K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-08-2011, 22:32   #1
igam1951
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2008
Indlæg: 65
Styrke: 17
igam1951 er ny på vejen
uligebehandling.........

Hej alle brøkpensionister !

Hej til Alle brøkførtidspensionister omfattet af eu-ret.

Vidste I at den danske metode , man bruger til beregning af brøkførtidspension i Danmark , som skulle være lige så godt eller lige med pro-rata, diskriminerer ældre førtidspensionister.

jo ældre man er så mindre brøken man får!!!!!!!!,

person som blev født i 1951 og har boet 178 måneder får 18/40
personer som er født 10 og 20 år senere får henholdvis 24/40 og 36/40.

Derfor man ikke må bruge den danske metode når man har ret til brøkførtidspension fra Danmark og et andet EU- stat.

EU-Forordningens 1408/71 regler siger at vi skal lige behandles !!!!.

pga. ren og skær matematik , tilgodeså man kun yngrer personer.

kun prorata beregningen garanterer os ligebehandling, således at man får lige det man har optjent, når man har været erhværvsaktiv i mindst to EU- stater.
ligesom man beregner brøførtidspension til Danske borgere som bor i et andet EU Land.
Deres brøførtidspension er beregnet alene i forhold til faktiske bopælsperioder,dvs. for 15 år i danmark får de 15/40 af dansk fuld førtidspension.

Så må man konstatere, at De er også diskriminetet i forhold til EU`s-borgerer som bor i Danmark , fordi de ikke får ekstra 3år , som vi får, takket være den danske national beregningsmetode.


Ved pro-rata beregning er det gældende , at man skal have tillæg til pensioner , så frem sumen af begge ydelser er mindre end alle forsikrings perioder man har optjent i begge EU-lande ( art 50 af 1408/71 ).

Erhværvsaktive EU-s borgere med lovlig ophold i Danmark og som har fået tilkendt invalidepension / førtidspension i begge lande , har krav på, at få omberegnet og justeret den danske pension med optjeningstid fra en adnet EU - land, SÅ LÆNGE MAN BOR I DANMARK.

Dette opnås ved anvendelse af art. 51, stk. 2 af forordning 1408/71.( Vejledning 9250 af 01.05.2010 - under kapitel " tvungen modregning ".)

Derfor sikkert mange spekulerer , hvorfor man har, i stedet for faktisk tid 15 år i Danmark får man f.eks. 18 /40 dele af dansk fuldpension. Det skyldes den danske metode , som burde være lige så godt eller bedre end prorata.
Men der er den ikke , hvad angår ældre personer.

http://www.youtube.com/user/igam1951.../4/gqANP6JvJXE

her er link til lille video om emne.

mht. nyeste afgørelser vedr:§ 27a
I disse afgørelser Ankestyrelsen heller ikke påpeger den personskreds , afgørelser finder anvendelse på.

Efter min mening , man kan ikke anvende disse afgørelser i forhold til personer omfattet af mindst to Stater lovgivninger, kun til personer som har kun brøkpension optjent i Danmark og ikke har været erhværvsaktive , og heller ikke har optjent pension fra andet EU-Landt.

Der konstaterer Ankestyrelsen, at brøkpension og alle andre indtægter plus supplemet må ikke være mindre end kontanthjælpsatsen , så hvorfor man skal beregne pensioner i to lande , man burde bare nøjes med kontanthjælp i stedet for, og spare alle administrative udgifter, som opstår ved behandling af pensioner når begge lande er indblandet, da Vi alligevel ville have ret til kontanthjælp , alene pga. lovlig ophold i Danmark.!!!!!!
igam1951 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2011, 16:24   #2
A-Odense
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2008
Indlæg: 103
Styrke: 17
A-Odense er ny på vejen
Er alle brøkpensionister forsvundet fra forum ?????
A-Odense er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2011, 16:53   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Ikke at jeg helt lige er med i alt det brøkregning..

Men studser over at du skriver at man alligevel ville have kunnet få kontanthjælp pga lovligt ophold i Danmark...

Nu kræver kontanthjælp så også at man har boet i mindst 7 år i landet indenfor de seneste 8 år, for at man er berettiget til kontanthjælp... samt at der er sket en social begivenhed og at man ikke har formue eller en ægtefælle der kan forsørge en.

Så de regler er jo faktisk skrappere end reglerne for pension..

Hvis man får brøkpension der ikke kan dække ens udgifter, har man så mulighed for at søge om hjælp efter § 27 a i aktivloven.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2011, 17:12   #4
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Ikke at jeg helt lige er med i alt det brøkregning..

Men studser over at du skriver at man alligevel ville have kunnet få kontanthjælp pga lovligt ophold i Danmark...

Nu kræver kontanthjælp så også at man har boet i mindst 7 år i landet indenfor de seneste 8 år, for at man er berettiget til kontanthjælp... samt at der er sket en social begivenhed og at man ikke har formue eller en ægtefælle der kan forsørge en.

Så de regler er jo faktisk skrappere end reglerne for pension..
Det er til forskal at være på kontanthjælp og på førtidspension.
Det er OK med optjeningsprincippet hvis man vil søge om kontanthjælp. Man førtidspension? Neeee....
Men så vid jeg husker den sag om dansk brøkpension har allerede været forelagt for europæisk ombudsmand, men jeg husker ikke resultatet.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2011, 17:20   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Det er til forskal at være på kontanthjælp og på førtidspension.
Det er OK med optjeningsprincippet hvis man vil søge om kontanthjælp. Man førtidspension? Neeee....
Men så vid jeg husker den sag om dansk brøkpension har allerede været forelagt for europæisk ombudsmand, men jeg husker ikke resultatet.
Betyder det at du slet ikke synes der skal være noget krav..

Jeg mener eneste krav for at få fuld pension er jo at man er dansk statsborger, og har boet i landet i 3 år på et eller andet tidspunkt mellem det 15. år og pensionsalderen....
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2011, 17:43   #6
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser

Jeg mener eneste krav for at få fuld pension er jo at man er dansk statsborger, og har boet i landet i 3 år på et eller andet tidspunkt mellem det 15. år og pensionsalderen....
Nej....sådan er det ikke. Det er kun noget som folk tror, at sådan er det.

Efter min mening, folk som er danske stadsborgere burde have fuld førtidspension og folkepension.
Alt anden er diskriminerende.

Det er hellere ikke optjeningsprincippet som give ret til dansk indfødsret. Hvis det var tilfald, var det noget andet.

En brøkpension er som brøk dansk stadsborgerskab.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2011, 17:48   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Åh... ja jeg har som sagt ikke tjek på det....
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension