K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Accept fra vores omgivelser

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Accept fra vores omgivelser Jeg vil gerne høre lidt om hvordan i andre oplever,at blive accepteret af jeres omgivelser, familie , venner og bekendte og evt kollegaer. Jeg spørger selvfølgelig fordi, jeg selv har oplevet at det er svært, at blive accepteret når man ikke virker 100 procent i erhvervslivet, på grund af sygdom. jeg håber vi kan få en god debat i gang om dette, jeg tror der er mange der tumler med det.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-03-2012, 08:00   #1
Ozelot
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2008
Lokation: Nyborg
Indlæg: 187
Styrke: 16
Ozelot er ny på vejen
Få parforhold til at fungere?

Er der nogle der enten har nogle gode råd eller erfaringer om hvordan man får det til at fungere, når den ene part i et forhold bliver førtidspensionist og den anden er i normalt arbejde?

Problemstillingen jeg tænker på, er i forhold til at den ene part ikke på samme måde har noget at komme afsted til, noget at blive mentalt udfordret med og derfor har et andet behov end partneren der kommer træt og mættet hjem fra arbejde.
Det kan medføre en risiko for at den ene part oplever at der ikke sker nok i hverdagene.
Ozelot er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2012, 08:44   #2
Ukken
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2009
Indlæg: 177
Styrke: 16
Ukken er ny på vejen
Min erfaring er at ligesom partneren skal finde respekt og forståelse frem .f.t ens sygdom og nye liv - ja så går det altså også den anden vej. Ens partner er jo ikke syg og det er vigtigt at partneren gives fri og kan holde fri fra sygdom og dens konsekvenser.

Og ja er man syg og pensionist sker der ikke ret meget i ens hverdag det ligger jo i sagens natur - ellers var man jo i flex eller lign. Personligt gør jeg det at jeg holder mig rigtig godt orienteret i.f.t alle aspekter af samfundet. Jeg bruger de kræfter jeg har i hjemmet og i familien og sådan er det.
Ukken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2012, 09:27   #3
JegHåber
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 22-06 2010
Indlæg: 18
Styrke: 14
JegHåber er ny på vejen
Hej

Først lidt om mig, som danner grundlag for mit svar:
Jeg har modtaget førtidspension siden i sommers. Jeg er ikke på arbejdsmarkedet, da jeg har mange smerter.

Jeg har den glæde, at have 2 mindre børn (børnehave og lige startet i skole). Det er vanvittigt hårdt, men jeg ved at de stiller krav om struktur i min hverdag, og de giver oplevelser, uden jeg skal opsøge dem.

Svar:
Jeg tror det er vigtigt, at den, som ikke er på arbejdsmarkedet, finder noget, der giver værdi (for mig hovedsaglig børnene - og det selv om jeg ALDRIG har ønsket at være hjemme hos dem, så det har kostet psykiske kampe at se det som en værdi). Jeg ved godt, at overskuddet måske ikke er stort og mulighederne små. Jeg kunne have lyst til - og det meste er en drøm om en dag at have overskud til noget af det:
* selvhjælpsgrupper med andre, som har ligende livsvilkår.
* deltage i "lær at leve med din kronisk sygdom" og "lær at leve med dine kroniske smerter", som udbydes i mange kommuner
* hobbys - jeg drømmer om en dag at blive en god fotograf.
* bøger
* psykolog - så jeg kan kommer overens med min situation
* bruge mine erfaringer til at kunne hjælpe/høre på/trøste andre, der nu står i samme situation
* skrive en bog
* dyrke motion (og ja, jeg kan ikke udføre min ynglings-motions-form, men så har jeg heldigvis andre muligheder)
* komme ud, særligt i dette dejlige forårsvejr vi har for tiden.
* gå til foredrag - se ugeavisen og det kommunale bibliotek

Ovennævnte kræver nok først og fremmest, at man kan og vil se mulighederne.

Hilsen
Dorte
JegHåber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2012, 11:08   #4
PiaCP
Lever på K10
 
PiaCPs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Lokation: Vejen
Indlæg: 1.532
Styrke: 15
PiaCP er ny på vejen
Hej :-)


Jeg tror at det er vigtigt, at tænke på, at i har vundet den første kamp sammen (den der sikkert har varet nogle år, før du fik ftp.), så i har fundet nogle styrker hos hinanden.

I skal jo til nu at finde eller måske genfinde hinandens styrker og svagheder og få dem til at samarbejde, på nye måder.

Du bør sikkert søge nye interesser og måder at få din intellektuelle nysgerrighed stillet på, via kurser, internettet, bøger osv osv., du bør søge nye måder at udfylde din hverdag på, så du ikke "bare" sover til 13.00 og partneren kommer hjem kl.15.00, for så har man jo intet at tale om :-)

Kan være du skal overtage nogle at de ting, din partner før gjorde, men som du er istand til nu, hvor der sikkert er nogle ting din ægtefælle har overtaget af "dit" - det giver jo også noget at tale om....

Jeg tror så til gengæld også at det vigtigste er, at i finder ud at være sammen på de nye vilkår i har, så i kan 2-som hygge uden at de ting (der gav dig ftp) kommer i vejen, at i kan glemme verden, og bare være sammen, som "før".

Jeg ved der er en masse mere, men dette bare for at give lidt ideer .... håber det hjalp dig, så du fandt dine egne veje og måder at se jeres nye samliv på
__________________
Pensionist pr.1.4.2012

You must be the change - you want to see in the world.

Mahatma Ghandi
PiaCP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2012, 12:04   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Som førtidspensionist kan jeg kun sige, at de gælder om at få indhold i sit liv. Om det er gennem nettet, bøger, naturen, hjemmet eller andet, er op til ens diagnoser......

Jeg har fået pension siden 2009 og er begyndt at komme lidt mere ud af min skald og er begyndt at se ind af og udvikle mig selv på et højere plan via terapi, meditation ect, og er nok gået hen og blevet lidt af en spirituel person der søger mod krystaller istedet for medicin, og som ser min angst, OCD mm, som symptomer på en sund sjæl i et sygt legeme. Så nu forsøger jeg at få min krop i balance. Og det tager desværre tid, hehe...
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2012, 12:58   #6
engager
Hvor skulle jeg ellers være
 
engagers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2011
Lokation: fyn
Alder: 58
Indlæg: 143
Styrke: 14
engager er ny på vejen
Vi havde også det problem som skulle tackles på en eller anden måde. Det gav jo nogle uligheder i parforholdet at man går fra at være rask den ene dag og så blive handicappet den næste.
Det var også noget som skulle tackles af min mand, for lige pludselig skulle han lave en masse ting ud over sit arbejde. Han følte sig efterhånden som sygehjælper 24 timer i døgnet og var derfor ved at gå ned psykisk på det.
Vi/han fik så hjælp fra en psykolog, som var god til at give os nogle værktøjer at arbejde med.

Bla skulle vi foretage os ting sammen også selvom det var ting jeg ikke længere kunne. F.eks hvis der skal ordnes have, så kan jeg det ikke længere, men alligevel skal jeg gå med derud når han gør det, bare for at sidde på en stol og kigge på. Men vi kan snakke samtidig og der er tid til sparring omkring de ting der skal laves.
Vi tager på ture ud i naturen hvor det er muligt. Det kræver noget mere forberedelse hvor vi skal hen, fordi jeg sidder i kørestol, men det giver oplevelser sammen.
Vi er også begyndt at gå til banko (troede mest der kun var gamle damer, men jeg tog fejl) Det er hyggeligt, vi kan gøre det sammen, vi får snakket med andre mennesker og jeg får trænet min hjerne, fordi det jo også kræver en del koncentration. Så har faktisk kun været et plus.

Det var bare et par input, men at få et lidt "ulige" parforhold, som pludselig får ændret reglerne kræver lidt arbejde, men er det absolut værd
engager er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2012, 18:15   #7
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Endnu en aktivitet de fleste kan, er geocaching, og man bliver oven i oplyst om hvor svært det er at komme til skatten (via stjerner, desværre er det nærmest umuligt at lave en cache hvor man kan komme helt hen til med kørestol, men der er da nogle enkelte stykker af dem også, men ved de fleste skal man over græs eller en smugle fra en skovsti ol til at komme til)Kan man lide at komme ud i den fri luft bliver man BIDT meget hårdt af denne form for fritidsaktivitet.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2013, 01:16   #8
JohanneNJA
Nygigt og meget forelsket
 
Tilmeldingsdato: 14-11 2013
Lokation: København Ø
Alder: 31
Indlæg: 5
Styrke: 0
JohanneNJA er ny på vejen
Det er et rigtig godt spørgsmål du kommer med der..
Jeg går selv hjemme og min mand arbejder på fuldtid.
Som flere andre også har skrevet er det vigtigt at forstå hinanden. Min mand og jeg klarer det normalt sådan på en ganske almindelig hversag;
Når vækkeuret ringer står vi op sammen og han gør sig klar til at tage afsted, og jeg gør hvad jeg kan for at hjælpe f.eks når han børster tænder og lign. finder jeg tøj frem til ham. Når han så tager afsted, går jeg tur med vores hund samtidig. (han siger selv, der giver noget ligehed når vi begge går ud af døren samtidig, så føler han sig ikke som "den eneste" som hvis jeg stadig ligger under dynen).
Jeg lider af stærke smerter i led i kroppen, og derfor foregår der derefter en god del af dagen foran fjernsynet på sofaen eller foran computeren. (min mand er god til at finde sjove computerspil og serier til mig, så kan bliver "underholdt" i løbet af dagen.
Når så han får fri plejer han at ringe til mig og vi snakker hele vejen hjem til han går ind i entréen. Der får vi vendt hvad vi har oplevet hver for sig og for et indblik i hinandens hverdag.
Når så han kommer hjem plejer han at hoppe i hjemmetøjet og sutsko og tager en slapper på sofaen, imens jeg laver maden. (så får han lige en times ro til at rydde hovedet for møder og lignende)
Efter vi har spist plejer vi så at lave noget sammen, det kan være at tage et karbad sammen, se en film, spille er spil.
Derudover tager vi en månedlig Date, hvor vi enten tager i biffen eller tager ud og spiser. Der giver også lidt oplevelser og luftforandring til mig der ellers går hjemme

Men i bund og grund tror jeg bare det handler om at have respekt for hinanden. Mit arbejde ligger i og holde huset rent og passe på mand og hund, og hans ligger i at tjene pengene. Vi værdsætter hinandens arbejde og fortæller det dagligt til hinanden <3

Med ønsker om alt det bedste til dig,
Johanne
JohanneNJA er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Samlet indtægt i parforhold Abraxus Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 20-07-2013 16:04
Parforhold steine Politik og Samfund 1 15-01-2013 22:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension