K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-06-2011, 21:33   #1
Søhesten
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-01 2011
Lokation: København
Indlæg: 5
Styrke: 0
Søhesten er ny på vejen
Forlængelse efter § 27 nr 2

Forlængelse efter § 27 nr 2:
2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger

Er det korrekt opfattet at ”andre afklarende foranstaltninger” også kan dække en situation, hvor ens helbredsmæssige situation er uafklaret, eller hvis man er ”behandlingsmæssigt uafklaret” (sagsbehandlerens ord).

Og at man indenfor de 39 uger skal til nogle funktionsundersøgelser, smertemåling o.a.

Funktionsevne har jo indflydelse på arbejdsevnen. Og en funktionsundersøgelse må da så være ”afklarende” mht. arbejdsevnen. Ikke?

Hvis jeg har ret så langt:
Er der smuthuller, særlig sagsbehandler-logik, eller nogle principafgørelser, I kender, jeg skal være opmærksom på?
Eller bemærkninger til loven eller andet.
Alt er velkomment. Især kilder/citater, der underbygger min ”sag”
Søhesten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-06-2011, 22:06   #2
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Søhesten,

Ikke fordi jeg kender det klare svar på dine spørgsmål, men i første omgang skal du naturligvis være glad for at være bleven forlænget på sdp. hvis det er det du er, det formoder jeg ?

Umiddelbart stiler §27 nr. 1 stk. 2 mod afklaring af arbejdsevnen, hvor du som det nævnes skal i virksomhedspraktik/arbejdsprøvning for, at få afklaret din arbejdsevne. Jeg ser ikke det som om at du samtidig skal afklares helbredsmæssigt under dette § stk. For mig tog det f.eks. 2 år at blive helbredsmæssigt, endda med mig selv som "opfølger".

Det allerbedste du kan gøre er at stille dine klokkeklare spørgsmål til din sagsbehandler, så har du krav på svar lige så klokkeklare som du stiller dem.

Held og lykke
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-06-2011, 00:35   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du skal selvsagt fortløbende sørge for at du bliver helbredsmæssigt afklaret, samt evt afprøve/tage, de af lægen behandling.

Afklaring af arbejdsevne, kan godt foregår samtidig, men er selvsagt afhængig af sygdoms art.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-06-2011, 03:47   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeg vil da lige lægge et link til vores side om sygedagpengestop hvis i skulle have overset denne

http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-06-2011, 14:20   #5
Søhesten
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-01 2011
Lokation: København
Indlæg: 5
Styrke: 0
Søhesten er ny på vejen
Hej igen
Tak for jeres svar, jeg var ret upræcis i mine spørgsmål, kan jeg godt se nu, jeg var ret træt og er i øvrigt ikke helt på toppen. Så jeg prøver lige at forklare mig lidt bedre.

Jeg er ikke blevet forlænget efter denne paragraf (27 nr 2), men jeg håber på at jeg kan blive forlænget efter den, da mine 52 uger udløber til juli. Jeg prøver derfor at finde ud af om det er muligt, og vil være forberedt inden jeg kontakter sagsbehandleren for at foreslå det.

De har ikke villet afklare min arbejdsevne inden for de første 52 uger, fordi jeg p.t. er ”behandlingsmæssigt” uafklaret. Dvs. jeg stod på en meget lang venteliste, men jeg er nu blevet indkaldt tidligere, og undersøgelser og behandling (start af behandling i hvert fald) kan komme til at foregå indenfor 39 uger efter varighedsbegrænsningens udløb.

Derfor vil jeg satse på denne paragraf, men er usikker på om ”andre afklarende foranstaltninger” i 27 nr 2 også kunne gælde ”behandlingsmæssig afklaring” – det mener jeg nemlig at have set et sted. Men kan ikke huske hvor?!?!

Er godt klar over at selve afklaringen af arbejdsevnen (arbejdsprøvning, praktik eller hvad det bliver) måske først kan komme bagefter ”den helbredsmæssige afklaring” (funktionsevneundersøgelser mv), og måske ikke kan nås inden de 39 uger udløber. Med mindre kommunen godt vil afklare arbejdsevne samtidig med behandlingsforløb.

Men ellers er der forhåbentlig et bedre grundlag efter de 39 ugers forlængelse, til at træffe en afgørelse om arbejdsevne og gå i gang med arbejdsprøvning eller virksomhedspraktik.
Søhesten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-06-2011, 14:45   #6
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Søhesten Se meddelelser

De har ikke villet afklare min arbejdsevne inden for de første 52 uger, fordi jeg p.t. er ”behandlingsmæssigt” uafklaret. Dvs. jeg stod på en meget lang venteliste, men jeg er nu blevet indkaldt tidligere, og undersøgelser og behandling (start af behandling i hvert fald) kan komme til at foregå indenfor 39 uger efter varighedsbegrænsningens udløb.
Jeg tænker på, at når du skal i behandling, om det så ikke skal gå under § 27 nr. 3?:

§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

5) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.


Hvis jobcentret vil stoppe dine sygedagpenge før ved varighedsbegræsningen, så bed om at få afgørelsen skriftligt! Så kan du se, hvad de begrunder med, hvorfor du ikke skal forlænges. Så du må tage den derfra, når du kommer dertil.

Det er forresten vigtigt, at du informerer jobcentret om nye oplysninger som, at du skal i behandling den og den dato eller afventer lægebehandling eller noget lignende...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-06-2011, 21:46   #7
Søhesten
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-01 2011
Lokation: København
Indlæg: 5
Styrke: 0
Søhesten er ny på vejen
Tak, Curls

Forlængelse efter 27,3 afhænger jo af det der lægeskøn om genoptagelse af RIGTIGT arbejde (som før sygemelding) inden for 1-2 x 52 uger.

Og behandlingen skal ”antages at genskabe arbejdsevnen fuldstændigt”.

Og den udtalelse fra en læge skulle vel foreligge nu, hvor jeg gerne skal forlænges.

Jeg har ikke en speciallægeerklæring, der siger noget om prognose, arbejdsevne eller skånebehov. Der ligger en statusattest fra egen læge, der har skrevet, at jeg kan blive deltidsarbejdsdygtig med skånebehov. Det er skrevet uden lægen og jeg har talt om det. Jeg kan selvfølgelig prøve at sige at jeg er uenig i dette skøn og så prøve at blive forlænget på 27 nr. 3.

Jeg har skam tænkt mig at informere jobcenter om ny tid for undersøgelser/behandling. Det er kun lige sket i går.
Og håber at de forlænger sygedagpengene af sig selv
Søhesten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-06-2011, 21:47   #8
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Søhesten.

Jeg vil ligesom Curls pege på netop § 27, stk.1, 3, som fremhævet af Curl. Idet den jo konkret peger netop på behandling, og du samtidig for en længere periode til denne.

Der er intet i vejen for at du efterflg. kan gøre anvendelse af netop § 27, stk. 1, 2, når du så har brug for at få afprøvet din arbejdsevne og afklaring omkr. du kan komme tilbage til ordinære arbejdmarked el. ej.

Behandling tror jeg næppe kan gå ind under afklarende foranstaltninger, du risikere derimod at via betegnelse: uafklaret, at de f.eks. vil skubbe dig ud i kontanthjælp.

På baggrund af dit konkrete spørgsmål står der vejledningen omkr. forlængelse og afklarende foranstaltinger dette:

Citat:
De aktiviteter, der kan foregå i den afklarende fase, kan f.eks. være virksomhedspraktik/arbejdsprøvning på – eller udenfor – en revalideringsinstitution, højskoleophold, produktionsskoleophold eller lignende. I forrevalideringen kan endvidere indgå deltagelse i kompetencegivende uddannelse som f.eks. 9.-10. klassetrin på et voksenuddannelsescenter.
Der står flg. omkr. §27, stk. 1, 3:

Citat:
Sygedagpengeperioden kan forlænges i op til 2 gange 52 uger, hvis den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling, jf. lovens § 27, stk. 1, nr. 3.

Det er en betingelse for at forlænge sygedagpengene, at der efter en lægelig vurdering er en sikker forventning om, at den sygemeldte kan genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra datoen for varighedsbegrænsningens indtræden. Det beror på en konkret vurdering af omstændighederne i den enkelte sag, om en sådan forventning er til stede. Det er ikke muligt at sætte procenttal på forventningen.

...

Den obligatoriske lægelige vurdering af, at den sygemeldte forventes at kunne være arbejdsdygtig inden for 2 gange 52 uger, vil kunne foreligge i form af en statusattest, specifik helbredsattest, erklæring fra speciallæge eller journaludskrift fra hospital. Kommunen skal i forbindelse med indhentelse af de lægelige oplysninger tydeligt angive, at der ønskes en vurdering af, hvor længe uarbejdsdygtigheden forventes at ville vare. Den lægefaglige vurdering vil kunne omfatte også en vurdering fra kommunens lægekonsulent.

....

Der kan kun ses bort fra ventetid på behandling, men ikke ventetid på f.eks. undersøgelser.

Der kan ikke ses bort fra ventetid på behandling på privatklinikker, ligesom det heller ikke er muligt at se bort fra ventetid, der er begrundet i den sygemeldtes personlige forhold som f.eks. et ønske om at udsætte en behandling.

....

Forlængelsesreglen omfatter de tilfælde, hvor den sygemeldte forventes at kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse.

.....


Ved en forlængelse af sygedagpengeperioden tages der udgangspunkt i en forlængelse på 52 uger med mulighed for en yderligere forlængelse på 52 uger.

Det udelukker dog ikke, at der kan ske en forlængelse i 2 gange 52 uger i de tilfælde, hvor en sygemeldt ikke vurderes at blive arbejdsdygtig inden for de første 52 uger, men hvor der er en sikker forventning om, at vedkommende vil kunne blive arbejdsdygtig inden for yderligere 52 uger.
Kilde se flg. link: https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=120319

Håber ovenstående kan være til hjælp for dig.

Masser hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2011, 20:32   #9
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
27.1.3 bruges kun, hvis man VED at det hedder ordinært arbejde efter endt behandling.

Ift. 27.1.2., så kan afventen af behandling som sådan godt være en del af det. Det skal bare være sådan, at du er færdigbehandlet og kan nå at deltage i en afklaring (tommelfingerregel 3 måneder) indenfor de 39 uger. Altså, er du færdig med samtlige behandlinger indenfor 6 måneder? Og har du papirer på det? I så fald kan 27.1.2 godt bruges!
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ansøgt efter §17 – sagsbehandlet efter § 20 - afgørelse efter § 17? Mitochondrie Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 12-11-2011 01:10
Forlængelse efter §27 stk. 4 engager Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 13 15-09-2011 08:25
Forlængelse efter §27,3 Håber Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 07-04-2011 15:43
sygdagpenge ophør efter 2x forlængelse på den forkerte § mama63 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 4 28-03-2011 10:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension