K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-06-2012, 10:50   #1
Wodpoulsen
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-07 2010
Lokation: Gladsaxe kommune
Alder: 61
Indlæg: 544
Styrke: 14
Wodpoulsen er ny på vejen
Hjælp til rengøring.

Hej med jer.

Jeg er ftp, og har meget svært ved at holde huset.
Min mand arbejder, handler ind og laver mad, og orker det ikke, hvilket jeg godt kan forstå.
Men vil jo gerne have et nogenlunde pænt hus alligevel.

Hvad er der af regler ?
Og er der overhovedet mulighed for hjælp?
Wodpoulsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-06-2012, 11:40   #2
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
hej

jeg søgte engang hjælp da jeg har fået en stak operationer i hånd.........
min mand er selvstændig og arbejder 70-8o timer ugentlig og vi fik nej..

de sagde at når jeg var gift ku vi godt glemme det..så måtte han gøre rent aften,nat og weekend - var beskeden el.finde en selv..

d.v.s de kunne godt finde en,men vi skulle selv betale..
det er meget meget svært når i er 2..

håber dog nogen af de andre her på k10 kan give dig mere opløftende råd..

stribe førtidspensionist
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-06-2012, 13:00   #3
Bananen
Afhængigheds tegn af K10
 
Bananens avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2012
Lokation: Tårnby den hårde kommune, det kun noget jeg hørt ;)
Indlæg: 329
Styrke: 13
Bananen er ny på vejen
Hej wodpoulsen
Jeg selv på KH så udtaler mig (rygskade+mand) kun omkring det jeg helt præcis ved, og jeg kan sige så meget, at efter hvad jeg læst samt har kendskab til, så er der kun et at gøre, det er at prøve at søge. Jeg kan fortælle, at da jeg havde hjemmeboende børn fik jeg NEJ, selv da der kun var et barn tilbage, og som var igang med en udd. under 18 år så var det NEJ, om det var pga jeg var mand eller ej, det ved jeg altså ikk, da afslaget var et mudret et, samt jeg oplevet andre sjove kønsting, som stadigvæk eksistere i bedste stil i nu, men da jeg fik den sidste ud, var der ingen problemer med hjælp i hjemmet. Og så kommer jeg så til, hvorfor jeg skriver, prøv at søg, er fordi, jeg ved at en kvinde der har FIB med et barn på 14, får hjælp i hjemmet, så tror det meget forskelligt fra kommune til kommune hvad hjælp der gives, samt hvordan de fortolker hvad og hvem der gives hjælp til..
Jeg søger enten enkelt ydelser eller via handicap og psykiatrien centret som det hedder i min kommune
HELD OG LYKKE TIL
PS. Nu skriver du hus, om det er et hus i ordets bogstavelige betydning, så vil jeg tro, at det nok bliver et NEJ, pga formue, men aner det ikke..
__________________
Man skal være rask for at kunne være syg

Bananen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-06-2012, 14:29   #4
Maja44
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2009
Indlæg: 469
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Maja44 er ny på vejen
Hey Woodi
Længe siden - dejligt at "se" dig igen.

Jeg tænker at din mulighed for at få hjælp til rengøring ligger i §100 merudgifter. Der kan du bla få hjælp til håndsrækninger og det vil derfor måske være en mulighed.

Nu ved jeg ikke om du i forvejen får merudgifter dækket? men ellers skal du vide at du skal have merudgifter der er en direkte følge af dit handicap, der overstiger 6000kr om året for at få det tildelt.
Der findes andre tråde herinde om netop §100 merudgifter.

Jeg tror ligesom de andre herinde, at det at du har både mand (og barn vil være en stopklods i denne forbindelse. Men hvis du har overskud til det - synes jeg, at du skal prøve at søge.

Du kunne jo også evt ringe til kommunen og høre hvordan de mener du skal søge og efter hvilke § og i hvilken afdeling... ?

Men jeg tænker også, at jeg synes du skal sørge for at få den hjælp nu. Så du ikke forværrer dit handicap - jeg lover dig det kan ikke betale sig at slide sig selv ned!

Og rengøringshjælp man betaler for selv, kan være ganske gode penge at give ud. Så måske det ville være en ide at få en fra et proff hjemmeservice firma ud og vurdere hvor lang tid de skal bruge på de opgaver du gerne vil have løst og dermed også give et tilbud på en pris???

Knus til dig
Maja44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-06-2012, 15:54   #5
Hejdien
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2012
Alder: 58
Indlæg: 219
Blog Indlæg: 2
Styrke: 13
Hejdien er ny på vejen
Du skal ind og søge kommunen om hjemmehjælp det er den mulighed der er .





Du skal ansøge din kommune om hjemmehjælp. Du kan hente et ansøgningsskema i din kommune eller du kan i www.borger.dk under afsnittet Hjemmehjælp downloade et ansøgningsskema, som du kan udfylde elektronisk eller sende med post til kommunen. Du kan også ringe til kommunens visitator og fortælle, at du har behov for hjemmehjælp.

De kommer så hjem til dig og snakker med dig og din mand og vurdere hvorvidt det er muligt at hjælpe dig og der skal du også tage andre ting med der kan lette din dagligdag, evt søge om hjælpemidler osv ..

Så snakker i sammen om hvordan det bedst kan lade sig gøre (de plejer altså at være meget søde ) når din ansøgning er færdigbehandlet skal du have et skriftligt tilsagn eller afslag og du kan naturligvis anke ..

§ 100 kan du naturligvis godt prøve at søge , men den må jeg indrømme at jeg ikke tror på .. og under alle omstændigheder så skal man søge efter alle andre lovgivninger først og det vil sige visitationen først .. held og lykke

PS og så snupper vi lige den gode læresætning..
En afgørelse er aldrig en afgørelse før end den er kommet på et stykke papir med ankevejledning ... ergo NEJ skal afleveres på papir med begrundelse og ankevejledning
Hejdien er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-06-2012, 19:17   #6
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Jeg starter ALTID ansøgninger om hjælp med § 100, og så sideløbende eller lige efter søger jeg praktisk hjælp, vedligeholdende træning mm.

Grunden er at UANSET HVAD så skal der laves en fuld funktionsevnevurdering når man søger § 100 og den kan man så bruge til at dokumentere resten af ansøgningerne...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-06-2012, 23:44   #7
Hejdien
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2012
Alder: 58
Indlæg: 219
Blog Indlæg: 2
Styrke: 13
Hejdien er ny på vejen
Ricky hvis du siger det så...


http://www.klxml.dk/KLB/Blanket/Gaelder/my340.pdf

Kan anbefale at man læser den her


http://www.rcfm.dk/fileadmin/rcfm_fi...aragraf100.pdf


Nogen gør det den ene vej og andre den anden, kan se logikken i det du skriver , men søgte selv via kommunen visitation kom ud, de snakkede og vi blev enige om hvad der var brug for, så behandle de ansøgningen om hjemmehjælp (rengøring sagsbehandlingstid 4 uger ) special stol , indretning af badeværelse og soveværelse , 1 uge senere ringede de og oplyste at hjælp til badeværelse , soveværelse og stol var gået igennem og de ville komme med en ergoterapeut og sørge for det hele..

3 uger senere var hjemmehjælpen også gået igennem, og der var så derfor ingen grund til at søge § 100

man skal lige her være obs på at det var eneforsørger og ikke en med ægtefælle , men man skal klart altid søge og anke og ja søge en §100 hvis ikke den går igennem kommunen i form af hjemmehjælp (og hjælpemidler)..

Eller hvis man mener man har krav på mere end det bevilliget .

En god ide kan være lige at gøre kommunen opmærksom på følgende

Citat:
§ 83. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde

1) personlig hjælp og pleje,

2) hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet og

3) madservice.

Stk. 2. Tilbuddene efter stk. 1 gives til personer, som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke selv kan udføre disse opgaver.

Stk. 3. Tilbuddene efter stk. 1 kan ikke gives som generelle tilbud efter § 79.

Stk. 4. Kommunen skal ved tilrettelæggelsen af pleje og omsorg m.v. for en person med en demensdiagnose så vidt muligt respektere dennes vejledende tilkendegivelser for fremtiden med hensyn til bolig, pleje og omsorg (plejetestamenter).

§ 84. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde afløsning eller aflastning til ægtefælle, forældre eller andre nære pårørende, der passer en person med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.

Stk. 2. Kommunen kan tilbyde midlertidigt ophold til personer, der i en periode har et særligt behov for omsorg og pleje.

§ 85. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde hjælp, omsorg eller støtte samt optræning og hjælp til udvikling af færdigheder til personer, der har behov herfor på grund af betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.
§84 så må man kunne argumentere for at man ikke kan overlade det hele til ægtefællen ...

Men i min verden er intet sikkert mere nu har vi robot støvsugere og inden længe japanske toiletter :-)
Hejdien er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2012, 00:29   #8
Wodpoulsen
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-07 2010
Lokation: Gladsaxe kommune
Alder: 61
Indlæg: 544
Styrke: 14
Wodpoulsen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Maja44 Se meddelelser
Hey Woodi
Længe siden - dejligt at "se" dig igen.


Knus til dig


Jeg har undersøgt det og det vil koste omkring 2000 kr pr månede med en gang om ugen 2 timer.

Og hvis jeg ikke havde min sygdom klarede jeg det jo selv som altid, men jeg kan ikke mere.
Og VIL ikke slide mig mere ned end jeg er pt.

Jeg modtager intet end min ftp. som udbetalt er 7000 kr.
Wodpoulsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2012, 00:31   #9
Wodpoulsen
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-07 2010
Lokation: Gladsaxe kommune
Alder: 61
Indlæg: 544
Styrke: 14
Wodpoulsen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Jeg starter ALTID ansøgninger om hjælp med § 100, og så sideløbende eller lige efter søger jeg praktisk hjælp, vedligeholdende træning mm.

Grunden er at UANSET HVAD så skal der laves en fuld funktionsevnevurdering når man søger § 100 og den kan man så bruge til at dokumentere resten af ansøgningerne...

Hvem laver den vudering og hvordan ???

Hvad vil DU anbefale mig at gøre ?
Wodpoulsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2012, 11:16   #10
Bananen
Afhængigheds tegn af K10
 
Bananens avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2012
Lokation: Tårnby den hårde kommune, det kun noget jeg hørt ;)
Indlæg: 329
Styrke: 13
Bananen er ny på vejen
Hej
Må sgu holde med Hejdien, jeg tog også visitationen først, de der $ 100 ansøgninger kan give mareridt til hvem som helst, jeg har en liggende på 2 år, en der kører frem og tilbage, en der muligvis bliver afgjort indenfor måske 5 måneder, visitationen derimod gik der ikke mere end 3 uger så kørte det næsten på skinner 
Men interessant den med aflastning, de skrev at da jeg havde andre personer på bopælen så måtte jeg bare overlade dem rengøringen RRRRKK....
__________________
Man skal være rask for at kunne være syg

Bananen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
89 årig tilbydes kursus i rengøring Te-pigen Politik og Samfund 4 06-01-2013 13:28
Fleksjob / Rengøring på skolekontrakt. Larsbc Spørgsmål ang fleksjob 6 31-03-2012 11:16
Ældre skal have kursus i rengøring! buster Politik og Samfund 14 26-06-2010 00:14
Rengøring - løn - hjælp til at komme videre! Ninja Alt det andet 25 19-01-2010 11:20




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension