K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-07-2011, 23:02   #1
Vejleq31
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 05-07 2011
Indlæg: 12
Styrke: 13
Vejleq31 er ny på vejen
I klemme i systemet.

Jeg står i en rigtig træls situation.. Jeg blev sygemeldt for 48 uger siden og har netop fået afvide at min sygedagpenge ophører pr. den 1/8.

Jeg blev sygemeldt med stress/depression samt min kroniske tarmsygdom colitis ulcerosa. Jeg er stadig ikke kommet ovenpå, er netop blevet sat op i medicin (dobbelt dosis) antidep. Jeg går til psyk 2 gange i månenden, er i et behandlingsforløb på psykiatrisk afd. hvor hun så sent som idag ville give et bud på at det ville tage et halvt til et helt år før jeg kommer ovenpå. Jeg har netop fået udarbejdet en ressourceprofil hvor hende der har lavet den har lagt vægt på hvordan jeg har det som person, hvad jeg har været igennem, samt min sygdom - hun har skrevet at det ville være godt for mig at blive hjulpet igennem en kortvarig uddannelse på deltid for at få mig tilbage på arbejdsmarkedet.

Jeg har spurgt min socialrådgiver om jeg kunne få en revalidering, hun ville tage det op på morgenmødet sidste mandag hvor det med det sammen blev fejet af - dette var ikke muligt da jeg sagtens kunne komme tilbage til det brede arbejdsmarked som rengøringsass. fx....

Udover mine tidligere nævnte belastninger er jeg multiallergiker - dvs der er mange ting jeg ikke kan være i nærheden af, jeg har mange ledsmerter i forbindelse med min sygdom - går ligeledes til fysioterapeut...

Er det fuldstændig urealistisk at stile mod en revalidering så jeg kan komme igennem det her og få en uddannelse der kan hjælpe mig på vej. Jeg er kommet i jobprøvning indenfor sundhed/sport og har været det i 3 uger... de vil gerne på sigt have mig som elev, men mine timer er ikke højere end 12 på nuværende tidspunkt..

Jeg har ikke tidligere stået i sådan en situation her og er i vildrede - håber der er nogen derude der kan hjælpe

På forhånd tak
Vejleq31 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2011, 23:51   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Nu ved jeg ikke hvad du har arbejdet med tidligere... og om det er umuligt for dig at vende tilbage til det... for så vil det være en fordel med et stykke papir hvor det stod..

Hvis du ikke kan komme over 12 timer - hvilke uddannelser er der så man kan tage med kun 12 timers samlet fremmøde og arbejdsindsats.... ?

For hvis du ikke kan mere end det - vil de heller ikke indstille dig til en revalidering der overstiger det....
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2011, 01:43   #3
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

5) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.
Jeg mener så absolut du bør forlænges, efter hvilken er din SB´ers hovedpine, du skal bare nøjes med at SKRIVE til SB´er og spørge efter forlængelselsmulighederne jævnfør § 27 i sygedagpengeloven.

Sammen med beder du om aktindsigt, for du skal altså lige være sikker på at din SB´+ er er i besiddelse af følgende udtalelse fra fra din psyk:
Citat:
hvor hun så sent som idag ville give et bud på at det ville tage et halvt til et helt år før jeg kommer ovenpå.
for det er altså den du skal forlænges på.

Har din kommune ikke denne udtalelse skal du se af i en fart at sørge for at de får den, evt mede din psyk om at få det på skrift (så kan du selv tage en kopi til dig selv) og aflevere den personligt til kommunen, og det skal aller helst være i en rivende fart.

Vil psyk ikke det, så søger du bare aktindsigt i dine journaler, og samtidig beder du om udsættelse af din sag hos kommunen, med den begrundelse at du er ved at indhente nye væsentlige oplysninger i din sag hos din psykiater, som du ønsker at få med i din partshøring (så SKAL de faktisk udsætte din sag, dog kan de godt finde på at være så djævelsk næsvise ikke at give dig udsættelse, og så begynder det at blive temmelig indviklet, men det håber vi ikke vi får brug for at komme nærmere ind på )

Når din ydelse så stanses, så anker du stoppet med henvisning til at du burde være blevet forlænget jævn før punkt 3 i §27 i sygedagpengeloven i det du er under behandling og det af psykriateren forventes at du vil blive rask inden for de beskrevne 2*52 uger

Tager jeg ikke meget fejl gider din kommune ikke en gang forsøge at slippe af sted med ikke at forlænge dig, for de ved du vil få medhold, men samtidig skal du forvente at de sikkert vil strække den så langt som muligt, dvs til at du altså liiige skal op og markere dig med en anke over stoppet, det er helt typisk adfærd fra kommunerne, går den så går den, og det gør den ikke hos dig
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2011, 10:26   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
Har din kommune ikke denne udtalelse skal du se af i en fart at sørge for at de får den, evt mede din psyk om at få det på skrift (så kan du selv tage en kopi til dig selv) og aflevere den personligt til kommunen, og det skal aller helst være i en rivende fart.
Blot en lille tilføjelse herfra.

Når du afleverer noget på kommunen, så bør du bede om en kvittering på, at de har modtaget det.
Ting har det med at forsvinde.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2011, 15:42   #5
Vejleq31
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 05-07 2011
Indlæg: 12
Styrke: 13
Vejleq31 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Nu ved jeg ikke hvad du har arbejdet med tidligere... og om det er umuligt for dig at vende tilbage til det... for så vil det være en fordel med et stykke papir hvor det stod..

Hvis du ikke kan komme over 12 timer - hvilke uddannelser er der så man kan tage med kun 12 timers samlet fremmøde og arbejdsindsats.... ?

For hvis du ikke kan mere end det - vil de heller ikke indstille dig til en revalidering der overstiger det....

Hej Pip

Jeg er først lige kommet igang med min jobprøvning og kører på 3. uge - derfor kun de 12 timer - skulle gerne nå længere op inden længe.
Vejleq31 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2011, 15:49   #6
Vejleq31
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 05-07 2011
Indlæg: 12
Styrke: 13
Vejleq31 er ny på vejen
TAk for dit svar :)

Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
Jeg mener så absolut du bør forlænges, efter hvilken er din SB´ers hovedpine, du skal bare nøjes med at SKRIVE til SB´er og spørge efter forlængelselsmulighederne jævnfør § 27 i sygedagpengeloven.

Sammen med beder du om aktindsigt, for du skal altså lige være sikker på at din SB´+ er er i besiddelse af følgende udtalelse fra fra din psyk:
for det er altså den du skal forlænges på.

Har din kommune ikke denne udtalelse skal du se af i en fart at sørge for at de får den, evt mede din psyk om at få det på skrift (så kan du selv tage en kopi til dig selv) og aflevere den personligt til kommunen, og det skal aller helst være i en rivende fart.

Vil psyk ikke det, så søger du bare aktindsigt i dine journaler, og samtidig beder du om udsættelse af din sag hos kommunen, med den begrundelse at du er ved at indhente nye væsentlige oplysninger i din sag hos din psykiater, som du ønsker at få med i din partshøring (så SKAL de faktisk udsætte din sag, dog kan de godt finde på at være så djævelsk næsvise ikke at give dig udsættelse, og så begynder det at blive temmelig indviklet, men det håber vi ikke vi får brug for at komme nærmere ind på )

Når din ydelse så stanses, så anker du stoppet med henvisning til at du burde være blevet forlænget jævn før punkt 3 i §27 i sygedagpengeloven i det du er under behandling og det af psykriateren forventes at du vil blive rask inden for de beskrevne 2*52 uger

Tager jeg ikke meget fejl gider din kommune ikke en gang forsøge at slippe af sted med ikke at forlænge dig, for de ved du vil få medhold, men samtidig skal du forvente at de sikkert vil strække den så langt som muligt, dvs til at du altså liiige skal op og markere dig med en anke over stoppet, det er helt typisk adfærd fra kommunerne, går den så går den, og det gør den ikke hos dig
Hej LUM

Nu skal du høre, min sagdbehandler stoppede i fredags, og jeg vil ikke få en der er fast på mig nu da mit forløb er ved at rende ud - dette sagde lederen idag da jeg talte med hende.

Både min psykolog, psykiater, lægen og min ressourceprofil beskriver at jeg har brug for tid. Dette sender de i denne uge så kommunen har det

Lederen sagde til mig at hun ville råde mig til at gå den den 1/8 og søge kontanthjælp, hvilket stresser mig yderligere da jeg er enlig forsørger til 3 børn. Hun sagde til dette at det var der ikke noget at gøre ved - der var jo desværre folk der kom i klemme i systemet...Tak for l...

Jeg hænger i, men synes det er uoverskueligt
Vejleq31 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2011, 16:28   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vejleq31 Se meddelelser
Lederen sagde til mig at hun ville råde mig til at gå den den 1/8 og søge kontanthjælp, hvilket stresser mig yderligere da jeg er enlig forsørger til 3 børn. Hun sagde til dette at det var der ikke noget at gøre ved - der var jo desværre folk der kom i klemme i systemet...Tak for l...

Jeg hænger i, men synes det er uoverskueligt
Det er nok ikke nogen trøst, men som enlig forsørger er man nok dem der har det bedst på kh, når nu det skal være, jeg var selv på kh i ca. 13 inden jeg fik fp og jeg er alene med 2 børn.
Den eneste fordel ved kh er, at så kan man ikke komme længere ned.

Når du er i arb.prøvning/jobprøvning, så håber jeg, at du skriver en udførlig dagbog, se f.eks. her: http://www.k10.dk/showthread.php?t=9...ghlight=dagbog

Derudover, når man er i en afprøvning er det vigtigt, at man mødet op hver dag, så vidt man overhovedet er i stand til det.
Men lige så vigtigt er det, at man siger fra når man ikke kan mere, og går hjem, også selv det betyder, at man nærmest vender i døren.

Hvis man en dag har det seriøst skidt, så er det en fordel hvis man kan komme afsted/møde op, så de kan se hvordan man har det. Man kan så henvende sig direkte til en kontaktperson og fortælle at man går hjem igen.

Har man for meget fravær, altså dage hvor man ringer og melder sig syg og ikke møder op, så kan man risikere, at kommunen ikke kan bruge afprøvningen, så man skal i en ny afprøvning.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2011, 18:52   #8
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Jamen det kan du heldigvis være ligeglad med, du har stadig ret og krav på en ordentlig sagsbehandling og bør stadig forlænges, og det skal du sådan set bare holde fast i uanset hvilken SB´er der ser på det, det er ikke din hovedpine at de taber en evt sag i BAN og ikke din hovedpine at de får besked på at betale dig de penge de skylder lige som at det ikke er dit problem at de får sagen hjemvist til ny og ordentlig behandling.

Du skal såmen bare sikre dig at den udtalelse ligger i din sag, så har du intet at frygte, for så SKAL! du forlænges, måske det kræver en tur i BAN før det sker (men så vil din kommune få en næse) måske ikke, det vigtigste er at du holder tungen lige i munden uanset hvad din kommune finder på af finurligheder den er du ligeglad med det er ikke dig der får høvl for det, og de penge du kommer til at stå og mangle skal du såmen nok få tilbage.

Få lagt den udtalelse ind i din sag og ellers hold fast i at du bør forlænges. Hvilket vil betyde en anke af stoppet hvis de alligevel stopper dine sygedagpenge.

Jeg er yderst skråsikker når jeg siger du har ret til forlængelse, jeg vil så så vidt og sige at jeg er 99% sikker, HVIS bare den udtalelse er i din sag.
Du har stadig ret til udsættelse af partshøringen uanset om du har en sagsbehandler eller ej, der til så har du faktisk ret til en SB´er, der er ikke noget der hedder at man ikke har en, det vil kommunen også få besked på ved en evt anke... og de ved det godt derfor er jeg også rimelig sikker på at med den udtalelse vil du uden de store problemer blive forlænget.

Du skal sikkert op og markere dig med en anke over stoppet, men de vil sikkert ikke ture andet end omvurdere deres egen afgørelse og der ved undgå at den ruger i BAN.

Dog at du har brug for tid dur ikke, der SKAL vurderingen med der siger at du vil være rask inden for de næste 2 år, ellers er der ikke noget at forlænge dig efter, uden vil jeg være langt mere usikker og ikke sige at du sten sikkert skal forlænges, det er tidsvurderingen der er drøn hamrende vigtig at få med uden er du fortabt.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
I klemme Deacon Alt det andet 1 16-04-2012 11:34
I klemme 2nicy Din historie 8 22-03-2012 13:38
Sygemeldte i klemme supersus Politik og Samfund 0 03-02-2012 23:17
Psykisk syg i klemme i systemet. TrineMK Alt det andet 9 23-02-2011 00:00
Dansk veteran i klemme i systemet mage Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 21 17-09-2007 12:06




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension