K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-12-2011, 12:29   #1
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Ingen førtidspension til personer under 40 år (næsten)

Fandt dette forslag om revidering af pensionsmulighederne for "unge" under 40 år:

Forslag fra kommunerne

Jeg har ikke nået at læse det hele, men hvis de kan få lov at føre det ud i livet, så syntes jeg det ser yderst fornuftigt ud...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 12:50   #2
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Fik helt ondt i maven af at læse det fra KL... Et udviklingsforløb på 11 år... Puha, ville jeg med den viden, jeg har om kommunal sagsbehandling ikke bryde mig om... Et lyspunkt er dog, at det skal være frivilligt...

Vi har her i kommunen haft et særligt tilbud til svage borgere - det blev lukket, fordi det var for "tidskrævende" (læs: for dyrt i forhold til resultaterne)...

En anden ting jeg hæfter mig ved, er at KL kræver/foreslår en "hurtig udredning og behandling" af psykiatri og læge. Dét kræver jo så også, at psykiatrien får et gevaldigt løft... Og dét koster igen...

Men vil da lige indskyde, at jeg som sådan ikke er modstander af, at svage/syge borgere tilbydes et forløb, der også kunne vare lidt længere, for at give dem muligheden for et arbejdsliv. Det skal bare være realistisk, og dét har jeg pt svært ved at se, hvordan det kan blive...


Sidst redigeret af Risa; 14-12-2011 kl. 13:33.
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 13:36   #3
SÅrdnok!
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-06 2009
Lokation: Vejle/Jelling
Indlæg: 405
Styrke: 15
SÅrdnok! er rigtig godt på vej
jep...og Vejle kommune prøver allerede nu at forhale sager MED FOLK OVER 40 med henblik på langvarige kontanthjælssager...på svært handicappede vel at mærke
føj for *****
SÅrdnok! er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 13:53   #4
Vej86
Afhængigheds tegn af K10
 
Vej86s avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2010
Lokation: Verden
Indlæg: 384
Styrke: 14
Vej86 er ny på vejen
€Jeg håber det kommer til at tage nogle år før det kommer igennem.
__________________
Så er der tid til at tage en længere pause fra k10. Håber det går godt med jer der ude Der flere ting som kræver mig sø som mit eget handicap og min sygdom
Vej86 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 13:53   #5
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Jegh skrev jo også at HVIS de kan få lov til at gøre det de vil i forslaget, er det en god ide

Ellers er det ikke

Vi har også i den kommune jeg var ansat i et sådan specielt team. Og problemet her er jo at da det IKKE hører under noget decideret udredning/behandling/afklarings forløb (som det ville gøre ifølge forslaget) så aner man jo ret beset ikke hvad det skal føre til. Tror det vil hjælpe hvis man har et bestemt mål med opgaven
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 15:04   #6
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Nu har jeg nærlæst punkterne, og er nu overbevist om at det er en god ide... Der står dog ikke et ord om økonomi. Men når alt kommer til alt, så er det i hvert fald bedre at sætte ind med tidlig hjælp, så borgeren kan få støtte/behandling eller hvad der skal til, istedet for at de skal sejle deres egen sø.
Som jeg ser det vil systemet, hvis forslaget bliver gennemført, blive meget mere smidigt. Tror også det bliver nemmere at overskue en evt. sløj økonomi, hvis man i det mindste kan se at der bliver hjulpet med de andre problemstillinger...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 15:07   #7
Lotus1
Udmeldt Bruger
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 198
Styrke: 14
Lotus1 er ny på vejen
Jeg kan også får det helt dårligt over hvis de får det igennem. Jeg synes at det er meget underligt at der sjovt nok aldrig står noget om hvad man skal leve af hvis man skal i sådan et forløb.

Det er da umenneskeligt hvis man får kontanthjælp, det kan de bare ikke byde folk at skulle leve af i mange år, det er jo ikke det der er menningen med den ydelse.

Jeg tror desværre at der kommer til at blive flere selvmord, og det er jo vanvittigt at de får skubbet folk derud.
Lotus1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 15:10   #8
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Lotus1 Se meddelelser
Jeg kan også får det helt dårligt over hvis de får det igennem. Jeg synes at det er meget underligt at der sjovt nok aldrig står noget om hvad man skal leve af hvis man skal i sådan et forløb.

Det er da umenneskeligt hvis man får kontanthjælp, det kan de bare ikke byde folk at skulle leve af i mange år, det er jo ikke det der er menningen med den ydelse.

Jeg tror desværre at der kommer til at blive flere selvmord, og det er jo vanvittigt at de får skubbet folk derud.
Det er da langt mere tragisk det der foregår nu, hvilket for rigtig manges vedkommende er ingenting overhovedet...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 15:55   #9
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 18
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Der står dog ikke et ord om økonomi.
Det er heller ikke meningen, at læseren skal tænke i økonomiske baner under læsning af forslaget ...


Men vi ved jo godt, at sådan et forslag ikke er fremlagt for hverken de blå, brune eller blandingsfarvede øjnes skyld, men råt på bundlinien handler om spekulative: sminkede besparelser, der forsøges "solgt" ved kun at vise forsiden af medaljen.


Citat:
Men når alt kommer til alt, så er det i hvert fald bedre at sætte ind med tidlig hjælp, så borgeren kan få støtte/behandling eller hvad der skal til, istedet for at de skal sejle deres egen sø.
Det vil de fleste nok være enig med dig - idet der ikke kan være mange argumenter, der taler imod en god og tidlig indsats.


Citat:
Tror også det bliver nemmere at overskue en evt. sløj økonomi, hvis man i det mindste kan se at der bliver hjulpet med de andre problemstillinger...
Kan du se det for dig: Borgeren visiteret inden for de eksisterende rammer (= kontanthjælp) til: en meget beskeden ydelse eller egenforsørgelse i op til 22 år ?

Det er enhver kommunal kassemesters våde drøm ...


Udskift i stedet den eksisterende ydelsesform med en udviklingsydelse på samme økonomisk niveau og betingelser som førtidspensionen.

Borgeren under 40 år der sendes i et udviklingsforløb, skal have et retskrav på en udviklingsydelse, som anført.

Først når det er sket, så kan der argumenteres for, at forslaget ikke handler om (mere eller mindre skjulte) økonomiske besparelser.


BTW: Nu (spin ?) påstås der, at: "Kommuner sparer ved at opgive svage ledige".
Citat:
I løbet af blot tre år er antallet af kontanthjælpsmodtagere, der stemples som uarbejdsdygtige, vokset med ikke mindre end 75 procent. Det viser tal fra Arbejdsmarkedsstyrelsen.
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/201...2.htm?rss=true


Vi kender jo tendensen her på K10 ... syltekrukke på kontanthjælp op til flere årtier ...

Igen kan man sige, at et udviklingsforløb på en udviklingsydelse som beskrevet ovenfor kan være et plus for alle.

Som reglerne er i dag er det bare en syltekrukke, der burde have ændret sine rammebetingelser, således at borgere der syltes længere end fx 2 år i match 3 automatisk tilkendes en midlertidig førtidspension med genoptagelse fx hvert 3 år - eller som forslaget sigter imod: visiteres til et udviklingsforløb med en retsbestemt udviklingsydelse på det niveau jeg har beskrevet ovenfor.

Pengene til projektet kan passende hentes ved en øget indsats imod skatteunddragelse, konkursrytteri, spekulative kreditorundragelser, ved at rulle skattelettelser tilbage, foretage skatteøkonomiske ændringer vedr. det at drive forretningsmæssig "filantropivirksomhed" her i lander mv.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 16:02   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg synes det lyder fornuftigt, og med lidt finpudsning af skarpe kanter, kan det komme til at se endnu mere fornuftigt ud. For mig lyder det som om der i det mindste er en plan der skal sikre mod de der åndssvage aktiveringer......

Jeg har bla hørt Vestager sige (flere gange) at der også kommer en reform af selve kontanthjælps området, så mon ikke det kan betyde, at der kommer en mere fair fordeling og nye begreber på området der lige som inddeler folk i forskellige gruppe- Fx kontanthjælp for de arbejdsmarkedsparate, en anden 'udredningsydelse' for de ikke arbejdsmarkedsparater ect. Så ikke ALLE er kontanthjælpsmodtagere?
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kommunernes bevilling af førtidspension til personer med en psykisk lidelse Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 15 21-11-2012 14:54
30.000 personer: Fyn har flest på førtidspension Webmaster K10 Nyheder 0 29-02-2012 21:00
ingen førtidspension saturn Fremtiden for fleksjob og førtidspension 17 05-01-2012 22:58
Mangler personer som har søgt førtidspension AndersHansen Politik og Samfund 3 11-11-2009 18:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension