K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-07-2011, 01:08   #1
0401AMvB
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-01 2011
Indlæg: 94
Styrke: 14
0401AMvB er ny på vejen
Ressourceprofil

Hej allesammen,
Jeg har været sygemeldt i 6 md. pga. rygsmerter.
Min sagsbehandler mener at der bør udarbejdes en RP, så fra på mandag skal
jeg på et 3-4 ugers kursus/projekt, hvor jeg skal udarbejde en sådan.
Er det ikke ret usædvaneligt at MAN SELV udarbejder RPen? Og allerede efter
6 md? Hvad siger I andre??
Hilsen og
0401AMvB
0401AMvB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2011, 01:19   #2
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej 0401AMvB

Den har jeg aldrig hørt før - på kursus 3 - 4 uger ofr at lave en RP?

Der må være noget du har misforstået el. også taler din SB meget uklar tale.

Oppe under nyttige links findes Arbejdsevnemetoden, kig under RP og du kan se dels hvordan en sådan laves og hvad den består af.

Men kort: du og din SB bør sammen udarbejde en RP, nogle SB kan også udlicitere til ekstern, men kun den indledende del af RP, som handler af fakta: f.eks. tidl. job, ect. Hvorpå dette sendes til sagsbehandler, som skriver det ind i RP'en og I taler sammen om hvad der ellers skal arbejdes hen mod.

Jeg ville skrive en mail til SB, hvor du beder vedkommende uddybe indholdet af dette kursus, og henvise til arbejdsevnemetoden, når du har skimmet omkr. RP i link ovenfor.

Nogle forsøger at tørre en hel RP-arbejde af på borger, det er ikke ok.

Det er faktisk fint I kommer i gang m. RP på nuværende tidspkt., da du allerede har gået syg 6 mdr. af de 52 mdr., som er max uden forlængelse af SDP.

mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2011, 02:30   #3
0401AMvB
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-01 2011
Indlæg: 94
Styrke: 14
0401AMvB er ny på vejen
Hej,
Jo, den er skam god nok - jeg skal selv udarbejde den RP. De første 3 uger består af undervisning i hvad en RP skal indeholde. Den sidste uge består så af konkret udarbej-
delse. HAR modtaget kursusplan!!
Tak for responsen.
0401AMvB
0401AMvB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2011, 07:50   #4
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej 0401AMvB

Er det sådan at du kan scanne kursusplan ind her på K10 evt. vedhæfte som dokument?

Hvem udbyder dette kursus?

Jeg er noget rystet over dette, og synes det lugter af en måde, at aktivere og dermed få penge til kassen, men som mangler reel værdi. Gud ved om det kommer ind under beskæftigelserettet tilbud?

Mange hilsner

Gunvor


Har andre været på lign. kursus: kun om RP og varighed af 4 uger???
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2011, 09:40   #5
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Smart at du skal på kursus?
Som Gunvor skriver, denne skal laves af sagbehandler men i samarbejde.

Indhold i en Ressourceprofil er dels fortid, dels lægeligt, og dels nuværende afklaring af arbejdsevne?

For at lave denne, skal du netop afklares i arbejdsevne!

Hvad med en afklaring af arbejdsevne?

Jeg kunne frygte at du således IKKE når dette inden udløb af sygedagpenge?

Er du lægeligt afklaret eller afvendter du behandling eller andet?

Spørg sagsbehandler om hvornår du skal have en afklaring af din arbejdsevne?

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2011, 10:01   #6
Trunten
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-01 2011
Indlæg: 175
Styrke: 14
Trunten er ny på vejen
Jeg skulle også selv lave rp, dog uden kursus. Blev endda rykket for den da jeg ikke kunne overskue det, men fik ikke hjælp til det. Kan idag se jeg ikke var realistisk omkring egen formåen...men flot så det ud ;-)
Trunten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2011, 10:44   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Trunten Se meddelelser
Jeg skulle også selv lave rp, dog uden kursus. Blev endda rykket for den da jeg ikke kunne overskue det, men fik ikke hjælp til det. Kan idag se jeg ikke var realistisk omkring egen formåen...men flot så det ud ;-)
Jeg synes også, at jeg har læst om flere herinde, som har måttet skrive deres egen rp, alene.

Set i det lys er det jo ganske positivt, at komme i kursus vedr. dette, og formodentlig få hjælp til det hvis behovet er der.

De 2 rp'er jeg har er begge lavet af sb, jeg har først set dem ved partshøring.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2011, 12:49   #8
llp
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-12 2010
Lokation: nordjylland
Indlæg: 6
Styrke: 0
llp er ny på vejen
Har også været på et 4 ugers kursus da jeg skulle lave rp. Hver gang var der undervisning i 2-3 punkter på rp- som man der efter selv skulle udfylde/arbejde med. Da rp var færdig var der møde med med min sagsbehandler og de 2 undervisere, hvor der blev lagt en plan for det videre forløb(arbejdsprøvning,revalidering osv.) Alt i alt synes jeg ar det var et godt forløb og at det var givende at være sammen med andre der også skule lave rp.Dog syntes jeg at underviserne ofte fokuserede på "hvad kan du" hvor jeg mener at det også er vigtigt at få frem "hvad kan du ikke/hvad har ændret sig osv.
Jeg var på et lignende 4 ugers kursus da jeg skulle i virksomhedspraktik. Her var der undervisning i jobsøgning/samtaler/kontakt til virksomheder osv. Der efter skulle man så ud og søge sin egen praktikplads. Hvis man ikke selv kunne eller at det ikke lykkes at finde en praktikplads hjalp underviserne.
Dette forløb var ikke så positivt. For mange på holdet var det svært at tage kontakt til virksomhederne for at komme i praktik, da det indebar at man skulle fortælle om sin sygdom og hvorfor man var sygemeldt-dette var grænseoverskridende for mange og ofte fik man afsllag på praktikplads . Underviserne sagde så at man i 1. omgang ikke skulle fortælle om sygdom/skånebehov men vente til et evt. møde.
Desuden var det svært for mange at melde sig syg når de ikke kunne klare forløbet da de jo selv havde søgt om praktikpladsenn og der med blev deres grænse for hvad de kunne klare overskredet.
Det virkede som om at underviserne kun havde for øje at placere kursisterne i en virksomhedspraktik uden at tage særlig meget hensyn til Sygdom og skånehensyn.
Undervisenes motto var at alt kan lade sig gøre, dog måtte de opgive at virksomhedsplacere en kursist der skulle ligge ned pga dårlig ryg.
llp er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2011, 14:04   #9
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
Der er flere kommuner hvor man skal på kursus i 3-4 uger, i forbindelse med udførelsen af Ressourceprofil.

I Næstved kommune kan man blive send afsted, i kommunens regi, i op til 4 uger, hvor der er foredrag og gruppearbejde omkring Ressourceprofilen, og man har hjælp til at udfylde den på korrekt vis.

Ydermere er der en motionsdag, og en hjemmearbejdsdag.

Jeg nåede aldrig selv at deltage, men fik også en fin brochure.....
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2011, 15:55   #10
0401AMvB
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-01 2011
Indlæg: 94
Styrke: 14
0401AMvB er ny på vejen
@popiae: Jeg er blevet MR-scannet, men har ikke fået svar endnu - skal møde special-
lægen 9/8.
@gunvor: Jeg har ikke mulighed for at scanne ind, men lad mig citere fra pjecen:
"Målgruppe:
Du er sygemeldt og der ikke umiddelbart udsigt til at du kan raskmelde dig.
Formål:
Formålet er at udarbejde din personlige ressourceprofil - en beskrivelse af ressourcer,
udviklingsmuligheder og barrierer i forhold til at du kan komme tilbage til arbejdsmarkedet.
Hvor har du dine styrker og muligheder og hvad betyder det for din arbejdsevne?
Mål:
Målet er at du selv skal skrive din ressourceprofil så den bliver så fyldestgørende som
muligt - således at du og din rådgiver har det bedste udgangspunkt for i samarbejde at
finde ud af, hvad der skal til for at du kan vende tilbage til arbejdsmarkedet.
Indhold:
Der gives introduktion, undervisning samt oplæg i ressourceprofilens 5 elementer:
1. Materielle forhold og netværk
2. Faglige og praktiske kompetencer
3. Personlige kompetencer
4. Helbredsmæssige forhold
5. Dit arbejdsmarkedperspektiv
Diskussion af profilens elementer foregår med afveksling i individuelt arbejde, gruppear-
bejde samt i plenum."
Tak for jeres respons.
Hilsen og kram
0401AMvB
0401AMvB er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ressourceprofil christiane Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 04-12-2012 08:31
Ressourceprofil Ayaa Alt det andet 44 21-09-2010 12:34
Ressourceprofil... Susanne2412 Alt det andet 2 07-09-2010 18:28
Ressourceprofil Adam SR Alt det andet 8 04-09-2010 13:10
ressourceprofil Heart2breake Alt det andet 18 24-08-2010 01:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension