K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension fra før 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension fra før 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension fra før 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-07-2012, 18:30   #1
meriadol
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2011
Indlæg: 32
Styrke: 13
meriadol er ny på vejen
Cool højeste FP

hej! Jeg får mellemste FP efter reglerne fra før 2003.Jeg har nu søgt den højeste på grund af mit fysiske helbred.Primært fik jeg den i første omgang af psykiske årsager.
Er det meget svært at få den højeste.
Jeg føler at jeg næsten fører krigslignende tilstande mod ham, der behandler min sag i pensionsnævnet.
Jeg kan næsten ikke gå fordi jeg har spinalstenose i de nederste ryghvirvler, og desværre ( også på grund af at jeg næsten ikke kan bevæge mig), vejer jeg nu næsten 160 kg.
Desværre er der en læge der har skrevet at det med min ryg nok ville blive bedre, hvis jeg tabte mig. ( han skriver ikke noget om det bliver lidt bedre eller meget bedre), Og nu ser det ud som om sagsbehandleren har haget sig fast i at jeg bare skal tabe mig, så bliver min ryg også bedre, og vil åbenbart køre på det i sin afgørelse.
Min ryg er blevet scannet for nylig, og den viser tydeligt at de nederste ryghvirvler er slidt op, og der ses tydeligt spinalstenose.
Kan han afgøre at jeg bare skal tabe mig, så bliver tingene nok bedre.
Det skal siges at jeg snart fylder 60, så det er ved at være sidste skud i bøssen for at søge .
Er der nogen der har erfaring på området og kan komme med nogle gode indspark
meriadol er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2012, 19:31   #2
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Har kommunen fået at vide om din seneste scanning?
Hvis nej tror jeg det er godt, de får det at vide. Hvis der er forværring, kan det nok gavne sagen. Om det er svært at få, tror jeg ikke, man kan svare på.

Min mors mand søgte det også og har fået den højeste.

Det er din arbejdsevne, de skal se på.

Håber du får det.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2012, 19:44   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
er det nu også arbejdsevnen de kigger på
skal de ikke følge de regler som var før 2003
alså hvor det mere var ens sygdom eller sociale ting, der blev kigget på

men kender det ikke grundigt nok
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2012, 19:46   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tænker om det med overvægten kan hænge sammen med, at behandlingsmulighederne skal være udtømte?? (eller er det kun for os på den nye ordning)?

For hvis en læge mener der KAN komme en bedring hvis vægten reduceres, så kan den jo strande der, hvis ikke det bliver afprøvet?

Blot nogle tanker jeg gør mig, for jeg har hørt, at højeste førtidspension næsten er lige så svær at få, som efter 2003....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2012, 20:57   #5
meriadol
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2011
Indlæg: 32
Styrke: 13
meriadol er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Tænker om det med overvægten kan hænge sammen med, at behandlingsmulighederne skal være udtømte?? (eller er det kun for os på den nye ordning)?

For hvis en læge mener der KAN komme en bedring hvis vægten reduceres, så kan den jo strande der, hvis ikke det bliver afprøvet?

Blot nogle tanker jeg gør mig, for jeg har hørt, at højeste førtidspension næsten er lige så svær at få, som efter 2003....

Du har faktisk helt ret, der står noget med at alle muligheder skal være udtømte, men jeg mener der ligger en scanning, som viser at det ikke bliver bedre.
Og kan man basere et afslag på, at der måske vil være en lille rest af erhvervsevne om mange år, er det ikke mere, hvordan det er nu.
Men det ser ud til at sagsbehandleren ud af mange ting lige har slået ned på dette( måske fordi det kan bruges til et afslag), men status er lige nu, at jeg ikke kan gå mere end 10-15 skridt, fordi spinalstenosen klemmer på nerverne ned til benet.
Jeg ved f.eks. at der står at den oprindelige afgørelse der foreligger på, at man i sin tid har fået FP, skal indgå i den nye afgørelse ved sagsbehandlingen af en forhøjelse, og den del af det har han slet ikke berørt.
Han går også imod sin egen lægekonsulent, der skriver at man ikke kan tabe sig inden for en realistisk tid, når man vejer det, jeg gør.
Jeg ved også at min overvægt til dels skyldes de problemer, som jeg først fik FP på, men mærkeligt nok går han slet ikke ind i det.
Det virker nærmest som om han bare behandler den som en ny sag efter de nye regler
meriadol er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2012, 21:11   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det er nok også det der er problemet - måske er han kommet til jobbet efter 2003?

Du skal jo helst have fat i en der kender reglerne fra før 2003 på rygraden, og som kan vejlede og guide dig udfra de regler der gælder fra før 2003....

Jeg mener der er et par stykker herinde der er på de gamle regler, og som også er rykket til den højere sats - håber de lige kommer forbi og giver deres besyv med...

Og så håber jeg du kan få fingrene i den scanning der siger, at det ikke bliver bedre. Du burde kunne få aktindsigt der hvor scanningen er foretaget, så du får noget konkret at forholde dig til (OG kunne præsenterer for din sagsbehandler).....

Men vi har hørt om problemstillingen før - både med folk der opfordres til at tabe sig selvom resultatet ikke forventes at kunne udrette mirakler på den lange bane, men der er også været en del sager om folk der er blevet opfordret til at holde op med at ryge i forbindelse med afklaring af funktionsevnen. Ved ikke om de også kan bede folk skifte hårfarve hvis den er rød istedet for nordisk blond
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2012, 21:18   #7
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Tænker om det med overvægten kan hænge sammen med, at behandlingsmulighederne skal være udtømte?? (eller er det kun for os på den nye ordning)?

For hvis en læge mener der KAN komme en bedring hvis vægten reduceres, så kan den jo strande der, hvis ikke det bliver afprøvet?

Blot nogle tanker jeg gør mig, for jeg har hørt, at højeste førtidspension næsten er lige så svær at få, som efter 2003....
det er lige så svært, fordi man absolut ikke må have nogen arbejdsevne
og hvis behandlingsmulighederne ikke er udtømte i forhold til den højste
så vil jeg tro det bliver et afslag. vægt har stor indflydelse på ens fysisk
når vi er oppe på de kilo. så det vil jeg tro kommunen vil bruge som begrundelse for afslag

men er usikker på hvordan de vurdere en førtidspension fra 2003
et er dog sikkert de kan ikke fratage den mellempension de har givet
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2012, 00:36   #8
meriadol
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2011
Indlæg: 32
Styrke: 13
meriadol er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Det er nok også det der er problemet - måske er han kommet til jobbet efter 2003?

Du skal jo helst have fat i en der kender reglerne fra før 2003 på rygraden, og som kan vejlede og guide dig udfra de regler der gælder fra før 2003....

Jeg mener der er et par stykker herinde der er på de gamle regler, og som også er rykket til den højere sats - håber de lige kommer forbi og giver deres besyv med...

Og så håber jeg du kan få fingrene i den scanning der siger, at det ikke bliver bedre. Du burde kunne få aktindsigt der hvor scanningen er foretaget, så du får noget konkret at forholde dig til (OG kunne præsenterer for din sagsbehandler).....

Men vi har hørt om problemstillingen før - både med folk der opfordres til at tabe sig selvom resultatet ikke forventes at kunne udrette mirakler på den lange bane, men der er også været en del sager om folk der er blevet opfordret til at holde op med at ryge i forbindelse med afklaring af funktionsevnen. Ved ikke om de også kan bede folk skifte hårfarve hvis den er rød istedet for nordisk blond
Jeg ved at de har scanningen, og jeg har den også selv, men det er ligesom om han har valgt at se bort fra den.
Jeg blev først scannet, hvor en speciallæge i røntgen beskrev scanningen, og bagefter røg jeg på glostrup, med henblik på om jeg skulle opereres.
Lægen der mente ikke at en operation ville gavne, men hans diagnose blev givet ud fra scanningen. Og i den forbindelse udtalte han at et vægttab måske ville bedre tilstanden.det siger de stort set altid, men om det er lidt bedre eller meget bedre kan de ikke sige.
I sagen ligger både scanningen og udtalelsen fra glostrup men han har overhovedet ikke sagt et ord om scanningen, han piller det ud han mener han kan bruge.
Jeg har også måttet skrive et brev til han for at gøre opmærksom på flere af lovene i den gamle ordning, bl.a. det med den første tilkendelse, det virker unægtelig som om han bruger sine helt egne regler.
Derfor kunne det også være rart at vide om Beskæftigelsesankenævnet ser objektivt på det her, eller om de stort set bare giver kommunerne ret.
Han sagde også en anden mærkelig ting, nemlig" din sag skal ses i forhold til en der er fuldtidsbeskæftiget", hvad mener han mon med med.
meriadol er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2012, 01:04   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Har fundet noget.....

Sager om forhøjelse af en tidligere tilkendt førtidspension

61. En person, der tidligere er tilkendt almindelig, forhøjet almindelig eller mellemste førtidspension, har mulighed for at søge om at få tilkendt en anden pensionstype. Ved vurderingen af en sådan sag skal kommunen også, ligesom ved personer, der ikke tidligere er tilkendt førtidspension, foretage en helhedsvurdering og afprøve og forsøge at forbedre erhvervsevnen. Om sagsbehandlingen i øvrigt ved sager om forhøjelse af en tidligere tilkendt førtidspension, herunder om anvendelse af arbejdsevnemetoden, se Afsnit 3.

Højeste førtidspension

Nedsættelse af erhvervsevnen

64. Højeste førtidspension kan tilkendes personer under 60 år, hvis erhvervsevne er helt eller næsten helt bortfaldet på grund af fysisk eller psykisk invaliditet, se lovens § 14, stk. 1, og § 15.

Nedsættelsen af erhvervsevnen skal ses i relation til ethvert erhverv. Det er ikke tilstrækkeligt, at erhvervsevnen er ophævet eller ubetydelig i pågældendes hidtidige arbejde. Invaliditeten skal være af en sådan sværhedsgrad, at den forhindrer pågældende i at påtage sig arbejde af nogen betydning. Enhver relevant aktiverings- og revalideringsmulighed mv. skal være forsøgt.

Betingelsen er opfyldt, når der er konstateret en alvorlig kronisk, fysisk eller psykisk lidelse, som medfører en svær svækkelsestilstand, eller der er konstateret alvorlige blivende følger efter en overstået sygdom.

Betingelsen er også opfyldt, når der er tale om en alvorlig kronisk lidelse, og det skønnes, at arbejde vil forringe helbredstilstanden, således at det er nødvendigt, at pågældende varigt skånes for arbejde af betydning.

Bedømmelsen af, om en person har en ubetydelig erhvervsevne, sker ved et skøn på baggrund af samtlige oplysninger i sagen, fx helbredsoplysninger, oplysninger om resultat af eventuelle arbejdsprøvninger mv. Kommunen skal således vurdere, i hvilket omfang pågældende har mulighed for at udføre indtægtsgivende arbejde.

Tilkendelse af højeste førtidspension er betinget af, at ansøger i ethvert erhverv må anses for kun at have en ubetydelig erhvervsevne i behold. Det er således ikke tilstrækkeligt, at erhvervsevnen er nedsat med mere end 2/3. Erhvervsevnen skal være helt eller næsten helt bortfaldet, og enhver revalideringsmulighed skal være udelukket. Se Ankestyrelsens principafgørelse SM P-19-01.

Hvis personen på afgørelsestidspunktet har indtægtsgivende arbejde, kan der ved afgørelsen tages hensyn til dette. En varig indtægt ved personligt arbejde kan normalt ikke betragtes som ubetydelig, hvis den har en sådan størrelse, at den svarer til erhvervsudygtighedsbeløbet. En indtægt af en sådan størrelse kan derfor ikke umiddelbart forenes med tilkendelse af højeste førtidspension.


Det er derfor din sagsbehandler sammenligner dig med en fuldtidsbeskæftiget. For din ansøgning om den højere sats, er at sammenligne med, at du nu begynder helt forfra, og derfor skal vurderes forfra igen (dog kan de ALDRIG tage den sats fra dig, som du allerede ER på!). Men du skal hele møllen om igen, som var du helt ny i systemet......suk.

Sætter lige hele linket ind - måske vi kun bruge noget derfra hvis vi lige lægger hjernerne i blød???

https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=20931

Sidst redigeret af Ninja; 11-07-2012 kl. 01:10.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2012, 10:30   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af meriadol Se meddelelser
men jeg mener der ligger en scanning, som viser at det ikke bliver bedre.
Er du sikker på, at kommunen har disse oplysninger?

Hvis jeg var dig, så ville jeg finde det scanningsresultat frem (hvis du ikke selv har det, så må du bede din læge om det), og så afleverer du det ved skranken i jobcenteret, og beder om en kvittering på, at de har modtaget det.

Det er en god idé, selv at have kopi af samtlige lægepapirer.
Det sker jævnligt, at lægepapirer forsvinder på kommunerne.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Højeste førtidspension Ellis Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 12-07-2009 11:32
mellemste, højeste...osv Mattata Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 28-11-2008 03:01
Højeste førtidspension lukask Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 06-10-2008 11:33
Højeste førtidspension lukask Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 22-09-2008 08:14
Højeste førtidspension Lars Dubo Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 15-02-2007 23:41




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension