K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Den nyttige viden vi alle har

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Den nyttige viden vi alle har Her kan du sætte link tips og andet ind, som andre i din situation kan have nytte af at vide

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-09-2011, 16:04   #1
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
God bog: Syge på tvangsarbejde af Ellen Ryg Olsen

Hvis nogen har overskud til at læse ovennævnte læge med 12 års erfaringer som socialmediciner i Københavns Kommune vinkel på behandlingen af førtidspensionsansøgere, så er det vist bogen.

Kort resume:

Citat:
”Dette er en bog, der fortæller om, hvordan en socialforvaltning sekunderet af centralforvaltningen har behandlet mennesker, der har bedt om
hjælp. Det drejer sig om vidt forskellige mennesker fra kontorchefen til den politiske flygtning, alle er de, uden stands anseelse, blevet behandlet uden anerkendelse af deres ret til at bede om hjælp, og uden respekt. Deres værdighed er blevet krænket, deres lovsikrede rettigheder er blevet trådt
under fode, og de er blevet snydt i forskellige grader.

Jeg har arbejdet som lægekonsulent i flere kommuner, og har senest arbejdet fem år som læge på en revalideringsinstitution. Der har jeg været vidne til og direkte impliceret i Københavns Kommunes behandling af mange af de mennesker, der har søgt kommunen om hjælp, fordi helbredet ikke længere slog til. Jeg har siddet med hundesyge mennesker, der er blevet henvist til arbejdsprøvning, fordi systemet var og er gennemsivet af den idé, at alle skal arbejde ligegyldigt hvad – en indstilling der fastholdes med en næsten besværgende aggressivitet, samtidigt med at tusinder forgæves søger arbejde.

Henvisningerne til arbejdsprøvning er ofte sket på trods af, hvad der faktisk
står at læse i loven, og i øvrigt på trods af hvad al sund fornuft tilsiger. I denne bog vil jeg for det første fortælle fire historier: En om pædagogmedhjælpervikaren, en om kontorchefen, en om den hårdt arbejdende gæstearbejder, og en om den politiske flygtning, for gennem deres historier at belyse sløset og respektløs sagsbehandling, manglende
kendskab til love, regler og praksis, samt chikane og magtmisbrug.

For det andet vil jeg prøve at se på, hvad det er, der sker, når formentlig fornuftige mennesker som ansatte i en forvaltning kan se det som deres opgave at forvalte den nu gældende hovne indstilling til syge, nedslidte og udstødte mennesker. Både at de så villigt påtager sig at mistro et menneske, der kommer til dem for at bede om hjælp, og at de giver efter for kommunalt og statsligt pres om at spare på førtidspensionerne, ved enten at lade hånt om de love der faktisk er, eller ved at fortolke paragrafferne så stramt og
så bureaukratisk, at de mister deres mening. Dette er således ikke nogen særlig munter bog. Den er selvfølgelig skrevet i håb om at kunne provokere til en vis besindelse i systemet.

Den er også skrevet for at yde en form for oprejsning til de mennesker, der er blevet dårligt behandlet. Men mest af alt er den skrevet for at forsøge at se den fornedrelse i øjnene, som jeg blev en del af, og for at stilne den vrede, som denne fornedrelse har udløst.”
Min fremhævning, og dermed anbefaling til at læse bogen, da oprejsning sjældent er muligt via systemet.

Kilde: http://mmcmedie.dk/sygetvangsarbejder.pdf

http://bibliotek.kk.dk/ting/object/710100%3A26002141
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2011, 16:19   #2
SÅrdnok!
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-06 2009
Lokation: Vejle/Jelling
Indlæg: 405
Styrke: 15
SÅrdnok! er rigtig godt på vej
der mangler en thumbs up smiley..........ka ' ikke siges mere korrekt
SÅrdnok! er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2011, 16:42   #3
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Jep, den er særdeles anbefalelses værdig

Ps, har man mulighed for at opleve Ellen Ryg fortælle om både bog og sit tidligere arbejde, ja, så kan jeg også varmt anbefale dette
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2011, 21:49   #4
Priks
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2010
Lokation: Odense
Alder: 45
Indlæg: 264
Styrke: 14
Priks er ny på vejen
Det lyder rigtig interessant. Jeg vil se om jeg kan overskue at læse hendes bog i nærmeste fremtid. Tak for tippet.
Priks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2011, 23:04   #5
maruus
Ved at flytte ind på K10
 
maruuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: Gladsaxe
Alder: 75
Indlæg: 533
Styrke: 16
maruus er ny på vejen
Er det ikke en bog der udkom for en del år siden- og selv om meget af det der er beskrevet stadig er relevant, ville det da være interessant om emnet var fulgt op siden - jeg syntes jeg har læst mig til gennem årene , at tingene er yderligere forværret .
Men har desværre ingen viden om nyere publikationer.
maruus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2011, 00:15   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jo, den udkom 2005/2006. Mener at indslaget i TV2 var efterår 2005.

Jeg var med i indslag i TV2 nyhederne som eks på afslag på førtidspension, trods afklaring, ifm udgivelsen.

PS er ikke med i bogen.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2011, 08:28   #7
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej herinde

Bogen er ganske rigtigt fra 2005, og så desværre ikke indslaget i TV2, da jeg dengang endnu ikke blev trukket gennem fornedrelsens maskineri, og derfor heller ikke kan vide om det er blevet værre end dengang bogens forfatter har skrevet den.

Men faktum er, at denne form for fornedrelse ligesom mobning bliver en iboende del af praksis, når der ikke gøres noget ved det. Det forsvinder i hvert fald ikke af sig selv.

Anbefaling af bogen var ikke i nyhedsøjemed, men såmænd bare, hvis der sad andre som mig, der kunne lune sig ved at en læge har gjort op med denne praksis, set fornedrelsen i øjene, som Ellen Ryg Olsen jo også selv blev en del af. Det synes jeg er flot, at er for mig at tage ansvar!

Og dejligt at hun kan gøre gavn på Center for Torturofre og Kofoed Skole, og holder fanen højt i forhold til kommunerne og lægekonsulenterne fuldstændigt har tilsidesat almen menneskelig etisk forsvarlig behandling.

Og Buster, også dejligt m. de rejsende foredrag om bogen og det den bekriver.

Var der flere af hendes slags ville systemet jo ikke kunne forsætte! Det handler jo også om, som vi andre gange her på K10 har givet udtryk for omkr. SB'erne: at man i anstændighedens navn må sige fra, hvis man ellers tilhører den slags mennesker, der gerne vil se sig selv i spejlet om morgenen: og kunne sige, at jeg er ikke en del af dette m. god samvittighed.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-09-2011, 12:52   #8
ekseleven
Afhængigheds tegn af K10
 
ekselevens avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2010
Lokation: København
Indlæg: 378
Styrke: 0
ekseleven er ny på vejen
Hej gunvor


Bogen fra 2005 er stadig aktuel.

Jeg syntes at Ellen Ryg Olsen er meget modig når hun tør kritisere et råddent system hun selv har været en del af. Hun er sikkert blevet upopulær blandt de gamle kolleger og har måske oplevet at nogle har vendt ryggen til hende.
Her på K10 koster det osse mig øretæver at kritisere et råddent system hvor jobfirmaer tjener penge på aktivering/arbejdsprøvning af syge og svage mennesker.
Flere øretæver til mig kommer måske senere i dag.


Ekseleven
ekseleven er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fattige ejer ikke kroppen: siger afd.læge Ellen Ryg Olsen fra RCT gunvor Lægekonsulenternes Rolle 10 17-09-2011 06:52
Ellen Ryg Olsen bl.a. om evaluering af førtidspensionsreform zuza Fremtiden for fleksjob og førtidspension 1 28-07-2007 14:18
Syge på tvangsarbejde Metro Den nyttige viden vi alle har 2 27-10-2006 22:18
Debataften med Ellen Ryg Olsen. Stella Det er da strengt ! 1 08-03-2006 17:37
Ellen Ryg Olsen på tv2 lorry. Hejdien Et godt link! 3 11-12-2005 15:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension