K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-02-2012, 20:36   #1
Bamseline
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2008
Indlæg: 36
Styrke: 16
Bamseline er ny på vejen
Hjælp til tandlægeregning.

Hej alle kloge hoveder

Jeg er enlig førtidspensionist grundet en trafikulykke og har store udgifter til smertestillende medicin. Derfor har jeg ikke penge til selv at betale en absolut nødvendig tandlægeregning på 24.000,- kroner.

Kommunen oplyser at såfremt jeg skal søge hjælp kræver dette først et skriftligt afslag fra egen bank samt tandlæge på lån.

Banken vil ikke låne mig pengene da jeg allerede har en stor boliggæld.

Tandlægen vil dog godt acceptere en afdragsordning men renten er 18,8%.

Kommunen vil af samme grund ikke hjælpe.

Mener i kommunen har ageret korrekt og at jeg dermed ikke har noget valg?

Jeg ønsker ikke at skatteborgerne skal betale min tandlægeregning men jeg har sølle 1600 kroner til overs hver måned når de faste udgifter og medicin er betalt. Dette beløb skal dække alle udgifter til mad, tøj, frisør, etc.

Ud af dette beløb skal jeg så nu afdrage på lån til tandlægen.

Hvordan det skal gå aner jeg ikke.

Jeg har arbejdet siden jeg var 16 og ulykken som har ført til pension var ikke min skyld.

Da min pension blev bevilget i 2006 kan jeg kun søge efter Aktivlovens § 82.

På forhånd tak for svar!

Kærlig hilsen
Bamseline
Bamseline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2012, 23:49   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bamseline Se meddelelser
Kommunen oplyser at såfremt jeg skal søge hjælp kræver dette først et skriftligt afslag fra egen bank samt tandlæge på lån.
Har du søgt om hjælp til udgiften?

Umiddelbart lyder det som om, at du kun har talt med en sb om det.

Du skal bede din kommune om, at sende dig en ansøgningsskema til "ansøgning om enkeltydelse", den kan muligvis findes på din kommunes hjemmeside og printes ud, men ring til din kommune og bed om sådan en skema.

Når du har udfyldt skemaet går du op på kommunen og afleverer det ved skranken, husk at bede om en kvittering på, at de har modtaget det. Dette er vigtigt.

Hvis du så får afslag anker du det.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2012, 09:28   #3
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
De skal se på din nuværende økonomi.

Bed om et skriftlig afslag, hvis de nægter. Du har ret til at få den skriftligt, da de skal begrunde afslaget.

Synes ikke de bør sige det med at låne osv.
Det er en vanvittig rente, tandlægen tilbyder.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2012, 11:35   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Synes ikke de bør sige det med at låne osv.
Det er en vanvittig rente, tandlægen tilbyder.
Jeg har søgt om enkeltydelse til tandbehandling mange gange mens jeg var på kh, og har pt en anke kørende, men jeg har aldrig oplevet, at de har opfordret mig til, at låne pengene i banken

Men denne gang opfordrede de mig til, at få en løsning hos en tandtekniker (hedder det vist) hvor man kan afdrage det over 5-6 år.
(Den løsning er så ikke egnet i min tilfælde).

Anken sluttede jeg med: "I øvrigt finder jeg det påfaldende, at i opfordrer til gældsætning samtidig med, at i ikke vil tage afdrag på gæld med i beregningen af rådighedsbeløb"
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2012, 12:11   #5
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Har du fået et skriftligt tilbud fra tandlægen, som du har sendt til kommunen til vurdering? Generelt betaler man i givet fald kun til billigste løsning.
Hvis relevant - har du en kronikerbevilling til medicin?
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2012, 13:49   #6
Ozelot
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2008
Lokation: Nyborg
Indlæg: 187
Styrke: 16
Ozelot er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Anken sluttede jeg med: "I øvrigt finder jeg det påfaldende, at i opfordrer til gældsætning samtidig med, at i ikke vil tage afdrag på gæld med i beregningen af rådighedsbeløb"
God pointe, som jeg tvivler på de har et standard-svar parat til i afdelingen for enkeltydelser (som tit ikke er de skarpeste, da det er ret kedeligt arbejde at behandle enkeltydelser i flere år)
Ozelot er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2012, 19:12   #7
Bamseline
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2008
Indlæg: 36
Styrke: 16
Bamseline er ny på vejen
Kommunens svar via mail på min forespørgsel:

Eneste mulighed for at søge her er Aktivlovens § 82, hvilket er ansøgning om enkeltydelse. Her kræves skriftligt afslag på lånemulighed i banken, skriftligt afslag på afdragsordning hos tandlægen lige som der ikke må forefindes formue over kr. 10.000,- (alt derudover skal bruges først). Herefter skal udgiften vurderes som rimelig og nødvendig og der skal foretages en rådighedsberegning.

Da tandlægen, som jeg har været patient hos i 10 år, gerne vil låne mig pengene til ågerrente har jeg opgivet at ansøge.

En fejl?
Bamseline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2012, 19:48   #8
granny
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-05 2011
Indlæg: 10
Styrke: 13
granny er ny på vejen
Nu ved jeg ikke lige hvor i landet du bor men har du mulighed for at komme til København, så prøv Tandlægehøjskolen.
Du møder op kl 8, trækker et nummer i reception 3 og bliver undersøgt. Du kan spare mange penge hvis de optager dig som klient.
Min søn er lige startet på Tandlægehøjskolen. Han fik et tilbud på 50.000 hos tandlæge i hjemby, på Tandlægehøjskolen skal han kun give 1000 kr for samme behandling.
Eneste ulempe, der må påregnes ventetid.
granny er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2012, 19:52   #9
Bamseline
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2008
Indlæg: 36
Styrke: 16
Bamseline er ny på vejen
Jeg bor i Sønderjylland og indgrebet kan ikke ordnes på en dag.

Men tak for tipset.
Bamseline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2012, 20:08   #10
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Du bestemmer selvfølgelig selv hvordan det kan løses... Synes bare, at de ikke kan forlange at folk skal låne penge for at kunne betale....

Den mail du har fået lyder ikke som en ansøgning men mere som en vejledning.

Du kan søge via dette ansøgningsskema og sende den ind:
http://www.klxml.dk/KLB/Blanket/Gaelder/ko536.pdf

Og vil de give afslag, bør man have den skriftligt... For du har altid mulighed for at anke den.

Det med formue er vist rigtig nok, for det er ved vanskelig økonomi, de ser på, om der kan gives tilskud. Og når du skriver, du har kun 1600 kr. til rådighed hver måned, så burde man kunne prøve at søge...

Men du bestemmer selv, hvad du vil.

Ellers kan jeg personligt anbefale, at man kan tjekke priser på www.avmintand.dk eller kontakte nogen der for tilbud.
F.eks. tilbud fra Tyskland. Flere af dem er fra Flensborg.

Jeg bruger selv tandlæge i Malmø.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
HJÆLP!PFA Erhversevnetab, sygedagpenge og nu kontanthjælp labyranten HJÆLP!! Anja-10 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 41 26-06-2013 09:05
Tandlægeregning for kontanthjælpsmodtagere ? Kio Alt det andet 20 20-02-2013 01:12
Hjælp hjælp hjælp. kommunen stopper min sdp pga. manglende motivation NannaA Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 20 14-09-2012 08:46
Hjælp.Hjælp.Hjælp...Overgang fra ledighedsydelse til løn i fleksjob ????? skytten64 Spørgsmål ang fleksjob 10 21-05-2010 06:26




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension