K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-01-2012, 21:34   #1
RuBn86
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-06 2009
Indlæg: 16
Styrke: 15
RuBn86 er ny på vejen
Visiteret til fleksjob, er Handicap SU svært at opnå?

Jeg er som overskriften siger, for godt 7 år siden, visiteret til fleksjob. Jeg kunne godt tænke mig at komme i uddannelse. Jeg har kun folkeskole 9. klasse niveau.

Nu ved jeg godt at handicap SU kun gælder på videregående uddannelser, men hvis man kigger på su styrelsens hjemmeside, så er truemax uddannelsen også en videregående, selvom den kun kræver et tre måneders kursus inden for at komme ind på. (Kræver også du er flydende i engelsk.)

Ved i hvor svært det er, at opnå handicap su? Jeg blev i visiteringsperioden spurgt om jeg ville være førtidspensionist eller om jeg ville forsøge mig på fleksjob. Jeg valgte fleksjob pga. min alder på dengang 18 år.

Jeg er nu 25 år, lider af Ehlos Danlos syndrom. Det er en bindevævssygdom, der nedsætter min fysiske ydeevne. Derfor vil det ikke være muligt for mig, at have et studiejob ved siden af uddannelse.

Håber nogen herinde kender lidt til det.
RuBn86 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2012, 22:37   #2
Maja44
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2009
Indlæg: 469
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Maja44 er ny på vejen
spændene uddannelse

Ja det er svært at få Handicaptillæg, men bestemt ikke umuligt. Det vigtigste er at du har en læge med på sidelinien der kan bekræfte at du ikke kan have studiejob ved siden af.

Og så mener jeg faktisk at du kan søge om tillægget allerede når du søger ind på uddannelsen. Og det er en ret god ide, da SU styrelsen kan være helt op til 6 md om at behandle din ansøgning.

Jeg havde en klokkeklar udtalelse fra en psykolog, og har også fået mit tillæg, men måtte vente 6 md på at få det!!! fik det så godt nok med tilbagevirkende kraft (det gør man - men det var 6 meget lange og fattige måneder!

pøj pøj med det, håber det bliver godt for dig
Maja44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2012, 22:43   #3
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af RuBn86 Se meddelelser
Jeg er som overskriften siger, for godt 7 år siden, visiteret til fleksjob. Jeg kunne godt tænke mig at komme i uddannelse. Jeg har kun folkeskole 9. klasse niveau.

Nu ved jeg godt at handicap SU kun gælder på videregående uddannelser, men hvis man kigger på su styrelsens hjemmeside, så er truemax uddannelsen også en videregående, selvom den kun kræver et tre måneders kursus inden for at komme ind på. (Kræver også du er flydende i engelsk.)

Ved i hvor svært det er, at opnå handicap su? Jeg blev i visiteringsperioden spurgt om jeg ville være førtidspensionist eller om jeg ville forsøge mig på fleksjob. Jeg valgte fleksjob pga. min alder på dengang 18 år.

Jeg er nu 25 år, lider af Ehlos Danlos syndrom. Det er en bindevævssygdom, der nedsætter min fysiske ydeevne. Derfor vil det ikke være muligt for mig, at have et studiejob ved siden af uddannelse.

Håber nogen herinde kender lidt til det.
Prøv da at snakke med din kommune omkring en uddannelse.. alt andet lige så ville det være et plus for kommunen og ikke være så svært at få et flexjob, hvis man har en eller anden udd. med i bagagen..
Knus Lone
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2012, 22:49   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Der er betingelser for at få handicap SU og det er følgende:

modtage SU eller slutlån
gå på en videregående uddannelse
dokumentere, at din funktionsnedsættelse er varig

Du kan ikke få det ved siden af ledighedsydelse f.eks. og derfor mener jeg slet ikke, at du kan få denne mulighed som fleksjobber.

Men der er jo andre muligheder. Er du ledig? Hvis ja, har jobcentret mulighed for at revalidere dig, sådan at du kan få opkvalificeret dig, så du bedre kan få dig et job som fleksjobber....

Er du aldrig i den ledighedsperiode fået kursus eller lignende?

Du overvejer måske at gå ud af fleksjobordningen og få su og så søge om handicap SU?

De 3 måneder lyder ikke så lang tid - det synes jeg bestemt, at du må prøve at få snakket med din jobkonsulent om på dit jobcenter. Lyder jo spændende!

Du kan nævne det for din jobkonsulent, at der findes en paragraf i loven om, at en fleksjobber godt kan blive revalideret. (hvis denne ikke er opmærksom på det).
De har jo trods alt også et ansvar for, at du kan komme tilbage til arbejdsmarkedet. Med et 3 måneders kursus truemax kan godt give nogen muligheder.... Held og lykke!
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2012, 22:57   #5
nilla
Skal snart betale husleje på K10
 
nillas avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2005
Indlæg: 907
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
nilla er ny på vejen
Jeg får handicapSU uden at have en diagnose. Men jeg tror jeg har EDS ligesom dig. Men de ville have jeg skulle i fleksjob og jeg valgte selv at søge ind på studiet. Jeg ventede i 6 måneder på at få tillægget.
Nu skifter jeg så uddannelse da jeg fysisk ikke kunne klare den første og håber så at de er lidt hurtigere den her gang
Men der står forskellige steder at det max. tager 9 måneder og når man får det tilkendt, så får man det med tilbagevirkende kraft. Når du er tilkendt fleks, tror jeg dog ikke at det skulle være svært for dig at få.

Men spørgsmålet er hvad du så kan få bagefter?

og lige en tilføjelse. De skriver at man kan søge handicaptillæg 3 måneder før man starter på uddannelsen.
Men i praksis oplevede jeg at man først kunne søge det på samme tidspunkt som SU'en
nilla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2012, 00:17   #6
RuBn86
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-06 2009
Indlæg: 16
Styrke: 15
RuBn86 er ny på vejen
Ja har tænkt mig at droppe ledighedsydelsen.

Har søgt det sidste år om at få lov til at uddanne mig. Først var det en studentereksamen, efterfulgt af tre år på universitetet på NanoSciense. Men blev lige ringet op igår af min sagsbehandler, og fik forklaret at jeg havde fået afslag pga. det var for lang en plan, og de ikke ville gøre det pga. mit helbred. Føler efterhånden jeg har sat fast i RIGTIG lang tid!!

Men en anden ting.. fandt ud af nu, der højst sandsynligt stadig er brugerbetaling på uddannelsen hos Truemax - løber op i godt 280.000kr ialt Selvom den er su berretiget. Troede faktisk at så snart en uddannelse var godkendt til su, så forsvandt brugerbetalingen også. Men der er jeg nok helt galt på den.

Fandt dette her på deres side: http://truemax.dk/education/the-education/prices
RuBn86 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2012, 00:53   #7
Maja44
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2009
Indlæg: 469
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Maja44 er ny på vejen
øv øv det er sgu mange penge

er det fordi du specifikt gerne vil "lege" med 3D eller er det computerprogrammer eller ??? der trækker?
Maja44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2012, 01:09   #8
RuBn86
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-06 2009
Indlæg: 16
Styrke: 15
RuBn86 er ny på vejen
Er fordi jeg generelt rigtig godt kan lide og arbejde med 3d. Har øvet mig en del i programmer som 3ds max, mudbox og er igang med et kursus i Rhino3d samt vray.

Begyndte da jeg var omkring de 15 år gammel, men vil rigtig gerne havde en uddannelse bag ved det. Har været en del on off med det jeg har lavet, og føler jeg kan lære rigtig meget ved at komme på skole.

Ønsker self. at det efter end uddannelse skal ende i et job inden for branchen (film, spil og reklamer - samt meget andet hvor der er noget som skal visualiseres).
RuBn86 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2012, 01:10   #9
RuBn86
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-06 2009
Indlæg: 16
Styrke: 15
RuBn86 er ny på vejen
Men har læst lidt rundt omkring. Og ser ud som om det er meget randome hvilke personer der får betalt dette kursus/uddannelse af kommunen.. Dette forstår jeg simpelthen ikke. Og hvis det er dette, så burde jeg da egentlig og være en af dem som er berretiget til dette.. :/ Synes det er svært og finde rundt i det.
RuBn86 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-03-2012, 10:30   #10
jabma
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2010
Indlæg: 32
Styrke: 15
jabma er ny på vejen
Handicaptillæg til su

Sidder lige her og surfer rundt på siden og fandt hvad jeg søgte, nogen med lidt er faring indenfor handicaptillæg til su. Jeg har 2 ødelagte skuldre, med papir fra arbejdsskadestyrelsen på 10% varig men i den ene og den anden er der 10% varig men samt et anerkendt erhvervsevnetab på 15%. Mit spørgsmål er nu om jeg måske kunne være berettiget til handicaptillægget når jeg nu starter på en videregående uddannelse. Et studiejob ved siden af uddannelsen er en fysisk umulighed for mig.
jabma er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Visiteret til fleksjob Fru Vinther Alt det andet 3 21-08-2013 08:59
Er det svært at blive visiteret til fleksjob? ladytass Spørgsmål ang fleksjob 36 16-07-2011 03:47
Visiteret til fleksjob. Rikkesejer Spørgsmål ang fleksjob 7 16-12-2010 09:34
Visiteret til Fleksjob Vendel Spørgsmål ang fleksjob 4 20-01-2009 10:26
Er visiteret til fleksjob men!!!! Marianne.a.b Spørgsmål ang fleksjob 18 26-10-2007 17:34




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension