K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-05-2012, 11:22   #1
einstein
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-01 2012
Indlæg: 175
Styrke: 13
einstein er ny på vejen
Cool Kæmpe misforståelse af dimensioner!

Efter at have brugt ca 500 timer med at surfe nettet rundt ang.lægekonsulenten's opgaver og "beføjelser" og hvad han må og IKKE må kan jeg konkludere at alt for mange mennesker ikke kan se skoven for bar træer.
EN GANG FOR ALLE LÆGEKONSULENTER ER IKKE UNDERLAGT AUTORISATIONSLOVEN OG ER DERFOR IKKE LÆGER I JURIDISK FORSTAND OG MÅ DERFOR IKKE UDGIVE SIG FOR AT VÆRE LÆGER OVERHOVEDET .
dvs. at det en lægekonsulent siger om dine lægelige forhold ikke har mere gyldighed end det som din frisør eller din bager siger om dine lægelige forhold.end
einstein er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2012, 11:36   #2
Pedro
Skal snart betale husleje på K10
 
Pedros avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Lokation: Nordjylland
Alder: 66
Indlæg: 704
Styrke: 14
Pedro er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af einstein Se meddelelser
Efter at have brugt ca 500 timer med at surfe nettet rundt ang.lægekonsulenten's opgaver og "beføjelser" og hvad han må og IKKE må kan jeg konkludere at alt for mange mennesker ikke kan se skoven for bar træer.
EN GANG FOR ALLE LÆGEKONSULENTER ER IKKE UNDERLAGT AUTORISATIONSLOVEN OG ER DERFOR IKKE LÆGER I JURIDISK FORSTAND OG MÅ DERFOR IKKE UDGIVE SIG FOR AT VÆRE LÆGER OVERHOVEDET .
dvs. at det en lægekonsulent siger om dine lægelige forhold ikke har mere gyldighed end det som din frisør eller din bager siger om dine lægelige forhold.end
Så fik vi vist dét slået fast.
Pedro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2012, 12:11   #3
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Hej einstein

Er du stødt på et - eller flere - link der underbygger din påstand?


Ps. Tak for din indsats...


.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2012, 13:10   #4
einstein
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-01 2012
Indlæg: 175
Styrke: 13
einstein er ny på vejen
Talking yeps

Citat:
Oprindeligt indsendt af Multe Se meddelelser
Hej einstein

Er du stødt på et - eller flere - link der underbygger din påstand?


Ps. Tak for din indsats...


.
Autorisationslonen §1 ,§17,§20,§26 mv.
sundhedsloven § 215

http://www.pkn.dk/nyheder/1987.html

Lægeerklæringer udfærdiget af læger i administrative stillinger
Udgangspunktet for lægelovens ansvarsregler er, at de omfatter alle læger, der deltager i eller har ansvaret for at undersøge eller behandle en patient. Lægelovens bestemmelser knytter sig således til et læge/patientforhold og omfatter ikke læger ansat i administrative stillinger. Hvis en læge udfærdiger en erklæring alene på baggrund af journalmateriale og andet skriftligt materiale, er denne ikke omfattet af nævnets kompetence. Lægen har ikke undersøgt patienten, og erklæringen er dermed udfærdiget som led i et administrativt arbejde. Disse sager henvises til den pågældende læges arbejdsgiver.

Da Sundhedsstyrelsen ikke fører tilsyn med lægekonsulenterne opfylder lægekonsulenterne derved ikke autorisationsloven § 26 og er derfor ikke autoriserede

Sidst redigeret af einstein; 01-05-2012 kl. 13:24.
einstein er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2012, 13:48   #5
Mr. Bean
Banned
 
Tilmeldingsdato: 11-02 2012
Indlæg: 140
Styrke: 0
Mr. Bean er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af einstein Se meddelelser
Autorisationslonen §1 ,§17,§20,§26 mv.
sundhedsloven § 215

http://www.pkn.dk/nyheder/1987.html

Lægeerklæringer udfærdiget af læger i administrative stillinger
Udgangspunktet for lægelovens ansvarsregler er, at de omfatter alle læger, der deltager i eller har ansvaret for at undersøge eller behandle en patient. Lægelovens bestemmelser knytter sig således til et læge/patientforhold og omfatter ikke læger ansat i administrative stillinger. Hvis en læge udfærdiger en erklæring alene på baggrund af journalmateriale og andet skriftligt materiale, er denne ikke omfattet af nævnets kompetence. Lægen har ikke undersøgt patienten, og erklæringen er dermed udfærdiget som led i et administrativt arbejde. Disse sager henvises til den pågældende læges arbejdsgiver.

Da Sundhedsstyrelsen ikke fører tilsyn med lægekonsulenterne opfylder lægekonsulenterne derved ikke autorisationsloven § 26 og er derfor ikke autoriserede

Jamen den "bombe" under systemet må jo være forsidestof ! men hvorfor er den så ikke lige det ? ...måske fordi rigtige jurister fortolker anderledes !
Mr. Bean er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2012, 14:01   #6
einstein
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-01 2012
Indlæg: 175
Styrke: 13
einstein er ny på vejen
Thumbs down

Citat:
Oprindeligt indsendt af Mr. Bean Se meddelelser
Jamen den "bombe" under systemet må jo være forsidestof ! men hvorfor er den så ikke lige det ? ...måske fordi rigtige jurister fortolker anderledes !
"rigtige jurister fortolker anderledes !"
haha hvordan visse hjernedøde jurister "fortolker" loven ændrer da IKKE på hvad der faktisk står i loven
einstein er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2012, 16:20   #7
Fib-Spurven
Hvor skulle jeg ellers være
 
Fib-Spurvens avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2011
Lokation: Hovedstadsområdet
Indlæg: 107
Styrke: 13
Fib-Spurven er ny på vejen
Det er desværre ikke nogen nyhed, at lægekonsulenter hverken er bundet af lægeløftet eller lægeloven.

Jeg kan anbefale, at man læser Jytte Hestbeck: "Velfæld eller svindel" - i hver tilfælde bind 1.

Fra Jytte Hestbeck's hjemmeside (www.jyttehestbech.dk) citeres:

I foråret 2004 fik jeg i Lægeforeningens etiske udvalg bekræftet at lægeloven for en del år siden fik indføjet en ny kategori af læger, nemlig de sådaldt "administrative" læger, som ifølge Sundhedsstyrelsen ikke er underlagt lægelov og lægeløfte. Denne tilføjelse er aldrig blevet vedtaget i Folketinget. Ej heller i forbindelse med autorisationsloven fra 2007. Når man gå udenom lægeloven er de pågældende læger ikke er under tilsyn af Sundhedsstyrelsen, og vurderingen af om en læge udviser omhu og samvittighedsfuldhed i deres arbejde, skal derfor gøres af den ansættende myndighed, som kan være kommuner eller forsikringsselskaber, som ikke har uddannelse til at bedømme en læges arbejde.

Derfor udspiller der sig utallige tragiske skandaler, hvoraf enkelte popper op i medierne. Men det overordnede problem belyses aldrig, måske fordi det er for vanskeligt at tro, at en respektabel og magtfuld myndighed som Sundhedsstyrelsen, har fungeret som lovgivende myndighed, hvilket er en overtrædelse af Grundlovens princip om tredelingen af magten.

På grund af disse fiksfakserier kan man se, at samme sygdom har helt forskellige symptomer i den sociale sektor sammenlignet med sundhedssektoren. Man kan også se, at der falder en masse symptomer ud, når lægeerklæringer fra læger, som selv har undersøgt den pågældende borger, skal "bearbejdes" af en "administrativ" læge, som lægekonsulenterne kaldes. Officielt er den "administrative" læges opgave at gøre de udefrakommende lægeerklæringer forståelige for de ikke-lægeuddannede de i forskellige instanser. Men dette kan næppe være sandheden.


Og grunden til, at dette ikke skal mere frem i lyset??? Det vil selvfølgelig skabe store problemer for kommunerne, som jo i stor stil bruger lægekonsulenternes udtalelser til at fradømme syge borgere deres retmæssige hjælp fra det offentlige.

Knus fra Fib-Spurven.
Fib-Spurven er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2012, 16:56   #8
einstein
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-01 2012
Indlæg: 175
Styrke: 13
einstein er ny på vejen
10øren er vist ikke faldet endnu

Citat:
Oprindeligt indsendt af Fib-Spurven Se meddelelser
Det er desværre ikke nogen nyhed, at lægekonsulenter hverken er bundet af lægeløftet eller lægeloven.

Jeg kan anbefale, at man læser Jytte Hestbeck: "Velfæld eller svindel" - i hver tilfælde bind 1.

Fra Jytte Hestbeck's hjemmeside (www.jyttehestbech.dk) citeres:

I foråret 2004 fik jeg i Lægeforeningens etiske udvalg bekræftet at lægeloven for en del år siden fik indføjet en ny kategori af læger, nemlig de sådaldt "administrative" læger, som ifølge Sundhedsstyrelsen ikke er underlagt lægelov og lægeløfte. Denne tilføjelse er aldrig blevet vedtaget i Folketinget. Ej heller i forbindelse med autorisationsloven fra 2007. Når man gå udenom lægeloven er de pågældende læger ikke er under tilsyn af Sundhedsstyrelsen, og vurderingen af om en læge udviser omhu og samvittighedsfuldhed i deres arbejde, skal derfor gøres af den ansættende myndighed, som kan være kommuner eller forsikringsselskaber, som ikke har uddannelse til at bedømme en læges arbejde.

Derfor udspiller der sig utallige tragiske skandaler, hvoraf enkelte popper op i medierne. Men det overordnede problem belyses aldrig, måske fordi det er for vanskeligt at tro, at en respektabel og magtfuld myndighed som Sundhedsstyrelsen, har fungeret som lovgivende myndighed, hvilket er en overtrædelse af Grundlovens princip om tredelingen af magten.

På grund af disse fiksfakserier kan man se, at samme sygdom har helt forskellige symptomer i den sociale sektor sammenlignet med sundhedssektoren. Man kan også se, at der falder en masse symptomer ud, når lægeerklæringer fra læger, som selv har undersøgt den pågældende borger, skal "bearbejdes" af en "administrativ" læge, som lægekonsulenterne kaldes. Officielt er den "administrative" læges opgave at gøre de udefrakommende lægeerklæringer forståelige for de ikke-lægeuddannede de i forskellige instanser. Men dette kan næppe være sandheden.


Og grunden til, at dette ikke skal mere frem i lyset??? Det vil selvfølgelig skabe store problemer for kommunerne, som jo i stor stil bruger lægekonsulenternes udtalelser til at fradømme syge borgere deres retmæssige hjælp fra det offentlige.

Knus fra Fib-Spurven.
"lægekonsulenter"
"konsulenter"
"administrative læger"
eller hvad man nu har tænkt sig at kalde dem
ER IKKE LÆGER i følge loven
og må derfor ikke afgøre lægelige forhold til retsbrug eller behandling
det er ulovligt og kvaksalveri.
forstå det dog der er ingen grund til at have konsulenterne underlagt autorisationsloven
da konsulenternes udtalelser IKKE er retsgyldige til retsbrug eller behandling
det er kommunen der er den største forbryder ,konsulenterne siger bare deres mening,dog på en MEGET uhensigtsmæssig måde,men det er kommunen der er den største forbryder der begår bedrageri ved at bilde de syge ind at konsulenten er en overoverover-læge der kan og må underkende rigtige lægeerklæringer.

Sidst redigeret af einstein; 01-05-2012 kl. 17:05.
einstein er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2012, 17:14   #9
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Min psykiater, der er meget frustreret over lægekonsulentens vurderinger, fortalte mig at han simpelthen ikke fattede hvordan man kan slippe afsted med underlødige vurderinger når man har aflagt lægeløfte. Jeg sagde til ham at lægekonsulenter jo er ansat i en administrativ stilling, og derfor ikke er underlagt lægeløftet. Han fnøs nærmest, da han insisterede på, at når man først har aflagt lægeløftet, er det for livet. Man kan ikke bare gå til og fra som man synes...
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2012, 19:23   #10
einstein
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-01 2012
Indlæg: 175
Styrke: 13
einstein er ny på vejen
han vurderer ikke

Citat:
Oprindeligt indsendt af Tassi Se meddelelser
Min psykiater, der er meget frustreret over lægekonsulentens vurderinger, fortalte mig at han simpelthen ikke fattede hvordan man kan slippe afsted med underlødige vurderinger når man har aflagt lægeløfte. Jeg sagde til ham at lægekonsulenter jo er ansat i en administrativ stilling, og derfor ikke er underlagt lægeløftet. Han fnøs nærmest, da han insisterede på, at når man først har aflagt lægeløftet, er det for livet. Man kan ikke bare gå til og fra som man synes...
hvis konsulenten har ændret i dine lægeoplysninger uden at fortælle det så
forfalsker han dine lægeoplysninger og det skal du faktisk melde til politiet
og hvis kommunen bruger de forfalskede oplysninger til din ulempe så er der tale om bedrageri hvis de ikke indrømmer det ,eller magtmisbrug hvis de indrømmer og det skal du også melde til politiet
einstein er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
opgiver at kæmpe længere dalsgård Alt det andet 19 01-08-2013 20:21
Sygedagpenge stoppet! STOR misforståelse sara7 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 38 06-11-2011 21:42
Kæmpe ønske.. hmm? thilde Spørgsmål ang fleksjob 4 31-03-2011 10:50
yes yes det betaler sig at kæmpe tina1973 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 22 19-01-2011 13:44
Kæmpe erstatning til fleksjobber curls Det er da strengt ! 1 01-05-2008 01:14




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:04.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension