K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-11-2012, 14:40   #1
Kamillas
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-11 2012
Indlæg: 1
Styrke: 0
Kamillas er ny på vejen
Syge dagpenge stop

Hej

Jeg har været sygemeldt næsten et år nu, og er uden job. jeg har varighedsbegrænsning den 30/11 og modtager nu et brev om partshøring vedrørende udsættelse af afgørelse om forlængelse af sygedagpengeudbetalingen ved varighedsbegrænsning.

Kommunen har anmodet min psykiater om en statusattest, som hun fik 14 dage til at give dem. denne blev desværre ikke afleveret til tiden, men 3 dage for sent.
Kommunen mener derfor ikke de kan træffe en afgørelse når de ikke har de nødvendige oplysning, hvilket jeg som sådan ser rimeligt nok.

Jeg er dog i tvivl om hvad jeg kan og bør skrive og lægge vægt på i en sådan partshøring.

Kort fortalt er min historie, at jeg bliver sygemeldt med stress OCD og depression af egen læge, som henviser mig til et pakkeforløb på sygehuset, som jeg dog får afvisning på skriftligt. efter fyring fra mit job, beder kommunen om speciallæge erklæring. Speciallægen giver samme diagnoser og henviser igen til samme forløb. Jeg indkaldes denne gang til samtale for at vurdere om dette forløb er egnet.
Jeg afvises og sendes videre i systemet, med ny diagnose "personlighedsforstyrrelse".
Psykiatrisk afdeling henvender sig til mig, tilbyder samtale igen for afklaring. Denne gang fastholdes diagnosen. De tilbyder mig et forløb hos dem og jeg opstartede i denne uge medicins behandling. Skal starte i planlagt forløb i december som varer 5 uger. Derefter skal jeg have terapi i uvis tid.

Jeg er ked af, at det har taget så lang tid at finde den rette behandling, men føler nu, at jeg er havnet rette sted. Hvis jeg dog ikke får forlænget sygedagpengene, ser jeg mig tvunget ud i jobsøgning, da jeg ikke er berettiget til kontanthjælp. Det vil medføre, at jeg ikke kan gennemføre min psykiatriske behandling.

Seneste udmelding mundtligt til mig fra psykiateren var, at jeg ikke er klar til arbejde, overhovedet!

Jeg ved at hendes statusattest er hos kommunen nu. Hvad der står ved jeg ikke. Psyk talte om at jeg måske vil være klar til få timers arbejde om 6 mdr hvor jeg stadig skal følge behandling imens.

Tror du jeg kan få forlænget sygedagpengene? Og hvad kan jeg skrive i min partshøring som vil tages til efterretning hos kommunen?
Jeg skal aflevere høringssvaret senest 25/11 2012

kamilla
Kamillas er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2012, 08:37   #2
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Du skal have fat i den statusattest... Den SKAL være en del af din partshøring...

Desværre er det sådan at hvis psykiateren peger på et langvarigt forløb, men IKKE taler om at din arbejdsevne er varigt reduceret, så forlænger de nok ikke sagen....
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2012, 22:33   #3
SBAM
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-07 2010
Indlæg: 46
Styrke: 14
SBAM er ny på vejen
Som jeg forstår dit indlæg drejer dig som en partshøring i forbindelse med udsættelse af afgørelsen om forlængelse? Det betyder vel at de ikke har inkluderet oplysningerne fra psykiateren, men sendt partshøringen inden den er modtaget?
I så fald tænker jeg ikke du skal lægge så meget energi i denne partshøring da det er til din fordel at de udsætter afgørelsen indtil de har modtaget de nødvendige lægelige oplysninger.

Udsættelsen af afgørelsen medfører også et stop, men sagen du vil modtage en endelig afgørelse om ophør, som du kan klage over og også skal partshøres i når der er kommet nye oplysninger.

Hvis det er en partshøring i forbindelse påtænkt ophør af sygedagpengene fordi de ikke vurderer at du opfylder betingelserne, er det dog værd at bruge tid på den. Og rigtig vigtigt at få statusattesten fra psykiateren med.

Det er ikke til at sige vurdere om du opfylder betingelserne for forlængelse, så er man nød til at kende flere detaljer i din sag.
Men det at du føler at du har fundet en god behandling er en kæmpe fordel - både for dig selv og din sygedagpengesag.
Forlængelsesmulighederne vil højst sandsynlig afhænge af tidsperspektivet for behandlingen.
SBAM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2012, 10:29   #4
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Kamillas

Du skriver flg.:
Citat:
Kommunen har anmodet min psykiater om en statusattest, som hun fik 14 dage til at give dem. denne blev desværre ikke afleveret til tiden, men 3 dage for sent.
Kommunen mener derfor ikke de kan træffe en afgørelse når de ikke har de nødvendige oplysning
Hvilket jeg ikke finder rimeligt! Mener også der findes en principafgørelse, hvor Ankestyrelsen har afgjort at man kan afvente oplysninger i 1 mdr.:

Fandt umiddelbart denne, som du oså kan henvise til:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=18702

Som du begge bør henvise til.

Forøvrigt kunne kommune have afsendt den tidligere, de har jo også haft viden om varighedsbegrænsingsdato.

Du bør, som Ricky skriver, få kopi af din psykiaters statusattest.

Jeg ville i min partshøring pege på forlængelses efter § 27, stk. 1, 3:

Citat:
3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,
Væsentlig for dette er dog,at der i statusattesten står, at du forventes at kunne være færdig med din terapi indenfor dette tidsarum og kunne vende tilbage til arbejdsmarkedet efterflg.

Du skriver dog selv:
Citat:
Derefter skal jeg have terapi i uvis tid.
.

Hvis psykiater har skrevet dette i statusattesten ser det ikke godt u i forhold til at forlænge dig efter ovenstående. Hvis han ikke har skrevet noget omkr. uvished, hvornår du kan vende tilbage, så ti stille med det selv.

Du kan ligeledes pege på forlængelse efter § 27,stk. 1, 2:

Citat:
det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,
Link: https://www.retsinformation.dk/Forms...id=142423#Kap9

Men denne kræver også at det kan nås inden for tidsrummet, og dette er kortere.

Se tidl. link om principafgørelse for anvendelse af netop denne paragraf:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=18699

Henvis til principafgørelsen.

Du kan i din parthøring vælge at henvise til begge forlængelsesmuligheder, det påhviler kommunen at vurdere efter, hvilken du kan forlænges.

Uanset hvordan dine chancer er for forlængelse bør du skrive denne partshøring, som kommune så skal forholde sig til.

Jeg magter ikke at lave et udkast til din partshøring, men hvis du selv tager hul på den, er der tit andre herinde, som er behjælpelig med at komme med in put til din partshøring.

Du skriver forøvrigt, at din partshøringsfrist er søn. d. 25.11.12, som jeg er orienteret kan man ikke have en frist på en søndag, hvorfor du bør skriftlig kontakte SB'er i dag og gøre opmærksom på, at da dette er en søndag, betragter du din partshøringsfrist som man. d. 26.11.12, idet kommunen må have skrevet forkert, dvs. ikke iagtaftaget at dette er en søndag.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
fra syge til dagpenge luffen Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 12 28-11-2012 03:19
forlængelse af syge dagpenge Trex Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 6 15-10-2012 20:38
For syg til at få syge-dagpenge! buster Politik og Samfund 1 05-09-2010 17:25
Stop af dagpenge Skade2006 Alt det andet 7 25-06-2009 23:47
Brev med stop af dagpenge Jørgine Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 25 27-01-2009 12:01




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension