K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > De Unge

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

De Unge Hvordan er det at være ung eller relativt ung, og havnet i systemet enten som flekser eller førtidspensionist, eller på vej til en af delene.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-12-2011, 20:02   #1
Ihvarh
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-12 2011
Indlæg: 4
Styrke: 0
Ihvarh er ny på vejen
skizotypi og udd./arb. eller støtte?

Hej.

Jeg ved ikke, om jeg har skrevet under det rigtige emne, men nu prøver jeg.

Jeg er en ung kvinde på 22, der har haft en depression på ca. 4-5 år, og siden har fået konstateret skizotypi.
Jeg fik lige akkurat kæmpet mig igennem gymnasiet. Siden har jeg været på tegneskole og medieskole, men begge dele er gået ret dårligt. Nu går jeg på universitetet, men det går sgu heller ikke særligt godt. Jeg har svært ved at overskue dagene, hvis jeg skal noget. Jeg har svært ved at møde op til noget, hvis jeg føler, jeg skal præstere noget. Og jeg har svært ved at få lavet de mindste ting, fx bad og opvask og ikke mindst læse til timerne.

Jeg, mine forældre, min bostøtte og min psykiater er alle enige om, at jeg trænger til at "tage fri" et stykke tid, hvor jeg laver noget, der ikke bliver en fiasko, og hvor jeg kan fokusere på, at mindske sygdommens indflydelse på min hverdag. Jeg vil så komme tilbage til uddannelsessystemet/arbejdsmarkedet, når jeg føler, jeg kan klare det.

Nogle forslag til, hvad jeg kan gøre?

I dag har jeg snakket med jobcentret om kontanthjælp og straksafklaring. Nogen, der har erfaring med dette? Jeg er nemlig ikke sikker på, det er det rigtige for mig.

Jeg tænker også lidt på fleksjob eller deltidsjob, men hvordan fungerer det?

Jeg skal have ringet til jobcentret og høre om revalidering, men så vidt jeg har forstået, så er det mest økonomisk støtte? Det er jo ikke det, jeg har brug for. Eller jo, selvfølgelig skal jeg have en indkomst af en art, men jeg skal først og fremmest lave noget andet.

Eva
Ihvarh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2011, 20:49   #2
Maja44
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2009
Indlæg: 469
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Maja44 er ny på vejen
hey Eva
når du går på en videregående uddannelse er det formentlig delt op i semstre? hvis det er det - kunne du jo melde dig syg et semester og så se tiden an. Det vil give dig lidt mindre end et halvt år - hvor du så måske kan få afklaret med dig selv hvad du kan og vil. Det ville så betyde at du skal fortsætte på SU eller det du lever af nu, det er en ulempe hvis du tager sulån, da det så bliver et dyrt halvt år.
Hvis det skulle blive aktuelt er det din studievejleder/sekretær du skal snakke med. Samtidig kunne du så forhøre dig om mulighederne for at få SPS der er socialpædagogisk støtte til dit studie. Det er alt sammen noget dit studie skal tage stilling til og indstile dig til via SU-styrelsen.
Så mit bedste bud til dig er helt klart at tage en snak på dit studie før du gør noget som helst.
held og lykke med din pause - og med at komme igang igen senere
knus Maja
Maja44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2011, 20:51   #3
Maja44
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2009
Indlæg: 469
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Maja44 er ny på vejen
Du kan læse mere på su styrelsens hjemmeside : www.su.dk
men din studievejleder ved meget mere og kan rådgive dig helt præcist.
Maja44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2011, 21:18   #4
Ihvarh
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-12 2011
Indlæg: 4
Styrke: 0
Ihvarh er ny på vejen
Hej Maja

Problemet er (det skulle jeg nok også have nævnt i første indlæg), at jeg ikke ved, hvad jeg vil. Lige nu læser jeg klassisk arkæologi, men jeg vil ikke være arkæolog. Det ville jeg, da jeg startede, men det er ikke noget for mig alligevel. Så søgte jeg ind på pædagoguddannelsen, som jeg står på standby til nu, men det har jeg fortrudt. Jeg vil ikke være pædagog, og jeg vil ikke starte på endnu en uddannelse, som jeg bare dropper ud af. Det er jo begrænset, hvor mange videregående uddannelser man kan søge ind på. Så jeg søger ikke en mulighed indenfor uddannelse, medmindre jeg finder noget, jeg virkelig vil.
Ihvarh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2011, 22:51   #5
Agnes XXX
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2007
Indlæg: 453
Styrke: 17
Agnes XXX er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ihvarh Se meddelelser
Hej Maja

Problemet er (det skulle jeg nok også have nævnt i første indlæg), at jeg ikke ved, hvad jeg vil. Lige nu læser jeg klassisk arkæologi, men jeg vil ikke være arkæolog. Det ville jeg, da jeg startede, men det er ikke noget for mig alligevel. Så søgte jeg ind på pædagoguddannelsen, som jeg står på standby til nu, men det har jeg fortrudt. Jeg vil ikke være pædagog, og jeg vil ikke starte på endnu en uddannelse, som jeg bare dropper ud af. Det er jo begrænset, hvor mange videregående uddannelser man kan søge ind på. Så jeg søger ikke en mulighed indenfor uddannelse, medmindre jeg finder noget, jeg virkelig vil.
Der er nu ikke begrænsning på hvor mange uddannelser du kan søge ind på, du ryger "bare" længere ned ad optagelseslisten efter den tredie ansøgning.
Agnes XXX er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2011, 22:57   #6
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Uanset hvad, så skal du ihvertfald søge om handicaptillæg til SU hvis du fortsætter på uddannelsen eller påbegynder en ny. Det vil du helt sikkert kunne få.
Desuden vil det ikke være noget problem at få mentor (SPS) på uddannelsen.
Begge dele hjælper studievejlederen dig med at søge, og begge dele kræver en udtalelse fra din psykiater.

Uanset hvad, så syntes også jeg, at du skal tage en åben og ærlig snak med studievejlederen, for han/hun kan formodentlig fortælle dig en hel masse om mulighederne for støtte - både revalidering og gennem SU-styrelsen.

Jeg kender ikke noget videre til "straksafklaring", men for mig lyder det ikke som om, at du skal gå ind i noget som helst straks-noget.
Det lyder ikke som om, at du er på et punkt, hvor det er muligt at finde ud af, at hvad det er du kan og vil og skal på sigt.
Som du selv skriver, så har du brug for rolige rammer hvor du stille og roligt kan (gen)opbygge stabilitet og overskud.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2011, 23:00   #7
Ihvarh
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-12 2011
Indlæg: 4
Styrke: 0
Ihvarh er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Agnes Marie Se meddelelser
Der er nu ikke begrænsning på hvor mange uddannelser du kan søge ind på, du ryger "bare" længere ned ad optagelseslisten efter den tredie ansøgning.
Ja, det var det jeg mente :P Mit gennemsnit blev ikke overvældende, så jeg har ikke behov for at ryge længere ned på listen, og så spilde mine muligheder på uddannelser, som jeg alligevel ikke er motiveret til at gennemføre.


annagw:
Jeg har allerede handicaptillæg
Jeg har ikke lyst til at gå på uddannelsen, for jeg har ikke lyst til at gennemføre. Så hellere bruge mine SU-klip senere på en uddannelse, jeg vil. Jeg vil netop gerne have en pause fra uddannelsesræset, fordi det, udover at det ikke er en ønskeuddannelse, tærer på mig, og jeg kan ikke holde til det i længden. Jeg vil gerne høre lidt om revalidering, men det lyder ikke umiddelbart som det jeg leder efter.

Som du skriver til sidst, så aner jeg ikke, hvad jeg skal på sigt og har brug for rolige rammer. Derfor vil jeg gerne have en pause fra uddannelsessystemet. Medmindre det er noget supermotiverende, hvor jeg samtidig kan hjælpes igennem. Men jeg ved ikke, om det findes. Jeg sidder lige nu og kigger på uddannelser på ug.dk, for at se, hvad jeg har at vælge imellem.

Sidst redigeret af Ihvarh; 19-12-2011 kl. 23:11.
Ihvarh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2012, 08:35   #8
HRK
På vej til at lære K10
 
HRKs avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2011
Lokation: Odsherred
Alder: 33
Indlæg: 10
Styrke: 13
HRK er ny på vejen
Tag nået tid, hvor du måske kommer i nået erhvervs praktik, så du kan afprøve nogle af de ting du muligvis kunne være interesseret i at uddanne dig til senere?

Ligemeget hvad syntes jeg også at det lyder til at du har brug for én periode, hvor du ikke hele tiden skal præsterer, skal sørge for at lektier er lavet osv.
HRK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2012, 10:38   #9
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.735
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til.....

Kære Ihvarh

Læs denne tråd som du muligvis kunne have glæde af:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=20879

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 18-01-2012, 11:39   #10
Debutanten
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-12 2011
Lokation: Hillerød komune
Indlæg: 235
Styrke: 13
Debutanten er ny på vejen
Hvis du kun med nød og næppe kom igennem gymnasiet vil jeg ikke anbefale dig at fortsætte på uni da det kræver noget mere.

er du kommet helt ud af din depression? hvis nej skal du det først inden du springer ud i noget nyt.

Flexordning kunne være en mulighed. men så skal du indstille dig på et længere forløb med jobprøvning. For at få et flexjob skal du også have en uddannelse eller erfaring indenfor et arbejdsområde som du kan klare på flex ellers bliver det svært at få job.

Deltidsjob vil jeg ikke anbefale med din baggrund/dianose. Et arbejde på almindelige betingelser kræver meget idag.

Har selv skizotypi og været igennem hele møllen med flex og får nu fp.
Debutanten er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
§ 34 særlig støtte Tænkeren Alt det andet 13 21-02-2013 11:00
Journalister-Støtte Acta eller ej Webmaster Politik og Samfund 2 08-02-2012 10:35
Støtte til bil. SoLost Alt det andet 4 11-04-2010 16:52
§34 særlig støtte nille60 Alt det andet 24 27-02-2010 21:32
bolig støtte bo m Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 14-01-2009 02:03




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension