K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-08-2007, 16:51   #1
Susanne
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2005
Indlæg: 200
Styrke: 19
Susanne er ny på vejen
Modregning!

Jeg står stærkt i betragtning til at få tilkendt pension her til efteråret. Det er noget jeg har svært ved at kapere. Men jeg må tilstå at jeg er ved at acceptere dette, da jeg er meget dårligt fungerende og må se i øjnene at enhver form for tilknytning til arbejdsmarkedet er udelukket!
Pt er jeg på ledighedsydelse og har ved siden af en privattegnet tab af erhvervsevneforsikring. Denne bliver pt ikke modretnet min indtægt, men jeg betaler naturligvis skat af denne.
Jeg har en socialrådgiver i mit pensionsselskab som bisidder og til at holde trådene samlet for mig. Hun har lavet en vejledende beregning på min pension. Det var et kæmpechok for mig! Jeg vil få en indtægtsnedgang på 4534 kr FØR skat. Puha det var voldsomt!!!! Nu vil jeg gerne vide om denne tab af erhvervsevneforsikring SKAL modregnes i pensionsbeløbet som en indtægt for mig. Det troede jeg ikke, da det jo netop er en forsikring som vi har tegnet i vores unge år, som skulle sikre os økonomisk HVIS vi blev alvorligt syge eller invaliderede før vores tid på arbejdsmarkedet var forbi! Kan nogen hjælpe mig med om det er korrekt at den skal modregnes som indtægt! Og eventuelt fortælle mig hvor jeg kan finde noget om det på nettet? På forhånd tak for jeres altid store hjælp!!
Susanne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2007, 19:16   #2
Mai-Britt
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Mai-Britts avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2007
Lokation: glostrup
Alder: 58
Indlæg: 434
Blog Indlæg: 1
Styrke: 18
Mai-Britt er ny på vejen
HEJ SUSANNE

jEG HAR OGSÅ TEGNET SAMME FORSIKRING IGENNEM BANKEN, OG SÅ VIDT JEG ER ORIENTRET FÅR MAN KUN LAVSTE PENSION FRA KOMMUNE, MEN EKS JEG HAR FORSIKRET MIG FOR 399,OOO TUSIND, DET VAR MIN ÅRSINDKOMST JEG TJENT INDEN JEG BELV SYG, HVIS JEG SÅ FOR 12O.OO0 I PENSION FRA KOMMUNE SÅ TRÆKKES DET FRA HOS FORSIKRING MEN JEG VIL ALTID VÆRE SIKKRET DE 399.OOO SOM JEG HAR FORSIKRET MIG FOR DET ER BARE ET SPØRGSMÅL HVOR JEG FOR DEM FRA, DET ER DET JEG ER BLEVT ORIENTERET OM, OG DET ER OGSÅ SÅDAN JEG FÅR NU ,HVOR JEG ER PÅ SYGEDAGPENG fORSIKRINGEN SUPLER OP TIL DE 399.00, SOM JEG HAR FORSIKRET MIG FOR.

HÅBER DU KAN BRUG DET

MAI-BRITT DET SKAL MÆRKES AT VI LEVER

Sidst redigeret af Mai-Britt; 30-08-2007 kl. 19:20.
Mai-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2007, 22:50   #3
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Hej Susanne...gå på https://pensionsguiden.netborger.dk....der kan man selv lave en beregning, der står også noget om de indtægter der skal trækkes fra og lægges til.

Vh Ingrid.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-08-2007, 19:03   #4
Susanne
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2005
Indlæg: 200
Styrke: 19
Susanne er ny på vejen
Tak for svar

Kære begge to.
Tak for jeres svar. Desværre kan jeg ikke finde noget direkte om en sådan TAE forsikring skal modregnes. Men det tager jeg så til den tid. I dag har vi så fået endnu et drag over nakken. Min mands arbejdsplads skal spare mange penge og en del af produktionen skal nedlægges og flyttes til Jylland. Det betyder at min mand er i risikozonen for at blive afskediget til årsskiftet. Så det er meget øv at være os lige nu. Men vi slår koldt vand i blodet og håber!
Susanne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-08-2007, 20:16   #5
Kongefugl
Føler sig hjemme på K10
 
Kongefugls avatar
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2006
Indlæg: 37
Styrke: 18
Kongefugl er ny på vejen
Modregning!

Hej Susanne
Prøv lige at læse på denne side, måske kan du finde noget der.

http://www.sr-bistand.dk/netbrevkassen.asp

Jeg er selv på ledighedsydelse og får penge fra en forsikring men de bliver modregnet fordi det er en forsikring min tidligere arbejdsgiver har været med at betale til.

Kongefugl
Kongefugl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-08-2007, 22:04   #6
Mai-Britt
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Mai-Britts avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2007
Lokation: glostrup
Alder: 58
Indlæg: 434
Blog Indlæg: 1
Styrke: 18
Mai-Britt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Susanne Se meddelelser
Kære begge to.
Tak for jeres svar. Desværre kan jeg ikke finde noget direkte om en sådan TAE forsikring skal modregnes. Men det tager jeg så til den tid. I dag har vi så fået endnu et drag over nakken. Min mands arbejdsplads skal spare mange penge og en del af produktionen skal nedlægges og flyttes til Jylland. Det betyder at min mand er i risikozonen for at blive afskediget til årsskiftet. Så det er meget øv at være os lige nu. Men vi slår koldt vand i blodet og håber!
kære susanne
håber for dig at alt går vel og at din mand ikke er den der står for tur,sender positive tanker til dig og din mand,

god weekend
Mai-Britt det skal mærkes at vi lever "for nogen mere end andre"
Mai-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-09-2007, 07:36   #7
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Hej Susanne!

Uha, det véd jeg helller ikke! Men du kan da ringe til kommunen og spørge. Hvis man er gift eller samlevende, er det vist rigtigt nok, at man kommer til at gå ned i indtægt, når man kommer på pension. Der er satsen noget lavere end for enlige, ligesom der bliver trukket noget fra, hvis smaleveren har indtægt.

Men ring op til kommunen og få det afklaret!
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-09-2007, 11:55   #8
Susanne
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2005
Indlæg: 200
Styrke: 19
Susanne er ny på vejen
Tak allesammen

Jeg vil netop IKKE ringe til kommunen, idet de måske vil opfatte at jeg er en økonomisk spekulant, hvilket jeg absolut IKKE er. Jeg har skrevet til SR bistand, og afventer svar derfra. Jeg har været inde på netborger og prøve beregningen, men det er jo ikke et direkte svar! Men vi har besluttet os til at den nuværende situation er jo det værste der kan ske - og dog! Det kan jo blive værre. Men vi prøver at bevare positivitet. Min mand var til infomøde i går og hans chef prøver at kæmpe med næb og klør for at beholde alle mand - en på natskifte. Derved vil han forsøge at lave en turnusordning med de der forbliver ansatte, så de kan møde på forskudte tidspunkter. Det er da noget som varmer! Så fortsat god weekend - og endnu en gang 1000 tak.
Susanne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2007, 12:10   #9
PMH
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2006
Indlæg: 26
Styrke: 18
PMH er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Susanne Se meddelelser
Jeg vil netop IKKE ringe til kommunen, idet de måske vil opfatte at jeg er en økonomisk spekulant, hvilket jeg absolut IKKE er.
Hej Susanne

Du skal ikke afholde dig fra at ringe til kommunen..
Hvordan de vil opfatte dine spørgsmål, det er deres problem, det er trods alt jeres økonomiske fremtid der står på spil, og du er i din fulde ret til at få de korrekte svar.
Iøvrigt tror jeg ikke de vil opfatte dig som økonomisk spekulant, men blot være een blandt mange som prøver at få styr på sin fremtidige situation..

Jeg har selv lige været møllen igennem, og kan her bidrage med mine erfaringer.

Alt hvad der er løbende indtægt, dvs. forsikringer osv. som udbetales månedsvis, vil have indflydelse på din førtidspension. En tommelfingerregel der er nem at huske er, at ca. 30% af den løbende indtægt bliver fratrukket pensionen. Det vil sige at hvis du feks. får 12.000,- i pension, og 10.000,- fra en privattegnet forsikring pr. mdr., så vil der blive fratrukket 30% af de 10.000,- altså ca. 3000,- så din pension herefter kun vil være 9000,- istedet for 12.000,-

Men der er nogle fradrag.. Du/I må tjene et givent beløb før der trækkes fra i pensionen. Disse beløbsgrænser står nøjagtig beskrevet i dette skema.

https://pensionsguiden.netborger.dk/.../300/30041.htm

Du skriver at du har været på netborger og lavet en beregning, men at denne ikke er et direkte svar.. Men det er det desværre.. Hvis du giver den de rigtige tal, så kommer den også ud med det sande men bedrøvelige svar...
Jeg har terpet den beregning til hudløshed, men hver gang kommer den frem til samme resultat som kommunen udbetaler..

Jeg er af den mening, at det er skandaløst at man direkte bliver straffet økonomisk fordi man har valgt at forsikre sig, eller at den virksomhed man var ansat i forsikrede sine medarbejdere..

ALT hvad man får af løbende ydelser bliver modregnet førtidspensionen, det er de hårde facts..

Jeg kom selv til skade på mit job for 3½ år siden, og fik tilkendt ftp. 1/12 - 2006. Jeg havde en privattegnet forsikring, som gav en månedlig udbetaling ved siden af sygelønnen, der var ingen modregninger i sygedagpengene, det er først når førtidspensionen er en realitet, at der modregnes de løbende ydelser.

Jeg fik en arbejdsskade erstatning for nogle måneder siden, også den er med løbende ydelse, så jeg har 2 forsikringer som skal fratrækkes pensionen, så det beløb der er tilbage ved jeg ikke om jeg skal grine eller græde over..

Erstatninger der udbetales som engangsbeløb, bliver derimod ikke fratrukket i pensionen, og man slipper sågar også for at betale skat af disse engangsbeløb. Men i nogle tilfælde kan man ikke selv bestemme om man vil have engangsbeløb, eller løbende ydelse som i mit tilfælde..

Mit råd vil være, at tage kontakt til kommunen og bede dem om sammen med dig og evt. din mand, at lave en beregning med de forskellige tal, så ved du hvad du har at rette dig efter.

Som sagt, det er din/jeres økonomiske fremtid der er på spil, så det med hvad de evt. vil tænke om dig som "spekulant", det skal du ikke hænge dig i. Den pågældende rådgiver ville gøre det samme hvis han/hun stod i samme situation.
Det at få klarhed over sin økonomiske fremtid, det er virkelig noget der betyder meget, det er ikke lige det man har energi til at gå og spekulere på, når man i forvejen er klemt, måske både fysisk og psykisk..


Mvh
Per (som trods alt er glad for at have tegnet forsikring på helbredet )
PMH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2007, 17:34   #10
amik
Elsker at være her på K10
 
amiks avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2007
Lokation: Region Midt
Alder: 48
Indlæg: 92
Styrke: 18
amik er ny på vejen
Det er en dyr fornøjelse at være samlever/gift når man modtager ftp eller kontanthjælp. Det er noget urimeligt at man skal nedreguleres til et minimum. Jeg kender nogle stykker der undlader at blive gift da han så skal forsørge hende... jeg kender endda nogle der undlader at flytte sammen da hun så skal reguleres i ftp ! De har simpelthen ikke råd til at bo sammen ! Hun vil miste omkring 4000 kr om måneden i pension og boligsikring efter skat.

Det er et underligt samfund vi lever i.
amik er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Modregning i FTP ?? Janus Spørgsmål ang Førtidspension fra før 2003 1 29-05-2013 14:47
Modregning? Tullee Alt det andet 10 17-02-2012 20:03
Modregning Tullee Alt det andet 2 12-10-2011 13:26
modregning i FP bo m Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 21-12-2010 20:51




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:25.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension