K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-08-2007, 23:19   #1
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
Brev til Christiansborg sendt 31.08.07

Kære politikere!!!

Nedenstående mail er modtaget fra Eva Kjer Hansen;

Kære Lena Bæk Michelsen

Tak for dine e-mails af 8. maj og 12. juli 2007, som jeg har modtaget fra beskæftigelsesministeren. Jeg besvarer dine henvendelser om lægekonsulentens rolle, da de hører under mit område.

Indledningsvis skal jeg oplyse, at jeg ikke kan træffe afgørelse eller udtale mig i konkrete sager, ligesom jeg ikke kan pålægge andre myndigheder at træffe en bestemt afgørelse i en sag. Jeg kan derfor ikke gå ind i din konkrete sag.

I de af ministeriet udsendte orienteringsskrivelser fremgår det, at lægekonsulenten er en administrativ medarbejder ansat af kommunen, som bl.a. har til opgave at bistå pensionsmyndigheden med at klarlægge indholdet af andre lægers udtalelser. Lægekonsulenten kan desuden pege på, hvilke helbredsmæssige oplysninger der mangler.

Derimod må lægekonsulenten ikke efterprøve andre lægers oplysninger ved at undersøge borgeren selv, og af hensyn til at sikre en helhedsorienteret socialfaglig bedømmelse i sager om førtidspension bør lægekonsulenten heller ikke udtale sig om, hvorvidt borgeren samlet set opfylder betingelserne for førtidspension eller andre sociale ydelser.

Det er pensionsmyndigheden, der har ansvaret for oplysning af sagen, og som træffer afgørelse i sager om førtidspension. Afgørelse om førtidspension træffes ud fra en samlet vurdering af borgerens arbejdsevne, som skal foreligge beskrevet i en ressourceprofil og i en række faglige redegørelser om borgerens manglende muligheder for at kunne blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde, herunder i fleksjob. De helbredsmæssige forhold indgår som et led i ressourceprofilen. Dette betyder, at det ikke alene er en lægelig vurdering, der lægges til grund ved vurderingen af, om en borger opfylder betingelserne for at blive tilkendt førtidspension.

Da lægekonsulenterne er ansat i kommunerne, er de underlagt det kommunale ledelsesansvar. Det er således kommunen, der på baggrund af sit ledelsesansvar leder og fordeler arbejdet i kommunen, herunder beslutter hvilket arbejde, der skal udføres af hvilken medarbejder.

Pensionslovene regulerer ikke lægekonsulenters rolle i førtidspensionssager. Socialministeriet har derfor alene mulighed for at vejlede kommunerne om en hensigtsmæssig brug af lægekonsulenter i disse sager. Denne vejledning er givet i form af orienteringsskrivelser til kommunerne.

Du skriver også, at der er begået fejl i din sag og peger navnlig på, at du ikke er blevet inddraget i sagsbehandlingen.

Hvis en borger, der er part i en sag, ikke kan antages at være bekendt med, at kommunen er i besiddelse af bestemte oplysninger om sagens faktisk omstændigheder, må der efter forvaltningsloven ikke træffes afgørelse, før kommunen har gjort borgeren bekendt med oplysningerne og givet borgeren lejlighed til at fremkomme med en udtalelse.

Du nævner, at du muligvis vil kontakte en advokat for at være sikker på, at din sag bliver korrekt behandlet. Det er ikke meningen, at man skal have en advokat for at få behandlet sin sag korrekt eller for at blive inddraget i sagens behandling. Efter retssikkerhedsloven skal borgeren have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag. Kommunen skal tilrettelægge behandlingen af sagerne på en sådan måde, at borgeren kan udnytte denne mulighed. Medindflydelse i form af en god dialog og en åben og gennemskuelig beslutningsproces har betydning for, at borgeren kan føle sig tryg ved resultatet af sin sag.

Det fremgår af Beskæftigelsesankenævnets klagevejledning til dig, at nævnets afgørelser ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed. Ankestyrelsen kan dog på baggrund af en klage optage en sag til behandling, når Ankestyrelsen skønner, at sagen har principiel eller generel betydning. Klager til Ankestyrelsen skal dog ske inden 4 uger efter, at du har fået meddelelse om afgørelsen.

Borgmesteren er øverste chef for de ansatte i kommunen. Hvis du føler dig dårligt behandlet af din sagsbehandler eller er utilfreds med sagsbehandlingen i din kommune, kan du derfor rette en klage til kommunens borgmester.

Jeg håber, du finder en god løsning på din situation.

Med venlig hilsen


Eva Kjer Hansen


Jeg har forelagt denne mail for Borgmester Jan Boye, som svarer;

Kære Lena Bæk Michelsen

Tak for din mail af 13/8 2007. Som jeg tidligere har nævnt for dig, har vi i Odense Kommune en styreform, som er anderledes end de fleste andre kommuners.
Hvis man er utilfreds med sagsbehandlingen i Odense Kommune, så er det ikke borgmesteren, men derimod rådmanden for den pågældende forvaltning, som behandler klagen. Bemærkningen fra socialminister Eva Kjer Hansen gælder altså ikke for Odense Kommune. I den sag, som du henviser til, er det rådmanden for Social- og Arbejdsmarkedsforvaltningen, Erik Simonsen, som har ansvaret for sagsbehandlingen.

Jeg er blevet orienteret om sagen fra Social- og Arbejdsmarkedsforvaltningen, og det giver mig ikke anledning til at foretage mig yderligere.

Jeg har derfor videresendt din mail til rådmand Erik Simonsen, Social- og Arbejdsmarkedsforvaltningen.

Venlig hilsen


Jan Boye
Borgmester
Rådhuset
Odense Kommune
5000 Odense C
Tlf.: 65 51 10 00
mailto:[email protected]
http://www.odense.dk



Jeg har tidligere klaget til Rådmand Erik Simonsen, som ikke mener der er grund til at kritisere sagsbehandlingen.

Endelig erkender en sekretariatschef at "vi har forståelse for, at en indikation af sammenblanding af 2 sager, reference til 2 ikke-eksisterende undersøgelser samt henvisning til dateret lægeskrivelse, der ikke kan findes, skaber utryghed. Det er meget beklageligt, at en sådan situation er opstået".

Lad mig kort ridse op, at det er min opfattelse at følgende regler/love er overtrådt;
  • Retssikkerhedslovens §10
  • Den europæiske kodeks for God Forvaltningsskik ikke er efterlevet, herunder Artikel 5 stk 3, Artikel 8 stk. 2, Artikel 11, Artikel 12 stk. 1 og 3, Artikel 16 ark. 1+2, Artikel 18 stk. 2 samt endelig Artikel 21, stk. 2.
  • Straffelovens 175, stk. 2.
  • At Socialministeriets udstukne retningslinier for lægekonsulenters og lægers rolle i sociale sager er tilsidesat
Mine spørgsmål til jer er;
  1. Hvem er så ansvarlig her?
  2. Skal jeg bare glemme, at jeg ikke har fået nogle penge i 12 måneder pga. graverende fejl i sagsbehandlingen?
  3. Vil I gøre noget for at ændre lovgivningen?
  4. Hvem skal finde så graverende fejl - når det sociale nævn ikke engang opdager at 2 sager er blandet sammen, selvom vi gør kraftigt opmærksom herpå?
  5. Må kommunerne bruge uautoriserede psykologer. Psykologer som ikke skal overholde psykologloven, og hvor psykolognævnet ikke kan behandle en klage, idet psykologen ikke er autoriseret?

Jeg imødeser en tilbagemelding.

Med venlig hilsen


Lena Michelsen
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Åbent brev - appel til politikerne på Christiansborg! logikeren Politik og Samfund 13 18-09-2010 01:32
Er de da ligeglade på Christiansborg lena Det er da strengt ! 8 08-07-2008 13:11
Nyt brev til Christiansborg lena Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 04-09-2007 17:04
Brev til Christiansborg lena Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 24-08-2007 07:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension