K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-09-2011, 13:20   #1
heidilis
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 31-08 2011
Lokation: brøndby
Indlæg: 4
Styrke: 0
heidilis er ny på vejen
Kan min sag genoptages ved endnu en sygemelding?

Så er jeg endelig blevet bruger her på k10. Det er jo et fantastisk forum som jeg har kigget en del på.

Jeg har selvfølgelig osse en historie som driver al overskuddet ud af mig.
I april 2007 blev jeg sygemeldt fra mit arbejde som pædagog, og blev til sidst opsagt pga. sygdom.
I december 2009 fik jeg besked på at årsagen til min sygdom var stationær, og jeg derfor var nødt til at raskmelde mig, eller søge bistandshjælp, uden have modtaget hjælp til min tilbagevenden til arbejdsmarkedet.
Jeg har efterfølgende fundet ud af at der måske er blevet begået nogle procedure fejl i kommunens håndtering af mit forløb.
På k10 så jeg et link der henviste til ressourceprofil og arbejdsevnemetode.
Det har bekræftet mig i min oplevelse af at være havnet som aktiv jobsøgende, men i virkeligheden for "syg" til at være på linje med almindelige arbejdssøgende.
Pt. har jeg været på dagpenge i snart 2 år, og jobsøgende, uden at komme i regulært arbejde. I juni 2010 mistede jeg retten til dagpenge og fik panikslagent søgt et vikariat som pædagog, ellers hed det bistandshjælp. Jeg vandt imidlertid min anke mod a-kassen og fik min dagpengeret tilbage.
Jeg nåede at være i vikariatet 3 uger, hvorefter jeg måtte sygemelde mig igen.
Kommunen hørte jeg ingenting fra før jeg krævede at komme til en samtale. Chefen for området endte med at true mig i telefonen, da jeg ville klage over deres sagsgang.
Igen er jeg raskmeldt og aktiv jobsøgende, med udsigten til ophør af dagpenge til september 2012. Jeg føler jeg er hængt til tørre da jeg ikke formår at komme i arbejde på almindelige vilkår, og ikke har fået den fornødne hjælp.
Min sag er nu 2 1/2 år gammel, men kan jeg sygemelde mig igen, i håb om at jeg kan henvise til manglende ressourceprofil og kræve at de tager arbejdsevnemetoden i brug, eller er mit løb kørt.
Til orientering kan jeg nævne at, jeg intet skriftligt har modtaget i min sag, og derfor ikke føler at jeg på noget tidspunkt har kunnet tage stilling til kommunens måde at forvalte lovgivningen på.
Efter min sidste sygemelding, blev jeg dog tilbudt 5 samtaler hos en psykolog til brug for afklaring af min jobsituation, og 4 ugers virksomhedspraktik i min sagsbehandlers svigerindes børnehave. Min sagsbehandler fra sygedagpenge sagen har af en eller anden mærkelig grund stillet sig til rådighed til mine samtaler på jobcenteret, efter hendes udsagn: Vi vil jo helst ikke ha Heidi tilbage på sygedagpenge.
heidilis er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-09-2011, 13:25   #2
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Hvad siger dine lægepapirer ?

Hvis de siger du er syg og tilstanden stationær, kan du jo ikke bare raskmeldes.

Ellers må du bede kommunen om at indhente yderligere lægelig dokumentation til belysning af din sag.

Ja der skal normalt laves en ressourceprofil, og dernæst skal man i arbejdsprøvning for vurdering af ens arbejdsevne, med henblik på flexjob eller fp.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-09-2011, 14:55   #3
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
De er nød til at starte din sag "forfra" du vil kun få ballade ud af at begynde at rode i at de har bummet den tidligere, og det vil skade din sag.

Du kan sagtens henvise til at du har noget liggende fra tidligere, i den forbindelse burde kommunen have indhentet noget lægeligt dokumentation.

Det med arbejdsevnemetodem, igen vil det være dumt at begynde at kræve at de tager den i brug, du skal derimod lade være med at raskmelde dig uanset hvad der sker.

Du får ikke meget i gennem ved at begynde at forlange, du får derimod en masse modvilje, for de skal dælme nok vise dig hvem der bestemmer (og det ER dem der bestemmer)
At du er blevet tilbudt nogle samtaler med en psyk (eller hvad du nu ellers får tilbudt) er du død og pine tvunget til at se på med andre briller end du gør, det ER kommunens forsøg på at finde ud af hvad pokker det her skal ende med, de er i fuld krig med at finde ud af om du BARE skal være alm ledig, eller hvad pokker du skal, og ved at stritte imod og brokke dig, gør du det bare svære for dem.

Naturligvis skal de tiltag foregå inden for rimelighedens grænser, men en samtale med en psyk ER også inden for rimelighedens grænser, de beder dig jo ikke om at deltage i noget der forværre din situation, så længe de ikke gør det, og så længe det ikke er 3 gang de gør det, lige så længe gør du klogest i at deltage så godt du kan, uanset hvor gak det virker at du skal det, og uanset om du får sygedagpenge, KHJ eller noget helt 3.

Dog er det værste du kan gøre at raskmelde dig, også selv om at det er et panisk forsøg på ikke at ryge på KHJ, for det er en betingelse at man har ret til dagpenge for at kunne modtage sygedagpenge, så i realiteten vil man alligevel ikke få det vilde ud af sådan et stunt, ud over at man risikere problemer med a kassen, fordi man ikke må modtage dagpenge hvis man ikke står til rådighed, og det gør man jo ikke hvis man er så syg at man ikke kan klare et alm 37 timers job.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-09-2011, 17:57   #4
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af heidilis Se meddelelser
Så er jeg endelig blevet bruger her på k10. Det er jo et fantastisk forum som jeg har kigget en del på.

Jeg har selvfølgelig osse en historie som driver al overskuddet ud af mig.
I april 2007 blev jeg sygemeldt fra mit arbejde som pædagog, og blev til sidst opsagt pga. sygdom.

I december 2009 fik jeg besked på at årsagen til min sygdom var stationær, og jeg derfor var nødt til at raskmelde mig, eller søge bistandshjælp, uden have modtaget hjælp til min tilbagevenden til arbejdsmarkedet.

Jeg har efterfølgende fundet ud af at der måske er blevet begået nogle procedure fejl i kommunens håndtering af mit forløb.
På k10 så jeg et link der henviste til ressourceprofil og arbejdsevnemetode.
Det har bekræftet mig i min oplevelse af at være havnet som aktiv jobsøgende, men i virkeligheden for "syg" til at være på linje med almindelige arbejdssøgende.

Pt. har jeg været på dagpenge i snart 2 år, og jobsøgende, uden at komme i regulært arbejde. I juni 2010 mistede jeg retten til dagpenge og fik panikslagent søgt et vikariat som pædagog, ellers hed det bistandshjælp.

Jeg vandt imidlertid min anke mod a-kassen og fik min dagpengeret tilbage.
Jeg nåede at være i vikariatet 3 uger, hvorefter jeg måtte sygemelde mig igen.

Kommunen hørte jeg ingenting fra før jeg krævede at komme til en samtale. Chefen for området endte med at true mig i telefonen, da jeg ville klage over deres sagsgang.

Igen er jeg raskmeldt og aktiv jobsøgende, med udsigten til ophør af dagpenge til september 2012. Jeg føler jeg er hængt til tørre da jeg ikke formår at komme i arbejde på almindelige vilkår, og ikke har fået den fornødne hjælp.

Min sag er nu 2 1/2 år gammel, men kan jeg sygemelde mig igen, i håb om at jeg kan henvise til manglende ressourceprofil og kræve at de tager arbejdsevnemetoden i brug, eller er mit løb kørt.

Til orientering kan jeg nævne at, jeg intet skriftligt har modtaget i min sag, og derfor ikke føler at jeg på noget tidspunkt har kunnet tage stilling til kommunens måde at forvalte lovgivningen på.

Efter min sidste sygemelding, blev jeg dog tilbudt 5 samtaler hos en psykolog til brug for afklaring af min jobsituation, og 4 ugers virksomhedspraktik i min sagsbehandlers svigerindes børnehave. Min sagsbehandler fra sygedagpenge sagen har af en eller anden mærkelig grund stillet sig til rådighed til mine samtaler på jobcenteret, efter hendes udsagn: Vi vil jo helst ikke ha Heidi tilbage på sygedagpenge.
Hej Heidi,

Jeg har lige lavet nogle ophold i din tråd og første indlæg ellers kan være en værre smøre at komme igennem for mange herinde .

Øhh, som jeg ser din "sag", så har du jo ikke nogen. Det seneste du skriver er, at du er raskmeldt og aktivt jobsøgende med dagpenge udløb i 2012 ??

Tiltrods for dette har du været omkring jobcenteret og din tidligere sagsbehandler sidder og "fanger" dig, men ligger det længere tilbage eller indimellem?

Hvis du vil tage tyren ved hornene og melde dig syg, så er du nødt til at gøre det med "hud og hår". Er du syg så er du syg og følger afklaring under sygedagpenge. Når denne så ophører så ser man på om du kan forlænges hvis du altså ikke er blevet afklaret allerede.

I øvrigt kan du anmode om akt indsigt så du kan se hvad kommunen har liggende på dig allerede, men hvis du ikke har anket dine sdp. sager, i tilfælde af udløb, så er der ikke noget at hente der desværre.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2011, 08:54   #5
heidilis
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 31-08 2011
Lokation: brøndby
Indlæg: 4
Styrke: 0
heidilis er ny på vejen
Nej det er rigtigt jeg ikke har nogen sag, længere. Og desværre var jeg ikke bekendt med procedurerne da jeg var sygemeldt. Kan nogen hjælpe mig i forhold til reglerne om sygedagpenge.
Kan jeg sygemelde mig som ledig, uden at have optjent x antal timer på en arbejdsplads?
Og i det tilfælde, hvor længe kan jeg så være sygemeldt?
Måske jeg på den måde kan få en "sag " igen
I skrivende stund sidder jeg på et jobsøgningskursus sammen med akademikere, og skal søge jobs aktivt. Problemet er jo at jeg stadig kæmper med mine psykiske vanskeligheder, og måske skulle have haft fleksjob, eller endnu en revalidering.
heidilis er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2011, 09:19   #6
Nol
Føler sig hjemme på K10
 
Nols avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2011
Lokation: Esbjerg
Alder: 52
Indlæg: 33
Styrke: 14
Nol er ny på vejen
Sygemelding

Kære Heidilis,
Det er jo altid svært hvad man skal stille op, når man først har "lagt sig ud" med systemet, så jeg vil - ligesom andre - råde dig til at lade være. Man/vi er den lille og systemet er den store, og i de allerfleste tilfælde vinder de. På den anden side, hvis du magter det og har et kæmpe overskud og masser af gå-på-mod så hepper jeg på dig
Du spørger om du kan sygemelde dig nu, hvor du er raskmeldt, fuldt ledig. Ja, så længe det er i overensstemmelse og efter aftale med din egen læge. Sørg altid for at du har opbakning fra din egen læge (vil jeg anbefale).
Når du så har været sygemeldt i 14 dage vil du overgå fra fagforeningsudbetaling til det offentlige system, og har du her fået sygedagpenge i mere end 52 uger, vil man se på om du skal have forlænget dine sygedagpenge, om der skal søges revalidering/fleksjob eller indstilles til ansøgning om FP efter §§17 eller 18.
Såfremt ingen af de førnævnte muligheder bliver dig bevilget henvises du til at blive afklaret på kontanthjælp, mens du er sygemeldt. Afklaringsforløb er du selv interesseret i skal være så kort som muligt, i dette tilfælde - af åbenlyse årsager.
Og så vil jeg sige at det bedste, for dig, nok må være at forblive sygemeldt. Det ér urimelig hårdt, specielt økonomisk. men heldigvis kan man håbe perioden kun bliver ganske kort.

Jeg håber du kan bruge noget af det her, og jeg ønsker dig lykke på din vej

mvh Nol
Nol er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2011, 11:01   #7
heidilis
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 31-08 2011
Lokation: brøndby
Indlæg: 4
Styrke: 0
heidilis er ny på vejen
Lightbulb Tak for jeres svar

Hej igen.

Nu er nye tanker dukket op i forbindelse med mit indlæg.

Hvor længe kan jeg være på sygedagpenge hvis jeg sygemelder mig igen?
Er det ligeså længe som min sygedagpenge periode løber?
Min sygemelding fra 2007 til 2009 var jo 2 år.
Starter en ny sygeperiode op?

Min problematik er at jeg ikke magter at starte op på fuld tid, hverken i ordinært arbejde, løntilskud eller virksomhedspraktik, hvilket er de eneste muligheder jeg har i den situation jeg er havnet i nu.

På den anden side tør jeg ikke at sige ja til at jeg ikke er fuldt til rådighed for arbejdsmarkedet, for så kan jeg ikke bibeholde min ret til dagpenge.

Jeg er sikker på at jeg med hjælp, kan vende tilbage og fungere i et ordinært job over en periode.

Tæller dagpenge perioden når man er sygemeldt?

Lidt nytte info:
Har fået diagnosen, borderline i mild grad. En udfordring som jeg nok må lære at leve med, men som har følger som, angst, socialfobi, lav grad af identitets følelse, depressioner, med meget mere.

Tak fordi i tager jer tid til at svare.
Håber ikke at spørgsmålene er en gentagelse fra det oprindelige indlæg
heidilis er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2011, 12:45   #8
Nol
Føler sig hjemme på K10
 
Nols avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2011
Lokation: Esbjerg
Alder: 52
Indlæg: 33
Styrke: 14
Nol er ny på vejen
Smile

Hej igen Heidilis

Godt at høre fra dig igen.

Jeg vil prøve at besvare dine spørgsmål så godt som muligt, startende med nummer ét: hvor længe kan du være på sygedagpenge: det kan man være i 52 uger, for så vidt at man ikke har haft sygdom indenfor de sidstværende 52 uger. Det vil sige, for at komme til et af dine senere spørgsmål: Kan jeg få sygedagpenge selvom jeg har fået sygedagpenge i 2 år til 2009 - ja, for hvis din sidste sygedagpengeudbetaling var til 2009, er der gået mere end 52 uger siden sidste sygedagpengeudbetaling, og så starter en ny udbetalingsperiode.

Til punkt to: du tænker ikke du kan klare at starte op på fuld tid, ved hverken det ene eller det andet tilbud: hvis du er sygemeldt, skal du sådan set også tænke på at blive frisk, at komme tilbage til det ordinære arbejdsmarked, der - som du skriver - er dit mål. Dét er det du gerne vil, og sammen med din rådgiver, skal i finde en vej i nå dét mål i din sygeperiode. Tænker jeg.

Til punkt tre: Tæller dagpengeperioden når du er sygemeldt: ja, den tæller de første 6 uge som ledig, så bliver man registreret som sygemeldt.

Det er godt til dig at du har fået lidt "skriv" på dit sygdom, så du har noget at forholde dig til - uagtet at det er svært. Så har du noget du skal arbejde med, men du ved hvad det er - måske gør det udfordringerne lidt mere "spiselige".

Ønsker en dejlig dag

/Nol
Nol er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2011, 22:31   #9
venstrehånd
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2011
Indlæg: 21
Styrke: 13
venstrehånd er ny på vejen
hej heidilis hej læst det hele igennem og tænker lidt du skriver meget om dine dagpengeret altså går jeg ud fra du er medlem af en form for en fagforening mit bud til dig er at hvis du ikker er klar over det så har din fagforening en fagretslig sagsbehandler som er til for dig ved godt han/hun ikke kan svare dig på alt hva du vil spørge om men du har mulighed for at have denne person som fuldmagtshaver i din sag samt som bisidder til samtlige møder ved kommunale sb bruger selv denne form for hjælp imin egen sag og kan sige det har taget meget fra ens selv at man kan få lidt ekstra hælp fra dem også .. det er jo også det vi betaler dem for håber det var lid nyttigt...

fortsat god dag venstrehånd
venstrehånd er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
FP genoptages om 5 år? Aistlin Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 52 09-08-2013 09:30
sagen genoptages hver år nielsen69 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 30-01-2012 08:08
Sygemelding rose Dit og Dat 7 29-01-2010 23:29
Sygemelding itte Alt det andet 5 21-05-2009 11:50
Højesteretsdom betyder, at mange arbejdsskadesager kan genoptages Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 0 01-05-2009 20:30




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension