K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-09-2011, 10:20   #1
hvorformig
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2011
Indlæg: 61
Styrke: 14
hvorformig er ny på vejen
Lægekonsulent tilhør

Hej

Jeg er lidt i tvivl om hvor grænsen er for, hvor tæt relateret kommunens lægekonsulent må være i forhold til min kommunesag?

Må lægekonsulenten være fast vikar i min egen læge's praksis?

Hilsen

Hvorformig
hvorformig er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2011, 12:29   #2
Nol
Føler sig hjemme på K10
 
Nols avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2011
Lokation: Esbjerg
Alder: 52
Indlæg: 33
Styrke: 14
Nol er ny på vejen
Lægekonsulentens rolle

Hej HvorforMig:-)

Lægekonsulenten må ikke være "inhabil"!!! Det er jo et vidt begreb - men for så vidt må han/hun gerne være vikar i dit lægehus, men må ikke kende dig eller din lægesag...ikke at det ikke forekommer, for det gør det jo.
Der er alt for mange lægekonsulenter, der ikke er klar over de klart definerede regler på området, så der ikke vækkes tvivl om lægekonsulentens upartiskhed.
Tal evt. med din egen læge om mulighederne for en Second opinion da lægekonsulenten er vikar.
Ønsker dig held på din vej
Nol er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2011, 10:53   #3
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Nol

Hermed om inhabilitet i Forvaltningensloven § 2:

Citat:
Kapitel 2 – Inhabilitet
Vejledninger mv.

Forvaltningsloven (Justitsmin. vejl. af 4/12 1986. Afsnit III).

§ 3. Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, er inhabil i forhold til en bestemt sag, hvis

1) vedkommende selv har en særlig personlig eller økonomisk interesse i sagens udfald eller er eller tidligere i samme sag har været repræsentant for nogen, der har en sådan interesse,

2) vedkommendes ægtefælle, beslægtede eller besvogrede i op- eller nedstigende linie eller i sidelinien så nær som søskendebørn eller andre nærstående har en særlig personlig eller økonomisk interesse i sagens udfald eller er repræsentant for nogen, der har en sådan interesse,

3) vedkommende deltager i ledelsen af eller i øvrigt har en nær tilknytning til et selskab, en forening eller en anden privat juridisk person, der har en særlig interesse i sagens udfald,

4) sagen vedrører klage over eller udøvelse af kontrol- eller tilsynsvirksomhed over for en anden offentlig myndighed, og vedkommende tidligere hos denne myndighed har medvirket ved den afgørelse eller ved gennemførelsen af de foranstaltninger, sagen angår, eller

5) der i øvrigt foreligger omstændigheder, som er egnede til at vække tvivl om vedkommendes upartiskhed.

Stk. 2. Inhabilitet foreligger dog ikke, hvis der som følge af interessens karakter eller styrke, sagens karakter eller den pågældendes funktioner i forbindelse med sagsbehandlingen ikke kan antages at være fare for, at afgørelsen i sagen vil kunne blive påvirket af uvedkommende hensyn.

Stk. 3. Den, der er inhabil i forhold til en sag, må ikke træffe afgørelse, deltage i afgørelsen eller i øvrigt medvirke ved behandlingen af den pågældende sag.
Citat:
§ 4. Bestemmelserne i § 3 gælder ikke, hvis det ville være umuligt eller forbundet med væsentlige vanskeligheder eller betænkelighed at lade en anden træde i den pågældendes sted under sagens behandling.

Stk. 2. For medlemmer af en kollegial forvaltningsmyndighed gælder bestemmelserne i § 3, selv om en stedfortræder ikke kan indkaldes. Bestemmelsen gælder dog ikke, hvis myndigheden ville miste sin beslutningsdygtighed eller det af hensyn til myndighedens sammensætning ville give anledning til væsentlig betænkelighed, dersom medlemmet ikke kunne deltage i sagens behandling, og behandlingen ikke kan udsættes uden væsentlig skade for offentlige eller private interesser.

Stk. 3. Ved kollegiale forvaltningsmyndigheders valg af medlemmer til hverv kan et medlem uanset bestemmelserne i § 3 deltage, selv om medlemmet er bragt i forslag. Bestemmelserne i § 3 gælder ikke for regionsråds eller kommunalbestyrelsers beslutninger om vederlag m.v. til medlemmer.

§ 5. Vedkommende minister kan efter forhandling med justitsministeren for bestemte områder fastsætte regler, der fastlægger den nærmere rækkevidde af bestemmelserne i §§ 3 og 4.

§ 6. Den, der er bekendt med, at der for den pågældendes vedkommende foreligger forhold, som er nævnt i § 3, stk. 1, skal snarest underrette sin foresatte inden for myndigheden herom, medmindre det er åbenbart, at forholdet er uden betydning. For så vidt angår medlemmer af en kollegial forvaltningsmyndighed gives underretningen til myndigheden.

Stk. 2. Spørgsmålet om, hvorvidt en person er inhabil, afgøres af den i stk. 1 nævnte myndighed.

Stk. 3. Vedkommende må ikke selv deltage i behandlingen og afgørelsen af spørgsmålet om inhabilitet, jfr. dog § 4, stk. 1 og 2. Dette gælder dog ikke på områder, hvor andet er fastsat i henhold til lov.
Kilde: http://www.socialjura.dk/index.php?i...8b6318b6a#6919

Mine fremhævninger, som jeg synes, man bør holde sig meget nøje for øje.

Har din kommune ikke flere lægekonsulenter?

I så fald man en anden end den der er vikar i din prak. lgæes praksis tage sig af vurdering af dine lægefaglige papirer i kommunen, da den lægekonsulent, der til tider er viakr hos din prak. læge, jo har adgang til hele din journal via denne praksis, og demed kan tilegne sig viden, som ikke er relevant for din sag.

Ellers er der jo også den mulighed, at kommunen for en enkel gang køber sig til denne ekspertice fra en lægekonsulent fra anden kommune, således at der ikke lades nogen tvivl.

Jeg mener i dit tilfælde at kap. 4, §3, stk. 5 er central for dig, idet der ikke må være tvivl om evt. inhabilitet!

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2011, 12:16   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
venter selv svar fra en lægekonsulent
er indkaldt til møde i næste uge med min sagsbehandler

i min verden er en lægekonsulent inhabil, fordi denne person har jo også fået af vide
de skal tænke på en kommunes økonomi
lige så snart denne person er ansat og uden lægeløfte, kan sidde og afgøre en persons fremtid. uden at have snakket eller set en person
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2011, 12:25   #5
Nol
Føler sig hjemme på K10
 
Nols avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2011
Lokation: Esbjerg
Alder: 52
Indlæg: 33
Styrke: 14
Nol er ny på vejen
Smile

Hej Gunvor

Jep - hvis ikke jeg var tydelig nok - jeg giver dig ret i at lægen er inhabil, såfremt patienten er patient i lægens private praksis. Der står ikke noget i loven om vikarer, men her må da gælde de samme regler, hvis man er patient ved pågældende læge.
Lægekonsulenten er ansat af kommunen som administrativ medarbejder og må i den forbindelse ikke "blande" tingene - altså være inhabil i sagen.
Jeg tænker det måske var en idé at tage det op med sektionslederen for at bede om ny vurdering ved anden lægekonsulent, og så i øvrigt få slettet den anden/gamle vurdering af journalen, hvis der står noget man er ked af.

/Nol
Nol er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ny lægekonsulent gøjneren Alt det andet 8 28-03-2012 17:26
Lægekonsulent Stueplanten Dit og Dat 14 18-12-2011 22:20
Lægekonsulent? Suk Spørgsmål ang fleksjob 8 14-05-2009 07:00
Lægekonsulent Dorthemusen Dit og Dat 4 26-03-2009 11:07
Forskellen på en Lægekonsulent ansat i lokalforvaltningerne? Og en Lægekonsulent ansa @PerChr Lægekonsulenternes Rolle 2 06-08-2008 01:31




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension