlig assistent, der er også mulighed for delvise rask/sygemeldinger, §56 aftaler, hvor kommunen betaler sygedagpenge fra den 1. dag, hvis der er tale om et permanent handicap og så videre, forklarer Ib Kruse.


Han mener, at projektet vil kunne være med til at stoppe den onde cirkel med omsiggribende sygemeldinger.


- Så vi forventer os faktisk rigtig meget af det. Og derfor må vi også opfordre virksomhederne til hurtigst muligt at få meldt ind til Jobcentret, hvis der er problemer, så man kan fastholde medarbejderne, inden de ryger ud i sygemeldinger, opfordrer Ib Kruse.


Jeg siger at det er meget fint men man må håbe at dem der er så syge at de ikke kan arbejde I et stykke tid får lov til at være sygemeldte og ikke skal arbjde sig endnu mere syge end de er

hvorfor spørger de ikke sig selv om hvorfor mon folk bliver mere syge nu end før i tiden...?
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2008, 17:00   #3
fiemie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2005
Alder: 51
Indlæg: 160
Styrke: 19
fiemie er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Stella Se meddelelser

hvorfor spørger de ikke sig selv om hvorfor mon folk bliver mere syge nu end før i tiden...?
Lige netop min tanke! Der er da noget galt, når det går sådan i et samfund.Og samtidig vil de gerne have at danskerne skal leve længere, for vi lever ikke så længe, som vores "naboer" gør. Måske skulle man kigge lidt på tingene i sammenhæng.

Fiemie
fiemie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2008, 17:40   #4
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
I har nok hørt mundheldet:

Hvis arbejde er sundt, så giv det til de syge.
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2008, 18:24   #5
Anna
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-02 2008
Lokation: Ishøj
Indlæg: 6
Styrke: 0
Anna er ny på vejen
Se indlæg på Hepatitislinien.dk om vundet sejr over systemet Danmark

Hej Stella

Jeg giver dig evigt ret, systemet yder psykisk "tortur" mod syge mennesker.

Jeg har lige vundet "flere" store sejre over lovgivningens "sorte hul" i sygedagpenge lovgivningen.
Vallensbæk Kommune har fået underkendt afgørelsen om, at stoppe mine sygedagpenge på trods af at jeg er i behandling for Hepatitis C kemo lignende behandling. i 48 uger, som slutter til august i år.

Jeg klagede over at der ikke fandtes statistikker over hvor mange syge mennesker der ryger i det "sorte" hul i lovgivningen.
Min anke startede i januar mdr. i år, og så kommer der nu gang i en undersøgelse om Kommunernes behandling af syge borgere, med afslag på sygedagpenge på trods af sygdom.

Efterfølgende har Ankestyrelsen sat min sag som principiel afgørelse omk. 14 dage vil den fremkomme på www.Ankestyrelsen.dk, sagen skal lige igennem juristerne først, som skal udforme afgørelsen på skrift.

Endnu en god nyhed, Claus Hjort Frederiksen er blevet kaldt i samråd i Folketinget, angående de 44 % hvor Kommunerne tager forkerte afgørelser, og nægter borgere sygedagpenge.

Se artiklen "Minister i samråd om sygedagpenge" på: http://jp.dk/indland/indland_politik/article1279148.ece - fra Jyllandsposten

Jeg får besked på hvornår, at det samråd finder sted med Claus Hjort Frederiksen, og vil give besked om tidspunktet når jeg ved det.

Det vil sige at alle Kommunerne skal tage principielle afgørelser til efterretning.
HURRA.............

Læs inde på www.hepatitislinien.dk - hvor jeg beskriver min kamp om retfærdighed. Hepatitislinen og Hepatitis Foreninger, har hjulpet og støttet mig i kampen.
Susan Christensen som har været "ulønnet" rådgiver og støtteperson på Hepatitis Foreningen i 10 år, de sidste par år som daglig leder i foreningen.
Susan har et hjerte af guld og næste kærlighed, gør yder professionel hjælp og støtte.

Landsformand Susan Christensen, har nu oprettet www.hepatitislinien.dk.
Jeg kan varmt anbefale andre, at kontakte Foreningen, hvis du er ramt af sygdommen Hepatitis, eller er pårørende som har sygdommen inde på livet.

De bedste hilsner fra Anna Jensen

Alias navn da jeg havde en artikel om min sag i Sydkysten, jeg hedder Birte *S*.
Anna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2008, 18:39   #6
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Smile

Det vil sige at alle Kommunerne skal tage principielle afgørelser til efterretning.
HURRA.............

Et kæmpe stort tillykke til dig og tak fordi du klagede din sag

Det var dagens bedste nyhed...

Godt med nogle lyspunkter engang imellem...

Husk endelig at sætte link ind om sagen
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Syge tvinges til at opgive pensionsopsparing gunvor Det er da strengt ! 11 26-10-2011 22:01
Hjerneskadet skulle tvinges i arbejde buster Politik og Samfund 0 15-10-2011 16:41
Førtidspensionister tvinges i arbejde beha Politik og Samfund 47 07-10-2010 18:59
Alvorligt syge tvinges i træningscenter Webmaster K10 Nyheder 0 16-07-2010 07:12
Psykisk syge skal tvinges i behandling Gadefejer Politik og Samfund 5 14-06-2009 17:42




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension