K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-06-2011, 18:47   #1
falentin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-05 2010
Indlæg: 141
Styrke: 14
falentin er ny på vejen
Lægekonsulenter

Her til aften i tv-avisen på Dr1, var der et indslag, hvor der var kritik af en lægekonsulent.

Lægekonsulenten havde vurderet ud fra de lægelige akter, at der ikke var noget til hindre for, at vedkommende kunne deltage i en arbejdsprøvning.

jeg ved at en lægekonsulent kun skal oversætte lægeakterne, ikke udtale sig etc. Som jeg forstod det, så må lægekonsulenten ikke vurdere, om der er noget til hindre for om man må deltage i en arbejdsprøvning.

Er det sådan det forholder sig?
falentin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2011, 19:18   #2
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
De må ikke vurdere overhovedet, de må kun oversætte til forståeligt dansk (hvilket der faktisk ofte enlig slet ikke er behov for, men det er en helt anden side af sagen)
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2011, 19:38   #3
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
De må ikke vurdere overhovedet, de må kun oversætte til forståeligt dansk (hvilket der faktisk ofte enlig slet ikke er behov for, men det er en helt anden side af sagen)
Desværre LUM, men en lægekonsulent kan godt komme med sin vurdering om alt mellem himlen og jord, hvis han blive bed om det.
Det er sagsbehandler som bestemmer hvad lægekonsulenten skal svare på.
Jeg har alt internt dokumentation fra min FTP's sag også korrespondance mellem sagsbehandleren og lægekonsulenten ( der var to kommunens lægekonsulenter i min sag ).
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2011, 19:44   #4
falentin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-05 2010
Indlæg: 141
Styrke: 14
falentin er ny på vejen
ok, det er nærmere fordi at lægekonsulenten i min sag netop har vurderet det samme, og en ting mere

1. bedømmer at man bør arbejdsprøve borgeren for at komme frem til rest erhvervsevnen.

2. vurder at der ikke er noget der forhindre borgeren i at deltage i tilbud for at bedømme funktionsevnen.

Vil det sige, at lægekonsulenten ikke må vurdere/bedømme disse 2 ting? Hvilket iøvrigt endte ud med at jeg i forløbet tabte mig 3.5 kg og fik alle mine tilstande forværret, som tog mig efterfølgende 6 måneder at komme tilbage til det lille overskud jeg havde. Det kan man da sige fejlvurdering

Under alle omstændigheder, så kom der ingen og hjalp mig bagefter.....
falentin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2011, 19:47   #5
Vibbe
Afhængigheds tegn af K10
 
Vibbes avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-04 2011
Lokation: Sønderjylland
Alder: 58
Indlæg: 375
Styrke: 14
Vibbe er ny på vejen
Jeg har også den interne kommunikation i min sag ! Min opfattelse er at de spørgsmål sagsbehandleren stiller i aller højeste grad har betydning for hvordan lægekonsulenten svarer !!!! - eller rettere sagt : essensen af spørgsmålene - der jo på forhånd "styrer slagets gang" i en eller anden retning.
Jeg har samme spørgsmål stillet til 3 lægekonsulenter - alle tre med forskelligt svar / forskellig vurdering indenfor 14 måneder!!!! Af mails mellem lægekonsulent og sagsbehandler kan jeg se at der er blevet diskuteret hvordan / hvorfor spørgsmålene er stillet !!!!
Det retoriske spil foregår på et rimelig lavt niveau - og i sidste ende er fortolkningsgrundlaget jo sagsbehandlerens !!!!
Vibbe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2011, 19:48   #6
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Her står alt om lægekonsulenter:
http://www.ast.dk/Page_Pic/pdf/Laege...2007_13_23.pdf
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2011, 22:15   #7
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Lægekonsulenter må ikke opfinde diagnoser, de må ikke udføre behandling, de må ikke gå imod eksperter, de må ikke udtale sig om sociale foranstaltninger.

Men de må godt sige, om en borger er i stand til at deltage i en arbejdsprøvning, ud fra de papirer der ligger, de må godt vurderer, om der mangler papirer (f.eks. en speciallægeerklæring), og de må sammenfatte det, som samtlige lægepapirer fortæller og derved pege på, om alle behandlingsmuligheder er udtømte og om funktionsevnen er nedsat og i så fald hvor meget... Men som sagt, dette ud fra hvad andre læger siger!
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2011, 22:20   #8
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Andersine, mig bekendt må lægekonsulenten netop IKKE udtale sig om HVOR MEGET funktionsevnen er nedsat!

De må udelukkende OVERSÆTTE andre lægers oplysninger og INTET andet(at de så jævnligt forsøger sig og meget ofte til gavn for kommunens kasse, som jo er selv samme hånd de spiser af, ja, det er en ganske anden ALVORLIG sag!)
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2011, 22:39   #9
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
De må godt snakke om funktionsevne, ud fra hvad andre læger skriver - ift. om nedsat til det ubetydelige mm... Men igen, kun ud fra, hvad lægerne skriver... De må ikke opfinde noget
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2011, 09:10   #10
engager
Hvor skulle jeg ellers være
 
engagers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2011
Lokation: fyn
Alder: 58
Indlæg: 143
Styrke: 14
engager er ny på vejen
Jeg har været inde på dr.dk fordi jeg gerne ville se klippet ang. lægekonsulenter igår kl. 18.30 men kan ikke få klippet til at virke. Er der andre der har tjekket om de kan komme ind på det.

Kan nemlig godt se klippet fra kl. 21.00 og må indrømme at bare den udtalelse omkring lægekonsulenten der hedder "der har været mistanke om" og at lægekonsulenten også er vagtlæge med klager, siger mig, at det er den lægekonsulent jeg kender. For mine diagnoser blev sørme også ændret til "der har været mistanke om".

Jeg vil dog sige, at jeg er frygtelig glad for at han havde husket og skrive mit navn og cpr. nr øverst på papiret, for ellers ville jeg ikke vide at det var mig han talte om.
engager er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lægekonsulenter... Risa Lægekonsulenternes Rolle 5 19-07-2012 16:46
lægekonsulenter annicab Lægekonsulenternes Rolle 1 28-11-2011 21:53
Lægekonsulenter... Trunten Alt det andet 2 15-09-2011 11:45
Lægekonsulenter i BAN? Carmen Politik og Samfund 17 10-01-2011 19:21
spg. om lægekonsulenter Dorthemusen Alt det andet 9 27-01-2009 12:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension