K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-06-2011, 10:46   #1
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Nyeste ang lægekonsulenter!

"Best practice for papirlæger

Inger Støjberg (V) præciserer lægekonsulenters rolle og sætter nye undersøgelser og samarbejder i gang"

http://www.dknyt.dk/sider/artikel.php?id=56028

De fire initiativer er:

1. Beskæftigelsesministeriet sender en orienteringsskrivelse ud om lægekonsulenternes rolle

2. Kommunernes brug af lægekonsulenter vil blive undersøgt

3. Lægekonsulenternes arbejde vil blive undersøgt

4. Styrket samarbejde med lægerne

Øhhh...FR Støjberg(sender) har stadig ikke fattet pointen:
(læge)konsulenter ER og BLIR kvaksalvere når de ikke ønsker at være underlagt lægeloven!
-hva nytter det så med at styrket samarbejde og hva har vi her

SUk, tror desværre ikke at alt dette vil ændre en hujende papf.. -meeeen vi har da altid lov at håbe ikk´ (i det mindste har medierne fået øjnene bare lidt op for hvad der sker ang disse konsulenter såååå....håber de hænger ved)
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2011, 12:15   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Meget, meget interessant.

Håber at det bliver opfyldt, men dette er dog et kæmpe fremskridt, at det overhovedet opstilles som problematisk.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2011, 15:22   #3
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
I 2005 skrev Ombudsmanden til daværende socialminister, at hun ikke havde hjemmel i lov til at lave retningslinierne af 2003.

Hvad er sket siden?

Hvorfor mener socialministeren så hun har hjemmel i lov nu???
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2011, 15:27   #4
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Bolden frem for manden

Gentager lige mig selv fra anden tråd om samme emne:

Det er i min optik følgende tre spørgmål der skal bruges krudt på at få rejst de rigtige steder - lige i kølvandet på Vibeke M. sejren:

1) Er det muligt og 100% juridisk inddækket på nuværende tidspunkt, når man har aflagt lægeløftet, derefter at kunne fralægge sig en del af det ansvar man implicit har påtaget sig derved, og indskrænke sit arbejds- og ansvarsområde til kun at agere som 'papirlæge' ?
(Kan man være delvis gravid? )


2) i bekræftende fald, altså 100% juridisk underbygget og vedtaget af Folketinget - vores øverste lovgivende myndighed - hvem/hvilken juridisk agerende instans opsætter så rammer for, og kontrollererer, at 'papirlægen' indiskutabelt u-d-e-l-u-k-k-e-n-d-e fungerer som neutral tolk og oversætter, af fagsprog til lægmandssprog?

3) Hvad er derefter straffen og konsekvenser for at overtræde disse rammer og beføjelser på området?


Jeg har flere forslag til punkt 3.
Vi starter med (sags)behandlingsgaranti på max 3 måneder i Retssystemet, fratagelse af Lægeautorisation, og seriøse økonomiske kompensationer til skadelidte - uden forhaling - således at der fra den første dag efter domsfældelse, af det Offentlige trækkes direkte i lønnen hos skadevolder og overføres til skadelidte.

Er skadevolder utilfreds med afgørelsen, må betalingerne stadig pågå mens der køres ankesag og dommens konsekvenser får livet til at ramle omkring vedkommende, og der måske skal flyttes fra hus og hjem.
Skadevolder er nemlig skyldig, til det modsatte er bevist.

Det er præcis den fart hvormed vores liv bliver ødelagte ved inkorrekt sagsbehandling.


'Ret og Pligt' må jo også her gælde begge veje...... eller er vi ej heller på dette punkt 'alle lige for loven' i Dk?
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2011, 19:48   #5
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Siger dette ikke bare det hele?:

"Citat fra Ugeskrift for Læger · 16. februar 2004, nr. 8 Hårfin grænse i lægekonsulenters job

Socialministeren vil irettesætte kommuner, der giver lægekonsulenter for stor indflydelse i sager om førtidspension.

REPORTAGER/LÆGEKONSULENTER Journalist Helle Ib, [email protected]

Regeringen agter at slå hårdt ned på kommuner, der læner sig for meget op ad lægekonsulenter, når der skal træffes afgørelse om førtidspension eller revalidering. Der skal stilles store krav til dokumentationen, hvis en borger skal bevilges - eller have afslag - på førtidspension, fastslår socialminister Henriette Kjær (K).

Hun oplyser, at regeringen er på vej med en pjece, der skal informere borgerne om deres rettigheder blandt andet i pensionssager. Samtidig vil Social-ministeriet nu skaffe sig overblik over antallet af sager, hvor lægekonsulenter er blevet brugt forkert.

Folketingets Socialudvalg har gennem flere år fået kendskab til sager, der tyder på, at kommuner ikke altid overholder spillereglerne omkring brugen af lægekonsulenterne. Sagerne drejer sig typisk om klager over, at en kommunalt ansat lægekonsulent »overtrumfer« udsagn fra den praktiserende læge eller speciallægen med det resultat, at borgeren får sværere ved at få bevilget førtidspension eller revalidering.

Henriette Kjær har nu på et samråd med Folketingets Socialudvalg opfordret politikerne til at gå videre med klagerne til ministeriet, som så vil reagere over for kommuner, der opererer på kant med loven:

»Kommunerne og lægerne kan ikke længere være i tvivl om retningslinjerne. En lægekonsulent kan ikke underkende, hvad andre læger har dokumenteret. Får vi kendskab til det, beder vi straks kommunen om at ændre afgørelsen,« siger Henriette Kjær, der kalder det »positivt«, at Københavns Kommune selv er gået i gang med at ransage brugen af lægekonsulenter.

»Vi må have stoppet de brådne kar blandt lægekonsulenterne«, siger ministeren. citat slut "

http://www.depweb.dk/social_info/si_...nsulenter.html
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2011, 01:27   #6
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Der er desværre ikke noget fremskridt her....

De (her menes alle i folketinget) har jo vidst dette i de sidste 10 år....og hvad er der gjort ved det....

INTET!!!!!

Jo jo vi laver en undersøgelse....sagt på en anden måde....en syltekrukke...

Ja ja vi sender da lige en ny skrivelse ud til kommunerne ang hvad lægekonsulenterne må....som de har gjort adskillige gange før....hvilket ikke har fået hverken kommuner eller lægekonsulenterne til at opføre sig på en anden måde...

Gad vide hvorfor man ikke er interesseret i at få de lægekonsulenter under det lægeløfte som de alle har afgivet...

Gad vide hvorfor man ikke skriver det ind i loven hvad lægekonsulenterne må og mest hvad de IKKE må...

Der ligger jo kun en skrivelse med disse retningslinier....og den er kommunerne åbenbart ikke enig i at de skal følge....men kun at de kan....selv ombudsmanden mener at det ikke er noget som kommunerne SKAL overholde...da det kun er en skrivelse med retningslinier...

De (lægekonsulenterne) kan jo lave lige så stor skade på mennesker som hvis de var ens egen læge...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2011, 17:50   #7
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
Skrevet til Line Barfod;

Citat:
Kære Line

Jeg kan se, at Inger Støjberg vil udsende retningslinier for lægekonsulentens rolle - http://www.bm.dk/Aktuelt/Nyheder/Pressemeddelelser/Arkiv/2011/06/Stoejberg%20klar%20med%20fire%20initiativer%20om%2 0laegekonsulenter.aspx


Jeg tillader mig at kontakte dig, da jeg undrer mig over, hvorvidt hun har hjemmel i lov til dette. Baggrunden for min undren er vedhæftede skrivelse, som Ombudsmanden sendte til Socialministeriet tilbage i 2005 - netop fordi Socialministeriet ikke havde hjemmel i lov til orienteringsskrivelsen tilbage i 2003.


Som du ganske er klar over, var vi dengang mange borgere der fejlagtigt troede os sikret af vejledningsskrivelsen, og først fandt ud af at denne ikke var gældende, da vores ankeinstanser var afprøvet - og derved ikke var gjort opmærksom på det reelle lovgrundlag forud for vores ankeskrivelser.


Jeg håber Du vil have ulejlighed med at undersøge dette/rejse spørgsmål til Ministeren.

Til orientering sender jeg ligeledes denne skrivelse i kopi til journalist Christian Degn fra DR.


Skrivelsen lægges desuden på hjemmesiden www.k10.dk


Hav en god sommer ;-)
I kan evt. læse mere her http://www.k10.dk/showthread.php?t=5304
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2011, 22:03   #8
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
TAK odenseaneren -sådan ska den skæres

Endnu engang er du/i kvikke til at sende budskabet videre, HERLIGT, at nogen herinde har overskud(og hjerne!) til at forstå at lade det komme videre.

Så håber vi bare på en positiv respons.........

Ps: hvorfor ikke også sende spørgsmålet videre til de andre partier på Tinge,hmmm...kunne jo være interessant at se HVEM der ville svare retur ikk´
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2011, 23:40   #9
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
Hvis du synes Buster, så....

Citat:
Til Arbejdsmarkedsudvalget
 
 
 
27. juni 2011
 
 
Lægekonsulentens Rolle

Jeg kan på beskæftigelsesministeriets hjemmeside læse, at Inger Støjberg er klar med 4 initiativer om lægekonsulenter.


Jeg må indrømme at jeg undrer mig meget over tiltagenes art, specielt punkt nr. 1 .Beskæftigelsesministeriet sender en orienteringsskrivelse ud om lægekonsulenternes rolle


Min undren skyldes, at Ombudsmanden allerede i 2005 gør Socialministeriet opmærksom på, at Socialministeriet ikke har hjemmel i lov til orienteringsskrivelse af 2003. Socialministeriet svarer 15. August 2005 tilbage;


"Socialministeriet er fuldt opmærksom på, at der ikke er hjemmel til at fastsætte bindende regler, om hvilke arbejdsopgaver en bestemt kommunal ansat skal have. Det gælder også lægekonsulenter. Socialministeriet er således enig med Ombudsmanden i, at det er borgmesteren, der har det ledelsesmæssige ansvar for samtlige kommunens ansatte, herunder lægekonsulenten. Det er således borgmesteren, der har det overordnede ansvar for at tilrettelægge arbejdet på en hensigtsmæssig og lovlig måde. Det er derfor også borgmesteren, der må tage stilling til klager over lægekonsulentens arbejde, udtalelser m.v."
  • Jeg vil derfor tillade mig at spørge om, hvorvidt en ny skrivelse vil have hjemmel i lov, samt om den vil være bindende?
Samtidig undrer det mig også, at Inger Støjberg på nogen måde kan være i tvivl om, hvorvidt der er tale om enlige svaler, i forbindelse med at DR sætter fokus på lægekonsulentens rolle.


D. 18. Marts 2009 var der høring på Christiansborg, ang. Lægekonsulentens rolle, arrangeret af Retspolitisk Forening og Socialpolitisk Forening. På tv-indslaget http://www.tv2fyn.dk/video/20432 fremgår det, at hr. Erling Bonnesen efter deltagelse, ville tage problemstillingen op i udvalget.


Tillad mig at linke til medieomtalen i min sag
http://www.tv2fyn.dk/video/20409 Bemærk at min sag efterfølgende kritiseres af en jurist – netop fra Den Sociale Højskole. Det selvom den uden problemer er gledet både igennem Ankenævn og Patientklagenævnet, uanset der;
  • Er stillet diagnose af sociallægen, uden belæg for dette
  • Er tilsidesat diagnose, stillet af 2 uafhængige speciallæger
  • Er fremsat et skøn, der ikke er lægefagligt muligt.
Såfremt kommende retningslinier ikke vil være bindende/have hjemmel i lov, vil sager som min så kunne undgås i fremtiden?


Denne skrivelse offentliggøres ligeledes på
http://www.k10.dk/showthread.php?t=18362

 
Med venlig hilsen

 
Lena Michelsen
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2011, 00:16   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Dejligt at nogen skriver.

Håber at alle giver sig selv et klap på skulderen, hver gang man gør noget aktivt.

Det kniber for alle indimellem, så dejligt at andre kan.

Får ikke altid, sagt tak for dette, men takker hermed alle der hver dag gør en indsats.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nyeste sagsbehandlingstider i København Kommune L.S. Skal kommuner ikke overholde loven? 11 18-12-2011 10:07
Lægekonsulenter... Trunten Alt det andet 2 15-09-2011 11:45
Ritt's Nyeste Svinestreg og Misbrug af Offentlige Midler Kohai Politik og Samfund 0 07-03-2009 12:36
spg. om lægekonsulenter Dorthemusen Alt det andet 9 27-01-2009 12:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension