K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-07-2011, 18:41   #1
Shade
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 21-05 2011
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 15
Styrke: 13
Shade er ny på vejen
Sygedagpenge-stop!!!

Hej alle i søde fantastisk hjælpsomme mennesker på K10

Jeg er ret ny på K10 - men har læst med i længere tid.
Jeg er nu også kommet dertil at jeg på trods af at have læst rigtig manges indlæg og svar gerne vil have tanker og meninger ang. min situation.

Mig kort:
jeg har flere kroniske autoimmune sygdomme ( 2 leversygdomme, tarmsygdom, nedsat stofskifte og store led-problemer relateret til min tarmsygdom)
Blev tilbage i 2009 ramt at piskesmæld / forstuvet nakke i forbindelse med en bilulykke.
Jeg har været sygemeldt siden efteråret 2010 og har fået brev fra kommunen omkring varighedsbegrænsning ( udløbet 30/8 2011)

Jeg har været til samtaler på kommunen med en socialrådgiver ( SR) siden oktober sidste år. Jeg er pt. i virksomhedspraktik, startede på 15 timer /uge, gik efter 3 uger op på 18 timer( de sidste 5 uger) og skal nu ifølge SR "presses" op i timer så man kan se hvornår jeg bliver uarbejdsdygtig!

Jeg har en del skånebehov: skal kunne veksle mellem flere arbejdsopgaver, ikke for meget "taste"-arbejde, kunne holde små pauser, ingen løft over 2-3 kg pga. nakke/skuldre, kunne møde op af formiddagen pga. morgenstivhed fra led og en lidt mere....

Jeg har foreløbig to speciallægeerklæringer, en fra forsikringsøjemed på nakken og en ”sådan på det hele” fra maj-måned i år. I den sidste står der at min tilstand er stationær, ikke mulighed for flere behandlingsmuligheder og at funktionsniveauet er permanent nedsat. Prognosen for fuld raskmelding er særdeles ringe.

Jeg bliver hurtigt træk og har problemer med det kognitive (dvs. hukommelsen og koncentrationsevnen). Hovedpine hver dag, nogle dage meget voldsom, som jeg tager smertestillende piller for. Jeg har ondt i nakke-/ hals-muskler, bliver værre af belastning og når jeg kigger nedad. Og har smerter i lænden af og til.

Jeg har de sidste to gange ved telefonsamtaler med SR spurgt til muligheder for at blive forlænget på SDP ( udløber som sagt 30/8-2011). Men det vil SR ikke rigtig svare på! Nu tænker jeg og er rigtig bange for at SR holder mig hen til efter sommerferien og pludselig meddeler at jeg ikke kan forlænges. Jeg sover rigtig dårligt i øjeblikket, min tarmsygdom er ved at gå i aktivitet fordi jeg er rædselsslagen for at stå uden indtægt. Jeg er ugift, har ingen børn og bor alene.

Tænker i at SR holder mig hen, eller blot at SR ikke ved endnu hvad jeg kan forlænges efter?? Jeg havde tlf.samtale for cirka 14 dage siden, hvor SR stadig sagde at med 3 mdr til udløb af SDP ikke kunne siges noget, men at jeg ikke må blive mere eller mindre syg end jeg er nu!!!!
Hvad gør man så når man er i virksomhedspraktik og får f.eks influenza??

Jeg har talt med en socialrådgiver i colitis-crohn foreningen som har opfordret mig til at søge aktindsigt i min sag. Dette gjorde jeg i sidste uge. Derudover mente den socialrådgiver at jeg selv skal søge fleksjob. Jeg mener ikke at man selv direkte kan søge det – men har læst i et par indlæg at man vist kan søge en §70 – er det nogle der ved hvordan man konkret gør det?

Min SR i kommunen mener ikke at ordinær beskæftigelse kan udelukkes! Det er jeg selvsagt ikke enig i og har fra første samtale sagt HØJT (nok en fejl!!!) at jeg selv tænker fleksjob. Men ak min SR bliver ved med at sige at ”ordinær beskæftigelse” ikke kan udelukkes. En overlæge på sygehuset har sagt til mig at jeg godt kan søge FTP på det foreliggende og vil i hans øjne nok få det. Men jeg vil helst have en tilknytning - også fremover – til arbejdsmarkedet og arbejde det jeg kan. Bør jeg ”bare” søge FTP – det synes jeg ikke selv idet jeg har noget arbejdsevne endnu og rigtig gerne vil have noget at stå op til hver morgen. Udskyder jeg bare det uundgåelige?? Jeg er desværre en meget pligtopfyldende person som i den grad har presset mig selv op til min sygemelding på min tidligere arbejdsplads.

Jeg håber at i vil svare mig og give mig jeres tanker på dette ret lange indlæg

Mange hilsner Shade
Shade er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2011, 21:41   #2
Isabel
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2010
Indlæg: 271
Styrke: 14
Isabel er ny på vejen
Det er ikke for være kort i munden.
Jeg får hurtigt ondt i mine fingre af at skrive.
Du skal bede om aktindsigt, og aldrig gå til møder uden en bisidder.
Du er så ung, pension får du ikke, men måske et flexjob.
Isabel
Isabel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2011, 21:44   #3
Shade
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 21-05 2011
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 15
Styrke: 13
Shade er ny på vejen
Hej Isabel,

Jeg kan heller ikke skrive for meget - ondt i leddene....
Mit indlæg er skrevet i word over de sidste 10 dage og kopieret ind.
Tak for svar
Min SR er bare "vild" med tlf-samtaler, men min læge siger det samme,
så jeg må se at få skrevet til SR og bede om at næste møde blive ansigt til ansigt og tager en bisidder med.

VH Shade
Shade er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2011, 21:44   #4
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Shade Se meddelelser
Hej alle i søde fantastisk hjælpsomme mennesker på K10

Jeg er ret ny på K10 - men har læst med i længere tid.
Jeg er nu også kommet dertil at jeg på trods af at have læst rigtig manges indlæg og svar gerne vil have tanker og meninger ang. min situation.

Mig kort:
jeg har flere kroniske autoimmune sygdomme ( 2 leversygdomme, tarmsygdom, nedsat stofskifte og store led-problemer relateret til min tarmsygdom)
Blev tilbage i 2009 ramt at piskesmæld / forstuvet nakke i forbindelse med en bilulykke.
Jeg har været sygemeldt siden efteråret 2010 og har fået brev fra kommunen omkring varighedsbegrænsning ( udløbet 30/8 2011)

Jeg har været til samtaler på kommunen med en socialrådgiver ( SR) siden oktober sidste år. Jeg er pt. i virksomhedspraktik, startede på 15 timer /uge, gik efter 3 uger op på 18 timer( de sidste 5 uger) og skal nu ifølge SR "presses" op i timer så man kan se hvornår jeg bliver uarbejdsdygtig!

Jeg har en del skånebehov: skal kunne veksle mellem flere arbejdsopgaver, ikke for meget "taste"-arbejde, kunne holde små pauser, ingen løft over 2-3 kg pga. nakke/skuldre, kunne møde op af formiddagen pga. morgenstivhed fra led og en lidt mere....

Jeg har foreløbig to speciallægeerklæringer, en fra forsikringsøjemed på nakken og en ”sådan på det hele” fra maj-måned i år. I den sidste står der at min tilstand er stationær, ikke mulighed for flere behandlingsmuligheder og at funktionsniveauet er permanent nedsat. Prognosen for fuld raskmelding er særdeles ringe.

Jeg bliver hurtigt træk og har problemer med det kognitive (dvs. hukommelsen og koncentrationsevnen). Hovedpine hver dag, nogle dage meget voldsom, som jeg tager smertestillende piller for. Jeg har ondt i nakke-/ hals-muskler, bliver værre af belastning og når jeg kigger nedad. Og har smerter i lænden af og til.

Jeg har de sidste to gange ved telefonsamtaler med SR spurgt til muligheder for at blive forlænget på SDP ( udløber som sagt 30/8-2011). Men det vil SR ikke rigtig svare på! Nu tænker jeg og er rigtig bange for at SR holder mig hen til efter sommerferien og pludselig meddeler at jeg ikke kan forlænges. Jeg sover rigtig dårligt i øjeblikket, min tarmsygdom er ved at gå i aktivitet fordi jeg er rædselsslagen for at stå uden indtægt. Jeg er ugift, har ingen børn og bor alene.

Tænker i at SR holder mig hen, eller blot at SR ikke ved endnu hvad jeg kan forlænges efter?? Jeg havde tlf.samtale for cirka 14 dage siden, hvor SR stadig sagde at med 3 mdr til udløb af SDP ikke kunne siges noget, men at jeg ikke må blive mere eller mindre syg end jeg er nu!!!!
Hvad gør man så når man er i virksomhedspraktik og får f.eks influenza??

Jeg har talt med en socialrådgiver i colitis-crohn foreningen som har opfordret mig til at søge aktindsigt i min sag. Dette gjorde jeg i sidste uge. Derudover mente den socialrådgiver at jeg selv skal søge fleksjob. Jeg mener ikke at man selv direkte kan søge det – men har læst i et par indlæg at man vist kan søge en §70 – er det nogle der ved hvordan man konkret gør det?

Min SR i kommunen mener ikke at ordinær beskæftigelse kan udelukkes! Det er jeg selvsagt ikke enig i og har fra første samtale sagt HØJT (nok en fejl!!!) at jeg selv tænker fleksjob. Men ak min SR bliver ved med at sige at ”ordinær beskæftigelse” ikke kan udelukkes. En overlæge på sygehuset har sagt til mig at jeg godt kan søge FTP på det foreliggende og vil i hans øjne nok få det. Men jeg vil helst have en tilknytning - også fremover – til arbejdsmarkedet og arbejde det jeg kan. Bør jeg ”bare” søge FTP – det synes jeg ikke selv idet jeg har noget arbejdsevne endnu og rigtig gerne vil have noget at stå op til hver morgen. Udskyder jeg bare det uundgåelige?? Jeg er desværre en meget pligtopfyldende person som i den grad har presset mig selv op til min sygemelding på min tidligere arbejdsplads.

Jeg håber at i vil svare mig og give mig jeres tanker på dette ret lange indlæg

Mange hilsner Shade
Hvis du kan klare først 15 t/uge og de sidste 5 uger 18t/uge er du umiddelbart langt fra en førtidspension. Jeg tror desværre ikke, din læge er helt bekendt med, hvordan tingene foregår når en person skal afklares

Din sagsbehandler skal sige, at det ikke er udelukket at du kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, indtil det modsatte er bevist. Du er gået op i tid, og derfor tænker hun vel at det ikke er udelukket, at du kan gå endnu mere op i tid. Under alle omstændigheder vil hun ikke stille sig til tåls, før du er blevet afklaret til din tydelige smertegrænse

Jeg synes, du skal bede din sagsbehandler lægge en præcis plan for, hvad der skal ske, før der kan træffes endelig beslutning om din arbejdsevne. Hvor meget mere aktivering forestiller hun sig er nødvendig?
Dernæst skal du bede om forlængelse af sygedagpenge efter §27 stk.1, nr.2, da der endnu mangler afklarende foranstaltninger. Når sagsbehandler lægger en plan, burde det være en smal sag - hvis hun altså bare gør sit arbejde
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2011, 20:54   #5
Shade
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 21-05 2011
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 15
Styrke: 13
Shade er ny på vejen
Tak for svar og de gode råd Tassi - sætter jeg stor pris på

jeg har igår per brev fået at vide at jeg er blevet forlænget i min praktik med
3 måneder mere. Oprindelig praktik udløb i midten af august.

Så nu tænker jeg (og HÅBER HÅBER HÅBER) at når min SR har godkendt en forlængelse af praktikken tyder det vel også på at min arbejdsevne skal afklares så jeg forlænges efter §27 stk 2.

VH Shade
Shade er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2011, 09:39   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Husk at du ikke bør går op i medicin for at klare dig.
Dit hjemmeliv skal også fungere, så det gælder om at finde et realistisk niveau.

herudover bør du gøre opmærksom på, at du ikke må overanstrenges, idet det aktivere din bindevævslidelse.

Dette er meget vigtigt at du, og din speciallæge præcisere dette, da de jo vil se hvor din grænse er.
Den er, netop FØR du når den.

Alternativt, bliver du bedømt på dette, og din lidelser bliver forværret.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2011, 09:53   #7
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Shade Se meddelelser
Tak for svar og de gode råd Tassi - sætter jeg stor pris på

jeg har igår per brev fået at vide at jeg er blevet forlænget i min praktik med
3 måneder mere. Oprindelig praktik udløb i midten af august.

Så nu tænker jeg (og HÅBER HÅBER HÅBER) at når min SR har godkendt en forlængelse af praktikken tyder det vel også på at min arbejdsevne skal afklares så jeg forlænges efter §27 stk 2.

VH Shade
Hej Shade,

Bed omg. at få på skrift at du er forlænget iht. §27 stk. ?! Lad evt. sagsbehandleren selv bestemme om det er stk. 2 eller 4.

Det er muligt at din sagsbehandler er på ferie eller ikke har tid til at svare, men det kan du ikke leve med, du skal have bekræftet forlængelse af dine sdp. hurtigst så du ikke belaster dit helbred med disse overvejelser.

Husk også alt på skrift med din sagsbehandler, ringer hun så bekræft pr. mail efterflg. hvad I aftalte. Sdp. er som du ved en kortvarig ydelse og med et snuptag kan man blive vippet af den også selvom man troede at "den hellige grav var velforvaret."
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2011, 15:46   #8
Shade
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 21-05 2011
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 15
Styrke: 13
Shade er ny på vejen
Det er den "eksterne" aktør som følger op på min praktik der har forlænget selve praktikken. Virksomhedskonsulenten fra denne aktør har per mail fået OK / JA til at min praktik kunne forlænges.

Så EntenEller som sådan går jeg kun og håber at mine SDP så også kan forlænges. Og min SR er netop på ferie indtil starten af august hvor vi har tlf. samtale igen. Min SR ELSKER bare tlf.samtaler istedet for at mødes ansigt til ansigt. Det skal jeg har ændret på er jeg klar over.

Jeg har kun mail-adresse på SR - og hvis jeg skriver til denne adresse ses denne mail vel ikke før SR er tilbage til august?? Eller hvor stiler jeg en evt. mail hen for at få bekræftet at mine SDP bliver forlænget??

Popiae tak for dit svar Mit problem er at jeg så gerne vil - og derfor har taget meget store mængder smertestillende før og under praktikken hver dag. Jeg kæmper en kamp for at komme ud af alle de piller, men det er rigtig svært med hovedpine, svære ledsmerter og smerter i hals og nakke-muskler fra bil-uheld. Mit praktik-sted holder sommerferie de næste to uger ( det gør jeg så også "uofficielt") min SR og virksomsomhedskonsulent har sagt ok for det. Så jeg tænker at jeg vil prøve, så godt jeg kan, at trappe ud af smertestillende. Og så ligesom fastholde mig selv i at jeg IKKE må tage flere smertestillende når jeg starter i praktik igen.

Mit andet store problem er at jeg er TRÆT TRÆT TRÆT - faktisk allerede når jeg står ud af sengen om morgenen.... Jeg har svært ved at få mit hjemme-liv til at fungerer efter jeg er startet i praktik. Jeg bliver nød til at sove en 2-3 timer om eftermiddagen når jeg kommer hjem ( ud over at jeg sover en 9 timer om natten)

Mange hilsner Shade

_________________________________________________
Behandl andre mennesker som du gerne selv vil behandles
Shade er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2011, 23:25   #9
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg går hjemme(er førtidspensionist siden 1.7.2009) og sover fortsat 3 timer hver dag, ud over nat(også 9 timer).
Derudover i perioder mere.

Desværre er det en del af det at have autoimun sygdom.

Trætheden skal man lære at leve med, men man skal stadig passe på ikke at overanstrenge sig hver dag, da det hele bliver værre.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-08-2011, 11:15   #10
Shade
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 21-05 2011
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 15
Styrke: 13
Shade er ny på vejen
Hej igen.

jeg har haft telefonisk kontakt med SR igår og sagde at de vil forlænge min SDP - Puha så langt så godt....

Men da jeg spurgte til hvornår jeg kunne få det på skrift fik jeg besked på at det fik jeg først en uge før mine SDP udløber ( 31/8-2011).

Hvad tænker I om den besked?

Jeg plejer at få "opdateret min sag" /modtager opdateret referat efter hver samtale med SR. Men jeg husker ikke så godt og synes ikke altid at SR skriver alt ned i referat vi har snakket om. Hvad hvis SR ikke skriver i referatet at hun har lovet at mine SDP bliver forlænget? Hvordan forholder jeg mig så til det?

Mvh. Shade

Sidst redigeret af Shade; 04-08-2011 kl. 11:17. Årsag: formulering...
Shade er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
stop af sygedagpenge stjerne10 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 03-06-2013 21:15
Stop af sygedagpenge Patte85 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 14-12-2011 00:00
Sygedagpenge stop jetterk Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 31 20-07-2011 10:25
stop af sygedagpenge og arbejdsgiver siger snart stop! hjælp sophieline Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 21-01-2011 06:00
sygedagpenge stop lilleper Alt det andet 16 13-06-2010 22:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension