K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-11-2005, 00:27   #1
popkongen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-11 2005
Indlæg: 1
Styrke: 0
popkongen er ny på vejen
Pakeret på kontanthjælp...

Jeg vil gerne vide om det er lovligt når kommunerne systematisk vælger at parkere syge uarbejdsdygtige mennesker, som ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet, på kontanthjælp??? Bare fordi det bedre kan betale sig for dem økonomisk...

Preben Pedersen:@
popkongen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2005, 17:11   #2
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: Pakeret på kontanthjælp...

Hej Preben.

Udfra dit spørgsmål, går jeg udfra, at du er overgået fra sygedagpenge til kontanthjælp.

Hvis man er berettiget til sygedagpenge, kan man som udgangspunkt max modtage sygedagpenge i 26 uger, med mulighed for forlængelse i yderligere 26 uger. I nogle tilfælde er det muligt at modtage sygedagpenge udover de 52 uger.

For at kunne fortsætte på sygedagpenge, er der nogle kriterier jf. dagpengelovens § 22 der skal være opfyldt, såfremt de ikke er opfyldt, er det ikke muligt længere at modtage sygedagpenge og man overgår således til kontanthjælp, såfremt man ikke kan vende tilbage til sit arbejde eller stille sig til rådighed for arbejdsmarkedet på a-kasse dagpenge.

Det er yderst sjældent man bliver "parkeret" på kontanthjælp når man er syg. De tilfælde hvor det kan ske, er fx hvis man venter på operation, og der ikke er mulighed for at den sygemeldte kan deltage i foranstaltninger imens han/hun venter på operation.

Såfremt man er sygemeldt og på kontanthjælp, skal det undersøges hvorvidt den sygemeldte kan vende tilbage til arbejdsmarkedet på ordinære- eller fleksjobsvilkår, eller om der skal startes ansøgning om pension. Det skal undersøges om hvilken form for foranstaltning der kan hjælpe den sygemeldte tilbage til arbejdsmarkedet.

Det er bestemt ikke rart at overgå fra sygedagpenge til kontanthjælp og det kan på mange virke meget uretfærdigt, da de jo fortsat er syge. Men dagpengeloven er meget hård og dagpengeydelsen bliver betragtet som en midlertidig ydelse, hvor der hurtigt skal findes frem til, hvordan den sygemeldte kommer tilbage på arbejdsmarkedet.

Vh
Pia
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2007, 19:19   #3
lionesse
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-02 2007
Indlæg: 38
Styrke: 18
lionesse er ny på vejen
RE: er normalt og "lovligt"

Hej) Vi er på samme båd med virkeligt mange!
Ja, efter det nye sygdagpenge-lov,efter 52 uger ryger man automatisk på kontanthjælp,selv man er stadig sygmeldt og står ikke til rådighed...som jeg.
Vi samler underskrifter til at få det "lov" at ændret.
Prøv kig ind på det link og underskriv,vi står stærkere sammen!

http://www.123hjemmeside.dk/guffii

Held og lykke
A
lionesse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2013, 11:49   #4
johnny53
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-03 2011
Indlæg: 11
Styrke: 14
johnny53 er ny på vejen
Jeg fik for nogle år siden konstanteret kraftig slidegigt i ryggen og nakken hvilket gør min dagligdag til et smertehelvede har været sendt i arbejdsprøvning og kan kun være igang i få timer pr uge. her i sidste uge var jeg til møde på kommunen og fik at vide fra min sagsbehandler at jeg skal i en måneds arbejdsprøvning her i april måned. spurgte ham hvad der så skulle ske bagefter. svaret jeg fik var at så kunne jeg gå et år før der ville ske noget igen. hvis det ikke er parkering på kontanthjælp så ved jeg ikke hvad det er. alle de læger jeg har snakket med siger det samme uegnet til arbejde men kommunerne gør jo hvad de kan for at slippe for at gi en person førtidspension. og deres lægekonsulenter giver jeg ikke meget for. har set at de skriver hvad de selv syntes og mange af de ting der er skrevet stemmer ikke med det min speciallæge skriver men det er som at banke i en pude når man snakker med folk på kommunen. jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre har prøvet alt er sgu snart ved at give op over for systemet
johnny53 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2013, 11:56   #5
Jasv
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2012
Indlæg: 77
Styrke: 12
Jasv er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af PiaB Se meddelelser
Hej Preben.

Udfra dit spørgsmål, går jeg udfra, at du er overgået fra sygedagpenge til kontanthjælp.

Hvis man er berettiget til sygedagpenge, kan man som udgangspunkt max modtage sygedagpenge i 26 uger, med mulighed for forlængelse i yderligere 26 uger. I nogle tilfælde er det muligt at modtage sygedagpenge udover de 52 uger.

For at kunne fortsætte på sygedagpenge, er der nogle kriterier jf. dagpengelovens § 22 der skal være opfyldt, såfremt de ikke er opfyldt, er det ikke muligt længere at modtage sygedagpenge og man overgår således til kontanthjælp, såfremt man ikke kan vende tilbage til sit arbejde eller stille sig til rådighed for arbejdsmarkedet på a-kasse dagpenge.

Det er yderst sjældent man bliver "parkeret" på kontanthjælp når man er syg. De tilfælde hvor det kan ske, er fx hvis man venter på operation, og der ikke er mulighed for at den sygemeldte kan deltage i foranstaltninger imens han/hun venter på operation.
Såfremt man er sygemeldt og på kontanthjælp, skal det undersøges hvorvidt den sygemeldte kan vende tilbage til arbejdsmarkedet på ordinære- eller fleksjobsvilkår, eller om der skal startes ansøgning om pension. Det skal undersøges om hvilken form for foranstaltning der kan hjælpe den sygemeldte tilbage til arbejdsmarkedet.

Det er bestemt ikke rart at overgå fra sygedagpenge til kontanthjælp og det kan på mange virke meget uretfærdigt, da de jo fortsat er syge. Men dagpengeloven er meget hård og dagpengeydelsen bliver betragtet som en midlertidig ydelse, hvor der hurtigt skal findes frem til, hvordan den sygemeldte kommer tilbage på arbejdsmarkedet.

Vh
Pia

Kære Pia.

Hvis man venter på behandling på et hospital og er på sygedagpenge, skal ventetiden så ikke fratrækkes sygedagpengeperioden, eller har jeg misforstået dette?
Jasv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2013, 00:27   #6
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
Det er ganske normalt at de parkerer folk der burde have fået pension eller fleks på kh.. Det har de gjort i mange år, og ens problem er først rigtig stort når man er så syg så de ikke kan arbejdsprøve dig ordenligt, så kan du virkelig strande der for så kan de trække alt i langdrag, og da alle papirer ifølge kommunen er forældede efter 4 mån ja så har man ikke mange chancer da de fleste special læger har lang ventetid, så mens man får en erklæring blir den næste ugyldig... Velkommen til virkeligheden..
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2013, 10:14   #7
Dancer
Afhængigheds tegn af K10
 
Dancers avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-06 2012
Alder: 58
Indlæg: 303
Styrke: 12
Dancer er ny på vejen
Bemærk - tråden er altså fra 2005 måske ikke særlig aktuelt at hive frem
Dancer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2013, 11:21   #8
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Dancer Se meddelelser
Bemærk - tråden er altså fra 2005 måske ikke særlig aktuelt at hive frem
aktuel netop fordi der lige nu bliver vedtaget en kontanthjælps reform-

folk blev parkeret på kontanthjælp sidst i et forløb, fordi det var det billigste for kommunerne- nu bliver de parkeret først i et andet forløb, bestemt af kommuneøkonomien.
kommunal aktiveringscirkus vil bestå.http://avisen.dk/frygt-frederiksens-...ge_206788.aspx

Sidst redigeret af østerbro; 20-02-2013 kl. 11:53. Årsag: link
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2013, 11:39   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Præcis, tråden er mere aktuel end nogen sinde! Desværre!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2013, 04:10   #10
nemesis
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2013
Indlæg: 146
Styrke: 12
nemesis er ny på vejen
Jeg er selv parkeret på kh i match 3. Jeg glæder mig heeeelt vildt til matchgrupperne bliver afskaffet. Mette Frederiksen siger jo selv, at reformen skal bidrage positivt til dansk økonomi.

Jeg er da utrolig stolt og beæret over, at Frau Frederiksen åbenbart mener, at jeg er en af dem med de brede skuldre, der kan bære lidt mere.
Godt at sosserne i tide fandt ud af, at millionærerne i virkeligheden er de sølle skvat, så man fik bremset det tåbelige valgløfte om millionærskat, og i stedet fik indført topskattelettelser.

Endnu bedre er det, at arbejdet med "serviceeftersyn" af nordsøolieaftalen allerede vil være afsluttet inden år 2042. Det er kun positivt, at dette hurtigt arbejdende udvalg går grundigt til værks, inden de pålægger den stakkels Mærsk ekstra skatter. Manden er godt nok død, men derfor er der jo ingen grund til at frarøve ham sit forsørgelsesgrundlag.

GUD BEVARE DANMARK (For politikerne gør det sq ikke)

Sidst redigeret af nemesis; 21-02-2013 kl. 04:12. Årsag: rettelse
nemesis er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:53.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension