K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Den nyttige viden vi alle har

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Den nyttige viden vi alle har Her kan du sætte link tips og andet ind, som andre i din situation kan have nytte af at vide

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-10-2012, 22:02   #1
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Ombudsmanden om klagefrister

Citat:
"Når der gælder en klagefrist på f.eks. 4 uger, kan klagemyndigheden ikke uden videre afvise en klage hvis der er gået mere end de 4 uger. Afhængig af de nærmere omstændigheder må sagen først undersøges. Hvis det ikke sker, er der risiko for at myndigheden beregner klagefristen forkert, og dermed får borgeren ikke altid den klagemulighed som han eller hun efter loven har krav på," siger Hans Gammeltoft-Hansen.
Citat:
Om klagefrister

•Der gælder ingen almindelige regel om klagefrister, men i mange love er der fastsat klagefrister. Som eksempler kan nævnes at der på det sociale område er en klagefrist på 4 uger i retssikkerhedsloven, ....

En klagefrist begynder at løbe fra den dag hvor afgørelsen er kommet frem til borgeren. Hvis afgørelsen er sendt med posten, går man normalt ud fra at afgørelsen er kommet frem dagen efter afgørelsens datering.

•Eksempel 1: Hvis en afgørelse er dateret (mandag) den 2. juli 2007, vil man normalt gå ud fra at den er kommet frem dagen efter, nemlig tirsdag den 3. juli 2007. En klagefrist på 4 uger udløber på den samme ugedag 4 uger efter. Det vil sige at en klage skal være indgivet senest tirsdag den 31. juli 2007 ved kontortids ophør.

•Eksempel 2: Hvis afgørelsen – som er dateret den 2. juli 2007 – er blevet 2 dage forsinket og altså først er kommet frem torsdag den 5. juli 2007, skal klagen blot være indgivet senest torsdag den 2. august 2007 ved kontortids ophør for at være rettidig.

Borgeren har derimod risikoen for at klagen kan blive forsinket hos Post Danmark og skal derfor sørge for at sende klagen i så god tid at den faktisk når frem inden fristen udløber.

Forvaltningsmyndigheder har pligt til at undersøge sagerne, og hvis der er oplysninger (typisk i klagen eller i en efterfølgende henvendelse fra borgeren) der tyder på at der har været uregelmæssigheder, skal sagen undersøges nærmere inden klagen afvises. Der kan f.eks. være grund til at undersøge hvornår afgørelsen rent faktisk blev afsendt. Og der kan være grund til at undersøge om der har været forsinkelser hos Post Danmark på det tidspunkt hvor afgørelsen blev afsendt.
Mine fremhævninger.

Link: http://www.ombudsmanden.dk/find/nyhe...kt_klagefrist/
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ombudsmanden Forsyg Dit og Dat 3 15-04-2009 17:23
Ombudsmanden annasen Alt det andet 10 12-02-2009 11:27
Nye klagefrister pr. 1. januar 2009 Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 0 31-12-2008 01:11
Ombudsmanden annasen Dit og Dat 0 29-10-2008 10:35
Fra ombudsmanden om klagefrister. Stella Skal kommuner ikke overholde loven? 0 22-11-2007 11:56




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension