K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob Når du er visiteret til fleksjob og skal igang med at søge "JOBBET" er der nogle ting der er værd at vide!

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-08-2011, 11:49   #1
CtrlAltDelete
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-04 2010
Indlæg: 32
Styrke: 15
CtrlAltDelete er ny på vejen
Faglært eller ej

Hej med jer

Dette spørgsmål er på vegne af en veninde der, som jeg, også er fleksjobber. Hun har lige været så heldig at få et job i butik. Hun er oprindeligt uddannet kontorassistent.

Hun har lige modtaget hendes kontrakt og i den står mindstelønnen for en ufaglært butiksansat (kr. 16.797). Nu er spørgsmålet om ikke hun burde få løn som værende faglært (kr. 18.297)? I overenskomsten står der: "Medarbejdere med faglig uddannelse inden for handelsområdet aflønnes således, kr. pr. md.: kr. 18.297,00".

Jeg er i min bedste overbevisning at en uddannelse som kontorassistent falder ind under at være en uddannelse inden for handelsområdet. Er der nogle der ved noget om dette? Nogle der måske er medlem af HK og gider at kontakte dem og spørge?

På forhånd tak for hjælpen
CtrlAltDelete er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2011, 12:33   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Foreslår din veninde melder sig ind i en fadforening, som kan varetage hendes interesser. Så vil hun være berettiget til hjælp
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2011, 12:57   #3
CtrlAltDelete
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-04 2010
Indlæg: 32
Styrke: 15
CtrlAltDelete er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Foreslår din veninde melder sig ind i en fadforening, som kan varetage hendes interesser. Så vil hun være berettiget til hjælp
Jeg tror hun sætter det lidt højere at få mad på bordet til sine børn end at melde sig ind i en fagforening! Misforstå mig ikke, jeg er selv tilhænger af, at man er medlem af en fagforening - men vi kan vist godt blive enige om, at der ikke er nogen grund til at bruge de penge førend man har fået et job. Og jo, det har hun så lige fået - men som det ser ud til lige nu kommer hun stort set til at sætte penge til at gå på arbejde grundet til den lille forskel på mindstelønnen og ledighedsydelsen.

Herinde er jeg vant til at vi hjælper hinanden, så jeg håber stadig at der er nogen der kan komme med et brugbart svar (no offense)
CtrlAltDelete er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2011, 13:01   #4
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Din veninde kan kun få løn som ufaglært diskenspringer....og også kun mindstelønnen på området... Skal hun have mere, så skal der forhandles om lønnen... og idet hun ikke er i en fagfore. så bliver hun nødt til at gøre det selv... så alt andet lige er det tudetosset af hende ikke at være med i en fagfore. ..

Men det er jo bedre end det hun får på ledighedsydelse!!
Knus Lone
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2011, 13:07   #5
CtrlAltDelete
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-04 2010
Indlæg: 32
Styrke: 15
CtrlAltDelete er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Lunasdatter Se meddelelser
Din veninde kan kun få løn som ufaglært diskenspringer....og også kun mindstelønnen på området...
Men det er jo bedre end det hun får på ledighedsydelse!!
Knus Lone
Hej Lone

Tak for svar! Og ja, det er da 1700 kr. før skat mere end ledighedsydelsen. Men så skal der jo betales AMB og transport frem/tilbage til job. Jeg tror at hun havde set frem til at få en lidt mere optimal levestandard når nu hun kom i job, hvilket jeg godt kan forstå.

Jeg må opfordre hende til at forhandle en lidt bedre løn

Tak for hjælpen
CtrlAltDelete er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2011, 13:34   #6
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Det er jo hendes valg om hun vil være medlem - men måske det kan betale sig. Hun kan da i al fald spørge ind til fx HK om de vil kunne hjælpe hende, hvis hun melder sig ind.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2011, 14:08   #7
kbh
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-12 2006
Indlæg: 30
Styrke: 18
kbh er ny på vejen
Men hun vil jo også få beskæftigelses fradrag... Er det ikke på noget ligende 14000kr.?
kbh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2011, 14:08   #8
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Kommunen skal med i forhandlingen af lønnen, og hvis de har fundet frem til, at det er mindstelønnen, så er det også dét, man skal regne med. Der kan dog i nogle steder også få funktionstillæg oveni.

Man kan godt forhandle selv til en højere løn. Men tror det ikke er så tit, de vil give mere. Kommer nok an på, hvor meget de får i refusion af fuldtidslønnen.

Jeg var selv ikke i fagforening, da jeg startede i jobbet. Får udover mindstelønnen også funktionstillæg for området. (HK) Men hvis jeg f.eks. arbejdede i en anden kommune i landet, ville jeg have fået meget mere i løn, ca. et par tusinder, men sådan er det desværre. Det ville jeg have fået uanset, om jeg var i fagforening eller ej, fordi arbejdsgiveren har pligt til at give mindstelønnen ligemeget hvad. Overenskomsten er den, som gælder.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2011, 14:09   #9
kbh
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-12 2006
Indlæg: 30
Styrke: 18
kbh er ny på vejen
så altså de 1700kr. før skat ekstra plus et fradrag på 1000kr. ca. hver måned ekstra. Er det ikke korrekt?
kbh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2011, 14:20   #10
CtrlAltDelete
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-04 2010
Indlæg: 32
Styrke: 15
CtrlAltDelete er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af cato78 Se meddelelser
Men hun vil jo også få beskæftigelses fradrag... Er det ikke på noget ligende 14000kr.?
Det havde jeg slet ikke tænkt på...tror jeg heller ikke hun har - så tak for det Fandt lige denne på skat.dk:

Beskæftigelsesfradrag

Du har automatisk et beskæftigelsesfradrag på 4,25 pct. af din indkomst som fx løn og overskud af virksomhed. Det er således indregnet i din forskudsopgørelse.

Fradraget beregnes af indkomst før arbejdsmarkedsbidrag fratrækkes, men efter eventuelle bidrag og præmier til privattegnede pensionsordninger er fratrukket. Beskæftigelsesfradraget kan højst udgøre 13.600 kr. i 2011.
CtrlAltDelete er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Udd. på revalidering eller su eller????? Siv Alt det andet 13 13-01-2011 13:46
faglært? = ingen revalidering! buster Politik og Samfund 6 22-09-2010 20:05
Købt eller Solgt?? Skal jeg gine eller gæde? Rikke H Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 29-01-2008 02:15
År eller måneder - kommune eller sundhedsvæsen zuza Det er da strengt ! 3 12-01-2008 15:01




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension