K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-06-2011, 02:52   #1
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Kursus i sundhed hvor du bliver syg

Information.dk bringer denne artikel tors. d. 23. juni 2011 m. flg. overskrift:

Citat:
Kursus i sundhed forværrede kvindes angst
Artiklen er et rigtigt godt eks. på, hvordan jeg tidl. herinde har plæderet for Arbejdsevnemetoden hjælper til at fastholde den nuværende diskurs ang. SDP-modtagere, nemlig at barrierer/udfordringer er til for at overvindes. Sidste delsætning: ”at barrierer/udfordringer er til for at overvindes” er der næppe nogen der vil bestride, og ej heller i retorikkens navn, men man vil netop inden for argumentationsteori kunne anfægte, at overfører denne form for logisk slutning til at gælde alle syge mennesker. I det vi (nogle af os i DK) ved, at ikke al sygdom kan overvindes. Noget må man bare lære at leve med. På bedste el. værste beskub. Pt. er taler de politiske vinde for værste beskub. Hvilket denne artikel eks. via dette kursus, hvor du ”bare” skal overvinde din angst, og lægen ikke kan se noget problem i det, fordi de har andre jo gjort.

På den måde personliggør man sygdom, og dermed ansvaret for om du bliver rask, selv om vi, er nogle der ved, at sygdom rammer i flæng, og nogle gange i alvorlig grad og i uanede mængder. Men hvorfor kan denne diskurs så fastholdes: fordi det er jo rart for dem, der er raske at have en tyrkertro på, at sygdom ikke rammer i flæng, for så havner de ikke i moradset, de går fri, og slipper for at opleve, hvad mange herinde desværre må føle på deres krop/sind oven i deres sygdom.

Og glemmes skal ikke de mange firmaer, der kan drive profit i store mængder på denne diskurs, hvilket omtalte: Sundhedsfremmekursus på Center For Arbejdsfastholdelse (CAF) er et godt eks. på, hvor afdelingslæge Anne Grete Claudi forsvarer virksomhedens kursus med flg.:
Citat:
”»Nogle gange er det vigtigt at mærke f.eks. angst og blive bevidst om de tanker, der dukker op samtidig, så man kan lære at kontrollere dem,« siger Anne Grete Claudi.
»Det mener jeg ikke, der er noget forgjort i, for så kan man lære at arbejde med det,« siger hun.”
Det mener dog en langt rk. faglige velfunderet folk på netop området:

Citat:
”»Det er en gammel psykoterapeutisk misforståelse, at man skal igennem en masse dårligt for at få det godt. Nogle mennesker kan ikke tåle psykoterapi,« siger..”
Raben Rosenberg
Citat:
”Også psykolog Lene Kaslov, kritiserer, at CAF ikke greb ind og stoppede forløbet.
»Når en angstpatient bliver sat til at lave mindfulness endda alene derhjemme og personen gør opmærksom på, at hun får det dårligt, mener jeg, det er uetisk ikke at tilknytte en psykolog, der kan holde øje med personen under øvelserne,« siger Lene Kaslov.”
Og til slut:
Citat:
”CAF skal ifølge Sundhedsstyrelsen derfor ikke leve op til autorisationslovens krav om at udvise omhu og samvittighedsfuldhed.
»Det falder således uden for Sundhedsstyrelsens tilsyn, selv om der er autoriserede sundhedspersoner indblandet«, skriver overlæge Anne Mette Dons, chef for Tilsyn i Sundhedsstyrelsen i en mail til Information.
Professor Peter Elsass vurderer imidlertid, at det i denne type situationer hverken kan være en undskyldning, at kursusdeltagerne ifølge kursusudbyderen medvirker frivilligt, eller at kursusudbyderen undlader at bruge ordet behandling og i stedet beskriver kurset som »personlig udvikling«, der hjælper kursusdeltagerne med at komme »i psykisk god form«.
»Tilbyder en professionel en ydelse til en lægmand, opstår der et afhængighedsforhold. Det er ikke en ligestillet relation, for folk er ikke frie, når de søger hjælp og behandling,« siger Peter Elsass.”
Mit retoriske spørgsmål er så, arbejder de mon mest for kommunen, der betaler et kursus for at fremme menneskers arbejdsevne el. i sundhedens tegn for at fremme en syg borgers hele livssituation, læs artiklen og afgør selv, men

Citat:
”Ifølge CAF’s kursusmateriale udvikler kursusdeltagerne på sundhedskurset »redskaber til fremme af sundhed og arbejdsevne”
Kilde: http://www.information.dk/271786

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2011, 10:32   #2
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
FØJ!

-igen: kvaksalvere!

Hva i alverden bilder de dem ind, vi taler her om SYGE borgere der efter bedste evne forsøger at gøre deres bedste -og allerhelst: blive raske!

SUK, igen verificerer det også mine påstande om sådanne konsulenter og diverse fiks faks kurser -alt i ussel mammons navn!

Hvad jeg så ikke forstår er: hvorfor finder disse syge borgere sig i den "behnadling" -SIG FRA!

-og det kan gøres på mange måder, ikke at forglemme!

(hmm, måske man har glemt den der med: det sker for naboen, ikke for mig, hmm....! Hørte også forleden dag en akademiker klage sin nød: jamen, sådan noget aktivering etc er jo ikke for sådan nogen som mig!!!!!! UNDSKYLD MIG ja, så sku vedkommende da bare ha læst videre!!!!! Det sker for ALLE, kammerat!)
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2011, 11:14   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af buster Se meddelelser
Hvad jeg så ikke forstår er: hvorfor finder disse syge borgere sig i den "behnadling" -SIG FRA!
Sandsynligvis fordi, at disse mennesker ikke er blevet oplyst om, at de rent faktisk har lov til at sig fra og i flere år er blevet mødt med mistro og mistænkeliggørelse fra systemet.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2011, 11:43   #4
sun-lady
Afhængigheds tegn af K10
 
sun-ladys avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-01 2006
Lokation: Horsens
Alder: 67
Indlæg: 320
Styrke: 19
sun-lady er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af buster Se meddelelser

Hvad jeg så ikke forstår er: hvorfor finder disse syge borgere sig i den "behnadling" -SIG FRA!
Fordi den syge i så fald bliver truet på deres eksistensgrundlag.

Faldt lige over Kirsten Lyhnes indlæg om slaveriet tilbage i Danmark: http://avisen.dk/blogs/lyhne/slaveri...ark_30246.aspx
Synes det siger det hele.
__________________
/Solveig
http://basiscat.dk/
sun-lady er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2011, 12:04   #5
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Mindfulness er mega farlig for folk som har været alene i længere tid og som er psykisk syge.
Desuden Danmark har ingen traditioner i den form for "behandling" endnu derfor vil der kommer mange flere som blive skadet for livet af disse kurser.

Mindfulness er fint men kun for raske og ikke for syge personer.

http://www.youtube.com/watch?v=KFVd2...eature=related

Sidst redigeret af Karo; 26-06-2011 kl. 12:19.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2011, 12:22   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Sun-lady.

Super henvisning til konik. Havde ikke set den.
Den burde sendes til alle i VKO.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2011, 12:40   #7
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Om at have magt som man har agt

Citat:
Oprindeligt indsendt af buster Se meddelelser
FØJ!

Hvad jeg så ikke forstår er: hvorfor finder disse syge borgere sig i den "behnadling" -SIG FRA!
Fordi, gode Buster: når man kravler på knæene, på undersiden af gulvbrædderne, og hager sig fast i livet med de sidste 3 neglerødder mens man forgæves TIGGER om hjælp og lindring... så er der ikke noget tilbage, at sige fra med.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2011, 13:05   #8
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
kære alle, i må endelig IKKE være i tvivl om er jeg så udmærket véd hvorfor så mange finder sig i den usle "behandling" -og ja, der er INGEN tvivl om, at det kræver mere end mods og mandshjerte at sige fra -meeeeen jeg mener at selv om du sidder aller nederst nede i det dybe, sorte hul, ja, så BØR man sige fra!

MAN KAN IKKE LAVE OMELET UDEN AT KNUSE ÆGGENE!

(I "gamle dage" hed det solidaritet, vist nok)

Been there, done that OG det havde BESTEMT en mega stor pris, ikke kun økonomisk men også -desværre-menneskeligt, tro mig!

Hvad blev der af: lighed, frihed og broderskab? Hvad er der galt i det?

Hmm...er jo godt klar over at meget af det er blevet omsat til: villa, vovse og vovhund(selv indehaver af alle disse ting, iøvrigt!) -men det behøver jo netop ikke betyde at man ikke tænker på andre end sig selv vel -eller tar jeg fejl

Nå, det blev et længere kauseri, måske liiiige langt nok væk fra trådens oprindelse, undskyld Gunvor -men syns lige du ska vide at jeg nyder dine herlige indlæg

Keep up, the good spirit
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2011, 13:51   #9
Ida
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Indlæg: 389
Styrke: 18
Ida er ny på vejen
At nogle ikke gør det ordentligt

At nogle mennesker laver et mindfulnes kursus de ikke er kvalificerede til at lede. Betyder efter min mening ikke at mindfulness er en dårlig ide for syge mennesker. Jeg har selv prøvet det, og har stort udbytte af det selvom jeg er syg. Men lederen af kurset er super kompetent og ved hvad hun laver.
Så efter min mening handler det ikke om mindfulness eller ej - men om at de mennesker der leder den type behandling skal være kvalificerede og empatiske og være sig deres ansvar bevidst.
Ida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2011, 14:13   #10
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Ida, jeg svarer med det samme...
"...forskning og eksperter påpeger, at meditation og mindfulness kan være deci-deret skadeligt for psykisk udsatte...."

http://www.information.dk/257730

Sidst redigeret af Karo; 26-06-2011 kl. 14:21.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
For godt til at være sandt ! Fagligt kursus, hvor der tages hensyn til, at man er FP. JoEur Nyttigt at vide for Førtidspensionister 3 16-07-2013 16:41
Hvor bliver pengene `? Odenseaneren Politik og Samfund 4 18-05-2010 21:17
Hvor bliver indlæggene af mukke Alt det andet 3 22-06-2009 08:37
Hvor seriøst bliver Reva/Incita mf taget? Ninja Dit og Dat 28 26-11-2008 23:44
hvor bliver de af ?? annette Dit og Dat 8 31-01-2007 20:35




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension