K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-11-2012, 13:48   #1
Henrik Herløv
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2012
Indlæg: 22
Blog Indlæg: 2
Styrke: 13
Henrik Herløv er ny på vejen
Tørre tårer over bettina posts afgang som socialrådgiverformand.

Bettina Post startede som forsvarer for de udstødte og socialpolitikken, men endte som talerør for Mette Frederiksens forringelser af førtidspension og kontanthjælp.

1. Så er Bettina Post gået af som formand for Dansk Socialrådgiverforening.

Hun begyndte - under den borgerlige regering - som en varmhjertet forsvarer af sociales rettigheder over VK´s besparelser og forringelser. Bl.a. argumenterede hun energisk imod VK ´s forslag til reform af førtidspension og fleksjob.

Det var dejligt at høre.

Så langt så godt.

2. Men da regeringen skiftede og Mette Frederiksen kom til, var det som om der kom andre boller på suppen fra Bettina Post. Selvom Mette Frederiksens reformforslag vedr. førtidspension og fleksjob i store træk var det samme som den borgerlige regerings, optrådte Bettina Post nu som varm forsvarer af Mette Frederiksens reformer.

Og højreudskridningen blev for alvor tydelig, da hun på eget initiativ for åben TV - skærm ligeud erklærede sig som tilhænger af Mette Frederiksens planer om, at kontanthjælpen for unge 25 til 29 - årige skal halveres.

3. Det blev da også bestyrelsen i Socialrådgiverforeningen for meget og hun blev kaldt til orden og mindet om, at hun altså repræsenterede foreningen og at der efter flertallets mening ikke var socialfagligt belæg for hendes udtalelser.

Denne demokratiske tilrettevisning blev hun så utilfreds med, at hun selv gik som formand.

4. Den nye formand Majbritt Berlau vil forhåbentlig undgå tilsvarende "højresving".

Jeg savner den oprindelige varmhjertede forsvarer af socialpolitik, men græder tørre tårer over den senere Mette Frederiksen tilhængers afgang.


Henrik Herløv Lund
Henrik Herløv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2012, 14:18   #2
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Det er utroligt hvor meget magten kan ændre på folk og sende dem til højre.
Abraxus er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 24-11-2012, 20:00   #3
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Herfra bliver heller ikke grædt nogen tårer, men derimod spekuleret om hvorvidt B. Post går tilbage og gør noget for de udsatte, som hårdtarbejdende socialrådgiver el. der måske venter et politisk ben af en slags.

Måske er der håb forude for opvågningen af Dansk Socialrådgiverforening efter formandsskiftet, idet man i Jyllandsposten d.d. kan læse flg.:

Citat:
Forud for de kommende forhandlinger for hele det offentlige område har formanden for Danske Socialrådgivere, Majbrit Berlau, sendt en sms til finansminister Bjarne Corydon (S).
Citat:
"Kære Bjarne. Vil du ringe til mig hurtigst muligt. Det er helt afgørende for den danske models overlevelse, at den danske regering følger spillets regler. Ellers er risikoen for modellens sammenbrud helt overhængende. Det vil være tragisk – ikke mindst i lyset af, hvad vi fra fagbevægelsens side i mere end hundrede år har gjort for at værne om den danske model som solidt fundament for velfærdssamfundet."
Link: http://jyllands-posten.dk/politik/article4920754.ece
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2012, 20:40   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
hvad kan en socialrådgiver gøre ud over at sige ja sådan er loven
så Ja mette F har vundet stort og det få mange konsekvenser
en sparereform gemt i en tale om nej hvor er det trist at folk får en pension
men ja hvor er det godt folk sidder på en kontanthjælp fra 18 til de er 40 og længere
for der er ingen garanti for at man få en pension når man fylder 40 år
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2012, 23:41   #5
maruus
Ved at flytte ind på K10
 
maruuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: Gladsaxe
Alder: 75
Indlæg: 533
Styrke: 16
maruus er ny på vejen
Og gid Majbrit Berlau også vil sende en sms til relevante politikere vedr. lovovertrædelserne i kommunerne - begået af socialrådgivere, formidlere, behandlere , konsulenter og alle andre der går over stregen for at tækkes ledelsen i kommunerne - i spareiver
Og ikke kun fordi "socialrådgivernes egne forhandlinger" om mer i løn, bedre arbejdsvilkår m.m. er på spil.

Jeg refererer til Phhmw`s tråd

Sidst redigeret af maruus; 25-11-2012 kl. 23:44. Årsag: stavefejl
maruus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2012, 14:48   #6
undertegnede
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-02 2011
Indlæg: 136
Styrke: 14
undertegnede er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Henrik Herløv Se meddelelser
Og højreudskridningen blev for alvor tydelig, da hun på eget initiativ for åben TV - skærm ligeud erklærede sig som tilhænger af Mette Frederiksens planer om, at kontanthjælpen for unge 25 til 29 - årige skal halveres.
Jeg kender ikke særlig meget til Bettina Post, men det du skriver der er ihvertfald en omskrivelse af virkeligheden.

Jeg kan på ingen måde se hvorfor hendes udtalelser i denne sag på nogen måde er "blå" eller "rød", men derimod et udtryk for ganske almindelig sund fornuft

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/...-suniveau.html

Hvorfor skal unge som i øvrigt er i stand til at tage en uddannelse ikke gøre det, men istedet for at have lov til at gå og lave ingenting på kontanthjælp?
undertegnede er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2012, 15:14   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Øhh måske fordi man så ikke kan starte familie eller andet hvis man er under 30 år...

Man kan sagtens få folk til at tage en uddannelse.....men uden at gøre dem fattigere...

Den der tanke med at man skal piske på folk for at få dem til ting....det skal man åbenbart når de ligger ned...

Imens dem der er rige...ja de skal da have skattelettelser for at arbejde mere...

Forklar mig lige det....for jeg forstår det ikke...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2012, 16:06   #8
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Nej BP udtalelser har bestemt ikke gavnet de "svage" i samfundet.

Den nye kontanthjælps reform kommer jo i det nye år, men mange på kontanthjælp har jo andre problemer end kun ledighed og dovenskab.

Men de folk har jo aldrig selv prøvet at ligge under gulvbrædderne og du skal ikke bilde mig ind det er lykken at få kontanthjælp.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2012, 00:45   #9
undertegnede
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-02 2011
Indlæg: 136
Styrke: 14
undertegnede er ny på vejen
Som så ofte før virker det som om der ikke bliver læst indenad før der reageres med de typiske refleksudmeldinger....

Hvis man læser artiklen og ser indslaget med Bettina Post melder hun HELT KLART ud at det KUN drejer sig om unge under 30 som KUN har LEDIGHED som problem. Det vil sige folk uden helbredsmæssige eller sociale problemer i nævneværdig omfang. Altså unge mennesker som har kompetence, evne og mulighed for at tage en uddannelse, men mangler viljen.

Hvis disse mennesker har muligheden for at dygtiggøre sig netop for efterfølgende at kunne få sig et arbejde hvorfor skal de så ikke gøre det? - Og HVIS de ikke ønsker det hvorfor i alverden skal de så have udbetalt dobbelt så meget i PASSIV forsørgelse i forhold til alle de unge mennesker som ganske frivilligt tager en uddannelse for netop at kunne komme ind på arbejdsmarkedet?

Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Øhh måske fordi man så ikke kan starte familie eller andet hvis man er under 30 år...
Og den her udtalelse er da nærmest rystende!

Mener du virkelig at kontanthjælp skal betragtes som en form for permanent barselsydelse? - og at man ikke kan få børn på SU?

Til orientering kan jeg fortælle dig at det faktisk er ganske populært for bla. universitetsstuderende at få børn mens de læser og INDEN de begynder at arbejde. Hvis disse er i stand til at forsørge børn på SU, burde man også kunne gøre det på kontanthjælpen selvom denne er sat ned til SU-niveau!
undertegnede er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2012, 07:56   #10
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Snak da lige om refleksudmelding....

Ja...kan kun give dig ret...det virker i den grad som om at der findes nogle som bare ønsker at forværre grundlaget for andre....specielt dem som ikke er skyld i deres situation...

Citat:
Hvis disse mennesker har muligheden for at dygtiggøre sig netop for efterfølgende at kunne få sig et arbejde hvorfor skal de så ikke gøre det? - Og HVIS de ikke ønsker det hvorfor i alverden skal de så have udbetalt dobbelt så meget i PASSIV forsørgelse i forhold til alle de unge mennesker som ganske frivilligt tager en uddannelse for netop at kunne komme ind på arbejdsmarkedet?
Nu er der ingen der siger at de unge under 30 IKKE skal gøre det de kan....eller har du set andet herinde?

Nu er der jo ikke tale om at KUN sætte ydelsen ned for dem der ikke gider....vel...

Nej der er tale om at sætte ydelsen ned for alle....også dem der gør alt hvad de kan for at komme i job eller få taget en uddannelse færdig...

Nu er det ikke alle der er malet blå i hovedet og render rundt og mener at man da skal straffe alle alene fordi de ikke kan komme i arbejde eller uddannelse...

Nogle mener at selv om folk er arbejdsløse....ja så kan man godt give dem et ordentligt forsørgelsesgrundlag imens....

Det er ikke alle der mener at der kommer nye jobs af at man nedsætter ydelsen for visse grupper....eller at folk kommer i job af det...

Det er helt fint med mig hvis man satte ydelsen ned....hvis folk ikke gider gøre noget....og der er tale om raske mennesker som der er her....

Men jeg kan ikke forstår det der menneskesyn...at man helt automatisk bare vil sætte ydelsen ned for alle i den gruppe....

Der findes rigtig mange i den gruppe som faktisk gør hvad de kan for at komme i job eller for at få taget en uddannelse....og de mennesker kan jeg virkelig ikke se hvorfor man skulle sætte ydelsen ned for....

Hvorfor må de ikke have en ordentligt ydelse imens de er i denne situation....hvorfor vil du forringe deres ydelser...dem som gør alt hvad de kan...

Citat:
Hvis man læser artiklen og ser indslaget med Bettina Post melder hun HELT KLART ud at det KUN drejer sig om unge under 30 som KUN har LEDIGHED som problem. Det vil sige folk uden helbredsmæssige eller sociale problemer i nævneværdig omfang. Altså unge mennesker som har kompetence, evne og mulighed for at tage en uddannelse, men mangler viljen.
Jamen er det ikke dem jeg snakker om her?

Nu kan det godt være at du kender nogle som mener de kan få det til at fungere med en su og børn....

Jeg kender så bare mange der ikke kan....og da slet ikke som vil have muligheden for at give et barn/børn den/de muligheder som de skal have....på en su...

Jeg synes godt nok at det er rystende at se når folk render rundt med en opfattelse af at bare vi da sætter folk ned i ydelse....ja så skal de nok komme i job....

Det virker ikke....det er afprøvet over de sidste 10 år....

Lige ang uddannelse....

Så giver det ikke mening....

For hvad er det du mener....skal folk tage en uddannelse....hvis de da kan og har muligheden for at gøre den færdig....da der ingen praktikpladser findes....ihvertfald ikke til erhvervsuddannelser...og når de så har taget denne uddannelse....

Skal de så bare tage en helt ny uddannelse....for jeg ved ikke om det er gået op for dig.....at selv folk med uddannelser kommer ikke i job....

Men de kan vel så bare tage en ny uddannelse...således at vi kan uddanne de bedst uddannede arbejdsløse i verden....

Der findes flere tusinder unge som har taget grundåret inden for flere forskellige erhvervsuddannelser....både tre og fire forskellige uddannelser....alene fordi de ikke har kunne gøre deres primære uddannelse færdig pga manglede praktikplads...

Hvad skal de gøre....forsætte med at tage grundår inden for nye uddannelser?

Nææ du...sørg for at der er job til dem og hvis de så siger nej til et job....så sæt ydelsen ned...eller sørg for at de kan tage deres uddannelse færdiggøre at de kan få et arbejde bagefter...

Der er ikke nogen der mener at folk bare skal have lov til at rende rundt på en kontanthjælp og samtidig sige at de ikke gider at arbejde...eller ikke gider at tage en uddannelse...

Men hvis folk gør alt det de kan...så kan jeg ikke se at det er rimeligt at de man skal forringe deres forsørgelsesgrundlag
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Socialrådgivere: Bettina Post taler ikke for os nocturne Politik og Samfund 7 21-04-2012 07:52
Socialrådgiverformand i spidsen for forringelse af - sociale forhold. Henrik Herløv Fremtiden for fleksjob og førtidspension 8 19-04-2012 21:14
Bettina post i stærkt fejlagtigt forsvar for mette frederiksens førtidspensionsreform Henrik Herløv Fremtiden for fleksjob og førtidspension 8 29-03-2012 13:36
Bettina Post slår hovedet på sømmet Ragdoll Politik og Samfund 9 23-08-2010 18:44
Bettina Post påstår ulovligheder... phhmw Politik og Samfund 1 10-02-2010 13:54




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension