K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension fra før 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension fra før 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension fra før 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-02-2013, 18:17   #1
smørumdrengen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-08 2011
Indlæg: 8
Styrke: 0
smørumdrengen er ny på vejen
afgørelse

http://www.ast.dk/afgoerelser/princi...&h=True&page=1

Er der nogen der kender denne afgørelse fra ankestyrelsen. Har jeg forstået den rigtigt, siger den at det er kommunen, der skal kunne fremlægge en realistisk vægttabs plan, hvis man mener et vægttab skal kunne føre til en forøget arbejdsevne.
Jeg har opdaget, ved aktindsigt fra BAN, at han har sendt denne afgørelse med i sagen, selv om den tydeligt går imod ham selv, det står jeg helt uforstående overfor, idet jeg også har henvist til den, for at bevise min påstand.
Jeg har fået at vide at disse principafgørelser bliver truffet, for at kommunerne har noget at rette sig efter, så man ikke skal lave de samme afgørelser om og om igen.
Kan det virkelig passe, at han har siddet og sjusket sagen igennem, og så bare håber på at BAN bakker ham op, til trods for at han ikke engang har overholdt lovgivningen på området
smørumdrengen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2013, 00:59   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af smørumdrengen Se meddelelser
http://www.ast.dk/afgoerelser/princi...&h=True&page=1

Er der nogen der kender denne afgørelse fra ankestyrelsen. Har jeg forstået den rigtigt, siger den at det er kommunen, der skal kunne fremlægge en realistisk vægttabs plan, hvis man mener et vægttab skal kunne føre til en forøget arbejdsevne.
Som jeg forstår det, så behøver det ikke nødvendigvis, at være kommunen, der fremlægger en plan for et realistisk vægttab, denne plan kunne eksempelvis komme fra en læge.

Jeg forstår den sådan, at kommunen ikke kan henvise til vægttab, medmindre der ligger en realistisk plan for dette, uanset hvem der så har lavet denne plan.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2013, 09:57   #3
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Vovse har ret i tolkningen.

Jeg har vundet en hel del sager i BAN alene på baggrund af den principafgørelse.

Kommunen må IKKE bare ud af det blå pege på vægttab som en behandlingsmulighed. Det SKAL være fastslået, rent lægeligt, at den lave funktionsevne hænger direkte sammen med overvægt... Og det er faktisk sjældent at det gør det...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2013, 15:29   #4
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ricky M
Din afsluttende bemærkning er der nu ret så mange lærde, der ikke er enig i.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2013, 16:00   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
. Det SKAL være fastslået, rent lægeligt, at den lave funktionsevne hænger direkte sammen med overvægt... Og det er faktisk sjældent at det gør det...
Det sidste vil jeg give dig ret i.

For nylig talte jeg med en kvinde, som er ledig og på kontanthjælp, ret ny i systemet.
Hun har for nylig været i en praktik, hvor jeg selv har mødt hende.
Undervejs i vores snak tænkte jeg faktisk, at hun kan risikere, at rende ind i problematikken med overvægten.
Men jeg har jo selv set, at hun sagtens kan arbejde.

Og jeg har efterhånden lagt mærke til flere meget overvægtige, som er i arbejde og ser ud til, at have det fint med det.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2013, 20:49   #6
smørumdrengen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-08 2011
Indlæg: 8
Styrke: 0
smørumdrengen er ny på vejen
vægttab

Jeg forstår den sådan, at kommunen ikke kan henvise til vægttab, medmindre der ligger en realistisk plan for dette, uanset hvem der så har lavet denne plan.

Sådan som det er skrevet, forstår jeg det også ligesom ovenstående.
Det er naturligvis ikke selve kommunen eller pensions nævnet, men selvfølgelig også læger eller andet godtfolk, i hvert tilfælde mener jeg at det må tolkes som om at ham i nævnet skal kunne fremlægge et realistisk vægttabstilbud, ellers kan han ikke lægge det til grund for et afslag.
jeg har fået foretaget en gangtest af kommunen, og de har fastslået at jeg højst kan gå 15 meter.
Det (sjove) er at jeg henviser til den afgørelse i min klagetil BAN, og det samme har ham fra pensions nævnet gjort for at støtte sin påstand, så vi må jo åbenbart læse den på hver sin måde.
Det han kører på i sit afslag er netop vægten, så jeg mener at den må styrke min sag eller hvad mener i.
smørumdrengen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2013, 01:10   #7
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
jeg syntes det mest skræmmende er at de også kan forsøge at få en til en operation for at reducerer ens vægt.. den håber jeg aldrig de får lov til, de aner jo ikke hvad sådan en gør ved ens helbred på lang sigt...
Syntes ens liv er ens eget medmindre man sidder fast i sit hus fordi man er for tyk til at komme ud af døren så kunne det da være man havde brug for hjælp...
Men de fleste starter jo ikke som tykke i systemet men blir det pga sygdom som gør at man ej kan gå..
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2013, 12:49   #8
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af FibroMcs Se meddelelser
jeg syntes det mest skræmmende er at de også kan forsøge at få en til en operation for at reducerer ens vægt.. den håber jeg aldrig de får lov til, de aner jo ikke hvad sådan en gør ved ens helbred på lang sigt...
Af det allerførste link i denne tråd fremgår følgende:

"Beskæftigelsesudvalget fandt, at der som udgangspunkt kan ske behandling af overvægt, og at borgere har pligt til at medvirke ved behandlingen. Behandlingen skal efter al erfaring med rimelig sikkerhed kunne medføre en forbedring af helbredstilstanden og/eller arbejdsevnen og må aldrig efter al erfaring indeholde nogen væsentlig risiko for borgerens liv og førlighed. "
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2013, 10:32   #9
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Af det allerførste link i denne tråd fremgår følgende:

"Beskæftigelsesudvalget fandt, at der som udgangspunkt kan ske behandling af overvægt, og at borgere har pligt til at medvirke ved behandlingen. Behandlingen skal efter al erfaring med rimelig sikkerhed kunne medføre en forbedring af helbredstilstanden og/eller arbejdsevnen og må aldrig efter al erfaring indeholde nogen væsentlig risiko for borgerens liv og førlighed. "
Ja men tager de pengene fra dig indtil der falder afgørelse så er du jo stadig sat på gaden fordi de har truet en med noget de reelt ikke må, og hvem ved om de ser sådan en operation som noget der påvirker liv og førlighed...
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2013, 02:19   #10
smørumdrengen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-08 2011
Indlæg: 8
Styrke: 0
smørumdrengen er ny på vejen
Talking overvægt

Der kunne ikke lægges vægt på eventuel mulighed for operativt indgreb med henblik på vægttab, hvis borgeren ikke ville medvirke til operation. Beskæftigelsesudvalget lagde vægt på oplysning om, at der var en vis risiko for komplikationer af den ene eller anden art i forbindelse med operativt indgreb ved behandling af overvægt.


Der står dette her i afgørelsen fra ankestyrelsen, så ud fra det mener jeg ikke at de kan tvinge en til operation.
Og endvidere står der at der skal kunne fremlægges en realistisk vægttabs plan, som bevisligt giver en øget arbejdsevne. Og som jeg læser det er det kommunen der skal fremlægge denne plan.
Og der står at overvægten jo ikke kunnes lægges vægt på i den samlede vurdering.
I mit afslag har han skrevet at han ikke mente, at der var bevis for at tilstanden ikke kunne bedres.
Men som jeg læser det er det ham der skal løfte bevisbyrden.
Jeg kan slet ikke se, hvordan jeg skulle kunne bevise,hverken om det kan blive bedre eller værre.
Og det kan ham i nævnet heller ikke, han har jo ikke nogen spåkugle til rådighed.
Jeg tror, at han bare har givet et afslag, for at spare, og håber så bare at medhold i BAN
smørumdrengen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
afgørelse!! dorthe76 Spørgsmål ang fleksjob 12 08-10-2009 16:35
Afgørelse Forsyg Alt det andet 2 25-07-2009 19:52
afgørelse søsser s Dit og Dat 8 29-06-2009 14:30
Afgørelse af §100 paula Dit og Dat 9 01-03-2009 00:25
afgørelse søsser s Alt det andet 4 22-08-2008 15:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension