K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-04-2012, 09:15   #1
Henrik Herløv
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2012
Indlæg: 22
Blog Indlæg: 2
Styrke: 13
Henrik Herløv er ny på vejen
Socialrådgiverformand i spidsen for forringelse af - sociale forhold.

Bettina Post vil nedsætte kontanthjælpen for unge enlige. Hermed har hun taget skridtet fra forkæmper for sociale rettigheder til medløber for Mette Frederiksens økonomiske pisk overfor svage.

1. BETTINA POST KRÆVER SOCIALE FORRINGELSER. Man har netop kunnet opleve socialrådgiverformand Bettina Post i morgenradioavisen aktivt FORESLÅ, at kontanthjælpen for enlige, unge direktre NEDSÆTTTES. NED MED KONTANTHJÆLPEN FOR UNGE
kontanthjælpssatsen for unge, enlige er med omkring 10.000 kr om måneden er ifølge socialrådgiverrformand "alt for høj". Ændringen skulle angiveligt "motivere" de unge til at uddanne sig.

2. KUREN VIRKER IKKE.
Et problem, som Bettina Post imidlertid synes at have glemt er, at mange på kontanthjælp er der ikke blot på grund af langvarig ledighed, men også på grund af sammensatte problemer af social, psykisk og misbrugs karakter.
Her hjælper det naturligvis ikke bare at give dem et spark bagi ved at sætte dem ned i ydelse.

3. HVOR ER JOBS?
Og i de tilfælde, hvor unge for havner i den lange ledighed, som ender med kontanthjælp og det ikke handler om sådanne sammensatte problemer, ligger der jo et ganske kontant problem bag: Mangel på jobs.
2005 - 2008 faldt ledigheden for kontanthjælpsmodtagere markant - fordi arbejdsgiverne tilbød jobs.
Dette aspekt ændrer Betttina Post og Mette Frederiksens økonomiske pisk strategi intet ved.


4. BETTINA POST MURBRÆKKER FOR KOVENDING HOS SF OG S OM LAV KONTANTHJÆLP.

Bettina Posts forslag om lav kontanthjælp til unge er tydeligvis nøje afstemt. Ikke alene kan Mette F (selvfølgelig) bakke op. Men SF toppen kan også bruge den til at legitimere en kovending på spørgsmålet: Nu er lav kontanthjælp ok.

5. BETTINA POST FØDSELSHJÆLPER FOR MERE ØKONOMISK PISK.

Bettina Posts ændrede rolle fra social forkæmper til fødselshjælper for mere økonomisk pisk viser sig tydeligt i forløbet af sagen om lav kontanthjælp til unge.

Netop i kraft af, at hun er SOCIALRÅDGIVERFORMAND kan hun særligt legitimere sociale forringelser. og bruges netop hertil i spørgsmålet om lav kontanthjælp til unge, hvor hendes udmelding tydeligvis er nøje afstemt med S + SF toppen.

6. KOVENDING: TIDLIGERE SF AFVISNING ÆNDRES TIL OK.
Den første udmelding fra SF s arbejdsmarkedsordfører, Eigil Andersen, var ellers berettiget afvisende. Han pegede korrekt, at der er meget dårlige erfaringer med forslaget og stillede sig derfor skeptisk.
Men senere "overrules" Eigil Andersen af SF s politiske ordfører, Jesper Petersen,
der erklærer, at "Det gør da et stort indtryk, at socialrådgivernes formand siger som hun gør." Altså er det alligevel ok for SF.
(Eigil Andersen tlhører en passant SF s traditionalister, mens Jesper Petersen er ledende medlem af SF s socialdemokratiske højrefløj "Arbejderisterne")

7. BETTINA POST - AKTIV MEDSPILLER PÅ SOCIAL - OG ARBEJDSMARKEDSPOLITISK HØJREDREJNING.
Hele forløbet viser, hvorledes Bettina Posts rolle bliver mere og mere fremtrædende og central i SRSF s omsving fra social genopretning (afskaffelse af fattigdomsydelser) til brug af øget økonomisk pisk mod samfundets svageste for at presse dem tilbage på arbejdsmarkedet (jf. reformen af førtidspensison og fleksjob fx)
Og forløbet viser, at hun bruges som socialrådgiverformand til at give faglig legitimering af forringelserne, men i virkeligheden fungerer mere som (højresocialdemokratisk) aktør.



8. FRA SOCIAL FORKÆMPER TIL LEGITIMERING AF SOCIALE FORRINGELSER.
Engang - under VK regeringen - var Bettina Post kendt og respektieret som en der turde tale VK midt imod og forsvare de svages sociale rettigheder.
Der er imidlertid i de senere år sket en højredrejning hos Bettina Post.
En højredrejning, som først manifesterede sig i accept af Claus Hjorth Frederiksens og VKOR s efterlønsindgreb - ja aktivt hjælp til bokse efterlønsforringelserne igennem.
Og som fornylig som til udtryk i, at hun for nylig er rykket åbent og aktivt ud og har støttet Mette Frederiksens krasse forringelser af førtidspensionen - og aktivt har talt IMOD, de som kritiserer denne reform.



Henrik Herløv Lund, uafhængig økonom og velfærdsdebatør - cand. scient. adm.
Ikke partitilknyttet medlem af Centrum - Venstre
Kendt fra den tidligere "Alternative Velfærdskommission"

HENVISNING:
Vederlagsfrit abonnement på nyhedsbrevene "KRITISKE ANALYSER" (om velfærd, økonomi og neoliberalisme) og "KRITISKE DISKUSSIONER" (om regering, politik og ikke borgerligt alternativ) kan tegnes ved at maile til [email protected]

Aller rapporter og artikler kan downloades på www.henrikherløvlund.dk under "Artikler og rapporter"

Sidst redigeret af Henrik Herløv; 18-04-2012 kl. 10:45.
Henrik Herløv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2012, 09:29   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.735
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Fuldstændig enig i dine betragtninger...

Kære Henrik.

Betinna Post skulle hellere interesserer sig for sine medlemmers arbejds - og lønforhold. Ikke at agerer lille privat budbringer for Mette Frederiksen.

Hun er valgt til at varetage nogle konkrete arbejdsopgaver og hvis hun har lyst kan hun ytre sig, som privatperson og intet andet.

Måske skulle BT tage fat på sine medlemmers vedvarende ulovligheder gennem at arbejde efter private holdninger til lovgivningen. Det er jo en beviselig påstand!

Desværre, bliver mange særdeles professionelle socialrådgivere også sat i bås med ovenstående.

Betinna Post, lad politikerne om at styre dette land.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 18-04-2012, 21:44   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg er helt enig med phhmw, også jeg undrer mig.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2012, 22:04   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
lige på det punkt er jeg alså helt enig med hende

det kan ikke være rigtig unge som ikke fejler noget skal have 10300 kr om månden
det er bare og finde et job og helst tage en uddannelse hvis man ikke har nogen'


husk der er tale om unge som stå fuldt ud til rådighed for arbejdsmarkedet
og det beskriver hun meget tydeligt

heldigvis er alle unge ikke syge, selvom man snart skulle tro det
der er alså også noget som hedder tage et ansvar selv

har da selv levet flere år på su, da jeg tog uddannelse
det dør man alså ikke af

hun skriver
Men jeg kommer heller ikke til at gå ud og slås for, at fuldstændig velfungerende unge mennesker, som kunne gå i gang med en uddannelse, og som egentlig bare går og klør røv, fordi de ikke rigtig gider, skal have en højere ydelse end SU’en.

det kan jeg alså kun være enig i

Sidst redigeret af MTVRV1; 18-04-2012 kl. 22:13.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2012, 02:25   #5
Dan
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-08 2009
Indlæg: 34
Styrke: 15
Dan er ny på vejen
Tja når krybben er tom bides hestene.

Det var dog en usympatisk erklæring i min bog MTVRV1

Det ville jo være det samme som at sige til en kørestolsbruger at han da bare kan rejse sig og gå
De jobs du snakker om findes jo IKKE
Tja man kan tage en uddannelse eller det hedder vel egentligt ENDNU en uddannelse
De unge står tit med flere uddannelser bag sig og får at vide, tag du bare endnu en fordi der ikke findes noget job til dem heller ikke selv om de har taget en uddannelse
De helt unge tja de kan ikke engang få en praktik plads
Vi ender op med en hel generation af mennesker der har en masse grundforløb inden for en masse forskellige grene af uddannelser men ingen der har taget en hel uddannelse
Hvad skal disse unge med en masse grundforløb inden for forskellige ting: De kan jo ikke bruge det til noget som helst
Jeg kunne forstå din holdning hvis de netop bare kunne gå ud og tage et job men men det kan de jo ikke
Så det er ikke selvforskyldt at de er ledige og dermed ikke rimeligt at de skal leve af en su

Den dag hvor de kan få de jobs og/eller tage en uddannelse helt færdigt ja der kan jeg gå med til at de skal på en lavere ydelse
Men det kræver at der er de jobs de kan tage og at der er praktik pladser at få så de kan gøre deres uddannelse færdig

Man siger jo heller ikke til dig at du da kan leve af en lavere ydelse for du kan jo bare daffe ud og få et job, vel
Nej for der er jo en årsag til at du ikke kan arbejde eller og hvorfor skulle det være anderledes for alm unge mennesker sålænge det ikke er selvforskyldt

Personligt har jeg gjort nøjagtigt som politikerne gerne vil have. Jeg sagde til min søn at han skulle undlade at tage 10 klasse og/eller tage et år på efterskole og at han hellere skulle starte direkte på sin mekaniker uddannelse efter niende klasse
Han startede da også fint men da grundforløbet nærmere sig sin afslutning og eleverne skulle ud og finde en praktik plads ja der fandt hele klassen ud af at der ikke var nogen plads at få
De var 42 i klassen som alle har taget grundforløbet færdigt hele 2 af dem har fået en praktik plads og de 2 fik det hos deres egen familie
Resten af klassen altså 40 unge mennesker kan ikke få en praktik plads og de er nu alle sammen skrevet op til nye uddannelser
Man må ikke tage/vælge den samme uddannelse det skal være en hel ny
Hans lærer på euc fortalte at sådan havde det været i et par år nu
Nu var det som mekaniker min søn ville uddanne sig til men nu er han skrevet op til en ny 3½ årig uddannelse som webintegrator(mener jeg det hedder)
Gad vid hvor produktive disse unge mennesker er når de engang og det er et stort HVIS skulle være heldige at få taget en HEL uddannelse inden for et fag

Så nej Bettina Post skal bare holde sig mund lukket om ikke andet indtil hun har noget fornuftigt at sige
Hvad fanden ligner det at en socialrådgiverformand nu er begyndt at kæmpe for forringelser over for de svage i samfundet
Man skulle jo næsten tro at hun var begyndt på en karriere indenfor politik måske en plads i et større parti
Dan er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2012, 08:25   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Det bliver vi nok aldrig enig om

Inden jeg blev syg, har jeg da altid været i arbejde eller taget uddannelse
De første var måske ikke drømme jobbet, men det var et job

Man må klare sig selv hvis man kan, så ja jeg støtter fuldt ud Bettina post

Igen det er raske vi snakker om
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2012, 09:16   #7
SÅrdnok!
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-06 2009
Lokation: Vejle/Jelling
Indlæg: 405
Styrke: 15
SÅrdnok! er rigtig godt på vej
i krisetider er der jo netop ikke arbejde til alle.........overskrift fra i dag..5000 mangler praktikplads

så er det jo at man må indse at de svageste må fjernes fra ligningen, tilkendes flex eller pension, og bruge midlerne til at få de stærke i job, skabe job, skabe praktikpladser
mit bud er at der sidder op mod 10.000 offentligt ansatte der blot er der for at svinge pisken....en ret betragtelig udgift for det offentlige..tænk alle de der kunne forsørges af DERES lønninger
SÅrdnok! er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2012, 11:49   #8
nocturne
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 29-05 2011
Indlæg: 566
Styrke: 13
nocturne er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af SÅrdnok! Se meddelelser
i krisetider er der jo netop ikke arbejde til alle.........overskrift fra i dag..5000 mangler praktikplads

så er det jo at man må indse at de svageste må fjernes fra ligningen, tilkendes flex eller pension, og bruge midlerne til at få de stærke i job, skabe job, skabe praktikpladser
mit bud er at der sidder op mod 10.000 offentligt ansatte der blot er der for at svinge pisken....en ret betragtelig udgift for det offentlige..tænk alle de der kunne forsørges af DERES lønninger
Netop, og hvorfor sætte folk på fattigdom, istedet for at skaffe dem arbejde?
Arbejdsløsheden stiger, vi har brug for at der kommer flere penge i omløb.
nocturne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2012, 21:14   #9
nensypigen
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2010
Lokation: *******
Alder: 39
Indlæg: 684
Styrke: 15
nensypigen er ny på vejen
jo mere fattige vi bliver jo mere kriminalitet vil der komme man bliver jo desperat
nensypigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sygedagpenge: Mette f. Vil "ikke kalde det en forringelse" - men det vil vi godt. Henrik Herløv Politik og Samfund 13 10-02-2013 13:42
Udredning i forhold til FLEKS og FTP Kalevala Spørgsmål ang fleksjob 1 22-01-2013 18:01
Tyske forhold Risa Politik og Samfund 10 07-01-2013 18:03
Tørre tårer over bettina posts afgang som socialrådgiverformand. Henrik Herløv Fremtiden for fleksjob og førtidspension 11 05-12-2012 12:17
Førtidspensionist i et forhold. sitkin Nyttigt at vide for Førtidspensionister 2 10-03-2009 21:03




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension