K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-05-2012, 09:53   #1
einstein
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-01 2012
Indlæg: 175
Styrke: 13
einstein er ny på vejen
Exclamation VIGTIGT! fortolkning af loven!

Hej alle jeg vil bede jer om at fortolke denne paragraf

§ 215. 4) Sundhedsstyrelsen fører tilsyn med den sundhedsfaglige virksomhed, der udføres af personer inden for sundhedsvæsenet

da sundhedsstyrelsen IKKE fører tilsyn med lægekonsulenter

er der så tale om at lægekonsulenter er hævet over loven i deres lægelige arbejde??

eller at lægekonsulenter simpelthen ikke laver lægeligt arbejde og derfor ikke er under tilsyn da der jo ikke er noget at føre tilsyn med??

eller??

kom med jeres bud ,husk ingen "meninger"eller "holdninger" ,kun jeres fortolkning af loven
einstein er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2012, 10:09   #2
Mr. Bean
Banned
 
Tilmeldingsdato: 11-02 2012
Indlæg: 140
Styrke: 0
Mr. Bean er ny på vejen
Det her er vel din 10 tråd om lægekonsulenter. Var det ikke ide at kontakte en advokat så du kan få afklaret ALLE dine juridiske spørgsmål i forhold til hvad lægekonsulenter må og ikke må.....en gang for alle !
Mr. Bean er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2012, 10:29   #3
carolines
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-04 2012
Indlæg: 381
Styrke: 13
carolines er ny på vejen
Einstein, ærligt så tror jeg du skal få dig noget prof. hjælp til at komme dig over dine traumatiserende oplevelser med lægekonsulenter.

Og ærligt, så finder jeg din hetz imod selvsamme usmagelig. Det er helt okay at have en holdning/mening, men lad nu være med at pådutte alle os andre en lignende holdning/mening. Og sidst men ikke mindst, lad nu være med at skære alle lægekonsulenter over en kam!
carolines er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2012, 10:55   #4
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
hej einstein.......umiddelbart lyder det som om de er hævet over loven...sådan læser jeg det
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2012, 10:58   #5
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
men udover det må jeg sige,at jeg ingen negative oplevelser har haft med lægekonsulenter..jeg vidste slet ikke,de kunne foråsage så mange problemmer,før jeg begyndte at komme herinde..
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2012, 12:20   #6
MarianneNM
Klart Afhængig af K10
 
MarianneNMs avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2011
Lokation: Vrå, Nordjylland.
Alder: 60
Indlæg: 432
Styrke: 14
MarianneNM er ny på vejen
Lægekonsulenten i Hjørring Kommune er også et stort problem.
Han fjerner diagnoser fra sagen og omfortolker lægelige oplysninger til gavn for kommunens sagsbehandling. Hans vurderinger/konklusioner går helt udenom lægelige oplysninger i sagen. o.s.v.

Der er helt klart et problem her i landet med mange lægekonsulenter.

Marianne
MarianneNM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2012, 13:26   #7
Maja44
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2009
Indlæg: 469
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Maja44 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af einstein Se meddelelser
Hej alle jeg vil bede jer om at fortolke denne paragraf

§ 215. 4) Sundhedsstyrelsen fører tilsyn med den sundhedsfaglige virksomhed, der udføres af personer inden for sundhedsvæsenet

da sundhedsstyrelsen IKKE fører tilsyn med lægekonsulenter

er der så tale om at lægekonsulenter er hævet over loven i deres lægelige arbejde??

eller at lægekonsulenter simpelthen ikke laver lægeligt arbejde og derfor ikke er under tilsyn da der jo ikke er noget at føre tilsyn med??

eller??

kom med jeres bud ,husk ingen "meninger"eller "holdninger" ,kun jeres fortolkning af loven




En lægekonsulent er en adminstrativ medarbejder der bliver lønnet af kommunen for administrativt arbejde.
Han udfører ikke sin lægegerning, dvs han behandler ikke patienter, derfor er han ikke underlagt tilsynet. Han er iøvrigt heller ikke bundet af sit lægeløfte i forhold til samme arbejde.
Da han ikke udfører lægeligt arbejde kan man ikke sige at han er "hævet over loven".

og så lige egen holdning alligevel: Hvis du gerne vil "klynge" en lægekonsulent op ? tror jeg det er retssikkerhedsloven og lov om social service du skal have fat i.

Lad os høre hvad du finder på
Maja44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2012, 13:50   #8
einstein
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-01 2012
Indlæg: 175
Styrke: 13
einstein er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Maja44 Se meddelelser

En lægekonsulent er en adminstrativ medarbejder der bliver lønnet af kommunen for administrativt arbejde.
Han udfører ikke sin lægegerning, dvs han behandler ikke patienter, derfor er han ikke underlagt tilsynet. Han er iøvrigt heller ikke bundet af sit lægeløfte i forhold til samme arbejde.
Da han ikke udfører lægeligt arbejde kan man ikke sige at han er "hævet over loven".

og så lige egen holdning alligevel: Hvis du gerne vil "klynge" en lægekonsulent op ? tror jeg det er retssikkerhedsloven og lov om social service du skal have fat i.

Lad os høre hvad du finder på
Hvis han kun laver administrativt arbejde og ikke udfører lægeligt arbejde ,kan han så lave en realistisk og fyldestgørende vurdering af de syges helbredstilstand ,diagnose,behandlingsmuligheder osv??
einstein er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2012, 16:01   #9
Maja44
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2009
Indlæg: 469
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Maja44 er ny på vejen
NEJ og det skal han heller ikke!

Han skal "oversætte" de lægepapirer som sagsbehandleren modtager ! og evt forslå suplerende undersøgelser.

intet andet.
Maja44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2012, 17:01   #10
MarianneNM
Klart Afhængig af K10
 
MarianneNMs avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2011
Lokation: Vrå, Nordjylland.
Alder: 60
Indlæg: 432
Styrke: 14
MarianneNM er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Maja44 Se meddelelser
NEJ og det skal han heller ikke!

Han skal "oversætte" de lægepapirer som sagsbehandleren modtager ! og evt forslå suplerende undersøgelser.

intet andet.
Hvorfor ændrer han så i diagnoser m.m. i forbindelse med sagsbehandlingen i kommunen??

Det kommer helt an på hvordan sagen står økonomisk for kommunen. I vores sag blev der første gang lægekonsulenten var ind over lavet et okay og sobert stykke arbejde med alle relevante oplysninger fra læger i sagen - intet blev skjult eller fordrejet. Manden var da på sygedagpenge. Da vi så senere i forløbet søgte §17 (på grund af kommunens uvilje mod andet end ægtefælleforsørgelse) gik den samme lægekonsulent helt i selvsving og fjernede diagnoser og lægeudtalelser fra sagen - og endte op med at manden var rask men manglede forsørgelse. Det var hans endelige vurdering af sagen. Da der så kom en speciallæge ind over - som gennemhullede alt lægekonsulentens vrøvl måtte kommunen bide i det sure æble og give FTP med tilbagevirkende kraft (p.g.a. fejlagtige oplysninger fra lægekonsulenten).

Der er problemer med lægekonsulenter i DK.

Marianne
MarianneNM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Vigtigt Hejdien Fremtiden for fleksjob og førtidspension 3 25-03-2012 00:22
Fortolkning af §28 jsn Alt det andet 15 27-03-2010 16:57
Se Her Vigtigt Hejdien Politik og Samfund 37 19-10-2007 08:06
vigtigt ! popiae Alt det andet 0 18-10-2007 22:31
Vigtigt vigtigt vigtigt Stella Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob 0 18-10-2007 12:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:53.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension