K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-06-2013, 22:28   #31
klanst
Hjemmevant på K10
 
klansts avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-05 2013
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 225
Styrke: 11
klanst er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Abraxus Se meddelelser
sundhedsstyrelse har mere travlt med at blande sig i om patienter skulle formaste sig og ikke følge deres sort/hvide dosis regler.

Sådan noget med at rent faktisk hjælpe folk, gider de ikke rigtigt.
Du har fuldstændig ret, myndigheder er gennemsyret af selvtilstrækkelighed og selvretfærdighed af økonomiske grunde, men det er stadig tilladt at sige nej.
klanst er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2013, 23:37   #32
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af klanst Se meddelelser
Om hvordan man bliver behandlet.

Første gang jeg var hos en psykiater, kom jeg ind på hans kontor. Han havde sin fine hvide kittel på og så intenst på mig. Han bad mig sidde og vi talte sammen om, hvad der plagede mig. Efter nogen tid spurgte han mig om, om jeg så små blå mænd. Det var ikke bare mine øjne der blev eventyragtige store som tekopper, men også mine øre. Jeg troede simpelthen ikke hvad jeg hørte.
Jeg svarede, at det kunne jeg blankt afvise, men jeg så masser af røde og grønne mænd. Han satte sig med et ryk på kanten af stolen og så på mig over kanten på sine halvbriller. "Fortæl mig om det". "Jo ser du hver gang jeg står ved et lysreguleret fodgænnger felt, ser jeg en rød mand, så en grøn mand, så en rød, de skifter hele tiden". Hans arrige svar var, tager du aldrig noget seriøst. Dertil kunne jeg svare, jo bare ikke det useriøse.....

På Bispebjerg som dagspatient i gruppeterapi. Vi sad i rundkreds hver onsdag eftermiddag.

En dag var der en pige, som fortalte, at hun var ved at acceptere sin skæbne og det lettede for hende. Overlægen tog straks ordet og forkyndte, at han absolut ikke troede på skæbne og den slags. Jeg spurgte ham om, hvem der havde gjort ham til vor herre. Han så forbløffet på mig og spurgte, hvad jeg mente. Jeg svarede, at han sad som en vor herre og dømte, hvad der er rigtigt og forkert, det uden at vide om vi har en skæbne eller ej. Han brummede meget højlydt og pegede så på mig og sagde, "du har et formål med dit liv, der er et helt bestemt mål med dit liv, 1. du har overlevet en angst man ikke kan overleve, 2. du har analyseret dig igennem det, det kan ikke lade sig gøre, du har en helt klar mening med dit liv. Han så tilfreds på mig. Jeg svarede, "det du siger er, at jeg har en skæbne, en skæbne du ikke tro på, men kan se".

Hvis jeg havde været autoritetstro ville jeg have været død i dag. Min far bad mig om at begå selvmord, fanden heller.

Man er sit eget livs autoritet, alle andre er rådgivere og kloge-Åger.
Det er sjovt som alle læger som sagsbehandlerer osv ikke bryder sig om hvis man selv tror på noget og har sin indre ro i orden...

Jeg mener hvad skulle man da gøre ligge sig ned og tude? for så ville jeg sku have tudet længe....

Jeg har oplevet det med folk der skulle forsøge at træne mig fra kommunens side...

De kunne ikke forstå at jeg altså ikke var ligesom de andre trænings Analfabeter, men at jeg altså altid har trænet min dårlige ryg og har skiftet trænings stil hver gang jeg blev mere syg, så derfor havde jeg helt styr på hvordan man træner når man er mig og hvad jeg absolut ikke skal...

Næh istedetfor at lytte til mig som havde trænet i over 10 år med mig selv, stod de og sagde at jeg skulle jo bare prøve for det skadede ingenting osv osv

Måtte stå og lære 2 Fysioterapeuter at folk med Fibromyalgi ikke har godt at træning med maskiner, og at det har hypermobile egentlig heller ikke ved visse maskiner...

Og at deres gulv træning var et stort NEJ for både fibromyalgi og hypermobilitet, især når de ikke selv var det så de ikke anede når de ba folk om at komme ud i forkerte stillinger....

Man skal åbenbart ikke være raket forsker for at være fysioterapeut for kommunen man skal bare kunne sige boldt og gulv....
__________________
Just Because You are Paranoid it Does Not mean They are Not out To get You
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2013, 01:17   #33
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Klanst: din historie om blå, røde og grønne mænd den er meget opbyggelig.

Ligeså din refleksion over om udviklingen i universet er tilfældigt eller forudbestemt.


Citat:
Oprindeligt indsendt af FibroMcs Se meddelelser
Man skal åbenbart ikke være raket forsker for at være fysioterapeut for kommunen man skal bare kunne sige boldt og gulv....
Det der er væsentlig er at tilgå verden med en vis respekt og ydmyghed.


Læger kommer (generelt) nemt på konfliktkurs med filosoffer, fordi læger føler sig mest tryg ved at bevæge sig inden for den tillærte vanetænkning og de mest fremmeligste bygger så oven på det fundament.

Det er derfor en tråd som den her, den opstår ... hvor én faggruppe i kraft af deres krampagtige fastholdelse at et bestemt tankeunivers kommer til, enten i deres uvedenhed eller helt bevidst, at foretage overgreb på patienterne.


Jeg har arbejdet med bla. molekylær genetik, og foranlediget af den her sag, der har været oppe at vende på Facebook og andre steder, har jeg fundet det interessant at grave lidt i den genetiske overfladen af Myalgic Encefalomyelitis (ME) og Fibromyalgia (FM) og der synes her at være nogle genetiske komponenter i tilstandene.

En undersøgelse konkluderer fx, at det er muligt, at ud fra et SNP scan på 5 SNP's med 76% nøjagtighed at kunne selektere imellem raske kontroller og ME(/CFS)-syge.

På samme vis synes genetik involveret i FM.

Eksempelvis: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22528689 fra 2013 med flg. konklusion:
Citat:
CONCLUSIONS:
According with previous research, our findings revealed that haplotypes of the COMT gene and genotypes of the Val158Met polymorphism play a key role on pain sensitivity in FM patients.
Omend DNA sequencing ikke (længere) er rocket science ... så kræver det dog at man holder tungen nogen lunde lige i munden, da det er et kompliceret setup med særlig datatolkningen som en væsentlig del af opgaven.


Ud fra en lille prøve, kan man fx forudsige, om du har en lille eller stor sandsynlighed for at have D-vitamin mangel ... bare for at tage et eksempel med relation til bla. træthed og depression (og meget andet).

Bygger man familiehistorien og sygehistorien ovenpå, har man et godt instrument til at sige noget om, hvordan du bedst kommer igennem livet.

Og som du er inde på, så kan det ikke nytte at man beder mennesker, der ikke har de rette forudsætninger om at præstere noget, der netop forudsætter de ikke tilstedeværende forudsætninger.


Farmakogenetikken er et andet centralt område, der er væsentlig i behandlingen af både ME, FM og andre tilstande ... det kan ikke nytte noget at man fx udsætter FM patienter for vise former for medicin (herunder psykofarmaka) og standarddoser, hvis de har en genetisk variation, der gør at de enten ikke kan profitere af medicinen, eller de skal have andre doser end standarddoserne (mere eller mindre).

I sagen om overmedicinering, kan man sige, at afsættet for dosisopstart skal fastlægges ud fra den genetiske profil inden opstart af medicineringen ... og at medicineringen herefter løbende skal monitorers ud fra Therapeutic Drug Monitoring (TDM) values ... hvis tingene skal fungere optimalt ... hvad de sjældent gør i praksis ... man sjusser sig måske blot ind på en bestemt dosis og hvor det er pålagt skeler til TDM values.

Og så kan der ske patientskader ...

Jeg vil her forudsige at inden for 5 - 10 år vil det være standard at den almen praktiserende læge ved første kontakt tager en prøve for full genome sequencing af patientens DNA mhp. både forebyggelse og medicindosering plus til det løse som at fange genetiske sygdomme både ift. en tidlig behandlingsindsats og som rådgivning omkring at sætte børn i verden (Cystic Fibrosis er et eks, hvor begge forældre kan være raske bærer af et CF-gen med en risiko for at få børn med CF, hemochromatosis er et andet eksempel ...).

Pointen er, at vi er forskellige fra naturens side og har forskellige behov for at fungere optimalt - og når vi udsættes for udfordringer / stress på forskellig vis, der ikke matcher vores forudsætninger, kan der opstå problemer med helheden.
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2013, 01:49   #34
klanst
Hjemmevant på K10
 
klansts avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-05 2013
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 225
Styrke: 11
klanst er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Læger kommer (generelt) nemt på konfliktkurs med filosoffer, fordi læger føler sig mest tryg ved at bevæge sig inden for den tillærte vanetænkning og de mest fremmeligste bygger så oven på det fundament.
Der er en besynderlig angst her i landet for et holistisk livssyn, både hvad angår den somatiske og psykosomatiske sammenhæng, men også den fysiske og åndelige sammenhæng. Det hele skal deles op i pæne små kasser og æsker og gud nåde og trøste dig, hvis du laver en cross over.

Det samme gælder i politik, endten er det rød eller blå blok, hvad med at sætte sig udover partipolitik og gøre det der er til samfundets bedste. Det hele ender i en stærkt begrænset forståelsesoptik.

Da jeg var hos min kiropraktor, spørger han meget sødt, om jeg har andre problemer end ryggen. Jo det havde jeg, store problemer med tyktarmen. Han foreslog, at det kunne være candida, men det skulle jeg bare ikke gå til lægen med. Hans egen kone er læge, men ville ikke annerkende candida, selvom alle ved, at det er en af de svamearter vi naturligt har. Jeg spurgte om hans kone troede på gud. Jo det gjorde hun da sandelig. Jeg, så spørg hende, hvordan hun kan tro på en ide, men ikke på, at en svamp man næsten kan se med det blotte øje, under særlige omstændigheder kan sprede sig. Den syntes han var rigtig god, så han ville konfrontere sin kone.
Næste gang spurgte jeg til, om han havde fået spurgt hende, jo svarede han. Hvad sagde hun, ingenting svarede han, hun stak mig en lussing.
klanst er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2013, 11:33   #35
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Klanst: din historie om blå, røde og grønne mænd den er meget opbyggelig.

Ligeså din refleksion over om udviklingen i universet er tilfældigt eller forudbestemt.




Det der er væsentlig er at tilgå verden med en vis respekt og ydmyghed.


Læger kommer (generelt) nemt på konfliktkurs med filosoffer, fordi læger føler sig mest tryg ved at bevæge sig inden for den tillærte vanetænkning og de mest fremmeligste bygger så oven på det fundament.

Det er derfor en tråd som den her, den opstår ... hvor én faggruppe i kraft af deres krampagtige fastholdelse at et bestemt tankeunivers kommer til, enten i deres uvedenhed eller helt bevidst, at foretage overgreb på patienterne.


Jeg har arbejdet med bla. molekylær genetik, og foranlediget af den her sag, der har været oppe at vende på Facebook og andre steder, har jeg fundet det interessant at grave lidt i den genetiske overfladen af Myalgic Encefalomyelitis (ME) og Fibromyalgia (FM) og der synes her at være nogle genetiske komponenter i tilstandene.

En undersøgelse konkluderer fx, at det er muligt, at ud fra et SNP scan på 5 SNP's med 76% nøjagtighed at kunne selektere imellem raske kontroller og ME(/CFS)-syge.

På samme vis synes genetik involveret i FM.

Eksempelvis: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22528689 fra 2013 med flg. konklusion:

Omend DNA sequencing ikke (længere) er rocket science ... så kræver det dog at man holder tungen nogen lunde lige i munden, da det er et kompliceret setup med særlig datatolkningen som en væsentlig del af opgaven.


Ud fra en lille prøve, kan man fx forudsige, om du har en lille eller stor sandsynlighed for at have D-vitamin mangel ... bare for at tage et eksempel med relation til bla. træthed og depression (og meget andet).

Bygger man familiehistorien og sygehistorien ovenpå, har man et godt instrument til at sige noget om, hvordan du bedst kommer igennem livet.

Og som du er inde på, så kan det ikke nytte at man beder mennesker, der ikke har de rette forudsætninger om at præstere noget, der netop forudsætter de ikke tilstedeværende forudsætninger.


Farmakogenetikken er et andet centralt område, der er væsentlig i behandlingen af både ME, FM og andre tilstande ... det kan ikke nytte noget at man fx udsætter FM patienter for vise former for medicin (herunder psykofarmaka) og standarddoser, hvis de har en genetisk variation, der gør at de enten ikke kan profitere af medicinen, eller de skal have andre doser end standarddoserne (mere eller mindre).

I sagen om overmedicinering, kan man sige, at afsættet for dosisopstart skal fastlægges ud fra den genetiske profil inden opstart af medicineringen ... og at medicineringen herefter løbende skal monitorers ud fra Therapeutic Drug Monitoring (TDM) values ... hvis tingene skal fungere optimalt ... hvad de sjældent gør i praksis ... man sjusser sig måske blot ind på en bestemt dosis og hvor det er pålagt skeler til TDM values.

Og så kan der ske patientskader ...

Jeg vil her forudsige at inden for 5 - 10 år vil det være standard at den almen praktiserende læge ved første kontakt tager en prøve for full genome sequencing af patientens DNA mhp. både forebyggelse og medicindosering plus til det løse som at fange genetiske sygdomme både ift. en tidlig behandlingsindsats og som rådgivning omkring at sætte børn i verden (Cystic Fibrosis er et eks, hvor begge forældre kan være raske bærer af et CF-gen med en risiko for at få børn med CF, hemochromatosis er et andet eksempel ...).

Pointen er, at vi er forskellige fra naturens side og har forskellige behov for at fungere optimalt - og når vi udsættes for udfordringer / stress på forskellig vis, der ikke matcher vores forudsætninger, kan der opstå problemer med helheden.
jeg er rørende enig...
Har selv snuset rundt i det og spurgt andre og det er en særlig type mennesker som fårdet, og der er oftest relaterede sygdomme i den nære familie, som feks føde vare intollerance, sensitive mennesker i familien og andre former for gigt...

Så ja jeg tror det er Arveligt, jeg var inden jeg fik Fibro i forvejen ret tolerant overfor medicin, dvs hovedpine piller og smertestillende virkede ikke rigtig på mig...
Nu virker de så slet ikke...
Og mit mcs gør at de kemiske ting der er i alle de skidt piller de gør mig møg syg istedetfor at kurerer mig for noget som helst....

Jeg er da sikker på at det kunne testet af læger og de kunne finde ting, jeg tror bare ikke de gidder fordi at de er hoppet på funktionel vognen og siger det er hysteri....

Jeg mener hvorfor havde jeg ellers konstant blod i næsen som jeg måtte snotte ud i hele min sidste aktivering hvis det kun foregår oppe i ens hoved, jeg er jo ikke houdini og kan fremtrylle blod....

Og jeg blir feks på mine hænder helt rød også får jeg hvide pletter så jeg ligner en sød rød og hvid giraf, og jeg blir rød på brystet hvis jeg feks gik igennem matas parfyme afdeling (gør jeg så ikke lige men i starten da jeg fik mcs nåede jeg at gøre noget lignende) og det klør helt vildt og er rødt i lang tid, så man får desciderede symptomer og opkast og migræne osv.. så de kan sagtens måle det hvis de gad, jeg tror bare ikke de har gjort det...

Og jeg har svært ved at optage D vitamin og Jern osv pga jeg har irriteret tyktarm...

Jeg læste en spændende artikel om at irriteret tyktarm faktisk ikke er en følge sygdom til fibromyalgi og Me osv osv, Men at det er Starten på de sygdomme, at man starter med at få irriteret tyktarm og når så kroppen i længere tid har været foruden de vigtige ting og næring osv..

Ja så skal der så ikke meget til at udløse fibromyalgi, som feks et dødsfald i ens familie, en volsom oplevelse (misbrug voldtægt osv) stress...

Det har jo bare ikke været anerkendt fordi at mandlige læger hurtigt stemplede det som kvinde hysteri......
__________________
Just Because You are Paranoid it Does Not mean They are Not out To get You
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2013, 12:35   #36
klanst
Hjemmevant på K10
 
klansts avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-05 2013
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 225
Styrke: 11
klanst er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af FibroMcs Se meddelelser
Og jeg har svært ved at optage D vitamin og Jern osv pga jeg har irriteret tyktarm...
Min erfaring siger mig, at det er to forskellige tilstande du nævner. Hvad der gør, at vitaminer og mineraler ikke kan optages ved jeg ikke, men i min familie har jeg en søster og yngste nevø, som ikke kan optage vitaminer og mineraler i fast form kun i flydende form, men uden de har irritabel tyktarm. Jeg derimod har irritabel tyktarm og det skyldes at abdom musklerne er spændte. Jeg har ingen problemer med at optage vitaminer og mineraler. Det jeg gør er, at gå i en time eller to eller lægger mig med varmepude skiftevis på lænden og maven, så begynder maven at rumle, pga. musklerne slapper af med varmen. Hver gang jeg massere folk, så begynder maven ALTID at rumle og boble. Min erfaring med irritabel eller nervøs tyktarm er, at det er muskulært problem. Prøv at læg dig med varmepude. slap helt af og tøm hovedet for tanker. Masser din mave fra højre hofte og så rundet i en cirkel indtil navlen og ud igen, men hele tiden fra højre mod venstre, for det er den måde tarmene er placeret på.
Hvad angår vitaminer og mineraler, kan de fås i flydende form.

Håber meget det kan være til hjælp.
klanst er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2013, 19:40   #37
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af klanst Se meddelelser
Min erfaring siger mig, at det er to forskellige tilstande du nævner. Hvad der gør, at vitaminer og mineraler ikke kan optages ved jeg ikke, men i min familie har jeg en søster og yngste nevø, som ikke kan optage vitaminer og mineraler i fast form kun i flydende form, men uden de har irritabel tyktarm. Jeg derimod har irritabel tyktarm og det skyldes at abdom musklerne er spændte. Jeg har ingen problemer med at optage vitaminer og mineraler. Det jeg gør er, at gå i en time eller to eller lægger mig med varmepude skiftevis på lænden og maven, så begynder maven at rumle, pga. musklerne slapper af med varmen. Hver gang jeg massere folk, så begynder maven ALTID at rumle og boble. Min erfaring med irritabel eller nervøs tyktarm er, at det er muskulært problem. Prøv at læg dig med varmepude. slap helt af og tøm hovedet for tanker. Masser din mave fra højre hofte og så rundet i en cirkel indtil navlen og ud igen, men hele tiden fra højre mod venstre, for det er den måde tarmene er placeret på.
Hvad angår vitaminer og mineraler, kan de fås i flydende form.

Håber meget det kan være til hjælp.

Og tak for billedet af Syge mennesker der får massage på mavsen og slipper en ordenlig vind

Er sikker på min mand ville Elske ideen om at jeg lå og gjorde det inde i stuen, sikke en vinder han har fået i mig va...
__________________
Just Because You are Paranoid it Does Not mean They are Not out To get You
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2013, 04:01   #38
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Er der nogen der kender til overgreb foretaget af "de funktionelle lidelsers prædikanter" igennem tiderne, herunder aktuelt?
Jeg faldt lige over denne her information:

http://xa.yimg.com/kq/groups/8698267...k+19.06.13.pdf

som der linkes til fra:

https://da-dk.facebook.com/notes/me-...91266054316831

Og det ser ærlig talt ikke specielt godt ud ...

Hvis der her er foregået noget retsstridigt, lægefagligt uforsvarligt (fx en fejlbehandling) eller en behandling imod patientens vilje uden at der foreligger de formelle indlæggelser på gule/røde papirer, så ligger ansvaret i sidste ende hos Sundhedsstyrelsen og Sundhedsministeren.

Med det forbehold, at det er en 3.-parts beretning vi her kan læse, så tænker jeg alligevel, at det kunne være interessant at få Sundhedsstyrelsens bemærkning til det konkrete forløb og evt. Sundhedsministerens bemærkning til det principielle og overordnede i forløbet - da det absolut må være i offentlighedens interesse, at få belyst, om der er andre patienter med såkaldt "funktionelle lidelser", der ville kunne løbe risikoen for at få samme "behandlingsforløb", hvor man åbenbart sender betjente ud for at henter patienten med sigte på tvangsbehandling efter eksperimentelle metoder samtidig med, at der ikke findes lægefaglig evidens, der dokumentere en behandlingseffekt af den anvendte behandling over for patientgrupperne, herunder særligt ikke over for de alvorligst ramte ...

Man kunne tillige således være endda meget bekymret for den lægevidenskabelige standard i det her beskrevne behandlingsregi, herunder tillige når man om kolleger og kollegers videnskabelige arbejde anvender udtryk som: "narrøve" og "fantasifoster".

Det må iflg. min bedste overbevisning være muligt som minimum at ramme en respektfuld "kammertone" ... hvis man altså har fokus på den lægevidenskabelige vinkel ... og ikke er i sine følelsers vold og handler derefter som en anden "desperados", fx med alskens behandlings "hokuspokus".


Almindeligvis kender jeg Hammel Neurocenter som et rigtig seriøst behandlingssted - senest så vi resultatet af deres dygtige arbejde i dokumentaren: Pigen der ikke ville dø + opfølgningen ... og jeg kender personligt mennesker, der har været indlagt der med et godt resultat ... så jeg tænker umiddelbart, at det at Hammel Neurocenter tilsynelagende er "fedtet godt og grundig ind i" sådan en mere eller mindre "betændt" sag, tilsyneladende dirigeret af psykiaterne Nils Balle Christensen (NBC) og Per Fink (PF) fra Forskningsklinikken for Funktionelle Lidelser (FFL), det må afledt heraf kunne trække rimelige sorte skygger over Hammel Neurocenter både nationalt og internationalt.

Hvis jeg var ansvarlig administrativ og/eller behandlende lægefaglig ved Hammel Neurocenter, så ville jeg godt nok have det skidt med hele situationen ... herunder frygte for mit faglige eftermæle både nationalt og internationalt ... men det er så heldigvis ikke midt bord :-)
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2013, 16:21   #39
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Den del af virkeligheden har i hvert fald ikke forsømt, at skaffe sig taletid i den offentlige debat for at prædike det "glade budskab" såvel højt som lavt.


Vi var nok nogle stykker, da dette "modefænomen" dukker op i en version 2.0 upgrade, der ikke fuldt ud var og fortsat ikke er enig i inklusionskriterierne til området.

Men "firmaets" propagandamaskine kører for fulde omdrejninger og kræver sin "fuel" for at holde farten ... over hvor mange lig det bliver ... det må så tiden vise.
Her midt i agurketiden er pressen til falds for alt hvad, der kan brygges en historie på ...

http://www.b.dk/nationalt/jeg-vil-sa...n-jeg-kan-ikke

http://www.b.dk/nationalt/85.000-lider-af-hypokondri

mf ...


Men derfra og så til at slutte at 85.000 patienter, der løber til læge med: klager over fysiske symptomer, der volder dem besvær og bekymring, men hvor der ikke (uanset grunden) kan findes et tilfredsstillende fysisk grundlag for symptomerne, de løber en alvorlig risiko for at blive anset for de rene hypokondere ... der bør der være et stykke vej rent fagligt ... med mindre det er en omgang populistisk reklamepladder, man her har gang i for at "skaffe kunder" i "somatiseringsbutikken".


Det er fx kendt faglig viden, at en MS-diagnose er svær at stille i initialfasen.

Der går iflg. Per Soelberg Sørensen i gennemsnit ca. 7 år fra en patient med sclerose oplever sine første symptomer til der foreligger en endelig diagnose.

I den mellemliggende tid "svæver" patienten i "ingenmandsland" og løber en forhøjet risiko for at få prædikaten: funktionel lidelse / somatiserende patient på sig ...

Det er der desværre historisk set eksempler på ... også hvor det har betydet en nedtur for patienten både ehvervsmæssigt, økonomisk og personligt.


Og jeg vil her gerne gentage den definition, der anvendes af overlæge, ph.d., dr.med. Per Fink, Forskningsenheden for Funktionelle Lidelser, Århus Universitetshospital:
Citat:
Ved funktionelle eller somatiserende tilstande forstås tilstande, hvor personen klager over fysiske symptomer, der volder besvær og bekymring eller får vedkommende til at gå til behandler, men hvor der ikke kan findes et tilfredsstillende fysisk grundlag for symptomerne.
Kilde: http://www.psykiatrifonden.dk/forsid...nelle+lidelser


Selvf. skal de der lider af sygdomsangst have hjælp, i det omfang det er muligt - men det betyder omvendt ikke, at man skal skræmme somatisk syge mennesker fra at gå til lægen med deres symptomer og heraf afledte bekymringer, fx ved en populistisk opreklamering af tilstanden "helbredsangst", uden at reklamefremstødet finder sit afsæt i en substantiel videnskabelig forankring.

Når vi holder patienter hen og "ser tiden an", så er der en gruppe patienter, der løber risikoen for, at deres somatiske sygdom forværres eller at de afgår ved døden pga. manglende behandling af deres sygdom.

Og igen er inklusionskriterier og prævalensen interessante størrelser, som man bør forholde sig til ud fra en videnskabelig vinkel.

I en forskningsmæssig kontekst bør man derfor have adgang til at foretage langtidstudie af patientgruppen, der får plastret etiketten: somatisering, helbredsangst osv på sig.

Og samtidig bør man være opmærksom på, den stigmatisering en sådan diagnose kan trække efter sig - også i en arbejdsmæssig og økonomisk kontekst, hvorfor der her bør gøres gældende, at at diagnosticering og "behandling" omfattes af et omfattende erstatningsansvar, der kan rumme de dokumenterede tab, som en fejldiagnose evt. påfører patienten.


Det er selvf. i sidste instans Sundhedsministerens ansvar, at patienter ikke fejlbehandles, herunder eksperimentielt behandles imod sin vilje og at der ydes passende erstatning, skulle der alligevel være patienter, der fejldiagnostiseres og fejlbehandles med afsæt i fx en somatiseringestese.

Og her er det selvf. her helt afgørende, at det ikke er de(n) diagnostiserende og behandlende lægefaglig(e), der skal vurdere klagens omfang, men at man som patient / pårørende kan påberåbe sig retten til at anvende sine egne jurister og vidner, herunder lægefaglige vidner, med fuld adgang til samtlige lægefaglige oplysninger samt som en selvfølgelighed patienten, herunder selvf. også såfremt en sådan sag, eller dele heraf, når frem til retssystemet.

Men retten til egne jurister og fagpersoner er jeg helt sikker på, at den til enhver tid siddende Sundhedsminister vil håndhæve med fast hånd, thi det modsatte vil altid kunne tolkes i obstruerende og konspirerende retninger.

Og den til enhver tid siddende Sundhedsminister ønsker næppe at ende under mistanke for fx at medvirke til sammen med embedsmandsvældet, udvalgte behandlere mf. at obstruere eller konspirere imod patienter i dette land, fx med afsæt i en sundhedsøkonomisk agenda.
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2013, 22:57   #40
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
JEg tænkte det samme... Hvor mange af dem der kalder hypokonderer går i virkeligheden rundt med schlerose/fibromyalgi/me/mcs/bækkenløsning/piskesmæld/hypermobilitet/gigt/kræft....??
__________________
Just Because You are Paranoid it Does Not mean They are Not out To get You
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan man "frasige" sig den "økonomiske del" af en FP, for at få psykisk "ro på" ? EB3 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 01-09-2013 11:43
Flere pladser ledig for FP fra "hele" Århus på "Bydelsreporter" kursus. SidselK Nyttigt at vide for Førtidspensionister 4 31-08-2012 15:16
Læger uden "ansvar"! "systemets" sparebøsse. Benny Gerhard Lægekonsulenternes Rolle 3 17-10-2010 04:43
Festival for "udstødte" -"halvstødte" - sagsbehandlere og andet "godtfolk" klarkurs Alt det andet 24 18-03-2010 22:25
Virksomheder "overvejer" at ansætte flere, "hvis"... zuza Fremtiden for fleksjob og førtidspension 0 06-03-2008 14:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension