K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-09-2012, 11:49   #1
SanneHansen
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 30-05 2010
Indlæg: 134
Styrke: 14
SanneHansen er ny på vejen
Erstatning jf skat.

Jeg er blevet tildelt pension og ved, at jeg får et større ENGANGSBELØB som ERSTATNING for tabt arbejdsfortjeneste.

Da dette engangsbeløb er skattefrit, så har det vel hverken indflydelse på min årsopgørelse eller min pensionsudregning?

( Jeg ved, at min månedlige udbetalinger fra eget pension både har indflydelse på pension og min skat)
SanneHansen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2012, 12:24   #2
nielsen17
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2012
Lokation: vejle
Alder: 56
Indlæg: 160
Styrke: 13
nielsen17 er ny på vejen
Hej

Erstatning for tabt arbejdsfortjeneste er IKKE skattefri!!!!!! Og derfor vil jeg tro at det medregnes??!!

Hvis der er tale om erhvervsevnetab er den både skattefri og skal ikke medregnes!!!
nielsen17 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2012, 12:33   #3
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
desværre er erstatning for tabt arbejdsfortjeneste fuld beskattet..
jeg har været ude for en arb.ulykke og efter alt var gjort op fik jeg resten af det forsikringen skyldte mig..og der skete intet mht skat 1 år - men ak året efter kom der en ordentlig efterregning fra skat...jeg vidste det godt - advokat havde fortalt det og pengene var parat..det var bare lidt sure penge at skulle af med...
hvis du får penge for mistet erhversevne og tror hvis du har mistet arbejdsevne under - mener det er 45 procent,kan du få hele erstaningen udbetalt på 1 gang.og de er skattefri,skal for din egen skyld bare sættes ind på en kreditor beskyttet konto..
jeg mistede 75 procent erhversevne og fik halvdelen skattefri og resten er delt op mdr indtil pensionen og dem betaler jeg fuld skat af...

til lykke med førtidspensionen..håber det ka gi dig lidt fred og ro og leve med det du nu må fejle...det tog langtid for mig at falde ned ....

mvh stribe førtidspensionist
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2012, 12:35   #4
Monk
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2011
Indlæg: 16
Styrke: 14
Monk er ny på vejen
Jeg fik også et større beløb ifm tilkendelse af førtidspension, og var ligeledes meget i tvivl om reglerne.

Jeg gennemtrawlede internettet og ringede til skat. De mente, at det måske måske ikke og afhængig af nogle koder på forsikringen, var skattepligtig.

Jeg måtte vente i et år inden selvangivelsen før jeg havde vished. Det var IKKE skattepligtigt og havde ingen indflydelse på min ftp

Men jeg synes du skulle ringe til dem som udbetaler beløbet.
Monk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2012, 18:24   #5
Te-pigen
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2011
Indlæg: 532
Styrke: 13
Te-pigen er ny på vejen
Hej, når jeg har haft sådanne spørgsmål omkring pensions udbt. har jeg skrevet en mail til borgerservice som så har sendt den til den person i kommunen som sidder med udregning af førtidspensioner, og har der igennem fået de rigtige svar.
Bla. da jeg efter jeg fik pension, fik udbetalt en godtgørelse fra mit pensionsselskab og ikke vidste om det fik nogen indflydelse... hvilket det heldigvis ikke gjorde.
Te-pigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2012, 20:51   #6
SanneHansen
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 30-05 2010
Indlæg: 134
Styrke: 14
SanneHansen er ny på vejen
Jeg VED, at engangsbeløbet er skattefrit. Det står der både i policen og det står der på det papir, som jeg har fået tilsendt. Ligeledes ved jeg, at beløbet hver måned er skattepligtigt og indgår i beregning af min ftp. Måske jeg bringer begreberne tabt arbejdsfortjeneste og erstatning sammen.

Men altså, når beløbet ER skattefrit, så indgår det vel ikke i min årsopgørelse/skattetræk af anden indkomst?

Hvorfor skal de ind på en kreditorbeskyttet konto?

Vi havde planer om, at vi gerne vil betale de 20% af vores nybyggede hus værdi samt restgælden af vores to biler ( Altså alt vores bankgæld) ud, således,a t vi får en lille opsparing og kun skylder på realkreditten efter dette.

Men det tør jeg da ikke, hvis det er bedst at sætte dem ind på en kreditorbeskyttet konto!!

TE-pigen: Jeg vil benytte samme taktik. Jeg har endda mailadressen på ham fra kommunen, der kan svare på den slags:-)
SanneHansen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2012, 21:50   #7
Monk
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2011
Indlæg: 16
Styrke: 14
Monk er ny på vejen
Hvis beløbet er skattefrit, påvirker det ikke ftp.

Når man udregner sin ftp, f.eks. på borger.dk, så er alle oplysninger man giver til beregningsgrundlaget, indtægter/udgifter som er skattepligtig indkomst. Her skal man derimod angive de månedlige udbetalinger fra forsikringer.

Sælger man ejerbolig med gevinst betaler man almindeligvis heller ikke skat og på SR bistand bliver der på spørgsmål om eventuelle gevinster fra dette påvirker førtidspensionen svaret, at det ikke har nogen indflydelse.

Svaret på dit spørgsmål skulle også være omfattet af denne her:

http://www.sr-bistand.dk/netbrevkass...var.asp?id=191

Sidst redigeret af Monk; 21-09-2012 kl. 21:53.
Monk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2012, 10:07   #8
nielsen17
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2012
Lokation: vejle
Alder: 56
Indlæg: 160
Styrke: 13
nielsen17 er ny på vejen
Hvorfor skal de ind på en kreditorbeskyttet konto?

Vi havde planer om, at vi gerne vil betale de 20% af vores nybyggede hus værdi samt restgælden af vores to biler ( Altså alt vores bankgæld) ud, således,a t vi får en lille opsparing og kun skylder på realkreditten efter dette.

Men det tør jeg da ikke, hvis det er bedst at sætte dem ind på en kreditorbeskyttet konto!!

Det kan du da sagtens gøre afligevel!!!!! De skal ind på kontoen for at du kan dokumentere at de er dine erstatningpenge, så længe de står der er der INGEN i denne verden der kan rører dem andet end dig!!

Jeg har også en erstatning stående og jeg skriver et brev til min bank hver gang der skal hæves og så lægger jeg billaget på det jeg køber i en mappe !ALT hvad der er købt for erstatnings penge kan INGEN rende med .

Så hvis i engang kommer i en økonomisk knibe og fogeden banker på døren kan du gå rundt og pege : det må du ikke tage ,det må du ikke tage ovs.

Pengene er dine og kun dine så derfor: få dem ind på før omtalte konto og rådfør dig med din bank!!
nielsen17 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2012, 10:13   #9
vinnip
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-09 2012
Indlæg: 1
Styrke: 0
vinnip er ny på vejen
må skat tage penge fra en førtidspenision

Hej med jer.

Er ny herinde og ved ikke lige hvordan det fungere men det kommer nok.

vil gerne høre om der er nogen der ved om skat bare kan sende et brev til dig at nu skal du betale 450,00 uden at have høret mig hvad for udgifter jeg har...må de bare gøre indhold i din pension. Håber at nogen ved det. På forhånd Tak.

Vinnip
vinnip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2012, 10:29   #10
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
'nielsen17

de behøver heller ikke blive sat ind på en kreditorbeskyttet konto..det er dit eget valg..du ka hæve dem alle og slikke dem op hvis det er det du vil - ikke ondt ment..el.betale hus el.regninger...
når man nævner det er det fordi hvis du f.eks blir skilt..som min mand der har firma f.eks skulle gå konkurs..så er det mine og kun mine penge..
jeg har da også brugt nogen af mine..nyt tag,ny bil..lidt godt til søn,mand og mig..resten står trygt og godt derinde..
det er for din egen sikkerhed de står der..men det er dine penge og selvfølgelig alene dig der bestemmer..
.det er for din egen personlige skyld der er de konti
god vind fremover og håber du får glæde af de penge - når tingene nu er som de er

stribe førtidspensionist
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
skat andersand10 Politik og Samfund 5 13-03-2013 12:14
Råd ang. skat Mølgaard Alt det andet 1 06-03-2011 20:46
SKAT kan ikke finde ud af skat zuza Politik og Samfund 2 27-11-2009 01:06
skat susfri11 Dit og Dat 3 01-06-2008 18:07




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension