K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-09-2007, 13:00   #1
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
Socialudvalget - skrevet til;

----- Original Message -----
From: Lena Bæk Michelsen
To: [email protected]
Sent: Friday, September 14, 2007 12:53 PM
Subject: Fw: Hvem tør tage et ansvar?


Hej Trine Lund

I fortsættelse af behagelig telefonsamtale dags dato, skal jeg venligst anmode om, at følgende mail samt vedhæftede filer bliver omdelt til Socialudvalget.

Anne Baastrup har tidligere rejst spørgsmål 188 på baggrund af min sag, og svaret var i mine øjne en nøje afskrift af retningslinier for sociallæger. Det ændre jo bare ikke ved det faktum, at retningslinierne ikke bliver overholdt!!!!

Efterfølgende har jeg fået følgende svar fra juridiske mennesker "For så vidt angår dit afslag på pension, må vi konkludere (ud fra de oplysninger, du har givet), at afgørelsen er ugyldig - altså at den ikke har
nogen retsvirkning over for dig. Dette skyldes, at afgørelsen er truffet ud fra et ufyldestgørende eller urigtigt afgørelsesgrundlag. Der er ikke en egentlig paragraf i forvaltningsloven, der er overtrådt i denne henseende, men afgørelsen er direkte i modstrid med det såkaldte "officialprincip", hvorefter forvaltningen er forpligtet til at træffe afgørelser ud fra et rigtigt grundlag. Dette vil du kunne gøre gældende over for den anke-/rekursinstans, som du vil kunne påklage afgørelsen til. Såfremt der ikke består en sådan rekursadgang kan du anlægge sagen ved de almindelige domstole, men dette er dog oftest en besværlig og langvarig proces. Alternativt kan du klage til Folketingets Ombudsmand. Sikkert er det i hvert fald, at du er berettiget til at få din sag prøvet ved en instans, der anvender det rigtige afgørelsesgrundlag!"

Jeg har talt med civilretsdirektoratet som oplyser mig om, at jeg nu ikke kan/skal sagsøge Odense Kommune, men derimod Det sociale Nævn, da de er øverste instans.

Jeg har valgt at klage til ombudsmanden - klagerne er vedhæftet. Dog har jeg endnu ikke fået en tilbagemelding om han tager mig sag - og selv hvis han gør, kan der hurtigt være en lang sagsbehandling. Det kan bare ikke være rimeligt.

Jeg vil appelerer kraftigt til, at Socialudvalget fordyber sig i denne sag, som jo desværre ikke er enkeltstående. Samtidig vil jeg appellerer til at Karen Jespersen bliver fastholdt i sin vurdering af at det er socialministerens ansvarsområde (hvilket fremgår af nedenstående mail som hun sendte, INDEN hun blev minister).

Jeg står gerne til rådighed med yderlig dokumentation.

Denne mail offentliggøres på www.k10.dk, hvor flere brugere er i samme situation og derfor følger sagen nøje.

Med venlig hilsen

Lena Michelsen




----- Original Message -----
From: Lena Bæk Michelsen
To: [email protected]
Sent: Thursday, September 13, 2007 9:36 PM
Subject: Fw: Hvem tør tage et ansvar?



----- Original Message -----
From: Lena Bæk Michelsen
To: karen Jespersen
Cc: [email protected] ; Vagn E. Andersen ; Heidi
Sent: Wednesday, September 12, 2007 9:37 AM
Subject: Fw: Hvem tør tage et ansvar?


Kære Karen Jespersen

Allerførst vil jeg ønske dig tillykke med den nye titel som Socialminister. Det vækker et håb hos mange!!!

Vi har jo skrevet sammen før, og jeg kontakter dig igen, da du tidligere skriver "Har du prøvet at bede Socialministeren om en vurdering (førtidspensionsreglerne hører under socialministeriet)? " Jeg vil derfor kraftigt opfordre dig til at forholde dig til min sag, nu du er blevet socialminister. Jeg vedhæfter mine anker til ombudsmanden, således du kan se hvad mine klagepunkter er.

Mens jeg korresponderede med Eva Kjer Hansen, skrev hun følgende til mig "Borgmesteren er øverste chef for de ansatte i kommunen. Hvis du føler dig dårligt behandlet af din sagsbehandler eller er utilfreds med sagsbehandlingen i din kommune, kan du derfor rette en klage til kommunens borgmester."

Denne sendte jeg videre til Odenses Borgmester, som svarer "Bemærkningen fra socialminister Eva Kjer Hansen gælder altså ikke for Odense Kommune"

Du er mere end velkommen til at kontakte mig, såfremt du har behov for yderligere oplysninger, og det vil glæde mig meget om du forholder dig til problematikken omkring behandling af syge i danmark. Jeg finder det horribelt at kommunerne bevidst kan tilsidesætte retningslinier udstedt af socialministeriet, tilsidesætte special- og overlæger, bruge uautoriserede og uerfarne psykologer for ikke at nævne at en sag kan afgøres på baggrund af lægepapirer som slet ikke er mine!!!!!

Mere horribelt er det, at end ikke det sociale nævn/den sociale ankestyrelse forholder sig til dette!!!!. HVORDAN kan min sag indeholde lægepapirer som ikke vedrøre mig, og hvordan kan kommunen vægte disse - efter de bliver gjort opmærksom på fejlen, og hvordan kan afgørelsen træffes på baggrund af dette?

Eva Kjer Hansen skriver desuden "Du nævner, at du muligvis vil kontakte en advokat for at være sikker på, at din sag bliver korrekt behandlet. Det er ikke meningen, at man skal have en advokat for at få behandlet sin sag korrekt eller for at blive inddraget i sagens behandling. Efter retssikkerhedsloven skal borgeren have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag. Kommunen skal tilrettelægge behandlingen af sagerne på en sådan måde, at borgeren kan udnytte denne mulighed. Medindflydelse i form af en god dialog og en åben og gennemskuelig beslutningsproces har betydning for, at borgeren kan føle sig tryg ved resultatet af sin sag."

Hertil kan jeg kun svare at nej - det burde ikke være nødvendigt at kontakte advokat. Uanset dette, bliver det resultatet for mig!!! Til gengæld skal jeg præcisere at jeg er villig til at gå til menneskerettighedsdomstolene om nødvendigt. Jeg kan dårligt forestille mig at de billigere en sagsafgørelse på en anden mands/dames lægepapirer!

Jeg skal gøre opmærksom på, at denne skrivelse offentliggøres på www.k10.dk da vi er mange der er berørt af denne problematik. Se gerne www.benny-g.dk - der er simpelthen folk der tager livet af sig på grund af sagsbehandlingsfejl i danmark!

Vi er som sagt mange som håber på en markant ændring nu hvor du bliver socialminister. En absolut markant ændring kunne for eksempel være, at kommunerne nu bliver PÅLAGT at overholde lovgivningen, og at socialministeriet nu TØR handle såfremt kommunerne ikke gør dette. Kort sagt vil det være fantastisk at få en minister SOM TØR TAGE ET ANSVAR!!


Med venlig hilsen


Lena Michelsen



----- Original Message -----
From: Lena Bæk Michelsen
To:
Cc: [email protected] ; Vagn E. Andersen ; Pia
Sent: Sunday, August 19, 2007 8:57 PM
Subject: Re: Hvem tør tage et ansvar?


Hej Karen

Beklager jeg har misforstået dig ;-)

Jeg vil selvfølgelig gerne holde dig ajour med min sag, du hører så snart jeg ved noget mere.

Skulle der være behov for yderligere, har jeg "desværre" stiftet kendskab med flere, som gerne vil fortælle deres historie også. Se evt.;
www.bistandsbums.dk
www.k10.dk

Desuden har det været overvældende - og skræmmende - at se den net-debat som fulgte efter mine artikler i Fyens.
http://www.fyens.dk/modules/debat/to...topicid=265275
http://www.fyens.dk/modules/debat/to...topicid=264566
http://www.fyens.dk/modules/debat/to...topicid=264853

Endelig kan jeg kraftigt opfordre til at høre denne udsendelse;
http://www.dr.dk/P1/Dokumentarzonen/.../03/000024.htm

En udsendelse fra 2003, som også nu er skræmmende aktuel. Blandt andet sidder en sociallæge og griner, mens han stolt fortæller at han mener at have overtrådt sine beføjelser 2000 gange. Han indrømmer han ikke er objektiv og uvildig, og at han bestemt er kommunens mand i ordets værste forstand.

Jeg er glad for den interesse du viser min sag, og jeg vender tilbage så snart der er nyt.

Med venlig hilsen


lena michelsen

----- Original Message -----
From: Karen Jespersen
To: Lena Bæk Michelsen
Sent: Sunday, August 19, 2007 5:46 PM
Subject: Re: Hvem tør tage et ansvar?


Kære Lena
Jeg sagde bestemt ikke at jeg ikke kunne gøre noget. Og jeg sagde også at det trods alt er blevet bedre med den reform der blev lavet og som Anne B. og SF var aktivt med til at udforme. Men du må meget gerne sige til når der kommer et svar.
Mange hilsner Karen
----- Original Message -----
From: Lena Bæk Michelsen
To: Karen Jespersen
Cc: [email protected] ; Vagn E. Andersen
Sent: Sunday, August 19, 2007 4:57 PM
Subject: Re: Hvem tør tage et ansvar?


Hej Karen

Jeg er ked af at høre, at du ikke kan gøre mere!

Det er et alvorligt problem for en gruppe svage danskere, hvor der så sent som i denne uge i Ude og Hjemme har været en artikel om en mand, hvor dette system var en medvirkende faktor til at han valgte den sidste udvej - at tage sit eget liv!!!

At skulle forholde sig til massive kroniske smerter der indvirker på din nattesøvn, din hukommelse, din evne til at foretage almindelige gøremål osv. er slemt nok. Når du så oveni dette - måske - skal sige farvel til hus og hjem, måske skilles osv. - ja så bliver livet jo først rigtig svært.

Det undrer det mig, at man med den ene hånd vil betale rådgivning til par som er ude i kriser der kan ende med skilsmisser, samt give hjælp til selvmordstruede, - og med den anden hånd selv skubber folk derud.

Jeg skal endnu engang appelerer til at du om muligt gør noget. Jeg VED godt, det ikke er dit område, problemet er bare, at alle de ansvarlige står i kø ved håndvasken, og bevidst lukker øjnene for problemerne.

Anne Baastrup har taget min sag op, forståes hun har stillet spørgsmål til ministeren "sou alm. del 188 - bilag 375", og det er dejligt at hun tog opfordringen op! Det ville være endnu bedre, om flere gjorde det samme, og lagde pres på én gang for alle!

Hvis problemerne har været kendt i så mange år, hvorfor bliver der så ikke gjort noget? Hvem kan med god samvittighed stille sig frem, hvis denne sag kommer frem i medierne og sige "det vidste vi ikke", og "det må vi se på".

med venlig hilsen

Lena Michelsen
----- Original Message -----
From: Karen Jespersen
To: Lena Bæk Michelsen
Sent: Sunday, August 19, 2007 1:30 PM
Subject: Re: Hvem tør tage et ansvar?


Kære Lena

Indtil den ny pensionsreform der trådte i kraft 2003 var der rigtig mange af sager, der lignede din sag, fordi der ikke var særligt klare fælles retningslinjer for sagsbehandlerne. Det er der kommet med pensionsreformen. Derfor er sagsbehandlingen blevet bedre. Men der er fortsat sager som din, hvor der er ueningheder mellem borger og myndigheder. Det er derfor der er en klageinstans. Jeg kan ikke gøre andet end at tage det til efterretning og have det med i min videre bagage, når jeg skal overveje, hvad jeg mener bør ændres.

Jeg vil gerne høre hvordan det videre går dig. Mange hilsner Karen
----- Original Message -----
From: Lena Bæk Michelsen
To: Karen Jespersen
Sent: Wednesday, August 15, 2007 10:14 PM
Subject: Re: Hvem tør tage et ansvar?


Hej Karen
Jeg har haft dialog med Eva Kjer Hansen. Desværre er lovgivningen åbenbart skruet sådan sammen, at ministerierne ikke har nogen bemyndigelse til at håndhæve loven, hvilket som borger er dybt frustrerende, når kommunen bevidst og arrogant gradbøjer loven efter forgodtbefindende.

Har talt med socialministeriet så sent som i dag, som siger at vejledning omkring sociallægers rolle alene er vejledning, og at det er borgmesteren jeg skal henvende mig til. Problemet er bare, at det har jeg gjort siden marts måned uden resultat af betydning for sagen.

Mit håb er at ramme ind i en ansvarsbevidst politiker der på tværs af ministerier og ordførerskaber mv. tør stille sig op og sige "hvad sker der her". Det der har rystet mig allermest er hverken det faktum at jeg bliver vurderet på et andet menneskes lægepapirer, den arrogante sagsbehandling eller den bevidste overtrædelse af loven, men at det sker for danskere rundt om i landet HVER ENESTE DAG!!!!

Til orientering vedhæfter jeg min klage til Odense Byråd i håb om, at du vil bruge 5 min. på at læse den igennem.

Jeg har fulgt dine svar som brevkasseredaktør på Familie Journalen, og synes at dine svar har været gode og relevante, men......... At følge loven og benytte gældende ankeinstanser virker bare ikke i det virkelige liv, hvor arrogante sagsbehandlere/borgmestre ikke efterlever regelsættene, og de ved, at ministeren ikke kommer efter dem

Afslutningsvis skal jeg sige, at jeg er overbevist om, at jeg vil få medhold i mine klager, om ikke før så når jeg kan skrive til ombudsmanden (hvilket først kan ske når alle ankemuligheder er udtømte, for mit vedkommende om anslået 2-3 måneder, hvilket vil sige over 1 år efter sygedagpengeophør).

Jeg er heldig!!!! Jeg har en god forsikring, der udbetaler mig tabt arbejdsfortjeneste hver måned. Derudover er jeg gift og min mand er i fast arbejde. Endelig har vi ikke et hus til 2 mio, så det bliver ikke mig der går fra hus og hjem, selvom jeg ikke har fået penge fra det offentlige i 12 måneder. MEN.... Der er mange andre der bliver hårdt ramt. Småbørnsfamilier der må gå fra hus og hjem, og også ofte fra hinanden, for når krybben er tom.............

Tro ikke det er uden omkostninger for de børn, hvor mor eller far rammes af sygdom/ulykke. I disse stresstider, kan selv udeforstående se, hvilket pres det er for en ægtefælle, som i forvejen arbejder 37 timer om ugen, samtidig at skulle sørge for alt fysisk i hjemmet bagefter arbejdsophør.

Jeg håber ovenstående har sat et par billeder igang på din nethinde, og takker for at jeg måtte bruge 5 min. af din tid.

Med venlig hilsen

Lena Michelsen


----- Original Message -----
From: Karen Jespersen
To: Lena Bæk Michelsen
Sent: Wednesday, August 15, 2007 9:55 PM
Subject: Re: Hvem tør tage et ansvar?


Kære Lena
Har du prøvet at bede Socialministeren om en vurdering (førtidspensionsreglerne hører under socialministeriet)? Du kan også prøve at henvende dig til en gratis og meget kvalificeret rådgivning med socialrådgivere (Settlementet i København). De kender de konkrete regler og eventuelle fortilfælde. Deres direkte nummer er 33279613.
Mange hilsner Karen
----- Original Message -----
From: Lena Bæk Michelsen
To: [email protected]
Sent: Tuesday, August 14, 2007 1:32 PM
Subject: Hvem tør tage et ansvar?



Jeg har i medierne konstateret, at Lars Barfoed nu gør klar til at komme syge til hjælp. Det lyder rigtig dejligt omend jeg ikke tror jeg får glæde af det, da mine syge-dagpenge er taget.

Jeg har valgt at stå frem i Fyens Stiftstidende, såvel artikler som læserbreve nederst i denne mail.

Jeg har anket afgørelsen til såvel Beskæftigelsesnævnet som til Ankestyrelsen. Problemerne er bare, at de fortsat forholder sig til papirer, som ikke vedrører mig, og derfor enten giver kommunen medhold, eller alternativt ikke har til hensigt at behandle klagen. I Beskæftigelsesnævnet afgørelse står sågar "Det sociale Nævn finder ikke, at kommunens anvendelse af lægekonsulent er i strid med gældende regler, idet det er op til kommunen at fastsætte rammerne for lægekonsulentens kompetance."

Det er min påstand, at følgende regler/love er overtrådt i min sag;
Straffelovens §175 stk 2
Kodeks for God forvaltningsskik
Retssikkerhedsloven.
Orientering om lægers rolle i sager om førtidspension (socialminiseriet 21. marts 2003)
SKR nr. 13 af 28.01..98 (socialministeriet)
Kommunens psykolog har desuden lavet en psykologvurdering, som jeg finder himmelråbende (og som efterfølgende bliver tilbagevist at Psykolog hos Smertecentret på OUH - en psykolog der har erfaring/speciale i kronisk smertepatienter). Da jeg efterfølgende prøver at klage over kommunens psykolog finder jeg ud af;
Hun er ikke autoriseret
- derfor er hun ikke omfattet af psykologloven
- derfor kan psykolognævnet ikke behandle min klage
- min klage er derfor - måske - henvist til Dansk Psykolog Forening (som jeg vurderer er en branceorganisation som måske endda har psykologen som medlem, hvorfor jeg er i tvivl om jeg får en uvildig vurdering)
Jeg har flere gange i sagens forløb fået at vide, at det er kommunen alene der har kompetance i sagen. Men kan DU som politiker stå inde for, at love ikke bliver overholdt, og at udstukne klageinstanser ikke forholder sig til dette???

Jeg kan kun opfordre til, at der i systemet findes en politiker der TØR tage ansvar, på tværs af de instanser - som så åbentlyst svigter. Er det dig?


Med venlig hilsen


Lena ------------------------
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hjælp til at forstå hvad fysén har skrevet Yanmik Alt det andet 9 28-05-2013 08:20
Hvordan får i skrevet i Jeres ansøgninger at i er fleksjobbere?? Spunken Spørgsmål ang fleksjob 7 15-12-2011 17:36
Panik.......Hvad er det jeg har skrevet under på ? Yasmin Din historie 10 22-01-2009 10:41
Så er brevet skrevet. Kan det bruges? mumle_mund Spørgsmål ang fleksjob 8 30-10-2008 21:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension