K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob Når du er visiteret til fleksjob og skal igang med at søge "JOBBET" er der nogle ting der er værd at vide!

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-06-2012, 12:12   #1
Evaave
Hvor skulle jeg ellers være
 
Evaaves avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2009
Lokation: København
Indlæg: 169
Styrke: 15
Evaave er ny på vejen
hvordan fungerer fleksjobordningen?

Hej

Hvordan forgår tingene, hvis man bliver godkendt som flekser?

1; Skal man søge job på samme vilkår som andre mennesker, altså kunne dokumentere, at man søger job flere gange om ugen?

2; Kan man blive ansat i evt. ægtefælles eller families firma?

3; Kan man blive selvstændig?

4; Kan man arve eller vinde i lotto og beholde gevinsten eller skal man leve af det på samme måde, som når man er på kontanthjælp?

5; Må man spare pension op uden loft?

6; Hvis man må spare pension op, bliver det så trukket fra ens førtidspension, hvis man senere bliver førtidspensioneret?

7; Skal ens kommende arbejdsgiver, hvis man ellers er så heldig at få et job, kun betale for det antal timer man arbejder, eller skal de betale for fuldtid?

8; Hvordan ser det ud økonomisk, hvis man er flekser uden job?

Jeg kan sikkert finde svar på mange af mine spørgsmål, ved at se tråde igennem og søge på nettet, men jeg kan ikke overskue at skulle researche pt. så jeg vil blive meget glad, hvis nogen kan hjælpe mig lidt her.

Jeg spørger fordi, jeg må erkende, at mine 10 år på kontanthjælp ikke lader til at blive afklaret i forhold til en førtidspension, trods dokumenterede lægepapir mm. der klart peger på en førtidspension. På kontanthjælp har man nærmest ingen rettigheder, jeg håber, at det er lidt anderledes med fleks. Oh jo, det er lige blevet vedtaget, at man nu på kontanthjælp gerne må søge ferie, hvis man har modtaget ydelsen over 12 måneder - hurra (irriterende at ikonet hopper, det ser ud som om man griner, jeg smiler blot)

Jeg er nået dertil, hvor jeg ikke længere kan holde ud, at flyde rundt - jeg bliver endnu mere syg af det og har ikke brug for flere indlæggelser på psykiatrisk afd. pga. af at jeg ikke får den hjælp, jeg har brug for i kommune regi.

Flere har sagt at vejen til en førtidspension går gennem et fleksjob. Problemet er blot, at jeg desværre ikke kan klare et fleksjob udfra den måde vores samfund er struktureret. Mine lidelser er af psykisk karakter og det er nærmest umuligt at få en pension i det hele taget, men endnu svære hvis man er psykisk syg - selv hvis jeg blev ansat et sted, så ville jeg næppe kunne beholde det, da struktur er et altomfattende problem for mig og har altid været det, trods øvelser og coaching, psykolog og psykiater opbakning.

Jeg har mange gange påtaget mig små opgaver, men er blevet nødt til at droppe det ret hurtigt - og jeg kan ikke rumme flere nederlag eller at love folk at jeg gør dit og dat og så "svigter"(det er jo ikke med vilje) dem og mig selv, når det i det lange løb viser sig, at jeg ikke kan gennemføre, det jeg har sat i gang eller sagt ja til.

Jeg ville gerne prøve at kunne arbejde lidt hjemmefra, da det måske kunne være en mulighed for mig, da det så bliver i mit eget tempo og i trygge omgivelser, men det har kommunen afvist som en mulighed - det skal jo ikke være nemt at være syg

Venligst fra Eva
Evaave er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2012, 15:16   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ny fleksreform er jo lige på trapperne. Synes du skal afvente dens fremkomst.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2012, 15:23   #3
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
jeg var ansat 5 år i min mands firma i fleksjob uden problemmer.

stribe førtidspensionist
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2012, 16:23   #4
Te-pigen
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2011
Indlæg: 532
Styrke: 13
Te-pigen er ny på vejen
På nuværende tidspunkt...

1. Nej

2. Ja

3. Ja

4. Det får ingen betydning for løn, eller ledighedsydelse (svarende til dagpenge) når man har arbejdet i 9 mdr.

5. ??

6. Hvis du har en seperat pension, som vil blive udbetalt oveni førtidspension, så vil den blive modregnet i førtidspensionen.

7.Lige pt. får arbejdsgiver refunderet ½ eller 2/3 af grundlønnen, alt efter hvor mange timer man har. Får man ekstra i løn, betaler arbejdsgiver selv denne del 100%

8. Hvis man er på kontanthjælp når man bliver tilkendt fleksjob, fortsætter man på kontanhjælp indtil man finder et job.
Te-pigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2012, 19:31   #5
Evaave
Hvor skulle jeg ellers være
 
Evaaves avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2009
Lokation: København
Indlæg: 169
Styrke: 15
Evaave er ny på vejen
Mange tak for hjælpen

Synes det er unfair at man fortsætter på kontanthjælp, når man får tilkendt fleks. Jeg har været på kontanthjælp i 10 år fordi jeg er syg, jeg får aldrig et job.

Men jeg er for rask til pension og for syg til fleks...
Evaave er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2012, 21:11   #6
Debutanten
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-12 2011
Lokation: Hillerød komune
Indlæg: 235
Styrke: 13
Debutanten er ny på vejen
Man kan ikke være for rask til fp og for syg til flex. Det er der faldet dom om, andre kan sikkert fortælle mere om den sag.
Hvis du har været på flexoedningen i ti år uden af få et job burde du slå i bordet næste gang du har din årlige flexsamtale med din sagsbehandler/jobkonsulent og instistere på en fp.
Debutanten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2012, 14:51   #7
Evaave
Hvor skulle jeg ellers være
 
Evaaves avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2009
Lokation: København
Indlæg: 169
Styrke: 15
Evaave er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Debutanten Se meddelelser
Man kan ikke være for rask til fp og for syg til flex. Det er der faldet dom om, andre kan sikkert fortælle mere om den sag.
Hvis du har været på flexoedningen i ti år uden af få et job burde du slå i bordet næste gang du har din årlige flexsamtale med din sagsbehandler/jobkonsulent og instistere på en fp.
jeg har været på kontanthjælp i 10 år og ikke én eneste gang er der blevet sagt; Fleksjob eller afklaring om dette.
Evaave er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2012, 15:49   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det med de 9 mdr, er altså lavet om til, at man nu skal være i fleksjob 12 måneder!!!

En fleksjobbevilling bliver heller ikke permanent mere - man skal have sin sag genvurderet hvert 5 år.

Man skal være aktiv jobsøgende. Man skal kunne dokumenterer sin jobsøgninger hver 3 måned hos jobkonulenten. Man skal stå til rådighed for andre tilbud under ledighed, herunder opkvalificering, uddannelses tilbud (kan vælge frit af 6 ugers varighed), kurser der kan fremme ens muligheder for at få job ect.....

Min egen udlægning er, at folk der kommer på fleks, skal være ekstremt stærke mentalt og skal være GODT fremme i skoene - hvilket måske ikke HELT rimer på de mennesker der forventes at ryge på ordningen med helt ned til ''få timer om ugen''.......

Jeg har ofte - i mine maniske perioder - drømt om et fleksjob, men sådan som reglerne er nu, er den drøm da begravet for evigt.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2012, 23:13   #9
Tanjuda
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 25-02 2011
Indlæg: 36
Styrke: 14
Tanjuda er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Det med de 9 mdr, er altså lavet om til, at man nu skal være i fleksjob 12 måneder!!!

En fleksjobbevilling bliver heller ikke permanent mere - man skal have sin sag genvurderet hvert 5 år.

Man skal være aktiv jobsøgende. Man skal kunne dokumenterer sin jobsøgninger hver 3 måned hos jobkonulenten. Man skal stå til rådighed for andre tilbud under ledighed, herunder opkvalificering, uddannelses tilbud (kan vælge frit af 6 ugers varighed), kurser der kan fremme ens muligheder for at få job ect.....

Min egen udlægning er, at folk der kommer på fleks, skal være ekstremt stærke mentalt og skal være GODT fremme i skoene - hvilket måske ikke HELT rimer på de mennesker der forventes at ryge på ordningen med helt ned til ''få timer om ugen''.......

Jeg har ofte - i mine maniske perioder - drømt om et fleksjob, men sådan som reglerne er nu, er den drøm da begravet for evigt.
Eeeej puha får helt kvalme og ondt i maven, jeg går nemlig og håber så meget på at få tilkendt fleks, men det er fordi jeg kan ikke se at der er andre muligheder for mig og så fordi jeg ingen indtægt overhovedet har haft i 16 mdr. Fordi jeg er gift. Det er det eneste mål jeg kan overskue at have!!! Er så ked af at høre hvis kampen fortsætter efter man evt. Får bevilget fleks
Tanjuda er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2012, 23:23   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tanjuda Se meddelelser
Eeeej puha får helt kvalme og ondt i maven, jeg går nemlig og håber så meget på at få tilkendt fleks, men det er fordi jeg kan ikke se at der er andre muligheder for mig og så fordi jeg ingen indtægt overhovedet har haft i 16 mdr. Fordi jeg er gift. Det er det eneste mål jeg kan overskue at have!!! Er så ked af at høre hvis kampen fortsætter efter man evt. Får bevilget fleks
Hvis du får din fleksbevilling i år, OG finder dit fleksjob i år, så kører du på de nuværende regler!! Men hvis du mister fleksjobbet og/eller først bliver godkendt til næste år, så ryger du på de nye regler......

Reformen er meget hård overfor fleksere (synes jeg) - jeg er ked af at høre du blev oprevet af indlægget, men måske er det alligevel bedre, at du allerede NU ved hvad du kommer op i mod....

Man skal også komme i hu, at der allerede ER 17.000 ledige fleksere som ikke kan finde et fleksjob - og nu hvor de smækker kassen i for førtidspension, så må man forvente, at der kommer endnu flere ledige fleksere - så der bliver VIRKELIG kamp om de få fleksjobs der er derude, og (dette er min egen mening) - må betyde, at det kun er de aller stærkeste der kommer gennem nåleøjet og reelt får et fleksjob. Der bliver kamp til stregen, for alle vil jo gerne i gang, og nu lokker ledighedsydelsen jo også.......da den jo kan sikre de ledige på ubestemt tid.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Reform af fleksjobordningen bogormen Politik og Samfund 1 16-03-2012 12:47
Reform-ide fungerer allerede i praksis Webmaster K10 Nyheder 0 29-02-2012 09:00
Når man søger om førtidspension, hvordan fungerer det? Lime Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 22-11-2009 02:32
Aktindsigt - hvordan fungerer det? Pussi83 Alt det andet 11 13-03-2008 16:04
hvordan forløber arbejdsprøvning og hvordan forholder jeg mig vonsyld Din historie 5 22-03-2007 19:49




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension