K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-09-2007, 10:26   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Wink tal og magi...

Masser af ledig arbejdskraft

14-09-07: DR nyheder.

Manglen på arbejdskraft er begyndt at skade både det private arbejdsmarked og i det offentlig, skriver 24timer.

Men faktisk er der masser af ledige hænder i Danmark. Omkring 400.000 danskere, der i dag står uden for arbejdsmarkedet, kan forholdsvis nemt komme i arbejde - og være med til at løse det alvorlige arbejdskraft-problem, vurderer arbejdsmarkedsfor*skere og Dansk Arbejdsgiverforening.

De 400.000 er blandt de 700.000 danskere, der er på overførselsindkomst i dag.


Heriblandt modtagere af kontanthjælp, førtidspension, dagpenge og efterløn.

( Stella : hvad med fleksjobberne hvorfor står de her ikke ? ) og hvorfor siger CJH hele tiden at der er under 90.000 arbejdsløse ?

"Den mest lovende og ligefremme løsning på vores mangel på arbejdskraft er at få mobiliseret de 400.000 mennesker, der i dag er på overførselsindkomst, selv om de har nok erhvervsevne til, at de kan være en del af et rummeligt arbejdsmarked," siger professor Henning Jørgensen fra Center for Arbejdsmarkedsforskning ved Aalborg Universitet til 24timer.

Stella spørger : forstod du det ?


Målrettet indsats
Ifølge professor Jesper Jespersen fra institut for samfundsvidenskab og økonomi på Roskilde Universitetscenter kan cirka 100.000 af dem umiddelbart indsluses i job.

At få resten i arbejde vil kræve en målrettet indsats fra det offentlige og vilje fra arbejdsgivernes side til at ansætte folk, der ikke lever op til drømmen om den perfekte medarbejder.

Ifølge Dansk Arbejdsgiverforening er vejen frem et mere effektivt beskæftigelsessystem.

Sidste uge præsenterede de beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V) for en plan med 10 konkrete initiativer til at få flere i arbejde. Blandt andet mulighed for at få ekstra uddannelse, der kan skaffe job. Det kunne være et buskørekort. Et andet forslag går på, at ledige, der siger nej til at tage et ubesat job, skal straffes på pengepungen.

jajaja...Gid vi kunne straffe dig på pungen Claus ...

( er lidt pjattet i dag...) tihi..

Sidst redigeret af Stella; 15-09-2007 kl. 10:28.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-09-2007, 15:53   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Dansk Arbejdsgiverforening
Vester Voldgade 113
1790 København V
Telefon : 33 38 90 00
Telefax : 33 12 29 76
E-mail : [email protected]




Til rette vedkommen

Nu har man igen og igen læst om DA s måde at løse problemerne mht arbejdsløshed, et problem og stort spørgsmål står dog tilbage.

Så sent som i dag læste jeg at DA mener at der er kæmpe ressourcer og mulighed for at få mere arbejdskraft ved simpelthen at få førtidspensionisterne ud på arbejdsmarkedet ved siden af deres pension når i snakker om disse pensionister så formoder jeg at i snakker om pensionister tilkendt førtidspension før 2003, da det jo er alment kendt at der ikke må være noget arbejdsevne tilbage overhovdet efter reformen i 03.

Jeg kan da tilslutte mig at de mennesker der har pension fra før 03 og som er i stand til at arbejde bliver hjulpet ud på arbejdsmarkedet og dermed har en mulighed for at komme til at tjene lidt ekstra penge.

Men jeg undre mig såre hver gang jeg ser DA og DI udtale sig, feks står der i nyhederne i dag at man kan flytte nogle af disse grupper ud på arbejdsmarkedet modtagere af kontanthjælp, førtidspension, dagpenge og efterløn.

Hvo ri disse grupper figurer dem der er visiteret til fleksjob og som i øjeblikket går ledige ca 17.000 job kunne besættes der, godt nok med skånehensyn og i nogle tilfælde med nedsat arbejdstid, men immervæk er vi jo trods alt noget af den arbejdsstyrke som i står og råber op på og mangler.

Så det kan undre hvorfor vi ikke kan finde job, trods hundredvis af ansøgninger, kan det mon skyldes at de flekser som udgør den stærkeste gruppe og dermed har de bedste muligheder for at begå sig på arbejdsmarkedet ikke er i blandt de ca. 17.000 ledige der er tilbage??

Man kan som ledig flekser med både nedsat tid og omfattende skånehensyn få nogle grimme mistanker til DA .

Mistanker som når det forslås fra DA og DI`s side at flekser skal lønnes for den tid de arbejder og derefter suppleres op til ledighedsydelse, eller når samme foreslår at vi i stedet skal have førtidspensionister ud på arbejdsmarkedet, ja så går mistanken hen imod at det hele drejer sig om penge, for hvilke flekser er det at man som arbejdsgiver tjener mindst på , er det ikke de flekser med de største skånehensyn og det laveste time antal.

Hvis en arbejdsgiver ansætter en førtidspensionist ja så skal han betale det time antal han får, ansætter han en stærk flekser så få han mange gange lidt ud af det, men den svageste grupper af flekser, skal have deres løn også selv om de ikke kan yde optimalt, de flekser som kan arbejde mellem 10 og 15 timer om ugen de vil dermed være en dårlig forretning for arbejdsgiverne og fair nok , der er nok ikke mange mennesker i dette samfund der vil give penge ud for at hjælpe deres næste.

Men så kunne man i anstændighedens navn kalde en spade for en spade, sige lige ud vi gider ikke de flekser hvis de kun kan arbejde under 15 timer så bliver det for dyrt for os at være socialt ansvarlige og hvordan de klare sig økonomisk det rager os en fjer…

Se sådan en udmelding ville være til at tage og føle på, så indtil DA og DI melder ud hvad det er de entelig vil så skån os for jeres klynkeri om at der ikke er nok mennesker til at besætte stillinger i Danmark , det kan være vi er er svære at matche til et job, men der findes masser af job som flekser kunne varetage, det kræver bare samarbejde fra arbejdsgiver og flesker og kommune …

Mange af de flekser der kun kan arbejde 10 timer om ugen ville feks ved hjemmearbejde kunne komme op på væsentlig flere timer og dermed vise sig at blive en god arbejdskraft for arbejdsgiver, og jobbene er der jo, for vi kan jo se at der tit søges feks stunderne eller folk der vil supplere deres indtægt til de hjemme job, men det skyldes jo nok at man vil akkordlønne dem og ikke binde sig på en fast månedsløn.

Mange af de svageste flekser, kan sagtens tage lettere kontorjob, være den i firmaet der gjorde de andre ”normales” arbejdsmiljø bedre (mange gange med mindre sygdom blandt de ordinære ansatte til følge) men det kræver at arbejdsgiver tænker længere end deres pengepung og nu og her betalinger og kigge på det med andre øjne på lang sigt kan det være en god løsning at have en flekser ansat som den ekstra i firmaet til at tage toppen af bjerget for de andre ansatte …

Horrible forslag som at det skal koste de syge økonomi hvis ikke de tager job, det er så langt ude og så lidt i tråd med arbejdsgivernes egne udmeldinger om socialansvarlighed…

Lad dog være med at glemme at mange af os flekser som ikke kan få foden ind på arbejdsmarkedet faktisk er mennesker der er slidt ned af det samme arbejdsmarked og som samtidig med at vi skal lære at leve mange gange smertefulde liv og uproduktive liv, et liv med meget begrænset økonomiske vilkår også skal høre på de selv sammen arbejdsgiver stå og fortælle at der ikke er nok arbejdskraft i Danmark..

Vi er her og vi er mange, tag og få brugt os inden i sætter jagten ind på førtidspensionister som ikke ønsker det og lær at forstå at i har været med til at ødelægge vores helbred i mange tilfælde og derfor er der lavet en ordning som fleks, sådan at vi kan beholde en nogenlunde værdighed i forhold til os selv og vores omgivelser …

Vi så hammer trætte af at opleve at DA ser ned på os, vi er mennesker med lige så meget mellem ørene som jer , vi har måske ikke været så gode til at udnytte vores mulighed som i har, og dermed tjene de store penge og de højeste lønninger, men ikke des mindre så er vi her og vi bliver her lige til vi får nogle job som vi kan bestride og indtil i har erkendt at vi er mange tusind flekser der står uden for arbejdsmarkedet men smadder gerne vil ind på det, ja så skån os for udtalelser som at vi skal have førtidspensionisterne ind lad førtidspensionisterne komme selv hvis de ønsker det, en flekser med en lille erhvervsevne er en der før 2003 ville have fået en mellemst førtidspension og derfor er vi selvfølgelig lige så effektive som en førtidspensionist på mellemste førtidspension men nok ikke så billig i arbejdskraft …

Grunden til at de skal ind er jo ene og alene fordi der kun skal betale for de timer de arbejder..!!!

Det er så min teori og påstand og passer den ikke ja så syntes jeg da at i skulle sige noget andet !!

Og mangler i flekser så kan jeg kun varmt anbefale jer at gå ind og annoncere på www.ijobnu.dk

Eller på AF´S jobsider hvor man aldrig (meget sjældent ) kan s et fleksjob være slået ledigt anbefal jeres medlemmer det ..

Denne mail vil også kunne læses på hjemmesiden www.k10.dk i tråden http://www.k10.dk/showthread.php?t=2604
Og her vil i kunne finde flere hundrede flekser der IKKE kan få job !!!

Med venlig hilsen
xxxx
  Besvar med citat
Gammel 15-09-2007, 16:14   #3
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Heidi, hvor er det godt skrevet! Og du har jo ret! Hvor er jeg glad for jeg fandt k10!
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-09-2007, 16:38   #4
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
.....ja det kunne ikke siges bedre Hejdien...

..Når man tænker på hvor godt danske arbejdsgivere selv sidder i det ...tjener sikkert en mindre formue hver måned og så har de så ondt i røven over os fleksere og førtidspensionister...hvad skal man sige...SØLLE !
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-09-2007, 18:43   #5
Metro
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser
Dansk Arbejdsgiverforening
Vester Voldgade 113
1790 København V
Telefon : 33 38 90 00
Telefax : 33 12 29 76
E-mail : [email protected]
Denne mail bør tillige printes ud og sendes anbefalet til DA . Dette med henblik på at "sandsynliggøre", at DA havde modtaget budskabet, men havde ikke besvaret den... Jo, jo... jeg er ikke noget orakel, dog vil jeg æde min gamle hat, lige på stedet - hvis vi får et relevant og forpligtende svar fra DA.

Det er simpelt hen ikke i deres (politiske) interesse at forholde sig til facts. De er ude i en lobby-lignende, politiske ærinde og disse "ledige hænder" de skriger efter er ikke andet end et påskud til at bearbejde den almindelige dansker og gør vedkommende parat til at forholde sig til et DA-styret "fjendebillede", så opmærksomheden ledes væk fra VK-regeringen og dennes andel i, at arbejdsmarkedssituationen ser ud som den gør i dagens Danmark.

Jeg vil også anbefale, at vi finder alle artikler i pressen, der netop relaterer til dette emne og sender kopier af denne mail til både de journalister, der har signeret artiklerne OG til deres ansvarshavende - til orientering.

På denne måde bliver det ikke "kun" os DA kommer til at negligere ved det forventede, manglende svar... men også alle de øvrige - vi havde gjort opmærksomme på, at deres artikelmateriale er mangelfuldt og glemmer at belyse bagsiden af medaljen - hvilket ellers ville pynte på dette, snart noget blakkede, faglige rygte, vores journalister er ved at pådrage sig...

Hvis DA havde brugt mere tid på at arbejde end de reelt bruger på politisk lobbyisme - havde det hele, helt sikkert set anderledes ud. Ikke mindst for arbejdsgivere ude i marken. Lur mig om ikke deres vidunder af en chefkonsulent Erik Simonsen eller selve direktøren Henrik Bach Mortensen... en skønne dag i fremtiden vil høste frugten af deres arbejde for dagens talrige korstogt mod de påståede ledige. Se bare, hvad en, af Håndværksrådet sponsoreret konsulentstilling stilling havde bidraget til når jeg siger: Anders Fogh Rasmussen.

Og således betaler danske arbejdsgivere store kontingenter til en organisation med ekstreme, politiske nykker - i stedet for at betale til en organisation, der (bør) arbejder for dem. DA er ved at blive et politisk skygge-parti og set i dette lys - er der ingen grund til at undres over, at de agerer som de gør, siger det de siger og "aktionerer" for det de gør.... en borgerlig, politisk agenda.

Og hvad så er denne "agenda"?

Hanne Reintoft sagde tilbage i 2005: "Samfundets ihærdige tvangsaktivering af de ledige er en fuldstændig bevidst taktik, som skal skabe en stor uorganiseret arbejdsstyrke, der skal knokle til en lav løn uden rettigheder."

I dagens Danmark kan man roligt sætte lighedstegn mellem den samfundsmodel VK arbejder så ihærdigt på - og DA.... Set i dette lys er Hanne Reintofts citat, om muligt - endnu mere rammende....

Læs mere... Træd varsomt...
  Besvar med citat
Gammel 16-09-2007, 01:49   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Denne mail bør tillige printes ud og sendes anbefalet til DA . Dette med henblik på at "sandsynliggøre", at DA havde modtaget budskabet, men havde ikke besvaret den... Jo, jo... jeg er ikke noget orakel, dog vil jeg æde min gamle hat, lige på stedet - hvis vi får et relevant og forpligtende svar fra DA.
Nu regnede jeg ikke med at de ville svare mig den smule optimisme har jeg for længst lagt fra mig men jeg skal gerne som det første mandag smutte på posthuset og sende den anbefalede

og svare de ikke , så er det jo ifølge mailen fordi min påstand holder

men ok kan se hvad du mener at sende et brev anbefalede det kan ikke skade

den er jeg med på, jeg skal nok lede i morgen og hvis andre finder artikler så kan i enten sætte dem ind her, så deler vi dem op (sammen med evt kommentar) eller i kan sende dem til [email protected]
  Besvar med citat
Gammel 17-09-2007, 12:04   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
mailen til DA er nu også sendt til

Jens Vibjerg,
[email protected]

Thomas Adelskov
[email protected]

Ole Sohn
[email protected]

Bent Bøgsted
[email protected]

Elisabeth Geday
[email protected]

Jørgen Arbo-Bæhr
[email protected]

Lars Barfoed
[email protected]

Claus Hjort Frederiksen
[email protected]

Karen Jespersen
  Besvar med citat
Gammel 23-09-2007, 15:19   #8
Metro
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser
Dansk Arbejdsgiverforening
Vester Voldgade 113
1790 København V
Telefon : 33 38 90 00
Telefax : 33 12 29 76
E-mail : [email protected]
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser
mailen til DA er nu også sendt til

Jens Vibjerg,
[email protected]

Thomas Adelskov
[email protected]

Ole Sohn
[email protected]

Bent Bøgsted
[email protected]

Elisabeth Geday
[email protected]

Jørgen Arbo-Bæhr
[email protected]

Lars Barfoed
[email protected]

Claus Hjort Frederiksen
[email protected]

Karen Jespersen
Hmm... har du hørt noget? Har "nogen" i det mindste kvitteret for modtagelsen?
  Besvar med citat
Gammel 25-09-2007, 10:58   #9
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Når man taler om at bla DA vil tjene flest mulige penge, høre man div udmeldninger om hvor hårdt de har det pga skattetrykket.
de kan ikke få den manglene arbejdskraft. Folk fra udlandet vil ikke arbejde i DK pga skattetrykket. Folk vil hellere have pension end arbejde ?
Passer det, Nej.
Det er svært for erhvervslivet at skabe firmaer der er konkurrance dygtige med udlandet.
passer det, nej.
Aldrig har vores konkurranceevne været bedre, selv op igennem 80-90 erne. Se eks Marsk.
Erhvervslivet har aldrig lavet så store oversud som nu, ej heller de ansatte indenfor det private.
men det lyder godt når man skal bruge en undskyldning for at de svage ihvertfald ikke skal have mere, til skade for erhvervslivet, som jo er dem der betaler for voeres system?
Selv når vi når diskutionen om HTkort for vores pensionister, hjemmehjælp, mv.
FØJ, siger jeg bare.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2007, 11:03   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
PS. Også fatter jeg ikke at vores journalister kan leve med, at være styret af vores regering.
Ikke at ville bore i virkeligheden, ikke at få de rigtige historier frem.
Og befolkningen ? Hvor skulle de vide bedre end det der kommer frem i medierne.
Ergo, siger den alm dansker ; hvis det var7er så slemt med retsikkerhed, førtidspension, syge på kontanthjælp, så ville vi jo høre om det; vi høre intet, ergo ingen problemer.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension